Нестандартний урок на тему "Узагальнення вивченого з теми "Будова слова.Орфографія""

Про матеріал
Урок розроблено у формі настільної гри з використанням таксономії Блума, що дозволяє перетворити навчальний процес на захопливу, цікаву і водночас повчальну і розвивальну гру.
Перегляд файлу

Тема. «Узагальнення вивченого з теми «Будова слова. Орфографія»»

Мета: повторити й узагальнити засвоєний учнями матеріал з теми; удосконалювати вміння і навички п’ятикласників щодо практичного використання знань з розділу «Будова слова й орфографія»; закріпи­ти відомості про значущі частини слова, удосконалити орфографічні навички, вміння добирати спільнокореневі слова, розрізняти форми слова й спільнокореневі слова, правильно використовувати їх у мов­ленні; розвивати в учнів самостійність, ключові компетентності : комунікативну та соціальну (уміння працювати в парах, групі,  знаходити спільне розв’язання проблеми); виховувати у школярів старанність та наполегливість у     навчанні.

Обладнання: ігрове поле, розроблене за таксономією Блума, картки із завданнями, гральний кубик, фішки для учасників

Тип уроку:  узагальнення й систематизація вивченого матеріалу

Форма проведення: урок-настільна гра

Клас: 6

                                                       Перебіг уроку

І.Організаційний момент

II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

-Сьогодні ми завершуємо вивчення теми «Будова слова.Орфографія». Протягом уроку ми повторимо й узагальнимо вивчений матеріал, закріпимо свої знання з теми, будемо розвивати навички працювати в парах, у групі і самостійно. Ми не будемо вчити нудних правил, списувати вправи з підручника, весь урок слухати пояснення вчителя. Ми будемо просто грати в настільну гру, в ході якої і спробуємо реалізувати нашу мету уроку.

ІІІ. Мотивація навчання школярів.

3.1 Бесіда

  •              Чи подобаються вам ігри?
  •              Які ігри є вашими улюбленими?
  •              Як ви гадаєте, чи можливо одночасно грати і навчатися? Доведіть свою думку

3.2 Слово вчителя

Ось сьогодні ми й спробуємо поєднати цікаве з корисним, гру з навчанням, легке зі складним, знання з життям.

ІV. Проведення гри

4.1 Слово вчителя

(Якщо клас з великою кількістю учнів, доцільно поділити учасників на кілька груп або пар)

Для початку ознайомтесь з правилами гри

             (зачитування учнями правил гри)

ПРАВИЛА ГРИ

  1. Кількість кроків учасника визначається за допомогою грального кубика.
  2. Сектор «Сонце» означає «пропустити 1 хід».
  3. На кожному кроці необхідно виконати завдання. Якщо відповідь неправильна, або відсутня – учасник повертається на старт. Якщо сектор фіолетового кольору подолано – у разі неправильної відповіді учасник повертається лише до найближчої позиції «Сонце».
  4. Якщо ви потрапили на комірку зі стрілкою – необхідно переміститися на вказану позицію.

 

4.2 Виконання завдань

Завдання озвучуються відповідно до кольору сектора, у якому зупинився учасник

 

ФІОЛЕТОВИЙ СЕКТОР

(За таксономією Блума це – знання; запамʼятовування раніше вивченої інформації)

 

  1.          Назвіть з яких значущих  частин складається слово (основа слова, закінчення, корінь, префікс, суфікс)
  2.          Яка частина слова називається коренем? (Корінь – це значуща частина слова, яка містить у собі спільне значення споріднених слів)
  3.          Де у слові стоїть суфікс? (після кореня)
  4.          Позначте графічно всі частини слова.
  5.          Змінна частина слова – це.. (закінчення)
  6.          Назвіть суфікс у слові «білесенький» (-есеньк-)
  7.          Утворіть форму слова «козак» (козака, козаку, козаком)
  8.          Яким способом утворено слово «водичка»? (суфіксальним)
  9.          Назвіть закінчення у слові «шимпанзе» (це незмінне слово, тому воно не має закінчення)
  10.     Доберіть два спільнокореневі слова до слова « місто» (містечко, міський, середмістя ) або «вогонь» (вогник, вогнище, вогняний)

 

БЛАКИТНИЙ СЕКТОР

(За таксономією Блума це – розуміння суті ідеї)

 

  1.          Поясніть, чи будуть однаковими закінчення у словах  «поні» і «коні»? (не будуть, тому що слово «поні» не має закінчення, так як це незмінне слово, а слово «коні» має закінчення -і)
  2.          Визначте усі значущі частини у слові «підземний»
  3.          Сформулюйте правило, за яким можна визначити корінь у слові (Для того, щоб визначити корінь у слові, необхідно дібрати до нього спільнокореневі слова)
  4.          Проілюструйте прикладом, як у слові з нульовим закінченням воно може зʼявитися (необхідно провідміняти слово з нульовим закінченням)
  5.          Визначте, яке серед цих  слів зайве: високий, стрімкий, швидко, читальний, морквяний
  6.          Поясніть, чи усі слова у рядку будуть спільнокореневими: народ, народити, народний, всенародна
  7.          Поясніть, який префікс пре- чи при- треба писати у слові пр..мудрий
  8.          Визначте префікси у поданих словах: вимога, виїздити, посуд, помити
  9.          Сформулюйте алгоритм послідовності розбору слова за будовою

 (1. Змінюємо слово за відмінками для того, щоб визначити закінчення

   2.Підкреслюємо основу слова

   3.Добираємо спільнокореневі слова і визначаємо корінь

   4.Визначаємо префікси і суфікси, якщо є)

10. Проілюструйте, яким чином із слова памʼять утворити слово «злопамʼятний»

 

ЗЕЛЕНИЙ СЕКТОР

(За таксономією Блума – застосування; практичне застосування знань у реальній ситуації)

 

  1.          Виріши мовну задачу: Оленка написала смс своїй подрузі з таким текстом «Дорога Софіє! Пріїжджай у гості, я преготувала присмачний пиріг. Ми прицікаво проведемо час.» Які помилки допустила дівчинка у вживанні префіксів? Виправте їх.
  2.          Розберіть подані слова за будовою: прибудова, весняний, листопад
  3.          Доберіть приклад до поданої схеми: префікс, корінь, суфікс, закінчення.
  4.          Знайдіть у поданому реченні слова з нульовим закінченням: Брат не захотів скуштувати картопляне пюре, а ось компот випив залюбки.
  5.          Знайдіть у поданому реченні слова, які не мають закінчення: Брат не захотів скуштувати картопляне пюре, а ось компот випив залюбки.
  6.          Запишіть слова у дві колонки: де при- - це префікс, де при –це частина кореня: пригода, прибіг, принцип, приспів, принц, прибуття, прибережний
  7.          Який суфікс необхідно додати до слова тигр, щоб з дорослої тварини перетворитися на маленьку? (-ен-)
  8.          Знайти на малюнку усі частини слова (Основа – пряма лінія з двома прямими кутами, корінь – верхня частина дверей, закінчення – квадратні вікна, суфікс  - дах, префікс, будь-який прямий кут будинку) (Додаток 1)
  9.          Обірвіть із ромашки зайві  пелюстки (Додаток 2)
  10.     Утворити спільнокореневі слова до слова «ліс», вписавши їх у клітинки (Додаток 3)

 

ЖОВТИЙ СЕКТОР

(За таксономією Блума – аналіз; поділ обʼєктів чи ідей на складові, щоб знайти спільні риси або різницю між ними)

 

  1. Знайдіть зайве слово у рядку:  дорога, дорогою, дороге, дорозі
  2. Визначте корінь у словах. Чи будуть вони спорідненими? Поясніть свою думку. Дитина, дітвора, подітися, діти
  3. Знайдіть спільне у словах: словечко, діжечка, сердечко
  4. Утворіть за допомогою іншого префікса слово з протилежним значенням: занести (винести)

5.Доберіть до слова осінь спільнокореневе, яке б відповідало на питання коли? або як? (восени, по-осінньому)

6. Назвіть 5 слів з префіксом пре-

7.  Знайдіть на малюнку спільнокореневі слова, зафарбуйте ці хмаринки одним кольором (Додаток 4)

8. Прочитайте вірш (Додаток 5)

Золоте курчатко
В золотій торбинці
Принесло сьогодні
Літери дитинці.
А дитина з літер
Збудувала слово.
І звучить, як пісня,
Українська мова.
Г. Чубач

Знайдіть слова зі зменшено-пестливим відтінком. За допомогою чого утворені такі слова?

9. Згадайте назву української народної пісні, у словах якої є зменшено-пестлива лексика («Ой у полі криниченка», «Ой на горі два дубки», «Ой не світи, місяченьку», « Ой у вишневому садочку», «Садок вишневий коло хати», «Закувала зозуленька», «Засвіт встали козаченьки» )

10. Знайдіть спільне у словах: поні, журі, шосе, пюре, шимпанзе.

 

ЖОВТОГАРЯЧИЙ СЕКТОР

(за таксономією Блума – оцінювання;вміння складати судження про обʼєкт або ідею на підставі обраних доказів і критеріїв)

 

  1. Доведіть або спростуйте думку, що для утворення спільнокореневих слів достатньо змінити закінчення у слові.
  2. Складіть речення, використавши подані слова, додавши до них префікси або суфікси з довідки:  Я, вчила,малу,  сестру, одяг черевики.

(Довідка: на-, -еньк-,-ичк-, -ти-, -ичк-)

  1. Зверніться у ласкавій формі до однокласників, використовуючи суфікси (-к-, -очк-, -єчк-, -ик-) (Світланко, Маринко, Надієчко, Михасю, Михайлику і т.д)
  2. Які з перелічених тверджень є правильними:
  • Нові слова утворюються за допомогою префіксів і суфіксів
  • Нульове закінчення можуть мати лише іменники
  • Іншомовні слова, які закінчуються на голосний є незмінними
  • Щоб утворити форму слова, треба  змінити його за відмінками
  • Префікс при- вживається у словах, які виражають вищу міру прояву
  1. Зробіть висновок, для чого необхідно вивчати тему «Будова слова»?
  2. Намалюйте асоціативний кущ до теми «Будова слова»
  3. Утворіть складні слова з поданих сполучень слів: здатний до праці, три поверхи, ліс і степ, кригу ламати, чорна земля
  4. Яке слово утворене іншим способом, ніж решта: приморський, кімнатний. весняний, садок
  5. Зміни подані слова так, щоб замість «і» у корені стало «е» або «о»: піч, віз, ніс, осінь,політ (печі, воза, носа, осені, польоту)
  6. Назвіть продукти харчування, таким чином, щоб у цих словах були суфікси: хліб, борщ, котлета, салат, яблуко, пиріг (хлібчик, хлібець, борщик, котлетка, салатик, яблучко, пиріжок, пиріжечок)

 

ЧЕРВОНИЙ СЕКТОР

(за таксономією Блума – створення нової ідеї з неповʼязаних частин або ж пропонування альтернативних шляхів розвʼязання)

 

  1. Розгадай ребус (Додаток 6)
  2. Розсели мешканців у квартири (Додаток 7)
  3. Назви будь-яке слово. Розбери його за будовою. Яким способом воно утворене (якщо є префікси або суфікси)
  4. Склади якомога більше слів з префіксом пере- (час -1 хв.)

 

 

  1. Поєднай пари слів за спільною характеристикою:

Солодко                            прибігла

Прірва                                желе

Присідання                       прізвисько

  1. Уяви себе учителем. Спробуй пояснити учням, чому у слові «перець» пере – це частина кореня, а у слові «переписати» – це префікс
  2. Вигадайте назву районів,  вулиць, провулків, станцій і т.д у країні з назвою «Словотворія», які відображала б у собі вивчену тему (вул.Префіксальна, провулок Афіксний, станція «Суфікси», Спільнокореневий район і т.д)
  3.  За допомогою афіксів, передай різні відтінки слова «вовк», «руки», «мороз»

Наприклад: кіт – ласкаво «котик», «кошеня»,  згрубіло «котяра», «котисько»

 

V. Підведення підсумків.

- Визначення переможців

- Заохочення у вигляді оцінок та грамот

 

VІ. Оголошення і коментар домашнього завдання

Виконати тестові завдання на картках. Підготуватися до контрольної роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

ДОДАТОК 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 3

 

 

 

 

ДОДАТОК 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 5

 

Золоте курчатко
В золотій торбинці
Принесло сьогодні
Літери дитинці.
А дитина з літер
Збудувала слово.
І звучить, як пісня,
Українська мова.
Г. Чубач

 

 

 

 

ДОДАТОК 6

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 7

 

Необхідно вписати частини слова у віконця. Відгадати, де чиє допоможуть підказки.

 

1.На першому поверсі живе та частина, яка є у кожному слові і підкреслюється знизу.

2.Ще один мешканець першого поверху – змінна частина слова.

3. На другому поверсі живе частина слова, яка виражає його лексичне значення, а поряд з нею (лівоворуч) – мешкає сусід, який у всьому хоче бути попереду

4. На третьому поверсі живуть брати: один «гостренький на язик», а інший  - майже неговіркий (знає лише три звуки –о, -е, -є).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 листопада 2020
Переглядів
1270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку