Урок позакласного читання
Тема: Подорож до читацької скарбнички В.О Сухомлинського.
Мета: Познайомити учнів з творчістю геніального педагога, письменника В.О Сухомлинського. Вчити висловлювати своє ставлення до героїв твору, розвивати інтерес до книги. Виховувати кращі риси людини.
Обладнання: Портрет письменника, малюнки.
Хід уроку
1. Організація класу.
2. Вступна бесіда.
Перш ніж почати наш урок позакласного читання, діти, погляньте у вікно.
Що ви побачили? (похмуре чисте небо, голі віти дерев, тихо). Ця пора називається передзим’я. Я відкрию кватирку, вдихніть на повні груди повітря (Вправа: «Вдих-видих»). Чим пахне передзим’я? (морозом, білосніжністю, холодом, бурулькою …)
Так, діти, скоро прийде зима, не даремно ж люди говорять «Листопад зимі ворота відчиняє». А тепер про цю пору поговорити в секторах.
Робота в секторах
1) сектор (жовтий).
Скласти текст-міркування: з ким дружить сніг? Чому?
2) сектор (синій). Прочитайте речення, роз’єднуючи слова.
Дніулистопадікоротші.
Сонцепрозираєкрізькошлатіхмари.Вночісієтьсяколючийсніжок.Неглибокікалюжіберутьсяхрумкимльодом. Полеспорожнілоіпринишкло.
3) сектор (червоний). За малюнком і спостереженнями скласти розповідь.
Обираємо експертів, які готуються до оцінки відповідей учнів. Після кожної відповіді слово експертам.
3. Перевірка д/з.
Працюючи над завданням в секторах, ви почали створювати самі оповідання, казки, авторами яких і є (Андрійко, Оленка, Владик).
Так і В. Сухомлинський серед голубого неба навчав дітей складати казки, оповідання.
Ознайомлення з коротким змістом прочитаного оповідання (один учень розказує, показує і ставить книгу на виставку).
4. Огляд виставки.
— Чи відповідає виставка темі уроку?
— Що об’єднує всі книги?
5. Оголошення теми і мети.
Так, діти — це твори В.О Сухомлинського.
Сьогодні на уроці позакласного читання ми здійснемо подорож до читацької скарбнички В.О. Сухомлинського, видатного педагога, ознайомимось і попрацюємо над цінними його розповідями, збагатимо свої знання з читання прочитаними новими текстами. В кінці уроку ви повинні пояснити значення таких рядків вірша:
Він залишив назавжди
Слід після себе у світі,
Слід той не зможуть змести
Сиві і славні століття.
6. Робота над новою темою.
«Інформаційне бюро» знайомить з біографією В.О. Сухомлинського.
1) сектор (жовтий).
Тексти про виховання любові до Батьківщини.
«Пшеничний колосок» — збірка «Пшеничний колосок».
«Відлітають лебеді» - збірка «Ластівка».
«Деркач і кріт» — збірка «Писанка».(читати в особах)
а) опрацювання розповіді «Пшеничний колосок»:
Чому брат хлопчика попросив вислати колосок йому в армію? Що ви б взяли в далеку дорогу з собою?
б) слухання вірша до тексту «Відлітають лебеді»:
Перекажіть текст і скажіть чому лебеді, коли відлітають, сіють на землю печаль?
Який малюнок ви намалювали б до цього тексту?
в) розгляньте малюнки (деркач і кріт):
До якого тексту ці малюнки? Прочитаємо про них. Розкажи цю казку в особах, скажи, чому це казка?
Висновок. Що виховують у нас ці твори, над якими ми працювали?
2) сектор (синій)
Оповідання про народні обереги.
«Стара-стара вишня» — збірка «Писанка».
«Дуб під вікном» — збірка «Ластівка».
«Камінь» — збірка «Куди поспішають мурашки».
а) читання і переказування оповідань;
б) вікторина «З якого тексту оповідання».
Висновок. Щоб не було сумно, потрібно ще й оберігати природу, особливо птахів. До цього закликає Василь Олександрович?
3) сектор (червоний)
Оповідання про бережливе ставлення до птахів.
«Ластівка з перебитим крилом» — збірка «Зелена неділя».
«Ялинка для горобчиків» — збірка «Ластівка».
«Що найсмачніше?» — збірка «Пшеничний колосок». (Зачитати)
а) переказ оповідання «Ластівка з перебитим крилом».
б) переказ розповіді «Ялинка для горобчиків» за серією малюнків.
в) читання тексту «Що найсмачніше?»
Підсумок по прочитаних творах
1) Про кого ви сьогодні дізнались на уроці? Що запам’ятали про нього?
2) Який твір вам найбільше сподобався? Чим?
3) Хто з вас бажає бути поетом?
4) Як зрозуміли рядки вірша, які звучали на початку уроку?
5) Який слід залишив Сухомлинський після себе?
Творчі роботи відіграють надзвичайно важливу роль у навчальному процесі. Вони вчать школярів послідовно, чітко, грамотно викладати свої думки, розвивають образне мислення. Для цього широко практикую перекази за творами В.О Сухомлинського.