Очікувані результати: • ознайомитися з місцем розташування Кесарії; • здійснити «подорож» визначними місцями міста; • дізнатися про життєвий шлях духовних наставників, які жили і творили у Кесарії; • помилуватися краєвидами сучасної Кесарії.
Незабутня подорож у КЕСАРІЮ
Очікувані результати:
Хід заняття -подорожі
Зупинка №1
Розгадування кросворду
Вона від спокуси й гріха оборона,
Вона у молитві моїй допомога
У церкві чи вдома- барвиста (ікона).
2. Свята Земля де жив й навчав Господь,
Де кедр цвіте і де росте тернина,
Що одягнув на голову Христос,
Земля та має назву – (Палестина).
3. Народ тремтів, бо бачив Божу славу,
Аж блискавки розкрили небокрай
І сам Мойсей, тримаючи скрижалі,
Спускався із гори (Синай).
4. Коли потоп всесвітній закінчився
І води океану відійшли назад,
Ковчег з сім’єю Ноя зупинився
Біля гори, що зветься (Арарат).
5. Пилат казав, - нема провини в Нім,
Його я відпустити маю право.
А натовп вибухнів неначе з неба грім, -
Розпни його! Нехай живе (Варава).
6. Земля здригнулась і розкрилось небо
І грім гучний долинув іздалля,
То в колісниці вогненній вознісся
На небеса пророк (Ілля).
7. Холод, стужа, заметілі,
В бідних яслах – Бог на сіні,
Мати сповива, леліє
Як ім’я Її? (Марія).
І |
К |
О |
Н |
А |
||||||||||
П |
А |
Л |
Е |
С |
Т |
И |
Н |
А |
||||||
С |
И |
Н |
А |
Й |
||||||||||
А |
Р |
А |
Р |
А |
Т |
|||||||||
В |
А |
Р |
А |
В |
А |
|||||||||
І |
Л |
Л |
Я |
|||||||||||
М |
А |
Р |
І |
Я |
||||||||||
Зупинка №2
АНАГРАМА
Розгадайте зашифровані слова.
Зупинка №3
ІСТОРІЯ міста
Цезарея, Кесарія, Caesarea Maritima або Кесарія Палестинська — стародавнє місто, що розташовувалося на середземноморському узбережжі сучасного Ізраїлю.
Місто було названо Кесарією царем Юдеї — Іродом Великим на честь римського імператора (кесаря) Октавіана Августа, який передав йому в подарунок раніше втрачені юдеями землі. Щоб відрізнити Кесарію Ірода від інших міст, які мали ту ж назву і побудованих в ті ж роки, поза Юдеєю місто називали Caesarea martima (Кесарія Приморська), а після остаточної втрати Юдеєю залишків свого суверенітету та перетворення її на римську провінцію Палестина, у вжиток увійшла ще одна назва — Caesarea Palestine (Кесарія Палестинська). У деяких джерелах можна зустріти і назву Кесарія Стратонійська (від назви фінікійського поселення Вежа Стратона, яке знаходилося на цьому місці).
Історія міста веде свій відлік з періоду перського панування (середина III ст. до н. е.), коли фінікійці заснували біля гавані невелике поселення, назване ними Вежею Стратона. У 96 році до н. е. Кесарія була захоплена царем Юдеї Александром Яннаєм і перетворена на єврейське поселення. Після завоювання Юдеї римським генералом Помпеєм у 63 р. до н. е. фортеця Стратона знову стає неєврейських поселенням. У 31 р. до н. е. римський імператор Август передав поселення юдейському царю Іроду, який до 10 року до н. е. повністю перебудував його, перетворивши на велике портове місто. Місто, назване Іродом Великим Кесарією на честь кесаря Августа, стало адміністративним центром Римської прокуратури в Юдеї, а також було основною базою римських легіонів. Протягом першого століття н. е. більшу частину жителів складали сирійські греки. Також у місті жило багато заможних євреїв.
Основні дані |
||||
32°30′03″ пн. ш. 34°53′32″ сх. д.Координати: 32°30′03″ пн. ш. 34°53′32″ сх. д. |
||||
|
|
|
||
Адмінодиниця |
|
|
|
|
Столиця для |
|
|
|
|
Засновано |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
Знайдена плита з витесаним іменем Понтія Пилата.
Кесарія стала основним портом Палестини і часто згадується в Новому Завіті. Апостол Павло був тут два роки під арештом (Дії 23:33). Тут також відбулося перше хрещення не юдея римського сотника Корнелія(Дії 10:1). Звідси арештованого апостола Павла відправляють в Рим. Після падіння та руйнування Єрусалиму, Кесарія стала столицею Палестини, і її єпископи користувалися значним впливом. У 198 р. там був собор.
Пізніше Кесарія стає одним з головних церковних центрів Палестини. У III—IV ст. н. е. отці християнської церкви викладали в школі Кесарії і створили бібліотеку. У цій бібліотеці знаходилося раннє видання Біблії кількома мовами, відоме як «Гекзапли Орігена». Цей рукопис зберігався в Кесарійський бібліотеці до 600 р. н. е., поки не згорів разом з бібліотекою при пожежі. В той час там проживало до 100.000 жителів. Також цікаво, що Ієронім бачив там оригінальну версію Євангелія від Матвія.
Зупинка №4
РОБОТА З КАРТОЮ
Зупинка № 5
Назвіть ЧИСЛА, згадані В БІБЛІЇ, пов’язані з Кесарією
1.Дії 23, 23 (2,3,200,70,200)
2.Дії 10,1 (1)
3.Дії 25,1 (3)
4.Дії 25,6 (8,10)
5.Мт.16,14 (1)
6.Дії 10,3 (9)
7.Дії 10, 9 (6)
8.Дії 10,11 (4)
Зупинка №6
БІБЛІЙНА ОРФОГРАФІЯ
Написати якомога більше слів з букв слова «КЕСАРІЯ», причому, кожну букву слова можна використовувати кілька разів. Виграє той, хто склав найбільше слів.
Назвати до яких частин мови належать складені вами слова (міжпредметні зв’язки).
КАР КАСІ РІК ІРА КАРІ
РАК СІЯ КІР ІКРА СІК
РІА САРІ ЯКІР САК СЕРІЯ
АРІЯ СЕР РАСІ ЯІР РЯСА
Зупинка №7
Робота зі Святим Письмом
- Як називався чоловік, який був в Кесарії?
- Що побачив Корнилій у видінні ангела Божого?
- Кого потрібно було привести з міста Яффи?
- Що побачив Петро, коли зійшов на покрівлю, щоб помолитися?
- Яке завдання потрібно було виконати Петрові?
- Хто сказав до Петра: «Он троє чоловіків тебе шукають. Устань, зійди вниз і піди з ними, не вагаючись...»?
- З ким чекав Корнилій Петра у Кесарії?
- Чиїм синам послав своє слово Господь?
- Хто зійшов на всіх людей в часі промови Петра?
- В чиє ім’я слід всіх хрестити?
Зупинка №8 Знайомство з «батьком церковної історії»
У IV столітті на кафедрі цієї єпископії сидів батько церковної історії, Євсевій Кесарійський. У 619 році місто захопили араби. Хрестоносці відвоювали Кесарію 17 травня 1101 року після 15-денної облоги. Під час хрестових походів Кесарія відігравала важливу роль як одна з твердинь країни, але з XIII століття почався її занепад, і нині від неї залишилися одні руїни.
У 1940 році в південній частині руїн Кесарії був заснований Кібуц Сдот-Ям, а в 1977 році на північ від стародавнього міста був закладене сучасне ізраїльське селище Кейсарія.
Євсе́вій Кесарі́йський або Євсе́вій Памфі́л -архиєпископ Кесарії (столиці римської провінції Юдея), зарахований до Отців Церкви та вважається «батьком церковної історії» за свій твір «Церковна історія».
Біографія та ідеї
Євсевій народився в Палестині; здобув освіту в училищах Єрусалима і Антіохії, приділив особливу увагу вивченню доробку Платона, Філона і Оригена (вплив останнього відбився на всій науково-літературній діяльності Євсевія). Давні автори, що писали про Євсевія, називали його «Євсевієм Памфіловичем. Вважається, що це друге ім'я Євсевій отримав через свою близькість до пресвітера Памфіла.
Беручи участь в управлінні кесарійським училищем, Євсевію під час гонінь доби імператора Діоклетіана вдлаось не тільки зберегти кесарійську бібліотеку, а й збагатити її новими колекціями рукописів, придбаними протягом вимушеного залишення Кесарії і мандрівок Сирією, Єгиптом і Фіваїдою. Хоча чимало що не вціліло, про дещо можна дізнатися з творів самого Євсевія. Імператор Константин Великий шанував Євсевія, а той, зі свого боку, написав правителю два панегірика (на 20-ліття і 30-ліття його царювання).
З твору Євсевія «Про церковне богослов'я» можна виснувати, що він радше ухилявся від вирішення питання про природу Христа як недоречного і такого, що не підлягає остаточному вирішенню, ніж був прибічником якогось одного, чітко сформульованого вчення. Можна припустити, що Євсевій був близький до аріанства.
На Першому Нікейському соборі, першому вселенському соборі, в 325 році Євсевій Кесарійський, як найавторитетніший серед зібрання ієрархів, відіграв видатну роль — йому було довірено скласти символ віри від Собору. У своєму проекті Євсевій ухилився від категоричного вирішення питань віри, лишивши загальні судження, які, таким чином, не відкидали однозначно аріанських міркувань. У 330 році він обстоював видалення з кафедри першого за часом борця з аріанами Євстафія Антіохійського, а в 336 році добивався повернення із заслання Арія і визволення із ув'язнення іншого поборника православ'я — св. Афанасія Александрійського.
Зупинка №9
ПАВЛО – в’язень Кесарії
1.Читання Святого Письма (Дії 23, 23-35)
Апостол Павло (при народженні Шауль, Савл або Саул) – видатний проповідник християнської віри, не був учнем живого Творця, ніколи не бачив його в плоті і не брав участь у біблійних подіях, а покликаний до апостольського служіння вже після воскресіння Христа. Безстрашний мученик, зберігав любов до Ісуса і, незважаючи на незліченні страждання і небезпеки, невпинно прикликав язичників до мудрості вищого порядку; автор 14-ти послань, які стали важливою складовою частиною Священного Писання.
Апостол Павло, переживши глибоке потрясіння після явління йому воскреслого Спасителя, високоосвічений аристократ і полум’яний фарисей із критика християнства став вірним Божим слугою і разом з простолюдином, не вченим, але твердим духом апостолом Петром уславився в православ’ї та католицтві первоверховним всехвальним святим.
Дитинство і юність
Майбутній натхненний просвітитель з’явився на світ на початку I століття у великому торговельному та культурному центрі провінції Кілікії – місті Тарс (Мала Азія). Його рідні були заможними і ревними юдеями, нащадками громадян Риму, що було виключно соціальним привілеєм. За сімейними переказами, відбувалися вони з роду Веніяминового, як і перший єврейський цар Саул, на честь якого хлопчик і отримав своє ім’яСавл
Після початкового домашнього навчання обдарований юнак став кращим серед вихованців авторитетного богослова Гамаліїла в рабинській академії Єрусалиму. До двадцяти років він сформувався в ерудовану особистість – досконало вивчив П’ятикнижжя, досконало опанував грецьку, біблійний іврит, латиною, був чудово обізнаний в ораторському мистецтві, в тонкощах філософії, римського права, цитував грецьких поетів.
За розпорядженням синедріону палкий ревнитель Закону став свідком побиття камінням первомученика Стефана – він охороняв одяг мучителів. Потім Саул отримав офіційне право брати участь у релігійних розправах над прихильниками вчення Христа.
Служіння
Приблизно в 34 році в якості посланника первосвященика Савл відправився в сирійський Дамаск з метою арештів християн і доставки їх для суду в Єрусалим. На шляху сам Господь чудесним чином закликав його до апостольства – засліпив найяскравішим небесним світлом і допоміг усвідомити, що з ним говорить дійсно Месія, обіцяний людству Старим Заповітом.
Після прибуття в столицю Сирії Савл остаточно прозрів духовно і тілесно під час здійснення таїнства хрещення. Потім він проповідував божу ”благу звістку про можливість порятунку і став одним з головних розповсюджувачів християнських істин. Ця обставина викликала гнів іудеїв і спроби вбивства, тому він змушений був таємно втекти з міста. Повернувшись до Єрусалиму, новонавернений брат у Христі познайомився з іншими апостолами і продовжив активну проповідницьку діяльність. Члени громади, з недовірою зустріли свого недавнього переслідувача, незабаром переконалися в його щирості полум’яної віри. Пізніше вони вирішили перепровадити його на батьківщину в Тарс (побоюючись за його життя).
В 59 році в Єрусалимі подвижника заарештували через народні хвилювання і перепровадили в Рим, де він провів два роки в ув’язненні. Повернувшись в Рим, він продовжив працювати в проповідуванні християнських ідей при правлінні лютого Нерона, але вдруге потрапив у в’язницю і в період гоніння на християн загинув за віру. Як громадянина Риму, апостола стратили «м’яко» – відсіканням голови мечем, на відміну від тисяч інших твердих у своїй християнській вірі людей, підданих тортурам, розп’яття, кидання на розтерзання звірам на цирковій арені, побиття до смерті камінням.
На місці його страти і поховання за межею міста пізніше був зведений в його честь храм. У 1823 році він сильно постраждав під час пожежі.
Пам’ять Павла святкується в один день з Петром.
Їх справедливо вважають стовпами церкви та головними святими апостолами. Їм моляться про заступництво при відкритті власної справи, захист від біди, про зцілення, зміцнення у вірі, про допомогу в оволодінні іноземними мовами.
Зупинка №10
Екскурсія сучасною Кесарією
Національний парк
Мозаїка доріг
Історичне свідчення існування Понтія Пилата
Драхма
Елітні будинки
Нічне місто