НМТ 2024 Біологія (Тест 2)

Про матеріал
Біоло́гія (дав.-гр. βίος — життя, дав.-гр. λόγος — слово; наука) — система наук, що вивчає життя в усіх його проявах й на всіх рівнях організації живого, про живу природу, про істот, що заселяють Землю чи вже вимерли, їхні функції, розвиток особин і родів, спадковість, мінливість, взаємини, систематику, поширення на Землі; про зв'язки істот та їхні зв'язки з неживою природою. Біологія встановлює загальні закономірності, властиві життю в усіх його проявах.
Перегляд файлу

                        НМТ ОНЛАЙН 2024 БІОЛОГІЯ

                                             Тест 2

Завдання 1–24 мають по чотири варіанти відповіді, з яких лише ОДИН

ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді й позначте його

1.      Методи сучасної біології дають змогу розв’язувати найскладніші медичні проблеми. У 1983 році американський біохімік Кері Малліс запропонував метод реплікації фрагмента молекули ДНК, за яким можна швидко синтезувати мільйони копій. Це полегшує дослідникам роботу із фрагментом, а також уможливлює виявлення того, чи є такий фрагмент у досліджуваній пробі. У такий спосіб можна діагностувати інфекційні й генетичні захворювання. Ідеться про

А  генеалогічний метод

Б  метод каріотипування

В  методи генетичної інженерії

Г  метод полімеразної ланцюгової реакції

 

2.      На якому рівні організації живого перебуває біологічний об’єкт, зображений на рисунку?

image 

А  молекулярному

Б  клітинному

В  організмовому

Г  популяційно-видовому

 

3.      На рисунку стрілкою позначено

imageА  йонні взаємодії

Б  водневий зв’язок

В  ковалентний зв’язок

Г  гідрофобні взаємодії 

 

 

4.      У клітинах щавлю відбувається синтез щавлевої кислоти, аніони якої з катіонами Кальцію утворюють нерозчинну сіль – кальцій оксалат (щавлевокислий кальцій). Який складник клітин щавлю утворений кристалами цієї солі?

А  ядро

Б  вакуоля

В  включення

Г  клітинна мембрана

 

5.      На рисунку схематично зображено клітинний цикл, де буквою Х позначено

imageА  інтерфазу

Б  профазу

В  метафазу

Г  анафазу 

 

 

 

 

 

                       Проаналізуйте інформацію і виконайте завдання 6-8.

Хвороба Канавана – рідкісна генетична патологія людини, пов’язана з розвитком нейродегенерації. Причиною хвороби є дефект гена ASPA, локус якого міститься в 17-й хромосомі. Він кодує фермент аспартоацилазу, який у нормі забезпечує перетворення Nацетиласпартату. Продукти цієї реакції є необхідними для утворення мієлінової оболонки нервів. Хвороба розвивається за одночасної наявності двох дефектних алелів цього гена.

 

6.      Ген ASPA кодує структуру

А  ліпіду

Б  білка В  вуглеводу

Г  нуклеотиду

 

 

 

 

7.      Учень й учениця обговорювали тип успадкування хвороби Канавана. Учень висловив судження, що успадкування описаної хвороби не зчеплене зі статтю. Учениця зауважила, що це захворювання є аутосомно-домінантним. Чи має хтось із них рацію?

А  лише учень

Б  лише учениця

В  обоє мають рацію

Г  обоє помиляються

 

8.      Яка ймовірність (%) народження в подружжя дитини з хворобою Канавана, якщо один із подружжя не має дефектного гена, а інший гетерозиготний за цим геном? А  0

Б  25 В  50

Г  75

 

9.      У батьків із нормальним зсіданням крові народилася дитина, яка хворіє на гемофілію. Чим зумовлено хворобу цієї дитини, якщо відомо, що локус гена гемофілії локалізовано в Х-хромосомі?

А  надлишком у раціоні харчування матері продуктів, багатих на Ферум

Б  успадкуванням гена гемофілії від матері

В  хромосомною мутацією

Г  геномною мутацією

 

10.  Особливістю вірусів є

А  здатність до кристалізації

Б  розмноження поділом

В  наявність ядерного геному

Г  відповідь на подразнення у вигляді таксисів

 

 

 

 

 

11.  До якої групи належить зображена на рисунку рослина?

image

А  мохи

Б  хвощі

В  плауни

Г  папороті          

 

12.  На уроці учні й учениці вивчали рослину. За гербарним зразком визначили, що вона має кореневище, від якого відходять додаткові корені. За допомогою мікроскопа виявили, що утворення з нижнього боку великих листкових пластинок є скупченням спорангіїв. Про яку групу рослин ідеться?

А  покритонасінні

Б  голонасінні

В  папороті

Г  мохи

 

13.  imageПроаналізуйте опис: «Складником клітини зображеного організму є (1), а резервною сполукою – (2)». Замість цифр в опис необхідно вписати слова, наведені в рядку. Укажіть правильний варіант.

А  1 – вакуоля, 2 – хітин

Б  1 – мітохондрія, 2 – хітин

В  1 – клітинна стінка, 2 – глікоген

Г  1 – комплекс Гольджі, 2 – глікоген 

 

 

 

14.  На рисунку зображено представників молюсків і членистоногих.

image 

Які ознаки є спільними для них обох?

1  органи виділення – мальпігієві судини

2  кровоносна система незамкнена

3  наскрізна травна система

4  радіальна симетрія тіла

5  утворюється гемолімфа

6  хітиновий покрив тіла

А  1, 2, 5

Б  2, 3, 5 В  1, 4, 6

Г  3, 4, 6

 

15.  Визначте складники крові людини за їхньою характеристикою: без’ядерні клітини, мають форму двоввігнутого посередині диска, утворюються в червоному кістковому мозку, руйнуються в селезінці й печінці.

А  імуноглобуліни

Б  еритроцити

В  тромбоцити

Г  лейкоцити

 

16.  Укажіть відділ скелета людини, до якого належить зображена на рисунку кістка.

imageА  череп

Б  пояс верхніх кінцівок

В  пояс нижніх кінцівок

Г  вільна верхня кінцівка 

 

 

17.  Якою цифрою на рисунку позначено орган, однією із функцій якого є знешкодження токсичних речовин в організмі людини?

image 

А  1

Б   2

В   3

Г   4

 

18.  Ознайомтеся із прикладами біологічних ритмів організмів.

1  міграція птахів у місця зимівлі

2  відкриття квіток кульбаби вдень, а матіоли – уночі

3  листопад восени в рослин широколистяного лісу

4  зміна забарвлення в краба вабливого під час припливу

5  чергування стану сну й неспання в людини

6  полювання скопи лише вдень

 

Які з-поміж наведених прикладів біологічних ритмів організмів є добовими?

А  1, 2, 3

Б  1, 4, 5 В  2, 5, 6

Г  3, 4, 6

 

 

 

 

19.  Прочитайте речення: «Личинки волохокрильців для створення своїх осель використовують уламки або навіть цілі мушлі з живими молюсками дрібних видів». Описані в ньому зв’язки між популяціями різних видів в екосистемі відносять до

А  трофічних

Б  топічних

В  форичних

Г  фабричних

 

20.  Прочитайте опис: «Жуйні парнокопитні тварини використовують ендосимбіотичні організми, які оселяються і розмножуються в їхній травній системі. Шлунок цих тварин складається з кількох відділів, в одному з яких – рубці – мешкають одноклітинні гетеротрофні еукаріоти, зокрема інфузорії, і різноманітні бактерії. Ферменти симбіонтів забезпечують розщеплення целюлози, синтез незамінних амінокислот, вітамінів групи B і вітаміну K». Про яку форму симбіотичних відносин ідеться в описі?

А  коменсалізм

Б  паразитизм

В  мутуалізм

Г  хижацтво

 

21.  Який метод дослідження застосовують, щоб отримати інформацію про багаторічну поведінку птахів у природних умовах під час гніздування?

А  порівняльно-описовий

Б  моніторинг

В  моделювання

Г  експериментальний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22.  Укажіть правильні твердження щодо будови вуха людини.

image 

І.  Цифрою 1 позначено завитку.

ІІ. Цифрою 2 позначено барабанну перетинку.

 

А  правильне лише І Б  правильне лише ІІ

В  обидва правильні

Г  немає правильних

 

23.  Який складник рефлекторної дуги надсилає нервові імпульси безпосередньо до робочого органа?

А  чутливий нейрон

Б  вставний нейрон

В  руховий нейрон

Г  рецептор

 

24.  Який гормон виробляє зображена на рисунку залоза?

image 

А  інсулін

Б  адреналін

В  вазопресин

Г  соматотропін

 

 

У завданнях 25–28 до кожного з трьох рядків інформації, позначених цифрами, доберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою.

25.  Увідповідніть функцію складника листка (1–4) з його зображенням (А – Д).

image 

1    переміщення органічних і неорганічних сполук

2    синтез переважної частини вуглеводів

3    захист від механічних пошкоджень

4    регуляція випаровування води й газообміну

 

 

26. Увідповідніть тип плоду (1–4) з його зображенням (А – Д).

А

Б

В

Г

Д

image 

image 

image 

image 

image 

 

1    яблуко

2    біб

3    стручок

4    ягода

 

 

27. Увідповідніть органи дихання (1–4) із зображенням тварини (А – Д), для якої вони характерні.

А

Б

В

Г

Д

image 

image 

image 

image 

image 

1    зябра

2    трахеї 3  легені

4  легеневі мішки й трахеї

 

28. Увідповідніть складник організму людини (1–4) з його зображенням (А – Д).

image 

1    довгастий мозок

2    мозочок

3    гіпофіз

4    кора великих півкуль

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 29 і 30 містять три стовпчики інформації, у кожному з яких її позначено цифрами. Виберіть із кожного стовпчика одну цифру, що позначає правильну, на Вашу думку, відповідь. Запишіть три цифри послідовно по одній (зліва направо) у відведеному місці. Утворене тризначне число є відповіддю до завдання.

 

29. Укажіть правильні твердження щодо полісахаридів.

       Мономерами можуть                         Однією з функцій бути залишки:          полісахаридів у

клітині є:

 

До полісахаридів належить:

                                   

 

 

1       глюкози                                1     регуляторна

1

фруктоза

                                  

 

 

2       амінокислот                        2    резервна

2

сахароза

                                  

 

 

3       нуклеотидів                         3    каталітична

 

 

30. Укажіть ознаки плазунів і представника цієї групи.

3

глікоген

                                                           Покрив:                    Кількість кіл кровообігу:

 

Представники:

                                   

 

 

1    гола шкіра, укрита        1          одне слизом

1

Саламандра плямиста

                                  

 

 

2    суха шкіра, укрита       2          два роговими лусками

2

Вуж звичайний

                                  

 

 

3    суха шкіра, укрита       3          три волоссям

3

Тритон гребінчастий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                 Відповіді!!!

1

Г

2

В

3

В

4

В

5

Б

6

Б

7

А

8

А

9

Б

10

А

11

Б

12

В

13

Г

14

Б

15

Б

16

А

17

А

18

В

19

Г

20

В

21

Б

22

Б

23

В

24

А

25

1-Г  2-Б  3-А  4-Д

26

1-Д  2-Б  3-Г  4-В

27

1-В  2-Г  3-Д  4-Б

28

1-Д  2-В  3-Г  4-А

29

123

30

222

 

ЗНО онлайн 2021 року з біології – пробний тест https://zno.osvita.ua/biology/460/

 

pdf
Додано
13 лютого
Переглядів
3347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку