Методичний посібник – це збірник цікавих нестандартних задач з математики для учнів 2 класу. Матеріал підібрано відповідно до оновленої програми з математики в 2-ому класі. Його можна використовувати для здійснення індивідуального та диференційованого підходу як на уроках, так і в позаурочний час. Надаються відповіді до запропонованих задач.
З досвіду роботи Яшної Н.В., вчителя початкових класів Царичанської ЗОШ І-ІІІ ступенів Царичанської районної ради Дніпропетровської області
Затверджено рішенням науково-методичної ради КЗ «Царичанський районний методичний кабінет» Царичанської районної ради протокол № від
Рецензенти:
Логвиненко Н.Д. – методист КЗ «Царичанський районний методичний кабінет»; Рашевська Т.В.- директор Царичанської ЗОШ І-ІІІ ступенів
З досвіду роботи Яшної Н.В., вчителя початкових класів КЗ «Царичанської ЗОШ І-ІІІ ступенів» Царичанської селищної ради Дніпропетровської області
Методичний посібник – це збірник цікавих нестандартних задач з математики для учнів 2 класу. Матеріал підібрано відповідно до оновленої програми з математики в 2-ому класі. Його можна використовувати для здійснення індивідуального та диференційованого підходу як на уроках, так і в позаурочний час. Надаються відповіді до запропонованих задач.
Посібник адресований вчителям початкових класів, другокласникам та їхнім батькам.
Обсяг посібника 35 сторінок
КЗ «Царичанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»
Царичанської селищної ради
Дніпропетровської області
смт. Царичанка
вул. Соборна, 40а
51000
E-mail: Tcarihanka@gmail
Зміст
Передмова ………………………………………………………………………….4
Задачі на обчислення ……………………………………………………………...6
Задачі на поєднання арифметичних дій………………………………………….7
Задачі на знаходження невідомих за сумою і різницею………………………..7
Задачі на відношення між величинами:
Вікові зміни.………………………………………………………………………9
Часові залежності…………………………………………………………………10
Логіка з геометрії…………………………………………………………………11
Позиційні задачі…………………………………………………………………..13
Задачі на вилучення………………………………………………………………14
Логічні задачі………………………………………………..................................16
Комбінаторні задачі………………………………………………………………20
Задачі на переливання……………………………………………………………21
Відповіді на задачі ……………………………………………………………….22
Використана література ………………………………………………………....34
Передмова
« Рано чи пізно кожна правильна
математична ідея знайде своє
застосування в тій чи іншій справі.»
(О.М.Крилов)
В основі оновлення й перебудови шкільної освіти Державним стандартом передбачається одна з найголовніших задач школи - підготовка всебічно розвиненої, активної особистості, здібної до самостійних досліджень і відкриттів.
Нестандартні задачі становлять один із напрямів розвитку математичного мислення, формування досвіду творчої діяльності молодших школярів, допомагають знаходити правильне розв’язання проблеми, застосовувати знання на практиці, переносити відомі їм способи дій у нові для них ситуації та відкривати нові способи діяльності.
У посібнику містяться цікаві, різні за складністю завдання, що охоплюють програмовий матеріал з математики для 2 класу. Пропоновані задачі розвивають логічне, дивергентне мислення, творчу уяву, заохочують до творчого пошуку, формують вміння самостійно приймати рішення. Зміст кожної задачі з логічним навантаженням дає змогу учням включатися в пошук, робити дотепні умовиводи, цілісно і синтетично уявити і, завдяки цьому вникнути в ситуацію, збуджують пізнавальний інтерес, вчать дітей обґрунтовувати свої відповіді, будувати логічну послідовність своїх висловлювань. Через упровадження нестандартних завдань виховується в учнів пізнавальний інтерес до вивчення математики, формуються інтелектуальні здібності.
Пошукова спрямованість завдань, виховання у дітей бажання знайти відповідь самостійно допоможуть учням навчитися співставляти, порівнювати, аналізувати, встановлювати закономірності.
Для того, щоб розв’язати навіть дуже складну задачу, учням знадобляться знання, що не виходять за межі шкільної програми. Задачі можна використовувати для роботи як із дітьми, що виявляють особливу цікавість до математики, так і з учнями, які прагнуть проявити кмітливість.
До збірки включено відповіді та детальні розв’язання до деяких задач. Посібник корисний для використання і на уроках, і під час проведення математичних змагань, олімпіад, для організації диференційованої домашньої роботи школярів.
Задачі на обчислення
Задачі на логіку нумерації
Задачі на поєднання арифметичних дій
Між показниками одного об’єкта
Задачі на знаходження невідомих за сумою і різницею
У даних задачах один із доданків на кілька одиниць більший (менший), ніж другий. Щоб розв’язати дані задачі, ми спочатку урівняємо доданки: до результату суми додамо (чи віднімемо) результат різниці між доданками. Потім результат суми зрівняних доданків розділити на 2 – знайдемо один із доданків, а потім, за умовою задачі, знайдемо другий доданок.
Задачі із відношеннями між величинами
Вікові зміни
– Нам разом 25 рокiв.
– Я старша за Наталку на 1 рiк.
– Менi разом з Тетянкою 17 рокiв.
Скiльки рокiв кожнiй дiвчинцi?
12. Учень лягає спати о дев’ятій годині вечора, а будильник заводить на сьому ранку. Скільки годин спатиме учень?
Часові залежності
а) ранок, день, вечір, нiч;
б) весна, лiто, осiнь, зима;
в) вересень, жовтень, листопад;
г) доба, тиждень, мiсяць, квартал.
Логіка з геометрії
-
-
Завдання:
1) перекладіть 8 сірників, щоб вийшло 8 рівних трикутників.
2) перекладіть 7 сірників так, щоб одержати 5 рівних чотирикутників.
Позиційні задачі
Задачі на вилучення
|
Мишка |
Жабка |
Ведмідь |
Кабан |
Оля |
|
|
|
|
Павлик |
|
|
|
|
Марійка |
|
|
|
|
Сергійко |
|
|
|
|
Розв'яжи задачу, скориставшись таблицею типу: тут потрібно викреслювати "зайве".
"Альбатрос" |
1 |
2 |
3 |
4 |
"Бригантина" |
1 |
2 |
3 |
4 |
"Вихор" |
1 |
2 |
3 |
4 |
"Глобус" |
1 |
2 |
3 |
4 |
3. На змаганнях з художньої гімнастики Галинка, Жанна і Наталка зайняли призові місця й одержали золоту, срібну і бронзову медалі. Жанна одержала не золоту медаль, а Галинка не бронзову. Наталка здобула не срібну, а Жанна не бронзову медаль. Яку медаль отримала кожна дівчинка?
|
золота |
срібна |
бронзова |
Галинка |
|
|
|
Жанна |
|
|
|
Наталка |
|
|
|
4. На вулиці, утворивши коло, розмовляють 4 хлопчики: Іван, Василь, Гліб і Микола. Хлопчик в зеленій сорочці (не Іван і не Василь) стоїть між хлопчиком в блакитній сорочці і Миколою. Хлопчик в білій сорочці стоїть між хлопчиком в червоній сорочці і Василем. Яку сорочку носить кожен хлопчик?
|
зелена |
блакитна |
червона |
біла |
Іван |
|
|
|
|
Василь |
|
|
|
|
Гліб |
|
|
|
|
Микола |
|
|
|
|
Логічні задачі
Стояв лиш на одній нозі.
І мав вагу той півник – 2 кілограми рівно.
А ось яку б вагу мав птах,
Якби стояв на двох ногах?
Комбінаторні задачі
Комбінаторика – це розділ математики, у якому вивчають питання про те, скільки різних комбінацій, які задовольняють ті чи інші умови, можна скласти із заданих об’єктів.
Задачі на переливання
Задачі на переливання рідини можна розв’язувати
двома способами: з кінця і в переборі різних
варіантів переливань.
Відповіді до задач:
Задачі на логіку нумерації
Задачі на поєднання арифметичних дій
Між показниками одного об’єкта
Задачі на знаходження невідомих за сумою і різницею
75-15=60 (п.) – всього в двох кошиках, коли в них стало яблук порівну.
60:2= 30 (п.) – стало в кожному кошику.
30+6=36 (п.) – було першому кошику.
30+9=39 (п.) – було в другому кошику.
Вікові зміни
Часові залежності
б) весна, лiто, осiнь, зима ( пори року )
в) вересень, жовтень, листопад ( осiнь )
г) доба, тиждень, мiсяць, квартал ( мiри часу )
Геометричні задачі
7. Відповідь:
8. Відповідь:
9. Відповідь:
10. Відповідь:
11. Відповідь:
12. Відповідь:
13. Відповідь:
14. Відповідь:
Позиційні задачі
Задачі на вилучення
|
Мишка |
Жабка |
Ведмідь |
Кабан |
Оля |
- |
+ |
|
|
Павлик |
- |
- |
- |
+ |
Марійка |
+ |
- |
|
|
Сергійко |
- |
- |
+ |
|
"Альбатрос" |
1 |
2 |
3 |
4 |
"Бригантина" |
1 |
2 |
3 |
4 |
"Вихор" |
1 |
2 |
3 |
4 |
"Глобус" |
1 |
2 |
3 |
4 |
3. Відповідь:
|
золота |
срібна |
бронзова |
Галинка |
|
|
- |
Жанна |
- |
+ |
- |
Наталка |
|
- |
|
4. Відповідь: Іван — у білій сорочці, Василь — у блакитній, Гліб — у зеленій, Микола - у червоній.
Логічні задачі
Позначимо кількість горіхів у Андрія –А, у Бориса – Б, у Володі – В. Тоді умову задачі можна записати трьома рівностями:
А + Б = 11
А + В = 12
Б + В = 13
А + Б + А + В +Б + В = 2А +2Б + 2В = 36
А + Б + В = 36 : 2 = 18
Із рівності 1 і 2 видно, що у Вови на один горіх більше, ніж у Борі: 12-11=1 (горіх). Оскільки у Вови і Бориса разом 13 горіхів, то можна дізнатися, скільки у них було б горіхів, якби у Вови було стільки ж горіхів, скільки у Бориса: 13 – 1 = 12 (горіхів). Тоді у Вови 6 + 1 = 7 (горіхів), а у Андрія 11 – 6 5 (горіхів), а у всіх разом 5 + 6 +7 = 18 (горіхів).
а) Чоловік перевозить козу.
б) Чоловік повертається один.
в) Чоловік перевозить вовка.
г) Чоловік повертається з козою.
д) Чоловік залишає козу і перевозить капусту.
е) Чоловік повертається один.
ж) Чоловік перевозить козу.
Міркуємо так: оскільки 2 пампушки – половина того, що було до того, як першу половину з’їв Малюк, отже до того, як Малюк узяв пампушки, їх було 4. Але 4 – друга половина від того, що було, першу ж з’їв Карлсон. Але якщо половина – 4, то ціле – 4 + 4 = 8 (пампушок).
Для того щоб із цією задачею розібрались учні, малюємо: палки у вигляді відрізків, галок — у вигляді точок на них. Намалюємо одну палку. Виконаємо першу умову: посадимо на неї галку й одна галка має залишитись без палки. Малюємо точку окремо: Вийшло дві галки й одна палка.
Перевіряємо другу умову: якщо посадити на одну палку двох галок, усі палки будуть зайняті, тобто умови не виконані. Отже, палок більше ніж одна. Малюємо дві палки. Тоді галок має бути три. Якби вони сідали на ці дві палки по дві, то не залишилося б вільної палки (одна палка була б, дійсно, тільки з однією галкою):
І нарешті, якщо намалювати три палки й чотири галки, то все вийде.
Комбінаторні задачі:
2) Іваненко, Коноплянко, Сидоренко,;
3) Сидоренко, Іваненко, Коноплянко;
4) Сидоренко, Коноплянко, Іваненко;
5) Коноплянко, Іваненко, Сидоренко;
6) Коноплянко, Сидоренко, Іваненко.
2. Відповідь:
яблуко / банан / груша
груша / яблуко / банан
груша / банан / яблуко
банан / яблуко / груша
банан / груша / яблуко
Всього: 6 комбінацій.
3. Розв'язання. Перший етап подорожі можна здійснити двома способами, а другий — трьома. Отже, всього існує 2 х 3 = 6 способів.
Розв'язання цієї задачі можна проілюструвати такою схемою (позначимо буквою Е пересування електропотягом, А — автобусом, Ч — човнами, В — велосипедами, П — пішки):
Усього існує 6 варіантів.
4. Усього існує 6 варіантів:
5. Усього існує 6 варіантів:
6. Усього існує 4 варіанти:
1 дівчинка, 4 хлопчики;
2 дівчинки, 3 хлопчики;
3 дівчинки, 2 хлопчики;
4 дівчинки, 1 хлопчик.
Задачі на переливання:
1. Спробуємо дістати необхідну кількість води за допомогою переливання з 3 – літрової банки в 5 – літровий бідон. Наллємо двічі 3 літри води в 5- літровий бідон, у 3 – літровій банці залишиться 1 л води. Звільнивши бідон від води, вливаємо в нього1 л води і потім додаємо ще 3 л.
Спосіб 2.Спробуємо дістати необхідну кількість води за допомогою переливання з 5 – літрового бідона в 3 – літрову банку.
3 л |
0 |
3 |
0 |
2 |
2 |
3 |
5 л |
5 |
2 |
2 |
0 |
5 |
4 |
2. Нехай шукані 5 л води в результаті переливань опиняться у 7 – літровому бідоні. Необхідно заповнити 10 – літровий бідон, спустошуючи послідовно 3 – літровий і 7 – літровий бідони.
10 л |
7 л |
3 л |
5 |
5 |
3 |
2 |
5 |
3 |
2 |
5 + 2 = 7 |
3- 2 = 1 |
2 + 7 = 9 |
7 – 7 = 0 |
1 |
9 |
0 + 1 = 1 |
1 – 1 = 0 |
3. Розв’язання
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Розв’язання
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Наповнити 7-літрове відро, перелити з нього частину води у 3-літрову банку. У відрі залишиться 7-3=4 (л). Решту води з відра(4 л) перелити у каструлю. Тепер у каструлі не вистачає 5-4=1(л) води. Щоб отримати 1 л, ми виливаємо воду у колодязь із 3-літрової банки і знову наповнюємо 7-літрове відро. З відра переливаємо воду у 3-літрову банку, у відрі залишається 4 л води. З банки виливаємо воду у колодязь і з відра переливаємо в банку. тому у відрі залишається 4-3=1 л води. Цей 1 л ми доливаємо у каструлю: 4л+1л=5л.
Література:
1. Сухарева Л.С. Предметні тижні з математики в початковій школі. –
Видавництво «Ранок», 2010 рік, – 144 с.
2. ІвановаГ.Ж. Олімпіадні завдання з основних дисциплін. Вид. група «Основа», 2010, – 208 с.
3. Будна Н.О., Романишин І.Я., Тучапська Г.В. Предметні олімпіади. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 32 с.
4. Микитинська М.І., Мацько Н.Д. Математичні ігри в 1-3 класах. – Київ «Радянська школа», 1980. – 128 с.
5. Беденко М.В. Математика – це справді цікаво. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 1999. – 96 с.
6. Баєва І.Ф., Руденко В.М., Мудрик О.І. Уроки розвитку логічного мислення у початкових класах. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2001. – 80 с.
7. Лісневич Т.Г. Цікаві задачі. Посібник для учнів початкових класів. – Тернопіль: Мандрівець, 1997. – 48 с.
8. Фадєєва Т. О. Методика розв’язування нестандартних задач з математики в початкових класах. – Кіровоград: РВЦ КДПУ, 2002. – 39 с.
9. Нестандартні задачі з математики. 1-4 класи / Упоряд. Н. В. Курганова - Х.: Вид-во «Ранок», 2010. –192 с. – (Навчаємо молодших школярів).
10. Гребенькова Л.О. Зимові вправи для другокласників. Робочий зошит для учнів 2 класу. – Х.: Вид-во «Ранок», 2013. – 64с.
11. Гриценко Н.І., Пильник Л.П., Немеш Л.В. Логіка. Нестандартні задачі. Робочий зошит. 2 клас. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. – 80 с.
12. Фадєєва Т. Технологія складання нестандартних задач з математики. – Журнал «Початкова школа» №1 2009 р. – с.23-28.
13. Дудко Л., Московченко В. Система задач з логічним навантаженням для учнів 3-4 класів. – Журнал «Початкова школа» №9 2005 р. – с.31-33.
14. Корчевська О. Робота над завданнями підвищеної складності з математики в початкових класах. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2001. – 112 с.
15. Карнаух П.М. Цікаві завдання з математики. 2 клас: Навчальний посібник. – Тернорпіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – 40 с.
16. Сухарева Л.С. Задачі із сірниками. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 80 с.
17. Сухарева Л.С. Математичний гурток у початковій школі. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 112 с.
18. Сухарева Л. С. Задачі на переливання, зважування, перекладання. — X., 2007.— 48 с.— (Серія «Математичний гурток в початковій школі»).
1