Неозначена форма дієслова ( початкова форма). Спостереження за вживанням дієслів неозначеної форми у приказках і прислів’ях.

Про матеріал
Розробка уроку з української мови дає можливість вчтелям використовувати її для закріплення знань учнів про неозначену форму дієслова, виробляти вміння учнів правильно ставити питання до неозначеної форми дієслова, спостерігати за вживанням цієї форми у прислів’ях, приказках, розвивати культуру мовлення, уміння аналізувати і робити висновок, виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Тема: Неозначена форма дієслова ( початкова форма). Спостереження за

           вживанням дієслів неозначеної форми у приказках і прислів’ях.

Мета: закріплювати знання про неозначену форму дієслова, виробляти вміння правильно ставити питання до неозначеної форми дієслова,  спостерігати за вживанням цієї форми у прислів’ях, приказках, розвивати культуру мовлення, уміння аналізувати і робити висновок, виховувати любов до рідної мови.

 Хід уроку

1. Організаційний момент.

Створення емоційного фону уроку.

Приготуйтеся швиденько

Станьте біля парт рівненько

Ми урок розпочинаєм

Багато нового пізнаєм.

- Діти, візьміться за руки, легенько потисніть руку товариша, передайте йому свою дружню підтримку.

- Подаруйте посмішку собі, один одному, мені. Я дарую посмішку і вам. Радість допоможе у роботі нам.

Проведемо  психологічний  тренінг впевненості в собі. Подивились один на одного і сказали всі в один голос

« Я – найкращий, ТИ – найкращий, МИ – найкращі»

ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Вправа «Інтерв’ю»

- Яку частину мови вивчаємо? Пригадайте все, що знаєте про дієслово.

Виконайте це в парі, використовуючи вправу «Інтерв’ю».

(Діти в парі задають одне одному по черзі запитання).

  1.    Що називають дієслова? На які питання відповідають?.
  2.                Яким членом речення найчастіше є дієслово?
  3.                3 якою частиною мови найчастіше зв’язане дієслово?
  4.                В якому числі може вживатися дієслово?
  5.                Назви часові форми дієслова?
  6.                Як пишеться не з дієсловами?
  7.               Наведи приклади дієслів в прямому і переносному значенні.
  8.               Наведи приклади дієслів синонімів, антонімів.
  1. Стратегія «Кубування».

Зараз ми перевіримо, що ви знаєте про дієслово.     

 Завітав сьогодні в клас На урок знову до нас Кубик, діти, не простий,   Кубик, діти, чарівний. Він доріжку прокладає,    Знання наші перевіряє.

Увага! Аналізуємо завдання «Чарівного кубика».

1). Частина мови.                              4).  Яким членом речення виступає?

2).  Що означає?                                5).  Які часові форми має?

3).  На які питання відповідає?        6)З часткою не- пишеться

 

 Хвилинка – цікавинка

- За частотою вживання дієслово займає друге місце після іменника і має вдвічі менше слів, ніж іменник.

- Для чого у мові дієслова?

    Діти, ми з вами живемо в Україні, і ви – майбутні господарі свого краю.

А справжні господарі цінують минуле, мріють про щасливе майбутнє і ніколи не зраджують своєї мови, мови батьків. Наша українська мова милозвучна, багата, щедра, має свої секрети.

- Девізом нашого уроку є:

Рідну мову я вивчаю,

Її люблю, не забуваю,

Рідну мову буду знати,

                 Берегти і поважати

Перебудуйте текст так, щоб дії стосувалися не однієї особи, а кожного з нас.

Спробуйте скласти пораду.

Необхідно пам’ятати про те, що для нас рідною мовою є українська мова.  ЇЇ потрібно шанувати і любити. Мова повинна розвиватися і процвітати.

- На які питання відповідають дієслова у порадах?

- Визначте час у цих дієсловах.

- Пригадайте з 3 класу , що це за  дієслова?

- Які питання ставимо до неозначеної форми дієслова?

             Неозначена форма дієслова-початкова форма

              - що робити?                                що зробити?

                   - ти                                              -ть

                 - тися                                          - ться

                - тись  

                  

Не думай , що я неозначена

Тому, що нічого не значу я.

Я часу і роду не маю,

А дію завжди позначаю.

ІІІ.  Повідомлення теми та мети уроку

 Тема сьогоднішнього уроку: Неозначена форма дієслова ( початкова форма). Спостереження за вживанням дієслів неозначеної форми у приказках і прислів’ях.

- Що ж ми очікуємо від сьогоднішнього уроку?

Отже, сьогодні на уроці ми будемо закріплювати знання про неозначену форму дієслова, виробляти вміння правильно ставити питання до неозначеної форми дієслова, а також будемо мати можливість спостерігати за вживанням цієї форми у прислів’ях, приказках, порадах та інструкціях.

 

1. На слайді  три стовпчики слів

землю                                      чарівною                              чарувати

радості                                   красивого                             співати

вербу                                       ніжним                                писати     

Слова першого  стовпчика  поставте в початкову форму.

 До якої частини мови належать ці слова?

А до якої частини мови належать слова третього стовпчика?

На які питання вони відповідають?

Яка кінцева частина у цих дієслів?

Чи можна визначити час дії, позначеної цими дієсловами? Чи зрозуміло, кого стосуються дії, однієї особи, чи багатьох.

Слова ІІІ стовпчика стоять в неозначеній формі – це початкова форма дієслова.

 Пояснення вчителя про неозначену форму.

Неозначена форма – початкова форма дієслова.

Відповідає на питання що робити? (писати, летіти) або що зробити (написати, полетіти).

Це незмінна форма дієслова.

Не вказує ні на час, ні на особу, ні на кількість виконавців дії.

Позначте суфікс, яким закінчується неозначена форма дієслова.

Що ви цікавого помітили у цих словах? (-сь )

Дієслово- унікальна частина мови.У неї може бути те, чого немає у інших .Коли дія спрямовується на самого діяча, у дієслові з’являється частинка -сь ,-ся.

Наприклад:

Збирати когось - збиратися самому.

Розчісувати когось - розчісуватись самому.

6. Гра «Додай частинку».

-Зараз пограємо гру.

Я називаю дієслово, а ви додаєте частинку - ся, - сь.

Грати(ся), вчити(ся), купати(ся), мити(ся), читати, хотіти, гриміти, вміти, одягати(ся).

Який висновок можете зробити?

Частинку -ся, -сь можна підібрати не до всіх слів.

Зробіть висновок. Свої міркування звірте з правилом

Робота з правилом (підр., с.142).

- Що таке неозначена форма дієслова? (Незмінна форма дієслова; відповідає на питання що робити? або  що зробити?)

ІV. Первинне сприймання та усвідомлення матеріалу.   

Урок продовжим без зупинки

          З каліграфічної хвилинки.

  1. Каліграфічна хвилинка.

       Ти  ти ти ти ть

 - Запишіть якомога більше дієслів, що закінчуються на – ти

2.Розбір дієслів за будовою біля дошки.

Висновок. Дієслова в неозначеній формі закінчуються на - ти.

Оскільки ми дослідили, що неозначена форма дієслова є незмінною, то цю частинку ми будемо називати суфіксом.

Позначте частинку -ти як суфікс.

Візьміть до уваги! В українській мові неозначена форма дієслова може ще закінчуватись суфіксом -ть.

Дієслова з суфіксом -ти вживаються в усіх стилях мови, тоді як дієслова з суфіксом — ть переважно характерні для поезії та народної творчості.

 «Пізнать себе - то справа нелегка» (П. Воронько).

Будеш з книгою дружить - буде легше в світі жить.

  1. Робота з прислів’ями. Що таке прислів’я?

 Дуже часто дієслова в початковій формі використовуються в прислів’ях та приказках.

- Як ви гадаєте, чому ? (Тому що дія стосується не когось конкретного, а всіх)

- Як ви розумієте зміст цих прислів’їв?

- Назвіть дієслова, вжиті в неозначеній формі.

Фізкультхвилинка ( діти стають в коло, з конвертика витягають собі слово) Гра «Добери спільнокореневе» (Додаток 5)

 До іменників добери спільнокореневі дієслова в неозначеній формі.  Дію покажіть всі разом. Сівши за парти запишіть кожен свою пару слів, виділіть корінь.

Біг –                                           Стрибки –                      Присідання-

               Тупіт                                           Ходьба                          Оплески

Нахили                                      Поворот                         Оберт

Крок                                           танець                           усмішка

Шепіння                                    барабан                         Радість

- Пропоную порухатись і, разом з тим, закріпити вивчене. Я називатиму дієслова, а ви повинні зобразити те, що вони означають: встати, присідати, стрибати, літати, посміхатись, плавати, танцювати, крокувати, крутитись, сідати.

4.Робота з підручником с.143 . впр. 326 (самостійно)

Дієслова в неозначеній формі використовують не лише в прислів’ях та приказках, а й у фразеологізмах.

VI. Узагальнення та систематизація знань.

1.Робота в парі.

2. Робота в групах. Повторюються правила роботи в групах. Учні обирають   спікера, секретаря, секунданта. Девіз роботи в групі:

                                           Діяти – активно!

                                           Думати – оперативно!

                                           Сперечатися – доказово!

                                           Для всіх – обов’язково!

 

Від дієслів, записаних у третьому стовпчику утворіть форми теперішнього, минулого і майбутнього часів.

3. Хочу  з вами пограти в цікаву гру «Розпізнайку»

Я буду називати дієслова, а ви повинні плескати в долоні, почувши дієслово в неозначеній формі. (Летить, співати, розмовляю, сидіти, малює, гратиме, друкувати, вмиватися, гріє, пекти, несу, кохати.)

4. Гра «Добери риму»

  1.               Щоб здоров’я добре … (мати),
  2.               Слід про нього добре … (дбати).
  3.               У дворі щодня  … (гуляти),
  4.               Повноцінно  їсти й … (спати).

5.

5.Пояснення домашнього завдання

А ще зустрічаєть у текстах порадах, міркуваннях

IV.Підсумок уроку

Гра «Незакінчене речення»

Дієсловом називається … .

Початковою формою дієслова є … .

Дієслова в неозначеній формі відповідають на питання … і закінчуються на … .

Найчастіше дієслово в реченні пов’язане з … .

Неозначена форма дієслова не вказує на …, …, … , але означає … .

Оцініть свою роботу на уроці:

  • Якщо працювали чудово – підніміть руки вгору.
  • Якщо добре – руки в боки.
  • А якщо недостатньо добре – прикладіть руки до плечей.
  • А тепер по черзі побажайте своїм товаришам щось хороше, використовуючи дієслова в неозначеній формі.
  • (Не хворіти, не сваритись, любити, радіти, сміятись, не насміхатись, творити, не обманювати, не принижувати

Дорогі , діти! Сьогодні ви гарно працювали, довели, що знаєте багато про неозначену форму дієслова. На майбутнє поповнюйте свої скарбнички знань новими відомостями про нашу мелодійну, чарівну, солов’їну мову і ніколи не розлучайтеся із рідним словом.

 

docx
Додано
28 квітня 2021
Переглядів
23784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку