Конспект уроку географії в 10 класі
Тема: Японія. ЕГХ країни. Культура. Традиції.
Мета уроку: ознайомити учнів з ЕГП Японії, особливостями населення,
господарства, культурою, світоглядом японського народу: розвивати творчу уяву, вміння і навички роботи з картами, таблицями, статистичними даними; виховувати почуття поваги до народів світу , любові до природи.
Обладнання: політична карта світу, атласи, ноутбук, проектор.
Тип уроку : урок-конференція.
І. Мобілізуючий етап уроку
(Заготовки квітів, гілочок дерева, повідомлення вчителя про їх застосування на уроці)
ІІ. Етап цілереалізації
Блок – теорія
Пізнавати Землю - цього навчаємося ми на уроках географії, відкривати
для себе нові країни - нього ми навчаємося при вивченні географії світу.
Барвиста, яскрава наша Земля — пилинка Всесвіту. В одному з її куточків на
узбережжі великого океану є маленька, але дивовижна країна, що за формою
нагадує морського коника, країна, яку природа обділила багатствами
корисних копалин, землею, але вона досягла таких економічних висот, що
багато народів світу заздрять її народові, який ніколи не намагався перемогти
сили природи, повернути річки назад чи знести юри, а навпаки, народ, який
навчився осягати таємниці природи, проникати в її суть, відтворювати
природу в мініатюрі. Це край розбурханих стихій, вогнедишних гір і
вранішнього сонця, це батьківщина неперевершеного Мацуо Басьо.
Еліза Кідмор називає цю країну загадкою нашого століття.
Джорж Макеш – країною єни, що сходить, а Мацуо Басьо – присвяти їй такі чудові рядки:
(аналіз вчителем епіграфа)
О, країно! Далека й така таємнича.
Де сонце щодня виринає з пітьми.
Де сакура квітне поблизу гір мальовничих,
Сьогодні до тебе звертаємось ми.
Вчитель: Про яку країну йде мова?
(прийом «Асоціативний кущ»)
Очікування від уроку (діти на квітках пишуть свої очікування,
прикріплюють на гілочку сакури)
Протягом нашого уроку ми виконаємо такі завдання:
Вчитель: Японію часто називають країною XXI століття, країною, яка за
кілька десятиліть перетворилася на економічного гіганта, цю країну
називають загадкою нашого століття. І сьогодні на уроці ми матимемо змогу
бодай частково збагнути особливості «японського дива» і відшукати
відповідь на запитання: «Як країна, яка штучно створює природні умови і
має такий бідний ПРП, стала супердержавою, економічним дивом?» (прийом «Проблемне питання»)
А хто краще може знати Японію, як не спеціалісти, які скориставшись
давньокитайською мудрістю: « Скажи мені - і я почую, покажи мені - і я
побачу, дай мені працювати самому - і я навчуся», самостійно
подорожували, вивчали і досліджували цю дивовижну країну?
До нас на урок завітали фахівці різних напрямків: географи, історики,
демографи, господарники, культурологи, які презентують вам свої роботи, а
ви ведіть відповідні записи. (презентування повідомлень)
а) слово «географу» (виступ учня);
(Положення країни).
Вчитель: Без опори на минуле сьогоднішня країна не змогла б так активно
розвиватися. Постійно повертаючись до часів минулих, японці найчастіше
думають про майбутнє.
б) слово історикам ( виступ учнів);
(Історична довідка)
Вчитель: Але, мабуть, не тільки минуле країни дало можливість увійти
Японії до числа найбільш розвинених країн світу.
в) слово географу (виступ учня);
(Природні умови, природні ресурси)
Вчитель: В основі «японського дива» лежить не використання природних
багатств, а праця людей, причому людей із традиціями високої культури і
організації суспільної праці.
г) слово демографу ( виступ учня);
(Населення Японії)
Вчитель: Існує давня приказка: « Японія стала провідною індустріальною
державою світу, маючи один вид ресурсів - трудовий»;
« Праця — основа основ» - вчить мама-японка дитину з раннього віку.
д) слово господарникам ( виступ учнів);
( Господарство та зв’язки Японії)
Вчитель: Японія визначається не тільки високим економічним розвитком,
а й своєрідною, самобутньою культурою, особливості якої - це її прагнення
до гармонії з природою.
е) слово культурологу (виступ учня);
( Культура, традиції Японії)
ж) слово дипломату (зв’язки Японії з Україною)
Блок рефлексія.
Учитель нагадує проблемне питання, прийом «Коло ідей». Учні роблять
висновки:
• Японія має вигідне ЕГП і ПГП;
• На високому рівні застосовуються сучасні методи організації
виробництва;
• Активне й гнучке використання капіталу;
• Високий рівень розвитку науки і техніки;
• Сучасна Японія має динамічні продуктивні сили, в яких нестача
природних ресурсів компенсується високим рівнем кваліфікованої
робочої сили й культури праці.
(Аналіз очікувань).
V. Оцінювання учнів. Домашнє завдання: § 34;
1) скласти візитку країни (І група);
2) скласти туристичну рекламу Японії (II група);