Міністерство освіти і науки України
Управління освіти, молоді та спориту Красилівської РДА
Западинська ЗОШ І-ІІІст.
Нетрадиційні форми роботи вчителя з батьками:
проведення тематичних батьківських зборів.
Ковалюк Мар’яна Іванівна кл. керівник, учитель математики та інформатики Западинської ЗОШ І-ІІІст.,
вчитель вищої кваліфікаційної категорії
Ковалюк М. І.
Нетрадиційні форми роботи вчителя з батьками: проведення тематичних батьківських зборів (Методичний збірник) – Западинці, 2020, – 28с.
Рецензенти:
Дрозд О. В., учитель української мови та літератури, учитель вищої кваліфікаційної категорії, “старший учитель”.
Методичний збірник створений для надання методичної допомоги класним керівникам, педагогам і заступникам директорів з виховної роботи у продуктивній і систематичній роботі з педагогічної освіти батьків, через впровадження та використання інтерактивних форм проведення тематичних батьківських зборів.
Збірник адресовано класним керівникам.
Зміст:
1. Вступ. Батьки і педагоги ........................................................................................ 4
2. Мета розробки. Загальна характеристика ............................................................ 6
3. Інтерактивні форми проведення тематичних батьківських зборів .................... 10
4. Основні етапи підготовки тематичних батьківських зборів ............................... 15
5. Анкета зворотнього зв’язку з батьками ................................................................ 17
6. Основні етапи проведення тематичних батьківських зборів ............................. 18
7. Список використаних джерел ................................................................................ 20
8. Додаток. Батьківські збори з елементом тренінгу “Роль сім’ї в організації
дозвілля дитини ....................................................................................................... 21
9. Для нотаток .............................................................................................................. 28
Важливою психологічною категорією організаторської діяльності педагога - «взаємодія», яка є формою розвитку, способом освоєння культурної спадщини, засобом виховання.
Батьки і педагоги – дві найпотужніші сили в процесі становлення особистості кожної людини, роль яких неможливо перебільшити. В обох сторін є свої переваги, своя специфіка, і протиставляти їх не слід.
Як хочеться зробити батьків справжніми і щирими помічниками! Адже від того, як ставляться до школи батьки, залежить і ставлення до неї їх дітей!
У роботі з батьками є і свої проблеми. Якщо підійти до оцінки батьків диференційовано, то слід розуміти й те, що вони (батьки) різні.
Можна виділити 3 категорії батьків:
1. Батьки, які хочуть і вміють спілкуватися зі своїми дітьми (якщо не вміють, то вчаться цьому). В школі таких батьків небагато, і вони утворюють меншість серед батьківського колективу школи.
2. Група батьків, які хочуть, але не вміють виховувати, тому у них є деякі проблеми (У школах більшість саме таких батьків).
3. Батьки, які не можуть і не хочуть займатися своїми дітьми, діти надані самі собі, точніше – соціальній стихії; таких батьків небагато, але саме вони постачають школі й соціуму дітей "групи ризику".
З першою групою батьків працювати легко: по суті, вони все роблять самі, з ними потрібно лише підтримувати зв'язок. З останньою – працювати, в більшості випадків, марно (хоча це теж спірно). Більше того, звернення педагогів до них за допомогою, може тільки погіршити становище. Друга, більша частина батьків, займається вихованням, але вони не володіють достатніми знаннями, а іноді й самі поводяться як діти та виховують дітей так, як виховували їх.
Найчастіше батьки приходять за допомогою до школи тоді, коли практично втрачають будь-який вплив на дитину.
Все потрібно робити вчасно. В тому числі й виховувати. Тому не повинно бути тієї традиційної роботи з батьками, спонтанних і несистемних виховних бесід, тим більше, якщо вони мають на меті не благополуччя особистості дитини, а вирішення проблем успішності та поведінки.
Однак в сучасних умовах посилилася тенденція самоусунення багатьох батьків від вирішення питань виховання й особистісного розвитку дитини. Батьки, не володіючи в достатній мірі знанням вікових та індивідуальних особливостей розвитку дитини, деколи здійснюють виховання наосліп, інтуїтивно.
Висновок: сьогодні сучасним батькам необхідна допомога, бо відсутність знань з психології та педагогіки веде до помилок, нерозуміння, а значить – до безрезультативності виховання.
Однією з актуальних проблем у роботі кожного класного керівника стає забезпечення психолого-педагогічної підтримки сім'ї та підвищення компетентності батьків (законних представників) у питаннях розвитку та освіти дітей. Визнання пріоритету сімейного виховання вимагає нових відносин сім'ї та школи, нових (інноваційних) форм взаємодії з сім'єю. Основні зусилля педагогічного колективу повинні бути спрямовані на підвищення рівня педагогічної культури батьків.
Однією з основних форм роботи з педагогічної освіти сім'ї є батьківські збори, які концентрують у собі весь комплекс психологопедагогічної взаємодії школи та сім'ї. Однак на формальне проведення зустрічей у вигляді звітів і повчальних бесід батьки відгукуються неохоче, що цілком очевидно.
Вихід з цього положення я вбачаю у зміні форм та методів проведення батьківських зборів, в основі яких лежить дискусійна форма їх проведення.
Мета розробки - надання методичної допомоги класним керівникам, педагогам і заступникам директорів з виховної роботи у продуктивній і систематичній роботі з педагогічної освіти батьків, через впровадження та використання інтерактивних форм проведення тематичних батьківських зборів.
Завдяки методичним рекомендаціям даного збірника, вчитель зможе не тільки правильно організувати батьківські збори, але й залучить батьків до організації та проведення спільних розважальних заходів дорослих і дітей.
Батьківські збори є найважливішою формою роботи класного керівника з сім'єю учня, засобом підвищення ефективності навчально-виховного процесу. Це не просто форма зв'язку сім'їта школи, це університет важливої педагогічної інформації.
Цілі батьківських зборів:
1) ознайомлення батьків зі змістом і методикою навчально-виховного процесу в школі (характеристика навчальних програм, розповідь про позаурочні заходи, факультативи, гуртки тощо);
2) підвищення педагогічної культури батьків, поповнення їх знань з питань виховання дитини в родині та школі (наприклад, про особливості конкретного віку, умови успішної взаємодії з дітьми, способи подплоння певних проблем тощо);
3) сприяння згуртуванню батьківського колективу, залучення батьків до активної співпраці з дітьми, класним керівником, школою, і, звичайно ж, між собою (конкурси, екскурсії, походи тощо);
4) вироблення єдиних вимог до виховання дітей в сім'ї та школі, що сприяє не тільки гармонійному розвитку дітей, а й збереженню авторитету обох сторін в очах дитини.
За змістом батьківські збори можуть бути:
Поточні батьківські збори - це можуть бути інструктивні зустрічі з батьками, на яких їх ознайомлюють зі змінами в навчально-виховному процесі чи збори з традиційним порядком денним: результати успішності, результати проведених заходів і свят, походів.
Тематичні батьківські збори – це збори, присвячені актуальній темі, в обговоренні якої зацікавлена абсолютна більшість батьків класу. Тематичні батьківські збори, як правило, носять просвітницький характер і спрямовані на розширення знань батьків у сфері виховання дітей. Такі зустрічі не слід обмежувати доповіддю чи лекцією. Дуже важливо забезпечити обмін досвідом сімейного виховання. Подібні збори можна проводити часто (один раз в місяць) як всеобуч для батьків.
Підсумкові батьківські збори - це збори, в завдання яких входить підведення результатів розвитку дитячого колективу за певний час. В ході таких зборів батьки мають можливість оцінити досягнення учнів класу, власної дитини, порівняти минулі результати з тими, які вже є. Підсумкові збори можна проводити у різній формі, залежно від теми і мети. Це можуть бути свята, концерти, урочисті збори.
Загальношкільні батьківські збори проводяться 1-2 рази на рік. Їх сновною метою є знайомство батьків з цілями та завданнями роботи школи, основними напрямками і підсумками роботи навчального закладу, ознайомлення з новими статутними документами, нормативними актами у сфері освіти. На таких зібраннях також обговорюються перспективи та проблеми розвитку школи.
Які ж асоціації виникають у більшості батьків при згадці про майбутні батьківські збори? Оцінки за чверть, поведінка дитини на уроках і...година-півтори витраченого часу. Адже нерідко подібне ставлення до цього важливого заходу формується за використання педагогом одноманітних форм і методів взаємодії з батьками.
Якими мають бути тематичні батьківські збори сьогодні? Нетрадиційними! Це значить, ми повинні перетворити батьків із пасивних слухачів у активних учасників зустрічі! А для цього необхідно використовувати на практиці такі методи та прийоми, які активізують увагу втомлених батьків, сприяють легшому запам'ятовуванню суті бесід, створюють особливий настрій та бажання розвиватися дякуючи доброзичливій, відвертій і діловій розмові.
Активні методи проведення зборів у дискусійній формі, допомагають тривалий час підтримувати живий розмову:
1. Музичний супровід ходу зборів, що створює певний настрій.
2. «Гострі» (проблемні, складні) запитання («гостра страва»). Короткі питання по темі зборів, вкладені в перечниці, зачитуються батькам під музику. Дається час для відповіді (1-3 хвилини). Відповідати на них можеа за бажанням, тобто якщо питання дісталося батькам, які не бажають відповідати на нього, то вони мають право передати питання далі.
3. «ДКН» - Дуже Короткі Новини. Педагог знайомить батьків з новинами в області педагогіки та психології. Це можна зробити за допомогою короткого повчального відео чи мультимедійної презентації.
4. Анкетування батьків. Анкети роздаються батькам завчасно і заповнюються вдома. На зборах використовуються та обговорюються вже результати анкети.
5. Міжсімейні конкурси.
6. Перегляд відеозапису відповідей дітей на запитання за темою зборів. Таким чином здійснюється зворотній зв'язок: діти – батьки.
7. Робота з фішками або Хвилини самоаналізу, коли кожен замислюється про свої взаємини з дитиною. Педагог зачитує пункти із загальноприйнятими правилами виховання. Якщо в сім'ї дане правило виконується, то батьки виставляють на столі фішку червоного кольору, якщо не завжди – жовтого, не виконується – синього. Кількість фішок не підраховується. Підсумовуючи цей етап, педагог підкреслює значимість цих правил і висловлює надію, що всі батьки будуть ними керуватися.
8. Робота з пам'ятками, коли педагог передає свої знання батькам, не повчаючи їх відкрито. Батькам пропонується прочитати тексти пам'яток і виділити з них ті пункти й поради, які використовуються ними на практиці та дають позитивні результати. Після цього проводиться обговорення, під час якого батьки висловлюють свою думку стосовно певних питань, діляться своїм досвідом з іншими.
9. «Слово-естафета», що дає батькам можливість відчути один одного. Батьки повинні продовжити розпочате педагогом речення (Моя дитина буде успішно вчитися, якщо я ...). Для більшої організованості краще, якщо батьки будуть передавати один одному якийсь предмет.
10.Сюрпризні моменти з участю казкових (літературних) персонажів, оживляючі бесіду. Вручення призів, грамот, медалей за активну участь батьків у житті класу, успіхи у вихованні дітей.
11.Характеристика дітей «Ваші діти – наша думка». Кожному з батьків важлива та цікава думка інших про його дитину. Завдання педагога тут – витримати доброзичливий тон бесіди.
12.Оформлення (включаючи світлове) місця проведення зборів.
13.«Мозковий штурм». Метод колективної розумової діяльності, що дозволяє досягти розуміння один одного, коли загальна проблема є особистою для цілої групи.
14.Конкурс на кращу назву. Батькам пропонується підписати дитячий малюнок, який стосується обговорюваної теми. Педагог зачитує вголос відповіді. Дотепні та цікаві відповіді заохочуються невеличкими подарунками.
15.Інсценування фрагментів з практики виховання дітей як позитивного, так і негативного характеру.
Інтерактивні форми проведення тематичних батьківських зборів.
Батьківські збори - це, в першу чергу, навчання батьків бути ними за допомогою теорії та практики. Цілком очевидно, що традиційні форми проведення батьківських зборів вже не актуальні. Необхідно включати батьків до обговорення проблем, перетворюючи їх на суб'єкти власної діяльності з пошуку варіантів їх вирішення.
На зборах вирішується цілий ряд завдань, що виникають у процесі навчальновиховної роботи, питань, поставлених життям на кожному конкретному етапі діяльності вчителя та батьків, розвиток навчальних навичок. І чим різноманітнішими й цікавішими будуть форми спілкування педагогів і батьків, тим більше позитивних результатів принесуть батьківські збори. У цій збірці я хочу зупинитися на нетрадиційних формах співробітництва з батьками учнів.
До нетрадиційних форм роботи з батьками можна віднести батьківські зустрічі, тренінги, ринги, батьківські читання та вечори тощо.
Багато сімей будуть раді презентувати свої традиції, вміння, досягнення. Батьківські збори можуть стати прекрасним майданчиком для таких презентацій та обміну досвідом в питаннях виховання дітей. Дана форма шкільних зборів спонукає батьків до аналізу власних досягнень і невдач, співвідношенням їх з тими способами чи виховними прийомами, які ефективно використовують інші батьки.
Попередньо батькам дається завдання продумати, сформулювати найбільш хвилюючі їх питання по заданій темі. В ході обговорення їх з фахівцями, іншими батьками підібрати оптимальні шляхи їх вирішення.
Чому б не провести збори (або їх частину) у формі аукціону? В якості лотів – корисні поради батьків по темі зустрічі. Кожна рекомендація оцінюється іншими батьками за допомогою фішок. Поради, які отримали максимальну кількість фішок, розміщуються на стенді (дошці), присвяченому взаємодії сім'ї та школи.
За два тижні до проведення зборів батьки знайомляться з їх темою та отримують необхідні методичні матеріали. А деякі з них - і певне завдання (провести тематичне дослідження чи опитування), результати якого на зборах обговорюватимуться з різних позицій. Як варіант - педагог може запропонувати одним батькам прокоментувати висловлювання за темою зборів, а іншим - обговорити відповіді, поділитися своїми думками з цього питання. Завдання педагога – виступити в ролі ведучого, висвітлити суть теми і спрямовувати діалог в потрібне русло.
Щоб провести ток-шоу з певної теми, потрібно запросити на збори відповідних фахівців, педагогів-предметників. На такому зібранні можна почути відповіді на запитання, дізнатися різні точки зору на одну проблему і обговорити можливі шляхи її вирішення. Після зборів батькам повинна бути надана можливість отримання індивідуальної консультації.
Їх можна проводити разом з дітьми. На такому заході можуть презентуватися підготовлені учнями вистави, постановки, програми. Ігрова взаємодія батьків і дітей у різних видах діяльності дарує безцінний досвід партнерських стосунків.
Виїзні батьківські збори
Такі збори можна провести у формі екскурсії чи походу.
Цікавою та досить новою формою роботи з батьками є батьківські вечори, які можна проводити у класі 2-3 рази на рік без присутності дітей. Батьківський вечір - це свято спілкування з батьками друзів твоєї дитини, це свято спогадів власного дитинства та дитинства своєї дитини. Невимушена святкова атмосфера, душевність, відсутність повчальності, добрий гумор і бажання поділитися своїм досвідом сприяють тому, що батьки досить відверто говорять про свої проблеми, запитують поради, пропонують допомогу і підтримку тим, хто в її потребує. Батьківські вечори допомагають більш тепло та сердечно пережити образи і засмучення, подивитися на наболілі проблеми у вихованні дитини спокійно. Це можливість знайти однодумців та помічників по вихованню дітей та формуванню дитячого колективу. За допомогою організації таких зустрічей можна вирішити ще дуже великуморальну проблему батьківських колективів. Ця проблема полягає в навчальному суперництві дітей. Найчастіше таке суперництво заохочується родиною, що призводить до конфліктних ситуацій між дітьми та їх батьками. Батьківські вечори зближують сім'ї, дозволяють побачити дорослих і дітей в іншому світлі, допомагають подолати недовіру й ворожість у взаєминах дітей та дорослих.
Останнім часом досить ефективною формою формування культури бути батьком стали батьківські тренінги. Батьківські тренінги - це активна форма роботи з тими батьками, які усвідомлюють проблемні ситуації в сім'ї, хочуть змінити свою взаємодію з власною дитиною, зробити спілкування більш відкритим і розуміють необхідність отримання нових знань і вмінь у вихованні власної дитини. У батьківських тренінгах повинні брати участь по можливості обоє батьків. Від цього ефективність тренінгу зростає, і результати не змусять себе чекати. Такий тренінг називається тренінгом батьківської ефективності.
Крім тренінгів з учнями та їх батьками, хорошою формою освіти батьків є батьківський ринг. Батьківські ринги - одна з дискусійних форм згуртування батьківського колективу. Багато батьків вже в початковій школі виявляють категоричність висновків стосовно багатьох питань виховання дітей, абсолютно не враховуючи можливостей та здібностей своєї дитини, рівень її реального навчального потенціалу. Деякі з батьків вважають, що їхні методи виховання найкращі та єдині й не підлягають сумніву чи корекції з боку педагога. Батьківський ринг проводиться з тією метою, щоб більшість батьків могли утвердитися в правоті своїх методів виховання або провести ревізію свого педагогічного арсеналу, задуматися над тим, що у вихованні своєї дитини вони роблять правильно, а що не зовсім так. Батьківський ринг готується у вигляді відповідей на найактуальніші питання педагогічної та психологічної науки. Запитання вибирають самі батьки. Вони можуть зробити свій вибір ще на початку навчального року. Перелік проблемних питань для участі в рингу батьки отримують на перших батьківських зборах. В ході проведення рингу з одного і того ж питання ведуть полеміку кілька родин. У них можуть бути різні позиції, різні думки. Інша частина аудиторії в полеміку не вступає, а лише підтримує думку родин оплесками чи просто слудкують за тим, що відбувається. Експертами в батьківських рингах можуть виступати молоді педагоги, які працюють в школі, і навіть учні-старшокласники, у яких вже не за горами придбання батьківського досвіду. Останнє слово в ході рингу залишається за фахівцями, яких необхідно запрошувати для участі у зустрічі, або за класним керівником, який може привести вагомі аргументи з життя класного колективу на захист певної позиції.
Збори - «Асоціації».
На аркуші паперу малюється символ, що втілює проблему або її суттєвий момент
(що заважає встановленню довіри у класі). Потім асоціації виправляються на інший символ, поки не прийде відповідна ідея рішення. Наприклад, збори на тему « Дитяча агресія». Малюється асоціація по темі, потім малюнок виправляється або малюється новий вже з вирішенням проблеми.
Збори - «Запис в моєму блоці».
При обговоренні проблеми кожен з батьків отримує листи паперу для нотаток. Формулюю проблему та прошу всіх пропонувати можливі способи її вирішення. Кожне речення записується на окремому аркуші. Проблему потрібно формулювати чітко. Наприклад, на питання«Як реагувати, якщо дитина отримала незадовільну оцінку?» батьки пишуть свої варіанти відповідей, потім всі думки обговорюються. Перед початком роботи обов’язково вводиться заборона на критику.
Збори - «Евристичні питання».
До них відносяться 7 ключових питань: хто, що, де, коли, чому, як? Якщо перемішати ці питання між собою, вийде 21 питання. Послідовно витягаючи такі змішані питання і відповідаючи на них, батьки можуть отримати новий, цікавий погляд на проблему. Наприклад, 1 і 5 в поєднанні хто чим? Послідовно витягаючи такі смішні і нестандартні питання і відповідаючи на них, батьки бачать і нестандартні шляхи їх вирішення. За допомогою такої нетрадиційної форми проведення батьківських зборів можна вибрати будь-яку тему, таку як «Роль книги в розвитку й вихованні дитини в школі», «Перші шкільні оцінки».
Батьківські збори проводяться у формі всім відомої гри «Хрестики – нулики».
Вибирають найбільш актуальні теми, які можуть «перегукуватися» між собою
Батьківські збори можна провести спільно здітьми. На такому зібранні можна провести спільну роботу щодо створення міні-проекту. Наприклад, по темі «В здоровій сім'ї - здорові діти», у кожній групі присутні і батьки і діти, групі дається конкретне завдання, наприклад, 1-ша група – складає режим дня для своєї сім'ї, 2-га група - розробляє збалансоване меню, 3-я група відповідає за «особисту гігієну», четверта група - говорить про вплив спорту на здоровий спосіб життя, 5-а група - про негативний вплив телевізора, комп'ютера, планшетів і мобільних телефонів. Під кінець зборів вибудовується спільний «міні - проект».
Дуже цікава форма роботи з батьками, яка дає можливість батькам не тільки слухати лекції педагогів, а й вивчати літературу з проблеми та брати участь у її обговоренні. Батьківські читання можна організувати наступним чином: на перших зборах на початку навчального року батьки визначають питання педагогіки та психології, які їх найбільше хвилюють. Вчитель збирає інформацію й аналізує її. За допомогою шкільного бібліотекаря та інших джерел і фахівців підбираються книги, в яких можна отримати відповідь на поставлені питання. Батьки читають рекомендовані книги, а потім використовують отримані відомості на батьківських читаннях. Особливістю батьківських читань є й те, що, аналізуючи книгу, батьки повинні викласти власне розуміння питання та зміну підходів до його вирішення після прочитання книги(інформації).
1. Вибір теми зборів.
Обрана для обговорення на батьківських зборах тема не повинна бути випадковою. Її вибір обумовлюється цільовими орієнтирами життєдіяльності класного колективу, закономірностями розвитку особистості школяра, особливостями протікання процесів навчання і виховання, логікою формування педагогічної культури батьків, стратегією побудови та вдосконалення взаємовідносин школи і сім'ї.
2. Визначення цілей батьківських зборів.
Визначення цілей пов'язане з вибором теми й питань для обговорення на батьківських зборах. Вже при виборі теми вчитель чітко усвідомлює, чому саме цю проблему на цей момент слід обговорити з батьками. В якості цільових орієнтирів можуть бути обрані наступні:
- сприяти підвищенню педагогічної культури батьків, поповненню арсеналу їх знань з конкретного питання виховання дитини в родині та школі; - виробити колективні рішення і єдині вимоги до виховання дітей,
забезпечити інтеграцію зусиль сім'ї та педагогів в діяльності з розвитку особистості дитини;
- пропагувати досвід успішного сімейного виховання, запобігати можливість здійснення батьками невірних дій по відношенню до свого сина чи доньки;
3. Вивчення класним керівником та іншими організаторами зборів науковометодичної літератури з певної проблеми.
Глибокий та детальний розгляд питань, включених до порядку батьківських зборів, неможливий без опори на теоретичні джерела та накопичений досвід роботи з вирішення подібної проблеми іншими батьками та педагогами;
4. Проведення мікродосліджень в співтоваристві дітей і батьків.
Проведення мікродосліджень необхідне для отримання додаткової інформації про характер і причини виникнення тієї чи іншої проблеми, пошук можливих шляхів та способів її вирішення. Найчастіше використовуються експрес - методики, які не вимагають великих витрат часу і зусиль для підготовки і проведення дослідження, обробки та аналізу результатів. До засобів дослідження можна віднести бесіди з батьками та учнями, заповнення ними найпростіших тестів і анкет з невеликою кількістю питань і завдань.
5. Визначення виду, форми, етапів батьківських зборів, способів і прийомів спільної роботи його учасників.
Підготовка виставок по темі зборів, конкурсів. Педагог знайомить батьків зі зразками робіт. Всі роботи виставляються до початку зборів. Кращу роботу вибирають батьки.
Переможцю вручається приз. У конкурсах беруть участь і діти, і батьки.
• Відеозапис відповідей дітей з теми зборів.
• Написання плакатів, карток з висловлюваннями видатних людей за темою зборів.
• Проведення засідання батьківського комітету за місяць до зборів за розподілом обов'язків по підготовці зборів: відповідальний за музичне оформлення; відповідальний за організацію конкурсів; відповідальний за оформлення кабінету тощо.
6. Запрошення батьків та інших учасників зборів.
Батьків доцільно запросити на збори двічі: перший раз - за 2-3 тижні до його проведення, щоб вони змогли завчасно спланувати свою участь в зборах, і другий раз - за 3-4 дні з метою підтвердження інформації про дату і час проведення. Виготовлення оригінальних запрошень кожній родині у вигляді аплікацій, конструкцій з урахуванням теми зборів. Важливо, щоб у виготовленні запрошень - секретів для батьків брали участь діти. Можна додатково розіслати батькам повідомлення-запрошення з оригінальним змістом.
7. Розробка рекомендацій, пам'яток батькам по темі зборів.
8. Розробка анкети зворотного зв'язку для батьків.
№ |
Питання |
Відповідь у балах від 0 до 10 |
1. |
Актуальність заявленої теми |
|
2. |
Рівень практичного значення отриманої інформації |
|
3. |
Наскільки цікавою була форма проведення зборів? |
|
4. |
Ступінь вашої участі у підготовці до зборів |
|
5. |
Ступінь вашої участі у спільній роботі на батьківських зборах |
|
6. |
Ваш емоційний стан за висновками зборів |
|
7. |
Яку тему ви хотіли б пропрацювати наступного разу? |
|
8. |
Побажання та пропозиції |
|
Підсумок - це, по суті, продовження поточної роботи, де кожен пропонує ступінь своєї участі, виходячи зі своїх можливостей.
Важливо наступне: залишаючи збори, кожен з батьків повинен усвідомлювати, що поруч з ним існує світ дитинства, який не терпить фальші та байдужості, який треба берегти і поважати, відчувати й розуміти; який приносить не тільки турботи і клопоти, але і величезну людську радість. Треба лише докласти трішки волі та інтересу, щоб ці радосщі стали доступними.
Рекомендований час проведення зборів: у початковій школі - 1 година, в старших класах - 1 год 10 хв. (Батьки також втомлюються та мають власні справи) Основні етапи проведення тематичних батьківських зборів
• Вступ. Короткий, емоційний, налаштовує на тему майбутньої розмови.
• Дискусія. Важливо, щоб вчитель не затягував бесіду, не розглядав велику кількість питань і ситуацій, не просив обов'язково всіх присутніх висловлювати свою думку, а опитував не більше 3-4 осіб. Під час дискусії не слід дорікати та повчати батьків. Потрібно частіше використовувати, в якості прикладів, моменти з життя учнів. Розповідаючи про небажані вчинки дітей, не варто називати їх прізвища. По можливості інсценувати ситуації, що обговорюються. Робота з фішками або хвилини самоаналізу.
• Практична частина. Виконання практичних завдань усіма батьками відповідно теми зборів (Наприклад, гра-ввічливість)
• Нагородження. Вручення призів, грамот, медалей за активну участь батьків у житті класу, успіхи у вихованні дітей.
• «Гостра страва»
• Вислови великих людей - в темі зборів. На кожному столі лежать картки з прислів'ями, чотиривіршами, висловлювання великих людей у відповідності до теми, що обговорюється. Під музику картки передаються по колу. Таким чином, батьки знайомляться із змістом кожної картки.
• Робота з пам'ятками.
• Інсценізація. Відтворення, програвання фрагментів та практики виховання дітей як позитивного, так і негативного характеру.
• Характеристика дітей «Ваші діти-наша думка».
• ДКН - Дуже короткі новини.
• Слово – естафета.
• Заключний етап зборів.
• Підведення підсумків. Тут слід визначити тему наступного зібрання, терміни їх проведення тазапланувати участь у їх підготовці.
Щоб дізнатися, наскільки теми та зміст батьківських зборів відповідають вимогам сім'ї, батькам можна запропонувати анкету зворотного зв'язку (зразок подано на ст17). Анкетування, яке проводилось серед батьків на всіх зборах, показало наступне:
vбатьки майже одноголосно прийшли до думки, що подібні зібрання потрібно відвідувати всією сім'єю. Чому? Вони самі відповіли: для вироблення єдиних вимог у вихованні, для повного уявлення всіх членів сім'ї про виховний процес. vтакі збори допомагають батькам розібратися в багатьох питаннях, на які вони самі не можуть відповісти.
Про ефективність проведеної роботи з батьками також свідчать:
vпрояв у батьків інтересу до змісту освітнього процесу з дітьми;
vвиникнення дискусій, диспутів з їх ініціативи;
vвідповіді батьків на свої ж питання; наведення прикладів з власного досвіду;
vзбільшення кількості питань до педагога, що стосуються особистості дитини, його внутрішнього світу;
vпрагнення дорослих до індивідуальних контактів з педагогом;
vроздум батьків про правильність використання тих чи інших методів виховання
vпідвищення їх активності при аналізі педагогічних ситуацій, рішення задач і обговорення дискусійних питань.
Це і є підтвердження того, що дана методика себе повністю виправдовує і гідна більш широкого застосування.
Список використаних джерел:
1. Андрійко А. Батьківські збори для батьків: методична розробка ток-шоу: робота з батьками / А. Андрійко // Психолог. – 2015. - № 4 (556), лютий. – С. 48-52.
2. Білякова І.Т. Крок до майстерності: правове виховання // Виховна робота в школі. – 2009. – № 12 (61), грудень. – С.35-46
3. Бурмак Г.М. Родинно-сімейне виховання як гарант становлення гармонійно розвиненої особистості: методична розробка батьківських зборів // Позакласний час. – 2001. – № 3. – С. 10-12.
4. Запальська Ю. Назустріч дітям: авторська програма роботи з батьками: методична розробка / Ю.Запальська // Позакласний час. – 2013. - № 7-8. – С.9596;
5. Калошин В.Ф. Виявляти негативні емоції – нормально // Виховна робота в школі. – 2010. - № 7 (68), липень. – С.39-46
6. Методические рекомендации по подготовке и проведению родительського собрания // Позакласний час. – 2001. – №1. – С. 3.
7. Мистецтво у кожному домі: батьківські збори: методична розробка // Позакласний час. – 2012. - № 11-12. – С.12.
8. Помічники вчителя: ділова гра із батьками // Позакласний час. – 2013. – №2324. – С.65.
Батьківські збори з елементами тренінгу
«Роль сім'ї в організації дозвілля дитини»
Мета: підвищення рівня компетентності батьків у вихованні та розвитку дітей.
Сформувати уявлення батьків про форми та види дозвіллєвої діяльності.
Завдання:
• познайомити батьків з організацією дозвілля дітей у сім'ї;
• показати роль батьків у розумній організації вільного часу дітей;
• дати практичні рекомендації батькам щодо організації дозвілля з дітьми вдома;
• спонукати батьків до спільного проведення часу з дітьми.
План проведення:
1. Привітання та розминка.
2. Вправа «Портрет дитини»
3. Що таке дозвілля
4. Мозковий штурм «Труднощі організації дозвілля»
5. Вправа «Пошук скарбів»
6. Про організацію дозвілля дітей в різний час
7. Вправа «Покинутий сад»
8. Підведення підсумків і зворотний зв'язок.
1. Вітання і розминка Мета: включити в роботу слухачів Форма проведення: розминка.
Матеріали: невеликий предмет, який можна передавати по колу (м'яка іграшка)
По колу передається іграшка, кожен учасник повинен закінчити фразу: «Дитина — це
...»
Вироблення правил роботи в групі.
Мета: формування усвідомленості сімейних цінностей
Форма проведення: практичне заняття
Матеріали: ватман , маркери.
Ведучий пропонує виконати вправу (до 10 хв): об'єднавшись, намалюйте «портрет дитини» з усім необхідним для життя. Ви повинні зобразити дитину, зі всіма необхідними «атрибутами», що знадобляться їй в житті. Учасники виконують завдання.
Педагог відверто милується «картиною», уточнює, що намалювали, що ще можна додати на картину. Потім бере цей аркуш у руки, мне і рве його на шматки. В аудиторії повисає пауза. Учасників охоплюють різні почуття. Деякі кажуть «Що ви робите!», «Ну навіщо, ми так старалися!?»...
Вчитель задає учасникам питання:
- Що ви відчули, коли я розірвала малюнок? Які емоції у вас викликав мій вчинок? Цим вчинком я хотіла показати вам, як це гірко, позбутися того, що маєш.
Мета: сприяти розумінню батьків поняття «дитяче дозвілля»
Форма проведення: повідомлення вчителя
Матеріали: презентація
Що це таке – правильне дитяче дозвілля?
Словом «дозвілля» ми позначаємо широкий простір і час життєдіяльності дитини за межами різної роботи. Цю зону вчені часто називають рекреативною, тобто зоною відпочинку, відновлення фізичних і духовних сил. Друга її функція – розвиток здібностей та інтересів. Третя – вільне спілкування з цікавими людьми. Зараз ми з вами спробуємо знайти правильне рішення нашої задачі, для цього вам необхідно розділитись на групи:
Мета: зняття емоційної напруги, поділ учасників на групи для виконання наступної вправи. Кожному учаснику видається картка, де описується певна пора року. Всього має бути приблизно однакова кількість карток на кожну пору року. Завдання полягає в тому, щоб об'єднатися в 4 групи, здогадавшись за фразами, яка пора року описується.
4.Мозковий штурм «Труднощі організації дозвілля»
Мета: розширити уявлення про можливі способи організації дитячого дозвілля.
Форма проведення: мозковий штурм
Матеріали: фліпчарт, маркери
Методика проведення
Ведучий розбиває групу на підгрупи з 4 осіб і пропонує їм обговорити проблему або ситуацію.
Завдання для учасників починається зі слів «Як вирішити? Що можна зробити?», тобто від учасників потрібно знайти рішення або відповідь на питання.
Підрупи: Батьки\ Школа\ Держава\ Діти.
Учасники висловлюють всі думки, які приходять їм у голову. Висловлювання не критикуються, записуються без змін, не оцінюються, незважаючи на те, що вони можуть здатися смішними або невірними. Ведучий спостерігає за роботою мікрогруп.
ГОЛОВНИЙ ПРИНЦИП - «кількість породжує якість».
На етапі народження ідей пропозиції можуть бути будь-якими, навіть такими:
«Дочекатися прильоту марсіан, щоб вони вирішили всі проблеми».
Кожна група представляє результати своєї роботи, йде обговорення і редагування висловлювань - вибір із загальної маси тих, які видаються учасникам найбільш корисними і прийнятними.
Цей метод хороший тим, що допомагає демократично і ненав'язливо обговорювати багато проблем. Він також допомагає визначити рівень знань і основні напрями інтересів учасників групи. Зібрана інформація може служити основою для більш глибокої змістовної роботи та дискусій.
Мета: розширити уявлення батьків про види дозвіллєвої діяльності дитини
Форма проведення: практичне заняття
Матеріали: фліпчарт, маркери
У багатьох дітей найщасливішими годинами їхніх дитячих буднів є вечірні, коли уроки зроблені, всі тривоги дня позаду та можна зайнятися якимось своїм, заповітним, улюбленим заняттям. Шодня дитина має , в середньому, 2-3 години на такий відпочинок.
Як їх провести?
Методика проведення
Крок 1. Вибір питань:
• організація дозвілля дітей у вечірній час;
• організація інтелектуальне дозвілля;
• організація дозвілля дітей в будні дні;
• організація дозвілля дітей у вихідні дні;
Учасники розбиваються на невеликі групи і отримують питання в рамках обговорюваної теми, на які відповідають самі й намагаються отримати відповідь від інших груп (1 хвилина).
Крок 2. Збір попередніх відповідей:
Учасники в своїй групі самі ж «накидають» і фіксують відповіді на своє питання (2 хвилини).
Крок 3. Вибір ролей:
Вчитель пропонує всередині кожної групи вибрати «піратів» («шукачів скарбів») - не більше 1/3 групи, але не менше 2-х осіб. Учасники, що залишаються, стають «хранителями скарбів»(експертами).
Крок 4. Пошук:
«Пірати» по сигналу ведучого ходять по групах (за
годинниковою стрілкою) і задають питання експертам. (2-6 хвилин на кожну групу). Експерти, що залишаються на місці, відповідають на питання
«піратів» - учасників інших груп. «Пірати» фіксують відповіді «хранителів».
Крок 5. Завершальний етап:
«Пірати» повертаються на свої місця (в «рідну групу»), де разом з експертами записують отримані ідеї і нову інформацію на фліп-чарті, додаючи до того, що було напрацьовано.
Крок 6. Презентація:
Групи у вільній формі представляють свою роботу іншим учасникам (по 2 хвилин на кожну презентацію
6. Повідомлення про організацію дозвілля дітей в різний час.
Мета: надати інформацію про організацію дозвілля дітей в різний час.
Форма проведення: повідомлення вчителя.
Матеріали: презентація
Зміст: Зміст повідомлення та презентації підбирається індивідуально під вікову категорію дітей.
7 .Вправа «Покинутий сад»
Мета: занурення в світ фантазії допоможе відновити сили учасників, втомлених від напруженої роботи.
Форма проведення: релаксація
Матеріали: магнітофон, релаксаційна музика
Методика проведення Інструкція:
- Я хочу показати, як ви можете самостійно відновити свої сили після важкої роботи. Будь ласка, закрийте очі. Кілька разів глибоко вдихніть і видихніть...
Уявіть собі, що ви блукаєте великим маєтком. Ви бачите високі стіни, повністю зарощені плющем. В стіні ви помічаєте старі дерев'яні двері. Піддавшись раптовому пориву, ви відкриваєте їх, входите всередину...і опиняєтеся у старому саді. Мабуть, раніше цей сад був квітучим, акуратним і дуже доглянутим. Але зараз він зовсім здичавів. Дерева і кущі розрослися на всі боки, бур'янів стільки, що доріжки і клумби стали ледь помітні.
Ви починаєте наводити порядок. Можливо, ви будете косити траву, виполювати бур'яни, обрізати гілки, пересаджувати рослини, поливати їх. Робіть все, що, на вашу думку, треба зробити, щоб привести сад в порядок...
А коли ви втомитеся, і вам знадобиться джерело натхнення для продовження роботи, зупиніться і подивіться на ту частину саду, яку ви вже привели в порядок, і порівняйте її з ділянками саду, яких ваша рука ще не торкалася... (3 хвилини.)
Тепер скажіть саду "до побачення" і зі свіжими силами повертайтеся сюди.
Вправа «Спасибі за прекрасний день»
Інструкція
- Будь ласка, встаньте в загальний круг. Я хочу запропонувати вам взяти участь у невеликій церемонії, яка допоможе нам висловити дружні почуття і вдячність один одному. Один з вас стає в центр, інший підходить до нього, тисне руку і промовляє: «Дякую за приємний день!». Обоє залишаються в центрі, як і раніше тримаючись за руки. Потім підходить третій, бере за вільну руку або першого, або другого, потискує її і каже: «Спасибі за приємний день!» Таким чином, група в центрі кола постійно збільшується. Всі тримають один одного за руки. Коли до вашої групи приєднається останній учасник, замкніть коло, завершивши церемонію безмовним міцним триразовим потиском рук. Цим гра і завершується.
ДЛЯ НОТАТОК
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________