Формувати компетентності:
– вміння вчитися – само організовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;
- соціальна – брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації результатів роботи пари, групи;
- загальнокультурна – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту самостійно опрацьованого матеріалу підручника й додаткової літератури;
- здоров'язбережувальна – слухати пояснення вчителя, а у разі необхідності звертатися з проханням про індивідуальне консультування;
- предметна – сформувати поняття про гриби як особливе царство живих організмів, пояснити відмінності і спільні риси грибів з рослинами і тваринами.
Загальна характеристика грибів, їх середовище існування,
поширення.
(Урок біології, 7 клас)
Мета: Формувати компетентності: ключові – вміння вчитися – само організовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; соціальна– брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації результатів роботи пари, групи; загальнокультурна – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту самостійно опрацьованого матеріалу підручника й додаткової літератури; здоров’язбережувальна – слухати пояснення вчителя, а у разі необхідності звертатися з проханням про інд. консультування; предметні – сформувати поняття про гриби як особливе царство живих організмів, пояснити відмінності і спільні риси грибів з рослинами і тваринами.
Компетенції: комунікативна, інформаційна, самоосвіти і саморозвитку, продуктивної творчої діяльності.
Основні поняття і терміни: гіфи, міцелій або грибниця, спори, плодове тіло, гетеротрофний спосіб живлення, сапротрофи, паразити, симбіоз, хітин, глікоген.
Обладнання: зображення плодових тіл різних грибів, а також збільшених мікроскопом зображень, муляжі грибів.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда (підготовча, контрольно-перевірна), розповідь з елементами бесіди); наочні (демонстрація обладнання); практичні (виконання завдань практикуму).
Тип уроку: урок – узагальнення і систематизації знань.
Хід уроку
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
1. Розгадування кросворду. Кросворд «Бактерії. Гриби. Лишайники»
1. Заразне захворювання людини і тварин, що викликається мікробом. У природних умовах це хвороба диких гризунів (щурів, мишей, ховрахів, піщанок) і поширюється блохами.
2. Лишайники, що мають вигляд пластинок різного забарвлення, досягаючи в діаметрі 10-12 см.
3. Інфекційне захворювання, яке викликається особливими мікробами зване паличкою Коха.
4. Гриб-паразит, грибниця якого пронизує тканини всього злакової рослини. Уражена рослина покривається плямами оранжевого кольору.
5. Вегетативне тіло грибів, що складається з тонких розгалужених ниток (гіфів).
6. Пліснявий гриб, який має грибницю з перегородками. З нього отримують антибіотик, який широко використовується в медицині.
7. Лишайники, що мають вигляд сірих або зеленуватих розгалужених кущиків. Ягель, зростаючий в тундрі, служить кормом для оленів.
8. Захворювання людей і тварин, що викликаються паразитичними грибками. У людей найчастіше зустрічаються грибкові захворювання шкіри, волосся і нігтів.
9. Гриб, поселяється на деревах і пнях і приносить великої шкоди лісовому господарству.
10. Пліснявий гриб, що поселяється на харчових продуктах у вигляді пухнастого білого нальоту, який через деякий час чорніє.
11. Мікроскопічно дрібні одноклітинні без'ядерні організми.
12. Одне з царств живих організмів, у яких є ознаки як рослин (нерухомість, наявність клітинних стінок, харчування шляхом всмоктування, необмежений верхівковий ріст), так і тварин (харчування готовими органічними речовинами, відсутність хлорофілу, наявність хітину в клітинних стінках, запас вуглеводів в формі глікогену).
13. Гриб-паразит, що поселяється на злакових рослинах (пшениця, жито, овес) і живиться їх соками. Колосся злаків, наповнюються чорними дрібними суперечками і мають вигляд обгорілих або обвуглених.
14. Організми, утворені симбіозом гриба і водорості.
2. Робота за слайдами презентації.
III. Перевірка практичних вмінь та навичок.
1. Будова шапинкових грибів.(робота за схемою)
Мета:
Вивчити з будова вищих грибів - представників класу Базидіоміцети. Навчитися розпізнавати деякі їстівні і неїстівні гриби.
Хід роботи:
1. Ознайомитися з будовою типового шапинкових грибів. Визначити основні елементи його будови.
2. Ознайомитися з зображеннями деяких їстівних і неїстівних грибів.
3. Розсортувати запропонований набір грибів на їстівні і неїстівні.
2. А) Будова пліснявих грибів (робота за схемою) – розповідь вчителя з елементами бесіди.
Посилання: http://biologia7-11.ucoz.ru/index/budova_nizhchikh_gribiv/0-187
Б) Будова пліснявих грибів. (віртуальна лабораторія) на сайті
мета:
На прикладі мукора і дріжджів вивчити будову представників нижчих грибів.
Хід роботи:
1. Приготувати препарат живих клітин дріжджів.
1.1. Пінцетом відламати шматочок сухих дріжджів і помістити його в чашку Петрі.
1.2. Додати до них трохи води.
1.3. За допомогою скляної палички подрібнити дріжджі і перемішати їх з водою.
1.4. За допомогою бактеріальної петлі нанести деяка кількість рідини з дріжджами на предметне скло.
1.5. Піпеткою додати краплю барвника.
1.6. Накрити препарат покривним склом і помістити його під мікроскоп.
1.7. Розглянути отриманий препарат.
2. Приготувати препарат цвілевих грибів мукора.
2.1. Пінцетом відокремити частину цвілеві наросту і помістіть його на предметне скло.
2.2. Піпеткою нанести на предметне скло краплю барвника.
2.3. Накрити препарат покривним склом і помістити його під мікроскоп.
2.4. Розглянути отриманий препарат.
3. Зробити висновок про будову нижчих грибів.
3. Впізнавання ознак грибів.
Гра «вірно-невірно»
Посилання:
http://biologia7-11.ucoz.ru/index/zagalna_kharakteristika_gribiv/0-184
IV. Узагальнення і систематизація знань.
Загальна характеристика грибів, ознаки грибів (презентація)
Посилання: http://biologia7-11.ucoz.ru/index/zagalna_kharakteristika_gribiv/0-184
V. Підсумки уроку, аргументація оцінок.
VI. Домашнє завдання. Вивчити відповідний параграф у підручнику. Підготувати цікаві
повідомлення про гриби. Підготувати міні – проект «Їстівні гриби», «неїстівні гриби»