Завдання 1–24 мають по чотири варіанти відповіді, з яких лише ОДИН
ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді позначте його.
1. Розв’язування проблеми нестачі продовольства, енергії, мінеральних ресурсів, поліпшення стану охорони здоров’я та навколишнього середовища пов’язують з розвитком науки, яка виникла на стику біологічних, хімічних, технічних дисциплін і має на меті використання живих організмів для потреб виробництва. Це – наука
А. біохімія
Б. біоніка
В. біотехнологія
Г. біоінформатика
|
|
|
2. На рисунку зображено три біологічні об'єкти, позначені цифрами.
Проаналізуйте твердження щодо їхніх рівнів організації.
І. Об'єкти 1 та 2 перебувають на різних рівнях організації живого.
ІІ. Об'єкт 2 порівняно з об'єктом 3 перебуває на вищому рівні організації.
Чи є поміж них правильні?
А. правильне лише І
Б. правильне лише ІІ
В. обидва правильні
Г. немає правильних
Проаналізуйте інформацію і виконайте завдання 3-5.
3. Метод мічених атомів дає змогу з'ясувати місце й особливості перебігу окремих фізико-хімічних процесів. Для цього в клітини вводять сполуку, у якій один з атомів хімічного елемента заміщений його радіоактивним ізотопом. За допомогою приладів, здатних реєструвати радіоактивні ізотопи, можна прослідкувати за розподілом цих сполук.
Під час експерименту декілька яєць морських їжаків помістили в морську воду, де їх запліднили. У цю воду добавили мічений Тритієм (3H) тимідиловий нуклеотид (рис. 1), який поглинали клітини ембріонів. Після початку дроблення ембріони періодично виймали з води й вимірювали їхню активність (А) як джерела йонізувального випромінення. Результати вимірювань відображено на графіку (рис.
2).
Мічена сполука в клітинах ембріонів потрапляє в молекули
А. ДНК
Б. РНК
В. білків
Г. ліпідів
4. Уключення міченої сполуки в молекули клітин ембріона відбувається під час
А. реплікації
Б. трансляції
В. сплайсингу
Г. транскрипції
5. Два учні проаналізували графік. Перший учень відзначив, що стрімке наростання активності випромінення може бути пов'язане зі збільшенням кількості клітин ембріона внаслідок дроблення зиготи. Другий відмітив, що ступінчастий характер графіка може характеризувати тривалість клітинного циклу, яка в середньому становить 40-50 хв.
Чи має хтось із них рацію?
А. лише перший учень
Б. лише другий учень
В. обидва мають рацію
Г. обидва помиляються
6. Розгляньте рисунок тваринної клітини, на якому буквами позначено її складники. Який складник зображено помилково?
7. Проаналізуйте опис: «Занурившись із аквалангом у море, можна побачити порфіру, що виглядає червоною плямою, й ульву, яка росте на дні, закріпившись корінням. Промені сонця проходять крізь зарості ламінарії, талом якої бурого кольору».
Який науковий факт суперечить інформації, наведеній в описі?
А. червоні водорості мешкають у прісних водоймах
Б. клітини ламінарії містять зелені пігменти
В. клітини порфіри містять зелені пігменти
Г. ульва не утворює коренів
8. Яку із зображених культурних рослин зазвичай розмножують на присадибних ділянках вегетативно?
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
9. Яку функцію виконують нектарники квітки?
А. утворюють речовини для знешкодження паразитів
Б. захищають маточку від механічних пошкоджень
В. забезпечують розвиток зародка всередині зав'язі
Г. приваблюють комах-запилювачів
10. Який складник маточки позначено на її схематичному зображенні буквою Х?
А. зародковий мішок
Б. стінка зав'язі
В. приймочка
Г. стовпчик
11. Проаналізуйте схематично зображений на рисунку життєвий цикл рослини.
Укажіть правильне твердження щодо нього.
А. цифрою 2 позначено нестатеве покоління
Б. спори мають диплоїдний набір хромосом
В. переважаючим поколінням є спорофіт
Г. цифрою 1 позначено гаметофіт
12. Продукт життєдіяльності якого гриба є першим відкритим антибіотиком?
А. маслюка
Б. пеніцила
В. печериці
Г. трутовика
13. Профілактичним заходом щодо малярії є
А. кип'ятіння води перед уживанням
Б. вживання в їжу термічно обробленого м'яса
В. регулярні й дозовані фізичні навантаження
Г. контроль популяцій тварин, в організмі яких мешкає збудник
14. Тварину, покрив тіла якої містить рогові луски, позначено буквою
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
15. Проаналізуйте твердження щодо зображеної схеми життєвого циклу комахи. І. Зображено життєвий цикл із повним перетворенням.
ІІ. На схемі буквою Х позначено личинку.
Чи є поміж них правильні?
А. правильне лише І
Б. правильне лише ІІ
В. обидва правильні
Г. немає правильних
16. Прочитайте опис поведінки комахи: «Личинка мурашиного лева викопує в піску конічну ямку – своєрідну лійку, викидаючи пісок головою. Вона зачаюється в центрі лійки, виставляючи назовні лише щелепи, і чекає на комаху, найчастіше мурашку. Якщо здобич намагається вибратися з лійки, личинка починає рухатися так, що комаха скочується на дно пастки».
Про яку форму поведінки личинки комахи йдеться?
А. дослідницьку
Б. гігієнічну
В. захисну
Г. харчову
17. Яку клітину тіла Гідри прісноводної позначено на рисунку буквою Х?
А. шкірно-м'язову
Б. нервову
В. травну
Г. жалку
18. На схемі цифрою 1 позначено рецептор, цифрою 5 – робочий орган. Укажіть рядок, у якому правильно зазначено складники 2, 3, 4 рефлекторної дуги.
А. 2 – руховий нейрон, З – вставний нейрон, 4 – чутливий нейрон
Б. 2 – вставний нейрон, 3 – руховий нейрон, 4 – чутливий нейрон
В. 2 – проміжний нейрон, З – чутливий нейрон, 4 – руховий нейрон
Г. 2 – чутливий нейрон, 3 – вставний нейрон, 4 – руховий нейрон
19. Для визначення групи крові за системою АВ0 і виявлення в ній резус-білка в три пробірки добавляють сироватки з антитілами: у першу пробірку – з антитілами до аглютиногену А, у другу – з антитілами до аглютиногену В, у третю – з антитілами до резус-білка. Потім у кожну з пробірок добавляють досліджувані зразки крові.
У три пробірки з антитілами добавили кров пацієнта N.
Визначте групу за системою АВ0 і резус-фактор крові цього пацієнта.
А. перша резус-негативна (0 Rh-)
Б. друга резус-позитивна (А Rh+)
В. третя резус-негативна (В Rh-)
Г. третя резус-позитивна (В Rh+)
20. Проаналізуйте твердження щодо особливостей обміну білків в організмі людини. І. У травній системі білки розщеплюються до амінокислот.
ІІ. Синтез білків відбувається з вивільненням енергії.
Чи є поміж них правильні?
А. правильне лише І
Б. правильне лише ІІ
В. обидва правильні
Г. немає правильних
21. Реабсорбція відбувається в складниках нефрона, які на рисунку позначено цифрами
А. 1, 2
Б. 4, 5
В. 6, 7
Г. 3, 8
22. У гіпотетичній екосистемі організм а є рослиною, б – рослиноїдною твариною, в – усеїдною твариною, г – хижою твариною. На якій із наведених схем правильно відображено можливий шлях передавання енергії в описаній екосистемі?
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
23. Прочитайте опис: «Близькі види – Конвалія закавказька й Конвалія травнева – виникли внаслідок дії льодовика, який розділив ареал поширення предкового виду. Це унеможливило вільне схрещування особин популяцій. Отже, види виникли внаслідок (1) видоутворення в процесі (2)».
В опис замість цифр потрібно вписати слова, наведені в рядку. Укажіть правильний варіант.
А. 1 – географічного, 2 – дивергенції
Б. 1 – екологічного, 2 – дивергенції
В. 1 – географічного, 2 – конвергенції
Г. 1 – екологічного, 2 – конвергенції
24. Мутуалістичні взаємовідносини існують між
А. личинкою сисуна печінкового й ставковиком малим
Б. лишайником і деревом, на якому він мешкає
В. бобовою рослиною і бульбочковими бактеріями
Г. совою вухатою і мишею хатньою
У завданнях 25–28 до кожного з трьох рядків інформації, позначених цифрами, доберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою.
25. Увідповідніть білок (1-4) із його функцією (А – Д).
1 |
колаген |
А |
рухова |
2 |
інтерферон |
Б |
захисна |
3 |
амілаза |
В |
каталітична |
4 |
міозин |
Г |
резервна |
|
|
Д |
структурна |
26. Увідповідніть складник рослинного організму (1-4) із тканиною (А – Д), якою він утворений.
1 |
ендосперм насінини |
А |
фотосинтезувальна |
2 |
луб'яні волокна |
Б |
механічна |
3 |
шкірочка листка |
В |
твірна |
4 |
камбій |
Г |
запасальна |
|
|
Д |
покривна |
27. Увідповідніть залози шкіри (1-4) із видом тварини (А – Д), у представників якого вони утворюються.
1 |
лише молочні залози |
А |
Кит синій |
2 |
слизові залози |
Б |
Жаба озерна |
3 |
лише куприкова залоза |
В |
Ящірка прудка |
4 |
потові залози |
Г |
Голуб сизий |
|
|
Д |
Кріль дикий |
28. Прочитайте уривок із повісті «Микола Джеря» українського письменника Івана Нечуя-Левицького: «Скрізь по обидва боки Раставиці на покаті стеляться чудові городи, жовтіють тисячі соняшників (1), що ніби поспиналися та заглядають поверх бадилля кукурудзи (2) на річку. … А ондечки серед одного города вгніздилася прездорова, стара, широка та гілляста груша (3), розклала своє гілля трохи не при землі на буряки... (4)».
Увідповідніть рослину (1-4) із типом плода або видозміною вегетативного органа (А – Д), що людина використовує в їжу.
А. коренеплід
Б. цибулина
В. сім'янка
Г. зернівка
Д. яблуко
Завдання 29 і 30 містять три стовпчики інформації, у кожному з яких її позначено цифрами. Виберіть із кожного стовпчика одну цифру, що позначає правильну, на Вашу думку, відповідь. Запишіть три цифри послідовно по одній (зліва направо) у відведеному місці. Утворене тризначне число є відповіддю до завдання.
29. Прочитайте опис органели: «На поверхні мікроскопічних канальців цієї органели розташовуються рибосоми, за участі яких синтезуються білки. У її порожнинах білки набувають характерної їм просторової конформації».
Продовжте опис органели, укажіть її назву й електронну мікрофотографію.
|
Органела є: |
|
Її назва: |
|
Електронна мікрофотографія: |
1 |
одномембранною |
1 |
комплекс Гольджі |
1 |
|
2 |
двомембранною |
2 |
гранулярна ЕПС |
2 |
|
3 |
немембранною |
3 |
агранулярна ЕПС |
3 |
|
30. Прочитайте опис: «Це одноклітинні організми, які не мають мембранних органел. Поміж них є як автотрофні, так і гетеротрофні організми».
Продовжте опис за наведеними ознаками.
|
Клітина містить: |
|
Одним із захворювань людини, яке спричинено представником цієї групи організмів, є: |
|
Життєдіяльність певних видів організмів цієї групи вможливлює утворення покладів: |
1 |
рибосоми |
1 |
дифтерія |
1 |
вапняку |
2 |
мітохондрії |
2 |
грип |
2 |
залізної руди |
3 |
хлоропласти |
3 |
рахіт |
3 |
бурого вугілля |
Відповіді!!!
1 |
В |
9 |
Г |
17 |
В |
25 |
1-Д, 2-Б, 3-В, 4-А |
2 |
А |
10 |
А |
18 |
Г |
26 |
1-Г, 2-Б, 3-Д, 4-В |
3 |
Г |
11 |
В |
19 |
В |
27 |
1-А, 2-Б, 3-Г, 4-Д |
4 |
А |
12 |
Б |
20 |
А |
28 |
1-В, 2-Г, 3-Д, 4-А |
5 |
В |
13 |
Г |
21 |
Г |
29 |
122 |
6 |
Г |
14 |
Б |
22 |
Г |
30 |
112 |
7 |
Г |
15 |
А |
23 |
А |
|
|
8 |
В |
16 |
Г |
24 |
В |
Таблиця переведення тестових балів з біології національного мультипредметного тесту до шкали 100–200 https://osvita.ua/consultations/bachelor/86490/