Тема. «Узагальнення вивченого з теми «Будова слова. Орфографія»»
Мета: повторити й узагальнити засвоєний учнями матеріал з теми; удосконалювати вміння і навички п’ятикласників щодо практичного використання знань з розділу «Будова слова й орфографія»; закріпити відомості про значущі частини слова, удосконалити орфографічні навички, вміння добирати спільнокореневі слова, розрізняти форми слова й спільнокореневі слова, правильно використовувати їх у мовленні; розвивати в учнів самостійність, ключові компетентності : комунікативну та соціальну (уміння працювати в парах, групі, знаходити спільне розв’язання проблеми); виховувати у школярів старанність та наполегливість у навчанні.
Обладнання: ігрове поле, розроблене за таксономією Блума, картки із завданнями, гральний кубик, фішки для учасників
Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого матеріалу
Форма проведення: урок-настільна гра
Клас: 6
Перебіг уроку
І.Організаційний момент
II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
-Сьогодні ми завершуємо вивчення теми «Будова слова.Орфографія». Протягом уроку ми повторимо й узагальнимо вивчений матеріал, закріпимо свої знання з теми, будемо розвивати навички працювати в парах, у групі і самостійно. Ми не будемо вчити нудних правил, списувати вправи з підручника, весь урок слухати пояснення вчителя. Ми будемо просто грати в настільну гру, в ході якої і спробуємо реалізувати нашу мету уроку.
ІІІ. Мотивація навчання школярів.
3.1 Бесіда
-
Чи подобаються вам ігри?
-
Які ігри є вашими улюбленими?
-
Як ви гадаєте, чи можливо одночасно грати і навчатися? Доведіть свою думку
3.2 Слово вчителя
Ось сьогодні ми й спробуємо поєднати цікаве з корисним, гру з навчанням, легке зі складним, знання з життям.
ІV. Проведення гри
4.1 Слово вчителя
(Якщо клас з великою кількістю учнів, доцільно поділити учасників на кілька груп або пар)
Для початку ознайомтесь з правилами гри
(зачитування учнями правил гри)
ПРАВИЛА ГРИ
-
Кількість кроків учасника визначається за допомогою грального кубика.
-
Сектор «Сонце» означає «пропустити 1 хід».
-
На кожному кроці необхідно виконати завдання. Якщо відповідь неправильна, або відсутня – учасник повертається на старт. Якщо сектор фіолетового кольору подолано – у разі неправильної відповіді учасник повертається лише до найближчої позиції «Сонце».
-
Якщо ви потрапили на комірку зі стрілкою – необхідно переміститися на вказану позицію.
4.2 Виконання завдань
Завдання озвучуються відповідно до кольору сектора, у якому зупинився учасник
ФІОЛЕТОВИЙ СЕКТОР
(За таксономією Блума це – знання; запамʼятовування раніше вивченої інформації)
-
Назвіть з яких значущих частин складається слово (основа слова, закінчення, корінь, префікс, суфікс)
-
Яка частина слова називається коренем? (Корінь – це значуща частина слова, яка містить у собі спільне значення споріднених слів)
-
Де у слові стоїть суфікс? (після кореня)
-
Позначте графічно всі частини слова.
-
Змінна частина слова – це.. (закінчення)
-
Назвіть суфікс у слові «білесенький» (-есеньк-)
-
Утворіть форму слова «козак» (козака, козаку, козаком)
-
Яким способом утворено слово «водичка»? (суфіксальним)
-
Назвіть закінчення у слові «шимпанзе» (це незмінне слово, тому воно не має закінчення)
-
Доберіть два спільнокореневі слова до слова « місто» (містечко, міський, середмістя ) або «вогонь» (вогник, вогнище, вогняний)
БЛАКИТНИЙ СЕКТОР
(За таксономією Блума це – розуміння суті ідеї)
-
Поясніть, чи будуть однаковими закінчення у словах «поні» і «коні»? (не будуть, тому що слово «поні» не має закінчення, так як це незмінне слово, а слово «коні» має закінчення -і)
-
Визначте усі значущі частини у слові «підземний»
-
Сформулюйте правило, за яким можна визначити корінь у слові (Для того, щоб визначити корінь у слові, необхідно дібрати до нього спільнокореневі слова)
-
Проілюструйте прикладом, як у слові з нульовим закінченням воно може зʼявитися (необхідно провідміняти слово з нульовим закінченням)
-
Визначте, яке серед цих слів зайве: високий, стрімкий, швидко, читальний, морквяний
-
Поясніть, чи усі слова у рядку будуть спільнокореневими: народ, народити, народний, всенародна
-
Поясніть, який префікс пре- чи при- треба писати у слові пр..мудрий
-
Визначте префікси у поданих словах: вимога, виїздити, посуд, помити
-
Сформулюйте алгоритм послідовності розбору слова за будовою
(1. Змінюємо слово за відмінками для того, щоб визначити закінчення
2.Підкреслюємо основу слова
3.Добираємо спільнокореневі слова і визначаємо корінь
4.Визначаємо префікси і суфікси, якщо є)
10. Проілюструйте, яким чином із слова памʼять утворити слово «злопамʼятний»
ЗЕЛЕНИЙ СЕКТОР
(За таксономією Блума – застосування; практичне застосування знань у реальній ситуації)
-
Виріши мовну задачу: Оленка написала смс своїй подрузі з таким текстом «Дорога Софіє! Пріїжджай у гості, я преготувала присмачний пиріг. Ми прицікаво проведемо час.» Які помилки допустила дівчинка у вживанні префіксів? Виправте їх.
-
Розберіть подані слова за будовою: прибудова, весняний, листопад
-
Доберіть приклад до поданої схеми: префікс, корінь, суфікс, закінчення.
-
Знайдіть у поданому реченні слова з нульовим закінченням: Брат не захотів скуштувати картопляне пюре, а ось компот випив залюбки.
-
Знайдіть у поданому реченні слова, які не мають закінчення: Брат не захотів скуштувати картопляне пюре, а ось компот випив залюбки.
-
Запишіть слова у дві колонки: де при- - це префікс, де при –це частина кореня: пригода, прибіг, принцип, приспів, принц, прибуття, прибережний
-
Який суфікс необхідно додати до слова тигр, щоб з дорослої тварини перетворитися на маленьку? (-ен-)
-
Знайти на малюнку усі частини слова (Основа – пряма лінія з двома прямими кутами, корінь – верхня частина дверей, закінчення – квадратні вікна, суфікс - дах, префікс, будь-який прямий кут будинку) (Додаток 1)
-
Обірвіть із ромашки зайві пелюстки (Додаток 2)
-
Утворити спільнокореневі слова до слова «ліс», вписавши їх у клітинки (Додаток 3)
ЖОВТИЙ СЕКТОР
(За таксономією Блума – аналіз; поділ обʼєктів чи ідей на складові, щоб знайти спільні риси або різницю між ними)
-
Знайдіть зайве слово у рядку: дорога, дорогою, дороге, дорозі
-
Визначте корінь у словах. Чи будуть вони спорідненими? Поясніть свою думку. Дитина, дітвора, подітися, діти
-
Знайдіть спільне у словах: словечко, діжечка, сердечко
-
Утворіть за допомогою іншого префікса слово з протилежним значенням: занести (винести)
5.Доберіть до слова осінь спільнокореневе, яке б відповідало на питання коли? або як? (восени, по-осінньому)
6. Назвіть 5 слів з префіксом пре-
7. Знайдіть на малюнку спільнокореневі слова, зафарбуйте ці хмаринки одним кольором (Додаток 4)
8. Прочитайте вірш (Додаток 5)
Золоте курчатко
В золотій торбинці
Принесло сьогодні
Літери дитинці.
А дитина з літер
Збудувала слово.
І звучить, як пісня,
Українська мова.
Г. Чубач
Знайдіть слова зі зменшено-пестливим відтінком. За допомогою чого утворені такі слова?
9. Згадайте назву української народної пісні, у словах якої є зменшено-пестлива лексика («Ой у полі криниченка», «Ой на горі два дубки», «Ой не світи, місяченьку», « Ой у вишневому садочку», «Садок вишневий коло хати», «Закувала зозуленька», «Засвіт встали козаченьки» )
10. Знайдіть спільне у словах: поні, журі, шосе, пюре, шимпанзе.
ЖОВТОГАРЯЧИЙ СЕКТОР
(за таксономією Блума – оцінювання;вміння складати судження про обʼєкт або ідею на підставі обраних доказів і критеріїв)
-
Доведіть або спростуйте думку, що для утворення спільнокореневих слів достатньо змінити закінчення у слові.
-
Складіть речення, використавши подані слова, додавши до них префікси або суфікси з довідки: Я, вчила,малу, сестру, одяг черевики.
(Довідка: на-, -еньк-,-ичк-, -ти-, -ичк-)
-
Зверніться у ласкавій формі до однокласників, використовуючи суфікси (-к-, -очк-, -єчк-, -ик-) (Світланко, Маринко, Надієчко, Михасю, Михайлику і т.д)
-
Які з перелічених тверджень є правильними:
-
Нові слова утворюються за допомогою префіксів і суфіксів
-
Нульове закінчення можуть мати лише іменники
-
Іншомовні слова, які закінчуються на голосний є незмінними
-
Щоб утворити форму слова, треба змінити його за відмінками
-
Префікс при- вживається у словах, які виражають вищу міру прояву
-
Зробіть висновок, для чого необхідно вивчати тему «Будова слова»?
-
Намалюйте асоціативний кущ до теми «Будова слова»
-
Утворіть складні слова з поданих сполучень слів: здатний до праці, три поверхи, ліс і степ, кригу ламати, чорна земля
-
Яке слово утворене іншим способом, ніж решта: приморський, кімнатний. весняний, садок
-
Зміни подані слова так, щоб замість «і» у корені стало «е» або «о»: піч, віз, ніс, осінь,політ (печі, воза, носа, осені, польоту)
-
Назвіть продукти харчування, таким чином, щоб у цих словах були суфікси: хліб, борщ, котлета, салат, яблуко, пиріг (хлібчик, хлібець, борщик, котлетка, салатик, яблучко, пиріжок, пиріжечок)
ЧЕРВОНИЙ СЕКТОР
(за таксономією Блума – створення нової ідеї з неповʼязаних частин або ж пропонування альтернативних шляхів розвʼязання)
-
Розгадай ребус (Додаток 6)
-
Розсели мешканців у квартири (Додаток 7)
-
Назви будь-яке слово. Розбери його за будовою. Яким способом воно утворене (якщо є префікси або суфікси)
-
Склади якомога більше слів з префіксом пере- (час -1 хв.)
-
Поєднай пари слів за спільною характеристикою:
Солодко прибігла
Прірва желе
Присідання прізвисько
-
Уяви себе учителем. Спробуй пояснити учням, чому у слові «перець» пере – це частина кореня, а у слові «переписати» – це префікс
-
Вигадайте назву районів, вулиць, провулків, станцій і т.д у країні з назвою «Словотворія», які відображала б у собі вивчену тему (вул.Префіксальна, провулок Афіксний, станція «Суфікси», Спільнокореневий район і т.д)
-
За допомогою афіксів, передай різні відтінки слова «вовк», «руки», «мороз»
Наприклад: кіт – ласкаво «котик», «кошеня», згрубіло «котяра», «котисько»
V. Підведення підсумків.
- Визначення переможців
- Заохочення у вигляді оцінок та грамот
VІ. Оголошення і коментар домашнього завдання
Виконати тестові завдання на картках. Підготуватися до контрольної роботи
ДОДАТОК 1
ДОДАТОК 2
ДОДАТОК 3
ДОДАТОК 4
ДОДАТОК 5
Золоте курчатко
В золотій торбинці
Принесло сьогодні
Літери дитинці.
А дитина з літер
Збудувала слово.
І звучить, як пісня,
Українська мова.
Г. Чубач
ДОДАТОК 6
ДОДАТОК 7
Необхідно вписати частини слова у віконця. Відгадати, де чиє допоможуть підказки.
1.На першому поверсі живе та частина, яка є у кожному слові і підкреслюється знизу.
2.Ще один мешканець першого поверху – змінна частина слова.
3. На другому поверсі живе частина слова, яка виражає його лексичне значення, а поряд з нею (лівоворуч) – мешкає сусід, який у всьому хоче бути попереду
4. На третьому поверсі живуть брати: один «гостренький на язик», а інший - майже неговіркий (знає лише три звуки –о, -е, -є).