Урок з української мови
4 клас
Тема: Неозначена форма дієслова.
Мета: Розглянути таку граматичну ознаку дієслова , як неозначена форма, звернути увагу на лексичну можливість дієслів — їхню здатність виступати у синонімічні відношення; утворювати неозначену форму; добирати антоніми; розвивати вміння правильно ставити питання, спостережливість, уважність; уміння аналізувати і робити висновки; виховувати любов до мови.
Обладнання: орфографічні словники, таблиця «Неозначена форма дієслова», плакат-корзинка, вислови.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
II. Мовна розминка.
1) Дієслово - це частина мови …
2) Не з дієсловами пишеться …
3) Синоніми — це слова …
4) Слова протилежні за значенням називаються …
5) Що таке іменник?
6) Назвати відмінки іменників.
7) Що таке початкова форма іменнника?
III. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
Прочитайте пораду.
Назвати дієслова, поставити питання до них.
Які частіше ставили запитання?
Який висновок можемо зробити?
Кого стосується дія? Чи можна з’ясувати час, коли вона відбувається?
Висновок (роблять діти)
Дотримуйтесь порад завжди!
IV. Хвилинка - каліграфинка.
Як лютий не лютуй, а на весну брів не хмур.
Індивідуальне письмо (зразки на полях).
Підкресліть дієслова у прислів’ї. Як пишуться дієслова з не?
V. Робота над текстом.
Списати, поставити дієслова у потрібній формі.
Тихо в лісі взимку
Тихо зимового дня в лісі. (Стояти) нерухомі дерева зі сніговими шапками. Чути, як дятел (стукати) по стовбурі дуба. Це він (шукати) жучків під корою. От щось (зашепотіти). (Пробігти) зайчик. Сів під дубом, оглянувся. (Підняти) лапку, торкнувся нею до вуха.
(В. О Сухомлинський)
На які питання відповідали слова в дужках?
Це незначена форма дієслова.
VI. Оголошення теми і мети уроку.
VII. Первинне сприймання і усвідомлення вивченого матеріалу.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу з підручника.
Що означає слово неозначена?
Не думай, що я неозначена
Тому, що нічого не значу я.
Я часу і роду не маю,
а дію завжди позначаю.
Для чого потрібно вивчати неозначену форму дієслова?
2) Робота з орфографічним словником, (по групах).
3) Фізкультхвилинка.
4) Робота з фразеологізмами.
VIII. Узагальнення та систематизація знань.
1) Робота в парах (до дієслів дібрати антоніми, синоніми неозначеної форми).
2) Письмо по пам’яті.
Ми без мови — не вкраїнці,
рідну мову треба вчити.
3) Гра в слова (усно).
Поставити дієслова у початкову форму.
Живемо, вчить, виконаєш, сидить, майструє, стругав, відгадала, знайшов, слухає, виконає, загубив, полетіли, співають.
IX. Підсумок уроку.