Нетрадиційні техніки
малювання
Інформаційний лист
Інформація про автора досвіду: Панасюк Ірина Захарівна, вчитель мистецтва, перша кваліфікаційна категорія.
Скраглівська гімназія Бердичівської міської ради Житомирської області
Тема досвіду: Нетрадиційні техніки малювання
Зміст:
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ…………………………..2
АНОТАЦІЯ……………………………………………..4
ПЕРЕДМОВА…………………………………………...5
1. НЕТРАДИЦІЙНІ ТЕХНІКИ МАЛЮВАННЯ ……..7
1.1. Метод « Плямографія»…………………………….11
1.2. Акватипія…………………………………………..13
1.3. Монотипія………………………………………….15
1.4. Гратаж……………………………………………….19
1.5. Пуантилізм. Малювання ватними паличками…......22
1.6. Естамп……………………………………………….23
1.7. Малювання нитками………………………………..24
1.8. Набризкування……………………………………...26
1.9. Малювання пластиліном…………………………...28
1.10. Малювання на склі…………………………………29
1.11. Колаж……………………………………………..…31
1.12. Малювання на вологому папері………………..….32
1.13. Малювання мильними бульбашками…………........33
1.14. Малювання пальцями та долонями……………......35
Висновки…………………………………………………..37
Список використаних джерел та літератури………........39
Анотація
Даний посібник містить матеріали на тему: « Нетрадиційні техніки малювання». Посібник містить матеріали з предмету мистецтво. Матеріал в посібнику має допомогти вчителям формувати у дитини естетичне ставлення до світу, художній смак, удосконалювати технічні навики малювання різними засобами та прийомами. Матеріал посібника допоможе також розвинути асоціативно-образне мислення, уяву, фантазію, творчі здібності дітей, виховати інтерес та позитивне ставлення до образотворчої діяльності.[15] Робота з посібником дозволить систематизувати і доповнити знання учнів, зробить навчання дитини доступним та цікавим. Використання пропонованих матеріалів допоможе вчителям також у підготовці до уроків мистецтва та сприятиме гармонійному розвиткові учнів, долученню їх до глибини джерел культури та духовності людства.
Посібник для вчителів та батьків.
Передмова.
Тема досвіду: Нетрадиційні техніки малювання .
Автор досвіду: Панасюк Ірина Захарівна, вчитель мистецтва , перша кваліфікаційна категорія.
Актуальність досвіду. У практичній роботі загальноосвітньої школи проблема активізації навчальної діяльності школярів є однією з найактуальніших, оскільки саме в процесі навчання відбувається розвиток особистості. Особливого значення ця проблема набуває у зв’язку з організацією нової української школи. За цих умов вміле використання різноманітних видів роботи для активізації навчальної діяльності значно збагачує навчально-виховний процес, підвищує ефективність роботи кожного вчителя. Єдиних рекомендацій щодо розвитку пізнавального інтересу не існує і не може існувати, адже кожна дитина – індивідуальна, і до кожної потрібен особливий підхід. Тому завдання вчителя шукати індивідуальні шляхи для кожної дитини.
У процесі виховання почуттів і творчого розвитку особистості урок мистецтва відіграє незамінну роль.
Він здатний увести маленьку людину у світ творчості, якоюсь мірою прилучити її до скарбів художньої культури.
Урок може принести дитині перші творчі радощі, а радість творчості – одна найбільших радощів на землі.
Усі уроки, у тому числі й уроки образотворчого мистецтва, повинні проводитися з урахуванням вікових особливостей школярів. Відомо, що діти із задоволенням ліплять, користуються фарбами. Роботи їх, сміливі, емоційні, але схематичні. Діти не передають об'ємність, реальні пропорції предметів, розташування їх у просторі. Однак їхні малюнки мають щирість, безпосередність і переконливість.
Ці якості додають дитячій образотворчій творчості незвичайну принадність
і дають підстави розцінювати роботи дітей, як своєрідні твори мистецтва.
За останні роки інтерес до проблеми творчості значно зріс, а в умовах концепції Нової української школи він є особливо актуальним.
Сучасна школа покликана виявляти і розвивати здібності учнів, формувати уміння і бажання вчитися. А реалізувати ці завдання можна на основі формування пізнавальної діяльності школярів.
Пізнавальна діяльність відіграє важливу роль у розвитку розумової та творчої обдарованості.
У наш час люди все більше усвідомлюють, що саме творчість є найважливішою складовою творчого успіху. І здатність творити можна розвинути.
Творчість починається з пізнання. Творча діяльність, тобто засвоєння нових матеріальних і духовних цінностей, не може розглядатись окремо від проблеми здібностей школярів до діяльності.
Незважаючи на те, що проблема розвитку творчого начала в учнів досліджується давно, багато питань залишається невирішеними. Як і раніше, більшість навчального часу відводиться репродуктивній, нетворчій діяльності, значна частина завдань має також відтворювальний характер.
Ідея досвіду: сприяти розвитку творчих здібностей дітей засобами образотворчого мистецтва з використанням нетрадиційних технік, розвивати в дітях почуття краси творчої уяви, фантазії, допомогти реалізувати себе не тільки на уроці, а й в повсякденному житті. Навчити учнів творчо мислити, вільно проявляти себе в різних видах діяльності через розвиток художньо-творчих здібностей, навчити користуватися засобами нетрадиційного малювання.
Мета: розширювати уявлення дітей про нетрадиційні техніки малювання, навчити дітей зꞌєднувати в одному малюнку різні матеріали для отримання виразного образу.[5]
Головне завдання вчителя образотворчого мистецтва – розвиток художньо – творчих здібностей учнів, уяви, фантазії. Важливо, щоб дитина була відкрита для творчої роботи. Зацікавленість учнів до зображувальної діяльності, декоративно – прикладного мистецтва, народного мистецтва проходить в певній послідовності. Важливо на кожному уроці дати їм можливість пофантазувати, погратись, додати в роботу власні образи та ідеї.
Висока якість і міцність знань, умінь і навичок, отриманих на уроках образотворчого мистецтва, розвивають у них творчі здібності. І багато в чому цей розвиток залежить від того, як вчитель організує і проведе урок.
Працюючи у школі я стала помічати, що нетрадиційні методи малювання більше зацікавлюють дитину. Тому на своїх уроках прагну до створення емоційної атмосфери захопленості, тобто, такої обстановки в класі, яка благотворно впливає на появу нових, оригінальних ідей.
1. Нетрадиційні техніки малювання
Нетрадиційна образотворча діяльність відіграє важливу роль у загальному психічному розвитку дитини. Адже самокоштовним є не кінцевий продукт – малюнок, тощо, а розвиток особистості в собі, у своїх здатностях, само ідентифікації у творчій роботі, цілеспрямованості.
Застосування нетрадиційних технік допомагає вчителеві у наступному:
– налагодити ефективну комунікативну взаємодію з дітьми під час спільної художньо-творчої діяльності;
– глибше пізнати внутрішній світ кожної дитини, відчути її неповторність, особистісну своєрідність, визначити потреби та інтереси;
– діагностувати емоційний та психічний стан дитини;
– сприяти успішній соціалізації особистості.
Термін «нетрадиційний» - означає використання матеріалів, інструментів, способів малювання, які не є традиційними, широко відомими.
Нетрадиційні техніки малювання – це спосіб створення нового, оригінального витвору мистецтва, це поштовх до розвитку уяви, творчості, прояву самостійності, ініціативи, вираження індивідуальності.
Існує багато художніх і допоміжних матеріалів, які можуть використовуватись в зображувальній діяльності. Малювати можна чим завгодно і як завгодно. Різні матеріали ставлять нові завдання і змушують весь час щось придумувати і фантазувати. А із каракуль чи «мазні» в кінці кінців вимальовується знайомий об'єкт.
Нетрадиційні техніки малювання:
1.Пуантилізм (малювання крапками).
2. Гратаж (продряпування).
3.Малювання на фользі.
4. Малювання ватними паличками.
5. Плямографія.
6. Колаж.
7. Монотипія.
8. Малювання соломинкою.
9. Малювання на склі.
10. Малювання сіллю.
11. Малювання жатим папірцем.
12. Набризкування.
13. Пластиліновий живопис. Тощо…..
Досвід показує, що малювання нетрадиційними матеріалами дозволяє дитині:
- отримувати незабутні позитивні емоції;
- активізувати художній потенціал;
- привчатися до творчості;
- розвивати думки (як ще можна зобразити? як інакше?);
- розвивати самостійність;
- розвивати уявлення;
- розвивати дрібну моторику рук;
- проявити індивідуальність (немає однакових робіт);
- позбутися психологічних меж, страхів (раптом не вийде так, як потрібно).
Процес творчості за допомогою нетрадиційних інструментів - зовсім не складний, нагадує цікаву гру, а результат його - завжди позитивний незалежно від здібностей та обдарувань дитини.
Моя робота полягає у використанні нетрадиційних технік малювання. Малювання нетрадиційними способами, захоплююча, неймовірна діяльність, яка дивує і захоплює дітей. Важливу роль у розвитку дитини відіграє розвиваюче середовище. Тому при організації предметно - розвивального середовища враховувала, щоб зміст носив розвиваючий характер, і був спрямований на розвиток творчості кожної дитини у відповідності з його індивідуальними можливостями, був доступним і відповідав віковим особливостям дітей. Скільки вдома непотрібних цікавих речей (зубна щітка, гребінець, поролон, пробки, пінопласт, котушка ниток, свічки і. т. д). Вийшли погуляти, придивіться, а скільки тут цікавого: палички, шишки, листочки, камінчики, насіння рослин, пух кульбаби, будяка, тополі. Всіма цими предметами збагатили куточок продуктивної діяльності. Незвичайні матеріали і оригінальні техніки залучають дітей тим, що тут не присутнє слово «не Можна» , можна малювати чим хочеш і як хочеш і навіть можна придумати свою незвичайну техніку. Діти відчувають незабутні позитивні емоції, а за емоціями можна судити про настрій дитини, про те, що його радує, що його засмучує.
Ознайомившись з досвідом роботи колег на електронних носіях та різних посібниках , я використовую на своїх уроках нетрадиційні методи малювання.
Послідовність виконання роботи.
1.Простим олівцем легенько наміть контур фігури[4]
2.Для роботи потрібно взяти жорсткий пензлик.
Сухий пензлик вмочи у густу гуашеву фарбу. Впевнено прикладай до паперу так, щоб виходили невеличкі мазки. Нерівний контур фігури буде схожий на пух пташенят, хутро тварин.[4]
3.Щоб передати предмету об’єм, сухим пензликом нанеси білі мазки.[4]
4.Тоненьким м’яким пензликом намалюй очі та інші дрібні деталі.[4]
1.2. Метод «Плямографія »
Полягає в тому, щоб навчити дітей робити плями (чорні і різнокольорові). Потім дитина може дивитися на них і бачити образи, предмети або окремі деталі. "На що схожа твоя або моя пляма?", "Кого або що вона тобі нагадує?" - ці питання дуже корисні, тому, що розвивають мислення і уяву. Після цього, не примушуючи дитину, а показуючи, рекомендується перейти до наступного етапу - обведення або домальовування плям. В результаті може вийти цілий сюжет.
Послідовність виконання роботи.
1. Великим пензликом нанеси на аркуш паперу кольорову пляму акварельними фарбами.
2. Через соломинку(трубочку) на краплю сильно подмухай. Крапля розпочне розтікатися цікавими струмочками.
3.Спрямуй струмочки так, щоб утворилося зображення. [4]
[4]
1.3. Акватипія
Техніка малювання водяними фарбами, яке зводиться до друкування малюнка на спеціальному папері. При цьому малюнок більше нагадує кольорову пляму, яку автор може домалювати або залишити як є. Це своєрідна техніка створення певних образів із зони фарби. З особливим задоволенням в цій техніці малюють діти, може тому, що в дитячому віці розум ще чистий і фантазія розвинена краще, ніж у дорослої людини. Цією технікою малювання можуть займатися не тільки діти, а й дорослі люди, яким не чужі творчі пориви, а спільні заняття з дітьми не тільки розкриють уяву всіх учасників процесу, але поліпшать взаємини дітей і дорослих.
Акватипію можна робити за допомогою паперу або скла.
І Послідовність виконання роботи на папері.
1.Для роботи тобі знадобляться: білий або кольоровий папір, фарби, пензлик, баночка з водою.[4]
2. На одну з половинок аркуша пензликом нанеси кольорову пляму.[4]
3. Накрий другою половинкою і щільно притисни долонею.[4]
4. Розгорни папір, уважно придивись на що схожа
кольорова пляма, віднайди образ, який заховався в плямі.
Домалюй деякі деталі.[4]
[4]
ІІ. Послідовність виконання роботи за допомогою скла:
Для роботи нам знадобиться:
1 етап
На шматок скла наносимо акварельну фарбу будь-яких кольорів у поєднанні, які вам подобаються.
До скла з фарбою прикладаємо крейдований папір, акуратно притискаємо і розгладжуємо. В результаті отримуємо відбиток у вигляді розлучення фарб самої незвичайної форми.
А тепер беремо перо з тушшю і починаємо обводити те, що вийшло. Не бійтеся імпровізувати, якщо на початку вам здається, що нічого хорошого не виходить, візьміть інший листок - розворушити свою фантазію і у вас все вийде. У цій техніці не може бути погано або добре - у кожного свої малюнки, все індивідуально.
Акватипія - це не тільки спосіб малювання, це цілий комплекс занять для розвитку уяви і фантазії. Він відмінно підходить дітям для розвитку творчих здібностей, а дорослим допомагає відвернутися від повсякденних турбот і навчитися бачити краси в простому розмитому плямі фарби. [14] Можна добавляти мило, фарба буде густішою, малюнки будуть яскравішими.
1.4 Гратаж
Це графічна техніка. Слово «гратаж» в перекладі з французької мови означає, шкребти, дряпати. Малюнок виконується шляхом процарапування пером, спицею або будь-яким гострим інструментом паперу або картону, залитих тушшю. Іншими словами - це техніка дряпання.
Ця техника здавна використовувалася в Україні і називалася малюванням по восковій підкладці. Білий гладкий картон ретельно натирається по всій площині парафіном або свічкою і зафарбовується тушшю, в яку додали декілька капель шампуню або мильного розчину. Коли туш висохне, товстою голкою або зубочисткою продряпується задуманий малюнок. Виходить білий малюнок на чорному фоні.
Можна фарбами зробити кольоровий фон, а потім натерти свічкою.
Малюнки Галини Богачової.
Послідовність виконання роботи
2. Цю поверхню покрий чорним чорнилом або тушшю.
Щоб фарба покрила поверхню,
час від часу вмочуй пензлик у мильний розчин.
1.5. Пуантилізм. Малювання ватними паличками.
Пуантилізм- це цікавий і незвичайний напрям у живописі. Походить від слова «Пуанти». Пуанти – взуття балерини, які залишають крапки. Винахідниками цього живопису були французькі художники Жорж Сера, Поль Сіпак та інші.
Дітьми зазвичай радо вітається техніка малювання ватяними паличками.
При роботі можна взяти за основу шаблон і заповнити всі деталі малюнка точками певного кольору.
Правила малювання:
В цій техніці ти можна виконати орнамент або розфарбувати малюнок.
1.6. Естамп.
Еста́мп — твір друкованої графіки, який являє собою відбиток на папері, рідко — на шовку та інших матеріалах. Термін естамп виник у XIX столітті. Але сама техніка існувала задовго до виникнення самого терміну. Необхідність мати значну кількість відбитків з друкарської форми-матриці і обумовила появу естампів.
Для дитячої творчості можна використовувати картоплину.
Послідовність роботи:
1. Розріж картоплину посередині. На одній із площинок продряпай лінійний малюнок будь-якої форми.
2. Ножем виріж фонові фрагменти малюнку, щоб зображення стало випуклим.
3. На випуклу частину нанеси густу гуаш.
4.Кількаразово виконай відбиток на папері. При потребі домалюй дрібні деталі. [4]
1.7. Малювання нитками.
Послідовність виконання роботи:
нитка, блюдце, фарби, пензлик та баночка з водою.
щоб кінці приблизно 5см були чистими. [4]
5. Розгорни малюнок. Знайди в ньому образи. Домалюй деталі. [4]
[4]
1.8. Набризкування.
Малювання на папері фабами способом «розбризгування» за допомогою зубної щітки.
Послідовність виконання роботи.
2. Застели стіл газетою (щоб не забруднити).
Вирізану деталь поклади на аркуш, де має бути композиція. Можна також використати різні предмети.[4]
4. Розбризкуй доти, поки не заповниться малюнок. [4]
Охайно забери шаблон. Якщо потрібно, домалюй дрібні деталі.[4]
Для шаблону можна використовувати листя дерев.
1.9 Малювання пластиліном.
При вивченні теми « Рельєф» можна використовувати техніку малювання пластиліном.
Послідовність виконання роботи.
На картоні простим олівцем наміть зображення. Площину заповни за допомогою пластиліну.
1.10. Малювання на склі.
Народне малярство на склі, поширилося в Західній Україні з другої пол. XIX ст.
Малярство на склі – це один із давніх народніх промислів, заснований на багатих мистецьких традиціях минулих віків. У малюванні на склі відбилися естетичні смаки народу, розуміння явищ навколишнього світу.
Ця техніка сягає корінням часів Візантії та Риму і має давні традиції як у професійному, так і в народному мистецтві.
У центральній Європі розвиток цього виду живопису припадає на XVII—ХУІІІ ст. В Україні малярство на склі поширилося в XIX ст. переважно в Західних регіонах, зокрема, на Буковині, Галичині, Гуцульщині, Закарпатті.
В Україні малярство на склі мало два напрями: світське та релігійне.
Для дітей такий майстер-клас стане корисним ще й тому, що сприяє розвитку уяви, фантазії, образного мислення, а також активізує інтерес до створення власних творів.
Послідовність роботи:
1.11. Колаж.
Кола́ж (від фр. coller — склеювати) — технічний прийом в образотворчому мистецтві, який ґрунтується на введені у твір різних за фактурою та кольором предметів: шматків газет, афіш, шпалер тощо.
Послідовність роботи:
Можна використовувати тканину, шматочки шкіри, тощо.
1.12. Малювання на вогкому папері.
Існує цілий ряд предметів, сюжетів, образів, які краще малювати на вологому папері. Потрібна неясність, розпливчатість, наприклад якщо дитина хоче зобразити наступні теми: "Місто в тумані", "Мені наснилися сни", "Йде дощ", "Нічне місто", "Квіти за фіранкою" і т.д.
Послідовність виконання роботи:
Можна малювати зразу пензликом, не наносячи попередньо ескіз.
1.13. Малювання мильними бульбашками.
Для роботи потрібно у склянку з водою додати шампунь та зафарбувати її різнокольоровими фарбами. Трубочку для коктейлю занурити у склянку та з невеликим зусиллям подути в неї. Над склянкою піднімуться бульбашки. Приложіть аркуш паперу до різнокольорової піни і на ньому віддрукуються мильні відбитки. Уважно подивіться на них та домалюйте візерунок. Для кожного кольору потрібно мати окрему склянку з мильною водою.[4]
Потрібно стежити за тим, щоб папір не торкався країв
скляночки. Час від часу потрібно піднімати аркуш, щоб поглянути на
малюнок із мильних бульок.[4]
Зачекайте поки витвір підсохне, якщо треба, можна накласти
елементи малюнка бульками іншого кольору. Домалюй деталі.[4]
1.14. Малювання пальцями та долонями.
Для того, щоб створити оригінальний малюнок, не обов'язково володіти неймовірно складними техніками і проводити за роботою дні і ночі. Достатньо тільки залишити на папері... кольорові відбитки своїх пальчиків! А потім додати до них кілька деталей.
Кожна з цих технік - це маленька гра. Їх використання дозволяє дітям відчувати себе розкутіше, сміливіше, безпосередніше, розвиває уяву, дає повну свободу для самовираження.
У своїй роботі я дотримуюсь думки, що творча атмосфера в класі це особистий приклад вчителя. Тому намагаюся запалити своїм захватом, милуванням від тієї чи іншої художньої діяльності. І саме з цією метою для мотивації навчальної діяльності учнів використовую різні методичні прийоми під загальною назвою «Здивувати, зацікавити, надихнути»! Дітям подобається працювати разом із вчителем. Така співпраця «вчитель – учень» допомагає вдосконалити їх вміння і навички.
ВИСНОВКИ
Отже, можна зробити висновки:
Творча обдарованість дитини, як і окремі її здібності, не дається їй у готовому вигляді від природи. Неординарний підхід до виявлення творчих здібностей у дітей молодшого віку та створення відповідних умов для їх розвитку – одне із пріоритетних завдань педагогічних працівників і є запорукою успіху у формуванні творчо спрямованої особистості. Завдяки зображувальній діяльності, яка спрямована на виявлення особливостей художньо-творчих проявів дітей молодшого віку, відбувається розвиток творчих проявів та емоційно-позитивного ставлення дітей до образотворчого мистецтва, до оточуючого, засвоєння дітьми художніх технік малювання.
Всі діти люблять малювати. Творчість для них це відбиття щиросердечної роботи. Почуття, розум, очі й руки – інструменти душі. Зіштовхуючись із красою й гармонією миру, зазнавши при цьому почуття захвату й замилування, вони випробовують бажання “зупинити чарівну мить”, відобразивши своє відношення до дійсності на аркуші паперу. Малювання для дитини - радісна, натхненна праця, до якоїне треба примушувати, але дуже важливо стимулювати й підтримувати дітей, поступово відкриваючи перед ними нові можливості зображувальної діяльності. Такі заняття дарують дітям радість пізнання та відчуття задоволення від виконаної роботи, значну роль також відіграє естетичне задоволення від творчості та створеного своїми руками витвору мистецтва. Дитина дістає задоволення не тільки від результату творення, а головне – від самого процесу, вміє застосовувати набутий досвід в іграх, святах, повсякденному житті. Школярам потрібно навчитись бачити красу, відчувати її, реагувати на красиве емоціями і почуттями: дивуватися, захоплюватися і милуватися. Слід дбайливо вести дитину шляхом оволодіння культурою споглядання та спілкування, взаємин з природою, людиною, мистецтвом, рукотворною красою.
Незначні прояви творчої винахідливості заохочують дітей до подальшого пошуку, творчий характер роботи потребує невимушеної, вільної обстановки на заняттях. У цьому допомагає музика, поезія, картини, i тоді в роботах народжується справжня казка.
Не зважаючи на те, який шлях у подальшому своєму житті вибере дитина, вона вмітиме бачити красу навколишнього світу.[9]
- Образотворче мистецтво знайомить учнів не тільки з живописом, графікою і скульптурою, що складають групу образотворчих мистецтв, але також з архітектурою і декоративним мистецтвом. Серед існуючих мистецтв п'ять перерахованих займають особливе місце.
- У зміст предмета «Образотворче мистецтво» вводиться одночасні сприйняття і вивчення творів образотворчого мистецтва, освоєння образотворчої грамоти, розвиток творчого відношення до дійсності і дитяча художня творчість.
- Нетрадиційні техніки малювання розвивають уміння бачити,
спостерігати, диференціювати, аналізувати і класифікувати естетичні
явища дійсності. Вони формують розумове почуття, уміння любуватися
красою реальної дійсності і творів мистецтва, зацікавлюють дитину.[4]
Список використаних джерел та літератури :
1 . Електронні дані. –Режим доступу: http://:valex.vistcom.ru/
2. Електронні дані. –Режим доступу: http://svitowid.narod.ru/risowanie.htm-->
3. Електронні дані. –Режим доступу: http:www.izostudiya.ru/gallery.Php?define=38page=1
4. Презентація «Нетрадиційні техніки малювання на уроках образотворчого мистецтва» з досвіду роботи вчителя образотворчого мистецтва Повхан М.В. -Ужгород 2017
5. Презентація «Нетрадиційні техніки малювання з дітьми». Баранівська ЗОШ
6. Електронні дані. –Режим доступу: https://www.maam.ru/detskijsad/risovanie-v-tehnike-gratazh.html
7. Електронні дані. –Режим доступу: http://ditsad.com.ua/konsultac/konsultac2983.html
8. Презентація « Нетрадиційні техніки виконання художніх робіт» з досвіду роботи Воробйової - Н.В. Вінницька дитяча художня школа.
9. Навчально – методичний посібник «Нетрадиційні техніки виконання»,
« Плямка та її друзі», - Вінниця 2018
10. Розвивай свої здібності. Савченко О. Я. – К.: Освіта, 1998. – 158 с.
11. Коновець С. Образотворче мистецтво як засіб активації дитячої творчості. // Мистецтво та освіта. - № 3. - 1999. - С.15-18.
12. Довідник цікавих фактів та корисних знань[Електронний ресурс]: [Веб-сайт].– Електронні дані. –Режим доступу: http://dovidka.biz.ua
13. Електронні дані. –Режим доступу:
(https://sites.google.com/site/kovalenkotetanivasilivni/obrazotvorce-mistect/z- dosvidu
14. Електронні дані.- Режим доступу:
https://wellurkginka.ru/budinok/rukodillja/8417-akvatipija-tehnika-maljuvannja-i-njuansi.html
15. https://kyiv.dityvmisti.ua/akademiya-mentalnoyi-arifmetiki-smartum-1/majster-klasi-z-malyuvannya/
1