Мета: продовжувати формувати евристичне мислення у дітей; здатність до аналізу та синтезу, узагальнення і конкретизації, абстрагування, вміння виділяти суттєве,розвивати і активізувати логічне мислення, розвивати увагу, пам'ять, виховувати розвитку почуття колективізму, взаємодопомоги.
Тема: Задачі з сірниками
Мета: продовжувати формувати евристичне мислення у дітей; здатність до аналізу та синтезу, узагальнення і конкретизації, абстрагування, вміння виділяти суттєве,розвивати і активізувати логічне мислення, розвивати увагу, пам'ять, виховувати розвитку почуття колективізму, взаємодопомоги.
Хід уроку
1 Організаційна частина
2 Відгадування загадки
Дерев’яні хлопці
Лежать у коробці.
Коли з ними граються,
То вогнем займаються. ( сірники)
---- Що ви знаєте про сірники?
Сірник — дерев'яна паличка для створення вогню за потреби. Сірники зазвичай виготовляються з деревини або іноді з цупкого паперу, картону. Дерев'яні сірники продаються в коробках, а паперові сірники — в пакетиках або книжечках. На одному кінці сірник має голівку, вкриту запалювальною речовиною, яка називається сірка, тому так і називаються сірники. Сірники дуже необхідна річ в побуті.
— А коли виникли сірники?
Раніше, до винаходу сірників, одержати вогонь було дуже складним завданням. Люди терли одна об одну палички, ловили склом сонячні зайчики, вибивали іскру з каменів і чого тільки не придумували для того, щоб одержати вогонь. А потім вчені люди винайшли так звані «сірники-маканки». Це такі палички, на які наносилася сіль, і запалювалися вони після того, коли їх занурювали у спеціальний розчин Але дуже не зручно було кожного разу цей розчин носити з собою. І от одному вченому спала на думку ідея нанесення на палички такої суміші, що легко запалювалася при терті об наждаковий папір. Ці сірники одержали назву « сухі сірники ». Але вони дуже сильно смерділи,були дуже дорогими. І тому з'явилися нові сірники, які легко запалювалися об запалювальну смужку і були абсолютно безпечні для здоров'я. А потім уже придумали і сірникову коробочку. Смужка «запалювання» була на бортику коробки. Раніше вона перебувала всередині. 178 років тому виникли сірники.
---- Діти ви чули коли- небудь такі слова «Сірники дітям не іграшка, а зарядка для розуму». В наш час сірники використовують не тільки для розпалювання вогню, а ще творчі люди виготовляють з них скульптури, картини. Якщо сірники не запалювати, а ще краще замінити їх на тоненькі палички( зубочистки) , то можна придумати багато різних математичних розваг. Я вам розкрию один секрет.В звичайнісінькій сірниковій коробці живуть головоломки? Звичайно, вони не живуть там тоді, коли ми використовуємо сірники для запалювання вогню. Але вони одразу поселяються у сірниковій коробці тоді, коли сірники перестають бути звичайними сірниками, а перетворюються на цифри, слова чи фігури. Сьогодні сірники будуть деталями «сірникових» задач. Hе вірите? Тоді спробуємо розв’язати математичні головоломки і ми побачимо, що без кмітливості та математичних знань ми не можемо розгадати головоломки.
---- Отже тема нашого уроку «Задачі з сірниками». Сьогодні на уроці ми з вами будемо тренувати мислення, увагу, кмітливість. Але пам’ятаємо, що нам необхідні будуть знання з математики, з української мови.
5 Робота з мовними головоломками ( паперові сірники на дошці)
***** Зараз ми з вами попрацюємо з мовними головоломками. Складіть своє ім’я.
***** стор. 104 № 78 Переставивши лише один сірник, із чоловічого імені ТОЛЯ утвори жіноче ім’я. ( ЮЛЯ)
***** стор.104 № 77 Спробуй написати число 100 такою самою кількістю сірників, але іншим способом.
Фізкультхвилинка
6 Робота з геометричними головоломками в парах
***** А хто знає що це за наука геометрія? Геометрія це наука яка вивчає різні фігури. Зараз ми спробуємо виконати геометричні головоломки і працювати ми зараз будемо в парах. ( самостійно на партах)
****** стор.104 № 72
Гра «Подай сигнал» ( Хто першим піднімає тихенько руку)
Склади з 12 сірників 4 однакові квадрати, як це показано на малюнку
а) Забери 2 сірники так, щоб залишилось 3 квадрати
б) Забери 4 сірники так, щоб залишилось 2 квадрати
в) Забери 4 сірники так, щоб залишилось 1 квадрат
г) Забери 5 сірники так, щоб залишилось 2 квадрати
***** стор. 104 № 74 (паперові на дошці)
7 Робота з геометричними головоломками по рядах
***** стор. 104 № 73 1 ряд (паперові на дошці)
***** стор.104 № 75 2 ряд (паперові на дошці)
***** стор. 104 №76 3 ряд (паперові на дошці)
8 Гра «Хто швидше»
Робота з математичними головоломками ( пишемо ручкою, нагорода паперовий сірничок)
Ряд-команда
***** стор.104 № 79 (закреслити ручкою паличку)
***** стор.104 №80 (дописати ручкою паличку)
Підрахунок сірничків
8 Бесіда на протипожежну безпеку
Гра « Склади слово» ( по групам)
1 група С І Р И Н И К ( сірники)
2 група Д І М Т Я ( дітям )
3 група НЕ І Г Р А Ш А К (іграшка)
--- Так, діти, сірники дітям не іграшка.
---- А чому це так?
--- Сірники – це небезпечна річ. І якщо з ними не правильно поводитися: бавитися, неправильно користуватися ними , то завдати собі і іншим біди. Пам’ятайте, що гратися з сірниками – небезпечно для вашого життя!
9 Повторення правил протипожежної безпеки ( складають самі) Запам’ятай!
1 Не грайся з сірниками.
2 Не розпалюй вогнищ.
3 Не носи запалені палки
4 Не пускай підпалених паперових літачків.
5 Нічого не підпалюй.
6 Не запалюй збільшуваними скельцями папір, ганчірку, суху траву.
9 Не засвічуй без дорослих свічку.
10 Не бався з запальничкою.
Як побачиш: малюки
Взялися за сірники.
То ти маєш їх спиняти -
Сірники у них (забрати)
---- Ви діти вже дорослі. У вас у декого є маленькі братики , сестрички. Побачите в їхніх руках сірники негайно заберіть і віддайте дорослим.
10 Підсумок
--- Чим корисним ми сьогодні займалися на нашому уроці.
Додатково
Стор.105 № 81
С І Р И Н И К
Д І Т Я М
НЕ І Г Р А Ш А К