Ліцей «Крила України»
Знам’янської міської ради Кіровоградської області
Незвичайний діалог зими з весною
(за казкою Василя Сухомлинського «Сніжинка і Сонце»)
Конспект уроку української мови (читання)
Розробила Полежай Наталія Анатоліївна,
вчитель початкової школи,
спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії
2023/2024 навчальний рік
Тема. Незвичайний діалог зими з весною
(за казкою Василя Сухомлинського «Сніжинка і Сонце»).
Мета. Формувати в учнів уміння працювати з текстом, збагачувати словниковий запас, розвивати мислення, мовлення, виховувати любов до читання художньої літератури.
Обладнання: текст казки «Сніжинка і Сонце», пісня Наталії Май «Сніжинки», записи на дошці (таблиця).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Перебіг уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Повідомлення теми уроку.
Сьогодні ви познайомитесь із казкою Василя Сухомлинського «Сніжинка й Сонце», будете вчитися працювати з текстом, сформулюєте головну думку цього твору, зробите висновки.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Які ваші очікування від уроку? (Учні висловлюються).
Я очікую почути ваші міркування, змістовні відповіді.
ІІІ. Сприймання і усвідомлення матеріалу.
Сніжинка й Сонце
Василь Сухомлинський
Високо в небі, у білій хмарі, народилася Сніжинка. Красива, блискуча, мов срібне мереживо. Спустилася вона тихенько на ялинову гілку, огляділась навколо. Бачить — засніжене поле, зелені віти ялин. А на синьому небі — Сонечко. Кругле, сліпучо яскраве. Розчванилася Сніжинка
— Ну, яка в тобі краса, Сонечко? Ти кругле, як тарілка. А я — мов вирізьблене із тонкого срібла мереживо. Кожна голочка в мені блищить. Як захочу — сіятиму яскравіше за тебе.
Усміхнулося Сонечко, але нічого не сказало. Наступного дня воно піднялося раненько. І зараз же стало гаряче-гаряче.
— Душно мені, душно, — застогнала Сніжинка. І заплакала. З тонких голочок крапнули на засніжене поле маленькі слізки.
Не стало Сніжинки. А Сонечко сяє, іскриться.
Пробудився ліс од зимового сну. Заспівав, заграв. Потекли струмки. Сніжинка стала маленькою краплиною. А Сонечко — як було, так і лишилося Сонечком. І завжди буде Сонечко. [1]
3. Словникова робота.
Чи всі слова були вам зрозумілими?
Розчванитися – виявляти пиху, гордитися своєю перевагою в чомусь, вихвалятися чим-небудь.
4. Виразне читання оповідання учнями.
5. Бесіда за прочитаним.
Чи сподобалась вам казка Василя Сухомлинського «Сніжинка й Сонце»?
Що саме сподобалось в казці? (Відповіді учнів).
А зараз з’ясуємо, чи уважними читачами ви були. Відповіді на окремі питання намагайтеся знаходити в тексті казки.
Де народилася Сніжинка? («Високо в небі»).
Як виглядала Сніжинка? Знайдіть ці слова в тексті. («Красива», «блискуча»).
З чим автор порівнює Сніжинку? (Зі срібним мереживом). Як ви гадаєте, чому автор порівнює її з мереживом? (Ми знаємо, що мереживо красиве, легке, має різні візерунки).
Куди спустилася Сніжинка? (На ялинку).
Що було навколо? (Навколо – засніжене поле).
Як ви думаєте, чому автор «приземляє» Сніжинку в полі, а не в місті? (Сніжинка потрапляє в «засніжене поле», тому що вона самотня).
Що було на «синьому небі»? (Сонечко).
Яким воно було? Як про це сказано в тексті? («Кругле, сліпучо-яскраве»).
Що стала робити Сніжинка? (Вона стала вихвалятися).
Фізкультхвилинка [3]
Але Сніжинка не тільки вихвалялася, вона порівнювала себе та Сонечко. Порівняймо й ми цих двох героїв казки, використовуючи текст.
|
|
«Красива, блискуча, мов срібне мереживо» (так говорить автор) |
«Кругле, сліпучо-яскраве» (так говорить автор) |
«Я – мов вирізьблене зі срібла мереживо» (Сніжинка про себе) |
«Ти кругле, як тарілка» (думка Сніжинки) |
Чому Сніжинка порівнює Сонечко з тарілкою? (Відповіді учнів). А ще, можливо, щоб вказати на буденність життя Сонця.
Як відреагувало Сонечко на слова Сніжинки? («Усміхнулося Сонечко, нічого не сказало»). Так, Сонечко не повело себе гордовито.
Як ви думаєте, чому? (Можливо, мудре, більше прожило на світі й більше усього знає).
Відомо, що сонце є символом мудрості, а сніжинка – символ тендітності, крихкості, плинності часу.
Що було наступного дня? (Сонечко піднялося рано, «і враз стало гáряче-гáряче»).
Як змінилася поведінка Сніжинки? («Душно мені, душно»).
Отже, Сніжинка «застогнала й заплакала», а потім «крапнули з ялини дрібні слізки».
Що ж трапилось із Сніжинкою? (Вона розтанула). Отже, настала весна.
Автор говорить, що Сонечко як було, так і лишилося Сонечком. Чому? (Відповіді учнів).
Чи можемо ми стверджувати, що Сніжинка є уособленням зими, а Сонце – уособленням весни? (Відповіді учнів).
Отже, між героями відбувся такий незвичайний діалог (розмова). І як би «не чванилася» зима, а весна все одно настане.
6. Повторення вивчених літературознавчих понять.
Ви помітили, що слова сонечко і сніжинка написані з великої літери.
Чому? (Відповіді учнів).
Так, це персонажі казки.
Хто з героїв казки вам сподобався? Чому?
Який твір ми називаємо казкою? (Відповіді учнів).
Доведіть, що даний твір є казкою. (Відповіді учнів).
До якого виду казок відноситься казка «Сніжинка й Сонце»? (Літературна казка). Чому? (Відповіді учнів).
Які висновки ви для себе зробили? (Відповіді учнів).
7. Гра «Аукціон». (Діти об’єднуються у дві команди – «Сонечко» й «Сніжинка»). Треба називати слова, які можуть характеризувати сонечко й сніжинку.
Наприклад, сонечко – веселе, лагідне, ласкаве, печальне, похмуре, палке, весняне, красиве, сяюче, тепле. Сніжинка – біла, прозора, тендітна, крихка, ніжна, срібляста, легка, яскрава, діамантова, блискуча.
Підсумок гри.
ІV. Підсумок уроку.
Чи збулись ваші очікування від уроку?
З яким настроєм ви вийдете з уроку? (Відповіді учнів).
Заспіваймо разом пісню Наталії Май «Сніжинки». [2]
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
https://www.youtube.com/watch?v=o_LlE0qLPE4&ab_channel=FreshMotion