Педагог має подбати про те, щоб якомога більше органів чуття – око, вухо, голос, чуття мускульних рухів і навіть, якщо можливо, нюх і смак узяли участь в акті запам’ятовування... за такого дружнього сприяння всіх органів в акті засвоєння ви переможете навіть дуже ледачу пам’ять. К. Ушинський
Природничо-наукова компетентність формується на основі опанування учнями різними видами соціального досвіду, який включає знання про природу (знаннєвий компонент), способи навчально-пізнавальної діяльності (діяльнісний компонент), ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності (ціннісний компонент).
Методи, прийоми, які передбачають активну діяльність учнівспостереження у природі; власні дослідження учнів;практичні роботи;дослідження;виготовлення моделей явищ природи та формування вмінь користуватися ними; екологічне моделювання та прогнозування;вирішення ситуативних завдань; робота з інформаційними джерелами; практична діяльність з охорони природи
Учням надаю можливість …вільно висловлювати, захищати свою думку, наводити на її захист аргументи, докази, користуючись здобутими знаннями;ставити запитання вчителю, товаришам, з'ясовувати незрозуміле, поглиблювати процес пізнання;рецензувати відповіді, повідомлення та творчі роботи однокласників, вносити корективи, давати поради;допомагати товаришам, коли вони відчувають утруднення, пояснювати незрозуміле;виконувати завдання- максимум, розраховане на читання додаткової літератури, першоджерел, на тривалі спостереження тощо…
Формування критичного мислення. Вправа «Генерація ідей»Мета. Вчити підбивати підсумки роботи в стислій коректній формі; знаходити шляхи практичного застосування отриманих під час уроку знань. Час проведення. 5 – 10 хвилин. Хід вправи. Запропонуйте учням написати ідеї зв’язку з життям, практичного застосування знань, які виникли під час вивчення теми уроку. Таких ідей може бути стільки, скільки вони встигнуть сформулювати за 5 – 10 хвилин. Запропонуйте учням поділитися своїми ідеями.
Вправа «Зведена таблиця»Мета. Вчити узагальнювати вивчену тему, формулювати чіткі лаконічні висновки. Час проведення. 10 хвилин. Хід вправи. Цю вправу варто використовувати, коли є потреба порівняти три або більше аспектів питання, яке вивчається. В таблиці по горизонталі записується те, що потрібно порівняти, а по вертикалі – якості об’єктів, явищ. Всі характеристики записуються на дошці. Далі отримана інформація узагальнюється. Під час обговорення учні вибирають характеристики й аргументують свій вибір. Потім кожен учень самостійно заповнює таблицю.
Вправа «Кубування»Мета. Визначити, яка інформація учням знайома і чому вони хочутьнавчитися. Час проведення. 5 хвилин. Обладнання. Куб, на гранях якого даються вказівки. Хід вправи. Активізувати знання учнів можна шляхом постановки питань-вказівок, позначених на гранях куба. Його можна кидати і відповідати на питання, яке випало, а можна прокрутити всі сторони по черзі. Цю вправу можна використовувати на етапі рефлексії для визначення кола проблем, над якими варто попрацювати в позаурочний час.
Назви. Передбачає відтворення знань. Це найпростіші питання. Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін тощо. Чому. Це блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв'язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем. •Поясни. Це питання уточнюючі. Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми. Запропонуй. Учень повинен запропонувати свою задачу, яка дозволяє застосувати те чи інше правило. Або запропонувати своє бачення проблеми, свої ідеї. Тобто, учень повинен пояснити, як використовувати ті чи інші знання на практиці, для вирішення конкретних ситуацій. Придумай - це питання творчі, які містять в собі елемент припущення, вигадки. Поділися - питання цього блоку призначені для активації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати, виділяти важливі факти, оцінювати значимість отриманих відомостей, акцентувати увагу на їх оцінці.
Замість стандартних запитань можна використовувати наступні: Опиши. Форму, розмір, колір, назви по імені, і подібне. Порівняй. Тобто, порівняй заданий предмет або явище з подібними, вкажи подібності та відмінності. Назви асоціацію. З чим асоціюється у тебе даний предмет, явище? Зроби аналіз. Тобто, розкажи, з чого це складається, як зроблено тощо. Застосуй. Наведи приклади використання або покажи застосування. Оціни. Тобто, вкажи всі "плюси" і "мінуси"
Вправа «Шість капелюхів мислення»Мета. Вчити узагальнювати інформацію, використовуючи різні формий прийоми. Час проведення. 7 хвилин. Вік учасників. З 11 років. Хід вправи. Учні об'єднуються в шість команд. Кожна група отримує свого капелюха. Орієнтуючись на колір капелюха, учні узагальнюють інформацію наступним чином:«білий» - потрібно розказати про тему, використовуючи лише факти й цифрові дані;«жовтий» - треба пояснити чому…«чорний» - необхідно навести аргументи до фактів і ключових елементів теми;«червоний» - варто пояснити, які емоції та почуття викликає проблема, що вивчається;«зелений» - пояснити, як можна використати знання з теми, щоб зробити наше життя кращим, якіснішим;«синій» - підсумувати, що корисного й нового дізналися в результаті вивчення теми. Практичне завдання до вправи. Для виконання цієї вправи з учнями підготуйте шість капелюхів різних кольорів. Їх можна намалювати, вирізати з кольорового паперу, пошити з тканини, вив’язати з ниток
Наприклад, при вивченні теми “Повітря”пропоную обєднатися в 5 груп і обрати колір капелюшка. Правила роботи в групі: 1. Бути уважним активним. ввічливим. 2. Слухати один одного.. 3. Сміливо висловлювати свою думку. 4. Не перебивати, говорити по черзі. 5. Нікого не критикувати. Отже, відповідно до кольору капелюшка учні отримують завдання: (Роздаю завдання)Білий капелюшок Скласти асоціативний кущ до слова повітря. Жовтий Пригадайте позитивні фактори повітря. Запишіть свої твердження. Чорний – негативні фактори і також зафіксуйте свої твердження. Червоний Виконати вправу «Інтерв’ю». Можете ознайомитися зі зразком, який лежить у вас на столі. Зелений капелюх – вправа «Логічний ланцюжок» або досліди для визначення властивості повітря. А за Синій капелюх відповідатиму я
Вправа «Метод прес»Мета. Активізувати знання учнів з означеної теми та виявити складні питання. Час проведення. 5 хвилин. Хід вправи. Кожен учень висловлюється, продовжуючи речення, за формулою:«Я вважаю…» (висловлення власної думки).«Тому що…» (причина представленої точки зору).«Наприклад,…» (аргументування).«Отже,…» (узагальнення). Цю вправу можна використовувати на будь-якому етапі уроку.