Милування - безперервний процес на занятті з малювання. Під час спілкування з художнім матеріалом дитина милується тендітною сукенечкою пензлика, насолоджується його ніжною щетинкою. Вихователь звертає увагу дітей на щирість пензлика, який з радістю зустрічається з фарбою, приймає її кольори і з насолодою віддає аркушу паперу. У світі художнього матеріалу панує гармонія. Художник, закоханий у світ своєї майстерні, що відчуває бажання фарб, прагнення пензлика, мрії полотна, перетворює процес малювання у творчу насолоду, працює з натхненням, не відчуваючи часу. Під час спілкування з кольорами перед дітьми відкривається дивовижна краса світу, його емоційна душа із чутливими струнами барв. У сприйнято кольору діти не тільки милуються ним очима, вони відчувають його красу всіма органами відчуття: дивуються гарячому темпераменту червоного кольору, захоплюються мелодійним співом зеленого, насолоджуються медовим смаком жовтого та свіжим подихом блакитного, зачаровуються терпким ароматом казкового фіолету.
Нетрадиційні техніки малювання для раннього віку Техніка набризкування Кляксографія Методика подряпування Малювання восковою свічкою Монотипія Малювання зім’ятим папером Малювання зубною щіткою Техніка малювання відбитками Малювання на зволоженому аркуші паперу Малювання картопляними штампами Відбитки ноги чи руки Малювання ягодами Трафаретом Ниткою
Методичні прийоми ТВВЗ - кляксографія, - малювання удвох на довгій смужці паперу, - малювання з секретом у три пари рук, - малювання самого себе, або малювання з натури улюблених іграшок, - крапковий малюнок, - поролоновий малюнок, - малювання крейдою, - загадковий малюнок, - метод пальцевого живопису, - метод монотипії, - малювання по мокрому паперу, - колаж (аплікація + малювання), - об’ємна аплікація, ліплення, - витинанки, - малювання з допомогою відкриток. - малювання через копіювальний папір
Техніки, що підвищують виразність малюнків Розглянемо деякі з прийомів: - техніки «монотипії» (відбиток), коли дітям пропонується на одну зі сторін складеного напіваркуша нанести кілька великих плям рідко розведеної фарби, а другою половиною притиснути. Потім розгорнувши аркуш, отримаємо химерні візерунки, можна також домалювати зображення; - пальчикова техніка – коли на кожний пальчик набирається різна фарба. Дитина вмочує палець у ємність з гуашевою чи акварельною фарбою і робить відбитки на папері відповідно до теми.Проводиться у всіх вікових групах. У молодших групах малювання пальчиком є підготовчим етапом до примочування пензликом. Рука – природне «знаряддя», тому дитині легше отримати перше зображення через природні рухи самої руки, ніж виконувати дії з пензликом. Теми беруться з урахуванням ускладнення: спочатку ті, де потрібно примочувати пальцем по всій поверхні, а потім – на обмеженій поверхні. -малювання свічкою. Віск залишає на папері невиразний слід, немає яскравості, як від звичайних олівців чи фломастерів. Така техніка малювання свічкою називається «Сліпим малюванням»: на папір наноситься якийсь малюнок свічкою, потім зверху тонується увесь аркуш аквареллю і на кольоровому тлі проявляється зображення. Для такого виду малювання краще брати саме розведену водою акварель, то вона прозора, на відміну від гуаші , а віск містить жир, який відштовхує воду. - малювання зімятим папером. М’який папір мнеться руками, вмочується у фарбу (за кінчик) і відбитки його наносяться на аркуші.
- кляксографія. Аркуш паперу складається навпіл, прогладжується лінія згину. На лінію згину аркуша паперу довільної форми наноситься кілька «клякс» різного кольору. Аркуш складається, прогладжується рукою. Розгорнувши, одержуємо несподівані зображення – у них можна впізнати знайомий образ або домалювати необхідні деталі, щоб він став виразнішим. - акварель по-мокрому – дозволяє отримати малюнки з розмитими, нечіткими контурами, створити колірні переходи, ніжність, гармонійність колірних узгоджень.Зволожується аркуш паперу і кладеться на вологу серветку. Потім наноситься малюнок пензликом або пальчиком, вмоченим у акварельні фарби. - малювання зубною щіткою. Для малювання потрібна густа, напівсуха гуашева фарба. Зубну щітку потрібно вмочити у фарбу. Доторкатися до аркуша паперу потрібно усім ворсом, щоб від кожної ворсинки залишався слід. Для того, щоб набирати фарбу іншого кольору, треба гарно вимити щіточку водою і витерти насухо серветкою. - Малюємо у техніці видування. Для цього нам знадобляться трубочки для коктейлю, піпетки та рідкі гуашеві фарби. За допомогою піпетки наносимо фарбу на аркуш (набираємо у піпетку і виливаємо, щоб утворилася ляпка). Ляпку роздмухуємо за допомогою трубочки для коктейлю так, щоб перетворити її на щось цікаве (дерево, кущ, сніжинка, восьминіг, павучок, квітка та ін.). пензлем можна домалювати те, чого на думку дитини, не вистачає на малюнку. - малювання картопляними штампами. На одному з кінців картопляного шматочка вирізати форму будь-якого предмета (листочок, сніжинка, кружечок, квіточка, метелик та ін.). Вмокати штампик у фарбу і прикласти там, де має бути листок, квіточка чи метелик. Коли потрібно малювати фарбою іншого кольору, штампик охайно витираємо серветкою.
- Техніка малювання відбитками – друкування Зображення з відбитків листочків створюйте так: 1. Назбирайте під час прогулянки різних листочків. Намагайтеся знайти якомога більше листочків різної форми. 2. Приготуйте кілька білих чи різнокольорових аркушів, гуашеві фарби, пензлики. 3. Обміркуйте, які тварини, рослини зображуватимете, з яких листочків можна буде скласти їхні силуети. 4. Відберіть потрібні листочки, покладіть їх на клейонку або аркуш, що її замінить, та зафарбуйте гуашшю відповідних кольорів. Намащуйте фарбу від середини до країв листочка. 5. Обережно підніміть перший листочок за «хвостик» - черешок, покладіть його на чистий аркуш і добре притисніть. Так само зробіть решту необхідних відбитків. 6. Тепер пензликом намалюйте дрібні деталі: очі й носики звірятам, стебла до квітів, орнаменти на вазах тощо. Малювання зубною щіточкою Малювання відбитками рук Малювання відбитками листя
Метод монотипії Малювання крупою Малювання зубною щіткою Метод пальцевого живопису Малювання овочевими штампами Малювання відбитками Техніка видування Малювання за допомогою піпетки та видування Малювання ватними палочками Малювання процарапуванням Малювання мильними бульбашками Малювання по зволоженому паперу
Нетрадиційні способи малювання (Консультація для батьків) Це новий напрямок у навчанні дітей малюванню. Відомі художники вважають, що при навчанні дітей ізодіяльності потрібно використовувати якомога більше матеріалів, а не тільки традиційні (пензлики, олівці). Різноманітні матеріали роблять значний вплив на розвиток творчих здібностей дітей та особистості в цілому. Наше завдання допомогти дитині навчитися за допомогою кольору передавати свої емоції, радість, любов, страх. Випліскуючи їх на аркуш паперу, дитина як би звільняється від них, тобто спостерігається ефект психотерапевтичного впливу в малюванні. Експериментальна робота і її послідовники підкреслюють важливість процесу зображення в ізодіяльності , а не результату. Ми повинні бути готові до того, що, малюючи нетрадиційними способами, діти будуть забруднені і навколо теж, і не треба цього боятися. Ніде як у малюванні немає такої свободи для діяльності уяви, творчості.
Рекомендації для батьків Заохочуйте інтерес дитини до мистецтва. Не перехвалюйте її. Беріть участь у творчому процесі. Не наполягайте у виправленнях у малюнках. Організуйте зручне робоче місце. Не вимагайте пояснення того, що намальовано. Забезпечуйте необхідними матеріалами для занять. Не порівнюйте роботу вашого малюка з роботами інших дітей. Працюйте у контакті з педагогами.
Висновок: Заняття з малювання в дошкільному закладі мають стати зустріччю з красою, донести до дітей багатство її прояву в природі, мистецтві, в людях та їхніх витворах. Необхідно створювати такі умови для сприйняття краси, щоб вона вразила дитину, пройшла крізь усі органи відчуття, викликала радість, насолоду натхнення. Назавжди залишила свій слід у душі.