Неп і особливості його впровадження в Україні.

Про матеріал
Тема. Неп і особливості його впровадження в Україні. Мета: - закріпити знання учнів про період непу в Україні; - розкрити умови, в яких відбувався перехід до нової економічної політики , з’ясувати причини виникнення цього процесу; - довести, що прийняття непу було вимушеним кроком радянського керівництва, відступом від політики «воєнного комунізму», зумовленим політичною кризою та наростанням антибільшовицького опору; - розвивати уміння давати оцінку історичним подіям, знаходячи аналогічні явища в минулому й сучасному житті країни, порівнювати їх і робити логічні висновки; - закріпити навички роботи з історичною картою та документами; - продовжити роботу з історичними термінами і поняттями; - виховувати господарів, небайдужих до економічних негараздів країни.
Перегляд файлу

Урок історії України в 10 класі.

Тема. Неп і особливості його впровадження в Україні.

Мета:

- закріпити знання учнів про  період непу  в Україні;

- розкрити умови, в яких відбувався перехід до нової економічної політики , з’ясувати причини виникнення цього процесу;

- довести, що прийняття непу було вимушеним кроком радянського керівництва, відступом  від політики «воєнного комунізму», зумовленим політичною кризою та наростанням антибільшовицького опору;

- розвивати уміння давати оцінку історичним подіям, знаходячи аналогічні явища в минулому й сучасному житті країни, порівнювати їх і робити логічні висновки;

- закріпити навички роботи з історичною картою та документами;

-  продовжити роботу з історичними термінами і поняттями;

- виховувати господарів, небайдужих до економічних негараздів країни.

Обладнання. Підручник, хрестоматія з історії України, настінна карта, дидактичний матеріал, мікрофон.

Проблемне завдання уроку. Чи існувала для більшовиків  альтернатива  новій

економічній політиці?

 План уроку.

  1. Міжнародне і внутрішнє становище України в 1920-1921р.р.
  2. Неп і особливості його впровадження в Україні:

а) в сільському господарстві;

б) у промисловості;

в) у галузі торгівлі і фінансів.

3. Обмеженість непу.

4.Голод 1921-1923р.р. в Україні:причини і масштаби.

5. Наслідки і значення  непу.

Основні поняття та  терміни:

  • продрозкладка;
  • ринкова економіка;
  • продовольчий податок;
  • приватне підприємництво;
  • товарно-грошові відносини;
  • зрівняльний розподіл;
  • мілітаризація праці;
  • торгові біржі;
  • червінець.

 

Неп (нова економічна політика)- економічний курс,що передбачав забезпечення виходу з економічної і політичної кризи влади шляхом повернення до підконт-рольної і регульованої державою приватної власності в промисловості. заміну продрозкладки продовольчим податком.

Неп - політика, заснована  на ринкових відносинах, різних формах власності й економічних методів керування народним господарством.

Березень 1921р.- Х  з’їзд РКП(б) прийняв в Постанову «Про заміну продроз-верстки  продовольчим податком».

1922 р.- початок запровадження  непу в Україні.

1929 р.- згортання непу.

 

Хід уроку.

І. Організація класу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і завдань уроку.

ІІІ. Підготовчий етап уроку, повторення.

ІV. Розгляд основних питань  уроку (плану).

Групова робота учнів.

  1. Міжнародне і внутрішнє становище України в 1920-1921р.р.

Встановлення дипломатичних відносин з іноземними державами. (Робота  з картою)

14 лютого 1921р. – договір з Литвою, перший  мирний договір радянської України.

18 березня 1921р.- Ризький мирний договір з Польщею.

Квітень 1921р.- угода між Україною та Німеччиною про обмін військовопо-лоненими  та інтернованими громадянами.

Грудень 1921р.- тимчасова угода між урядами Росії, України  і Австрії.

2 січня 1922р.- договір про дружбу і братерство з Туреччиною.

Листопад 1922р.- в Берліні поширено дії  російсько - німецького договору на Україну.

Власні торгівельні угоди з Австрією, Німеччиною, Чехословаччиною.

 

Внутрішнє становище  країни.

Криза в економіці:

  • повна руїна, параліч економіки;
  • інфляція;
  • господарська розруха;
  • «воєнний комунізм» - основний  руйнівний фактор у сільському господарстві.

 

Політична криза:

  • неприйняття політики «воєнного комунізму» широкими масами;
  • антибільшовицькі виступи;
  • селянський повстанський рух (Н. Махно, Ю.Тютюнник);
  • репресії і терор  рад проти мирного населення;
  • різні думки в уряді про вихід з кризи.

Висновок: неминучість реформ.

 

Підведення підсумків по першому питанню за результатами роботи в групах.

  1. Неп і особливості його впровадження в Україні.

У сільському господарстві:

- продрозкладка  була замінена продовольчим податком, розмір якого,вдвічі менший за продрозкладку, був заздалегідь відомий селянину,що посилювало його зацікавленість у підвищенні продуктивності свого господарства;

- селяни здобули можливість продавати лишки своєї продукції через кооперативні організації чи на ринках;

- було ліквідовано кругову поруку - кожен селянин платив за себе;

- встановлювався прогресивний податок (максимум для багатих сімей);

- дозволено організовувати кооперативи, застосовувати   найману працю;

- збільшено  виробіток зерна;

- криза збуту, «ножиці цін»;

Податки з селян.

1921-1922р.р.- натуральний податок з 18 видів продукції.

1922-1923р.р.- єдиний натуральний податок у хлібних одиницях.

1923-1924р.р.- податок продуктами і грошима.

1924-1925р.р.- перехід до грошового податку.

Неп у промисловості:

  • дрібні і середні промислові підприємства стали приватною власністю, що дало державі гроші і підвищило продуктивність праці на цих підприємствах;
  • великі підприємства об’єдналися в трести і перейшли на госпрозрахунок;
  • проведено централізацію керівництва  промисловістю – створено Держплан, який дозволяв регулювати витрати, прибутки і ресурси держави;
  • від «зрівнялівки» перейшли до заробітної плати за результатами праці;
  • була скасована загальна трудова повинність, формувався ринок  робочої сили;
  • залучення іноземного капіталу у формі концесій та змішаних акціонерних підприємств.

Неп у галузі торгівлі та фінансів:

  • відмова від прямого продуктообміну і повернення до приватної торгівлі;
  •  з 1922 року випущена конвертована українська  валюта - червінець, що дорівнював 10 золотим карбованцям і був забезпечений золотом на 25%;
  • було здійснено  перехід  до вільної купівлі-продажу на ринку;
  • виникло багато місцевих ринків та ярмарків(Київський, Сорочинський);
  • у великих містах відкривалися торгівельні біржі.

Підведення підсумків по другому питанню.

  1. Обмеженість непу.

Обмежені реформи – це реформи,які не проведені до кінця, здійснювані так, щоб не були ущемлені інтереси того, хто їх проводить.

В період непу в Україні:

  • не відбувалися політичні зміни в країні, існувала лише одна політична партія -КП(б)У.
  • масовий повстанський рух.

Підведення підсумків по питанню.

4.Голод 1921-1923р.р. в Україні: причини і масштаби.

Червоний Хрест України називає близько 9 млн. голодуючих на Україні.

Робота з документом.

Міжнародні організації допомоги - стор.225  Хрестоматії з історії України. Пропонується учням самостійно розглянути дане питання і визначити справжні причини голоду.

5.Наслідки і значення непу.

Під час проведення нової економічної політики було досягнуто високих темпів розвитку країни. У найкоротший термін  відновлено господарство, зростає життєвий рівень населення.

V. Узагальнення та систематизація знань

Розгляд проблемного завдання .

Загальне   обговорення проблемного питання методом «Мікрофон».

V. Підведення   підсумків уроку, оцінювання роботи учнів на уроці.

 

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2021
Переглядів
6064
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку