НМТ 2024 Біологія (Тест 1)

Про матеріал
Біоло́гія (дав.-гр. βίος — життя, дав.-гр. λόγος — слово; наука) — система наук, що вивчає життя в усіх його проявах й на всіх рівнях організації живого, про живу природу, про істот, що заселяють Землю чи вже вимерли, їхні функції, розвиток особин і родів, спадковість, мінливість, взаємини, систематику, поширення на Землі; про зв'язки істот та їхні зв'язки з неживою природою. Біологія встановлює загальні закономірності, властиві життю в усіх його проявах.
Перегляд файлу

 

Завдання 1–24 мають по чотири варіанти відповіді, з яких лише ОДИН

ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді  позначте його.

 

1.       Учені змінюють спадковий матеріал бактеріальних клітин та використовують їх для отримання гормону росту, білків-інтерферонів, вакцин проти збудників гепатиту

В. Це стало можливим унаслідок сучасних досліджень у галузі

А екології та біохімії

Б анатомії та біоніки

В екології та кібернетики

Г молекулярної біології та генетики

 

 

image

 

НАЦІОНАЛЬНИЙ

МУЛЬТИПРЕДМЕТНИЙ ТЕСТ

                    2024 БІОЛОГІЯ

image

 

2.       На рисунку зображено три біологічні об’єкти, позначені цифрами.

image 

Проаналізуйте твердження щодо їхніх рівнів організації.

І. Об’єкти 1 і 2 знаходяться на одному рівні організації живої природи.

ІІ. Усі об’єкти знаходяться на одному й тому самому рівні організації живої природи.

Чи є поміж них правильні?

А лише І

Б лише ІІ

В обидва правильні

Г правильних немає

 

3.       Прочитайте речення, де пропущено окремі слова та словосполучення, позначені цифрами. Укажіть правильний варіант відповіді.

Гемоглобін - це (1) білок, що міститься в (2).

А 1 - структурний, 2 - м'язових волокнах

Б 1 - запасний, 2 - жирових клітинах

В 1 - регуляторний, 2 – лейкоцитах

Г 1 - транспортний, 2 – еритроцитах

 

4.       imageНа рисунку зображено молекулу

А полінуклеотиду

Б амінокислоти

В нуклеотиду

Г жиру 

 

5.       Яка структура клітини утворює органели, позначені на рисунку буквою Х?

imageА ядерце

Б вакуоля

В ядро

Г лізосома 

 

 

 

6.       Види хом'яків - китайський і даурський- уважають видами-двійниками.

Тварини подібні за будовою, але мають різний набір хромосом (22 і 20 відповідно в диплоїдному наборі). Тож їх розрізняють на підставі вивчення

А каріотипу

Б фенотипу

В генотипу

Г ембріогенезу

7.       Забарвлення норок визначається одним геном з повним домінуванням. Схрещування коричневої норки із сірою дало лише коричневих потомків. У другому поколінні отримали 45 коричневих та 15 сірих норок. Яке розщеплення за генотипом виникло в другому поколінні? А 1 : 1

Б З : 1

В 1 : 2 : 1

Г 2 : 1

 

8.       Однією з причин виникнення в людини гострого лейкозу є втрата невеликої частини 21-ої хромосоми, що є результатом

А модифікаційної мінливості

Б генної мутації

В геномної мутації

Г хромосомної мутації

 

9.       Забарвлення в норок визначається одним геном з повним домінуванням. Схрещування коричневої норки із сірою дало лише коричневих потомків. У другому поколінні отримали коричневих та сірих норок. З якою ймовірністю серед потомків другого покоління потрібно очікувати появу гомозиготних?

А 75 %

Б 50 %

В 25 %

Г 0 %

 

10.   Спадкова інформація збудника синдрому набутого імунодефіциту міститься в

А молекулі білка

Б ядрі

В нуклеоїді

Г молекулі РНК

 

11.   До якого відділу водоростей належить вольвокс?

А Бурі водорості

Б Зелені водорості В Діатомові водорості

Г Червоні водорості

 

12.   Прочитайте опис відомого купця-мандрівника Марка Поло: «У Китаї є чорний камінь, викопують його в горах як руду, а горить він як дрова. Вогонь від нього сильніший, ніж від дров, а процес горіння триває всю ніч аж до ранку. Спалювати цей камінь набагато дешевше та й до того ж дерева зберігаються...». Викопні представники якої групи рослин утворили корисну копалину, описану мандрівником? А бурі водорості

Б папоротеподібні

В покритонасінні

Г діатомові водорості

 

13.   Два учні на уроці біології висловили думки щодо особливостей покритонасінних рослин. Перший учень сказав, що покритонасінні - прогресивна група сучасної флори. Другий учень зауважив, що запліднення покритонасінних не залежить від наявності води. Хто з них має рацію?

А лише перший

Б лише другий

В обидва мають рацію

Г обидва помиляються

 

 

 

 

 

14.   Яку функцію виконує в організмі Гідри прісноводної позначена буквою Х клітина?

imageА перетравлення їжі

Б утворення покриву тіла

В сприйняття подразнення

Г захист і враження здобичі 

 

15.   Розпізнайте зображених на рисунку тварин.

                        image 

Які з ознак є спільними для них усіх?

1 запліднення зовнішнє 2 органами виділення є нирки

З є чотирикамерне серце

4   шкіра містить слизові залози

5   є внутрішній скелет

6   нервова система трубчастого типу

А 1,2,3

Б 1,3,5

В 2,5,6

Г 4,5,6

 

16.       Проаналізуйте твердження щодо зображеної схеми життєвого циклу комахи.

image 

І. Зображено життєвий цикл із повним перетворенням.

ІІ. На схемі буквою Х позначено личинку.

 

Чи є поміж них правильні?

А правильне лише І

Б правильне лише ІІ

В обидва правильні

Г немає правильних

 

17.       Мале коло кровообігу людини починається

А правим передсердям

Б лівим передсердям

В правим шлуночком

Г лівим шлуночком

 

18.       Первинна сеча утворюється внаслідок

А фільтрації в капсулі нефрона Б фільтрації у звивистих канальцях

В реабсорбції в капсулі нефрона

Г реабсорбції у звивистих канальцях

 

19.       Яке пристосування виникло в скелеті людини у зв’язку з прямоходінням?

А грудна клітка сплющена з боків

Б плоска форма стопи

В масивні кістки тазу

Г відсутність вигинів хребта

 

20.       Риба гамбузія живиться личинками малярійного комара, ікрою та мальками інших риб. У середині ХХ ст. цю рибу було завезено в Приаралля з метою боротьби з малярією. Після цього знизилась кількість промислових риб. Яку властивість біогеоценозу було порушено?

А стійкість

Б цілісність

В саморегуляцію

Г самовідтворення

 

21.       Деякі види мурашок живляться цукристими виділеннями попелиць і захищають їх від хижаків. Який тип взаємозв’язків між цими організмами?

А паразитизм

Б мутуалізм

В коменсалізм

Г хижацтво

 

22.       У ході еволюції папоротеподібні набували різного зовнішнього вигляду: поміж них є наземні й водні; трав'янисті, ліани, епіфіти, навіть деревоподібні. Наслідком якого процесу є наведений факт?

А паралелізму

Б дегенерації

В дивергенції

Г конвергенції

 

 

 

 

 

 

 

23.       Прочитайте опис: «Близькі види - Ховрах сірий та Ховрах крапчастий, виникли внаслідок проживання тварин одного виду на різних берегах річки Дніпро, шо унеможливило вільне схрещування особин популяцій. Отже, види виникли внаслідок (1) видоутворення в процесі (2)». Замість цифр потрібно вписати слова, наведені в рядку. Укажіть правильний варіант. А 1 - географічного, 2 – дивергенції

Б 1 - екологічного, 2 – дивергенції

В 1 - географічного, 2 – конвергенції

Г 1 - екологічного, 2 – конвергенції

 

24.       На рисунку зображено представників різних видів перетинчастокрилих комах. У центрі – знайдений у рівненському бурштині представник викопного виду Eocencnemus vichrenkoi. Навколо нього – сучасні високоспеціалізовані види, які є його нащадками. Змін зазнали будова й розміри крил, вусиків, ходильних кінцівок тощо. Цим рисунком ілюстровано приклад

                      image 

А паралелізму

Б конвергенції В штучного добору

Г адаптивної радіації

 

 

У завданнях 25–28 до кожного з трьох рядків інформації, позначених цифрами, доберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою.

 

25.       Установіть відповідність між біологічно активною речовиною (1-4) та її характеристикою (А-Д).

1

вітаміни

А

пригнічують           життєдіяльність мікроорганізмів

2

гормони

Б

регулюють процеси обміну речовин тваринного організму

3

ферменти

В

здебільшого є компонентами складних ферментів

4

фітонциди

Г

регулюють процеси обміну речовин рослинного організму

 

 

Д

є біокаталізаторами хімічних реакцій

 

26.       Установіть відповідність між характеристикою серцево-судинної системи (1-4) і твариною (А-Д), яка має таку серцево-судинну систему.

1

серце видовжене, багатокамерне з численними отворами; безбарвна кров до серця потрапляє з лакун

А

дощовий черв’як

2

серце двокамерне, через нього рухається венозна кров; одне коло кровообігу

Б

корова

3

серце чотирикамерне, аорта робить праву дугу; два кола кровообігу

В

ворона

4

серця немає, його функцію виконують потужні кільцеві судини; кровоносна система замкнена

Г

ґедзь

 

 

Д

карась

 

 

 

 

27.       Установіть відповідність між відділом скелета людини (1-4) та кісткою (А-Д), що входить до його складу.

1

пояс верхніх кінцівок

А

променева

2

пояс нижніх кінцівок

Б

мала гомілкова

3

вільна верхня кінцівка

В

клубова

4

вільна нижня кінцівка

Г

ключиця

 

 

Д

грудина

 

28.       Установіть відповідність між типом взаємовідносин особин або популяцій в екосистемі (1-4) та прикладом, який їх ілюструє (А-Д).

   

1

хижацтво

А

гриб боровик та дуб

2

коменсалізм

Б

гриб-трутовик на березі

3

конкуренція

В

пирій та картопля на городі

4

паразитизм

Г

акула та риба-прилипала

 

 

Д

сова та миші в лісостепу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 29 і 30 містять три стовпчики інформації, у кожному з яких її позначено цифрами. Виберіть із кожного стовпчика одну цифру, що позначає правильну, на Вашу думку, відповідь. Запишіть три цифри послідовно по одній (зліва направо) у відведеному місці. Утворене тризначне число є відповіддю до завдання.

 

29.       Визначте систематичне положення (тип, клас, ряд) зображеного на рисунку організму.

image 

 

Тип:

 

Клас:

 

Ряд:

1

Кишковопорожнинні

1

Земноводні

1

Хижі

2

Членистоногі

2

Плазуни

2

Гризуни

3

Хордові

3

Ссавці

3

Хвостаті

 

30.       Схарактеризуйте серце людини за наведеними ознаками.

 

Кількість камер:

 

Гальмівні сигнали подають:

 

Назва м’язової оболонки:

1

дві

1

симпатичні нерви

1

епікард

2

три

2

блукаючі нерви

2

міокард

3

чотири

3

спинномозкові нерви

3

ендокард

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді!!!

1-Г

9-Б

17-В

25.

1-В, 2-Б, 3-Д, 4-А

2-А

10-Г

18-А

26.

1-Г, 2-Д, 3-В, 4-А

3-Г

11-Б

19-В

27.

1-Г, 2-В, 3-А, 4-Б

4-В

12-Б

20-В

28.

1-Д, 2-Г, 3-В, 4-Б

5-А

13-В

21-Б

29.

332

6-А

14-А

22-В

30.

322

7-В

15-В

23-А

 

 

8-Г

16-А

24-Г

 

 

 

Завдання за темами з біології https://zno.osvita.ua/biology/tema.html

 

pdf
Додано
19 листопада 2023
Переглядів
473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку