«STEM-освіта—шлях до майбутнього»
Державний навчальний заклад
«Полтавський центр
професійно-технічної освіти»
викладач хімії та біології
викладач вищої категорії,
викладач-методист
Аверкеєва О.В.
«Учитель – одна з найдавніших професій, місія якої – працювати на майбутнє!»
Василь Сухомлинський
Останнім часом у освітньому просторі України набирає обертів STEAM-освіта. Що ж це таке? Вона охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering), мистецтво (Art) та математику (Mathematics).
Саме про STEM- освіту в Державному навчальному закладі «Полтавський центр професійно-технічної освіти» піде мова.
Система освіти реагує на такий соціальний запит появою великої кількості гуртків робототехніки, програмування, моделювання. У XXI столітті акценти зміщуються в бік уміння критично мислити, здатності до взаємодії і комунікації, а також творчого підходу до справи. Таким чином, сформувалися основні навички майбутнього – 4К:
Ці навички не здобудеш лише в лабораторіях чи завдяки знанням певних математичних алгоритмів. Комунікацію і кооперацію розвивають, працюючи в команді, де діти вчаться домовлятися та об’єднувати зусилля для розв’язання складних завдань.
Щоб розвинути критичне мислення, учням прищеплюють звичку спиратися на факти й перевіряти на практиці свої припущення: так формується навичка логічного мислення, що ґрунтується на знанні закономірностей.
Шлях до креативності – у правильних запитаннях: викладач має заохочувати дитину шукати різні способи розв’язування задач, виходячи за межі шаблонів. STEM-підхід дозволяє занурити дитину в розуміння самої суті конкретних речей, а також вміти застосувати їх на практиці.
Однак, важливо розуміти, що STEM – це не просто технічна освіта. Вона охоплює значно ширше поняття, а саме вдале поєднання креативності та технічних знань.
Наш заклад освіти постійно приймає участь в конкурсах STEM- проєктів. Спробувавши свої сили один раз, учні із захопленням працюють над створенням нових STEM- проєктів.
У 2022 році, коли всю країну охопила хвиля блекаутів, учням не потрібно було довго думати над ідеєю створення нового проєкту, адже життя само підказало тематику. «Світло перемоги», саме так назвали черговий STEM- проєкт. Під час роботи над ним учні дослідили альтернативні джерела світла, що знайшли практичне використання в побуті, також дослідили джерело освітлення безпечне для використання в укриттях, що не спалює кисень та є безпечним.
Цікавим є те, що під час STEM-освіти в центрі уваги знаходиться не вчитель, а практичне завдання, яке потрібно вирішити.
Учні ж вчаться вирішувати це завдання шляхом проб і помилок, а не вивчають «суху» теоретичну частину.
Підтвердженням цьому є STEM-проєкт «Природний еліксир здоров’я». Метою створення проєкту: розвиток особистості учнів, мотивація їх до навчання, формування творчого стилю мислення, дослідницьких навичок; формування здоров’язбережувальної компетенції; здатності до самонавчання через здійснення компетентнісного підходу під час реалізації інтегрованих STEM –проєктів із різних предметів; розвиток екологічного мислення.
Проблемне питання проєкту: цілющі властивості меду з точки зору хімії, біології, фізики та його використання як допоміжного засобу для лікування під час пандемії Covid -19.
Учні дослідили продукти бджільництва, основні процеси роботи при утриманні бджіл, також якість меду та його цілющі властивості для здоров’я людини. Під час цього процесу залучалися знання з різних дисциплін, від фізики, математики, інформатики, хімії до біології . Ця робота зайняла друге місце в конкурсі STEM-проєктів серед учнів ЗП(ПТ)О.
Для повноцінної реалізації такого підходу обов’язковими є наявність STEM-лабораторій, щоб дослідити речовини чи фізичні явища, (наприклад - досліджували властивості меду). Таку STEM-лабораторію наш навчальний заклад отримав у 2018 році.
Недоліки та труднощі у використанні STEM-освіти:
-великі затрати часу на підготовку;
- довготривалість проєкту;
- недостатня матеріальна-технічна база.
Відсутній високий та достатній показник готовності учителя до інноваційної діяльності:
75 % - інновації використовують епізодично, відсутня система інноваційної діяльності на уроках (49 – 25 %);
25 % - інноваційна діяльність фрагментарна, наявна лише інколи. ( менше 25 %).
«Кожний, хто вміє згуртувати навколо себе людей із різними характерами, різними інтересами й може привести до успіху – справжній Майстер…»
(Притча про Майстра)