Нотний збірник "Лірична мозаіка". П'єси для фортепіано. Педагогічний репертуар музичної школи, музичного відділення початкового спеціалізованого навчального закладу (школи естетичного виховання).
Рекомендовано для середніх та старших класів. Публікацію нотного матеріалу збірника узгоджено з композиторами - авторами творів або їх родичами.
Лірична мозаїка
п'єси для фортепіано
педагогічний репертуар музичної школи, музичного відділення початкового спеціалізованого навчального закладу
(школи естетичного виховання)
2
Зміст
Методичні рекомендації...............................................................................4
В. Скуратовський
1. Лінь вставати.................................................................................................8
2. Жалібна розповідь плюшевого ведмедика............................................10
3. Відзвуки вальса...........................................................................................12
Л. Іваненко
4. Сумний клоун...............................................................................................15
5. Рудий кіт у зеленій траві............................................................................17
6. Понад хмарами.............................................................................................20
О. Чупіков
7. Сонатина.......................................................................................................24
8. Етюд-регтайм...............................................................................................29
І. Ковач
9. Сонатина-пікколо........................................................................................32
Методичні рекомендації
Збірка складається з цікавих оригінальних творів сучасних українських композиторів. Красиві, сповнені тонкого ліризму мелодії, барвисті гармонії, яскраві образи наповнюють зміст п’єс, що дуже до вподоби юним музикантам. У роботі з учнями велике значення має вдало підібраний музичний репертуар, а це доволі складна задача. П’єса, яку пропонує викладач, має допомогти розкрити внутрішній світ дитини, виховати її власний музичний смак, сформувати та вдосконалити правильні піаністичні навички. Крім того, важливо, щоб рівень складності твору, який опановується, не перевищував технічних та психологічних можливостей учня. Тоді робота над п’єсою приносить радість та задоволення, дитина стає більш вмотивованою до самостійних занять. Основною метою цієї збірки є ознайомлення з творами сучасних українських композиторів та розширення педагогічного репертуару.
Рекомендовано для середніх та старших класів. Публікація нотного матеріалу збірки узгоджена з композиторами - авторами творів або їх родичами
Скуратовський Володимир Ілліч (1963-2016)– український композитор, поет, музикознавець, піаніст, педагог, заслужений діяч мистецтв України, член Національної cпілки композиторів України.
Лінь вставати (з Альбому для дітей)
У п’єсі «Лінь вставати» композитор дуже вдало передає стан дитини, яка поступово прокидається, додивляючись в обіймах теплої пухнастої ковдрочки солодкі ранкові сни. У середньому розділі (Allegro), за ремаркою композитиора, «у кімнату вриваються бадьорі звуки фіззарядки», що ніби закликають радісно зустріти новий день , адже попереду стільки цікавого! Малеча вже майже підвелася, потягнулася, позіхнула, але ж як хочеться ще поніжитися у ліжку… Все це добре відчувається у фактурному викладі твору, гармонічних фарбах, в інтонаційному візерунку, в диханні фраз.
У другому епізоді першого розділу, починаючи з 9 такту, важливо дитині допомогти відчути синхронність рухів лівої та правої руки. Зап’ястя лівої руки (партія якої у викладі «бас-акорд»), традиційно рухається «внизвгору». Права рука рухається паралельно з лівою, піднімаючи зап’ястя на синкоповану ноту. Обидві руки ніби дихають разом. Цей прийом допоможе пластично і природно відтворити потрібний образ. Складним елементом у тактах 7-9 може бути перехід з розміру 6/8 (тріолі) на 2/4 (дуолі), темп при цьому не змінюється. Допоможе диригування на півтакти.
Робота над цим твором розвиває образне мислення учня, відпрацьовує пластичність та синхронність рухів.
Жалібна розповідь плюшевого ведмедика
П’єса дуже щира та правдива. Вона дозволяє нам, дорослим, трохи відкрити хвірточку, зазирнути у дитячу душу і побачити там справжнісінькі дитячі біди, сум та смуток. Іноді іграшки краще вміють слухати, розвіюючи горе дитини.
Музична тканина ллється, наче розповідає гірку історію ще і ще раз. Мелодію починає права рука, її підхоплює ліва, спочатку тихо, потім голосніше. Кожне проведення теми додає нові сумні деталі: гострі гармонії, тривожний супровід. Але остаточно всі емоції виплескуються у кульмінації на Forte, де багато разів повторюється нота до другої октави. З кожним повтором вона набуває більшої пронизливості завдяки гармонічним фарбам у акордовому супроводі. У викладі основної теми-розповіді композитор використовує складний технічний прийом - репетиції на одній ноті. Їх бажано грати одним і тим самим пальцем, а не змінювати, як традиційно рекомендують грати репетиції. Використовуючи рух зап’ястя, учень зможе досягти красивого співучого звуку на легато. Технічні труднощі може викликати виконання передкульмінаційного епізоду, де з’являються репетиції шістнадцятими нотами у лівій руці. Обираючи аплікатуру, слід прагнути зручності позиції. Не варто боятись грати репетиції одним і тим самим пальцем, навіть, якщо це перший на чорних клавішах. Слідкуйте, щоб рух пальця при цьому був направлений під долоню. Достатньо уваги також слід приділити виконанню акордів: треба навчитись слухати їх, висвітлюючи мелодичний голос.
Вивчаючи цей твір, учень зможе оволодіти новими технічними і звуковими прийомами та навичками.
Відзвуки вальсу
Ця п’єса нагадує спогад. Можливо, колись мама читала казочку, де на балу у феї прекрасна принцеса кружляла у вальсі разом із принцем. А може дівчинці наснилося, як її улюблена лялька у чарівній країні танцює з метеликами… Як добре, що фантазія є нескінченною. Якщо вчитель розігріє дитячу уяву, дитина зрозуміє характер музики. Яку звукову фарбу краще обрати для виконання цієї п’єси? Мабуть, вона буде теплого, ніжного відтінку.
Технічно дитині досить непросто засвоїти так звану «вальсову формулу» у лівій руці – бас, акорд, акорд. Важливо вивчити правильний рух зап’ястя. Дітям стає більш зрозумілим, коли ми порівнюємо його з рухом по поверхах. Також дуже важливо навчити учня об’єднувати короткі мотиви у довгу музичну лінію.
Робота над цим твором допоможе вдосконаленню технічних навичок, розумінню музичної фрази та розвине образне мислення.
Лариса Іваненко - піаністка, композиторка, аранжувальниця, викладачка-методистка Київської дитячої музичної школи № 35.
Сумний клоун
У цьому творі композиторці вдалося влучно змалювати образ сумного клоуна з перевернутою посмішкою на обличчі та кумедною нерівною ходою. П’єса написана в тричастинній формі з контрастною серединою та невеличкою кодою
Крайні частини п’єси написані у розмірі 5/8, що є певною складністю для музиканта-початківця.
Для полегшення засвоєння мішаного розміру, можна підставити трискладові та двоскладові слова під чітку пульсацію вісімок (наприклад: іграшка, м’ячик). Партію лівої руки слід вивчити окремо та слідкувати, щоб рука не втомлювалась. Для досягнення такого результату зап’ястя повинно «дихати», кожні два такти рухаючись вниз та вгору. Специфіка ритмо-інтоніції, яка поєднує переривчасту мелодію з легкими вісімками, вимальовує печальні зітхаючі інтонації, а виразні паузи підсилюють невеселий характер музики, додаючи йому розгубленості. Накладені на мелодію добре підібрані слова допоможуть уникнути розірвання фрази на маленькі шматочки.
Середня частина п’єси написана у розмірі 4/4. Це бадьорий марш із чітким ритмом та цупкими синкопами. Важливо встигнути налаштуватись на інший характер виконання під час слухання довгих нот позначених ферматами.
Робота над цим твором навчить дитину розподіляти увагу на виконання багатьох різноманітних завдань водночас.
Рудий кіт у зеленій траві
Цей твір – невеличке музичне оповідання, в якому зображена подія з життя рудого кота. За формою п’єса схожа на літературний твір-розповідь, де є зачин, основна та заключна частини. Дитині можна запропонувати разом із викладачем придумати сюжет, місце події, персонажів, ретельно пропрацювати деталі, пов’язані з описом природи та характерами учасників цієї невеличкої історії. Таким чином учень використає навички та вміння, які він опанував у загальноосвітній школі на уроках мови та літератури.
Слід проаналізувати, які засоби художньої виразності пропонує композитор для створення певного образу (це можуть бути штрихи, динамічні відтінки, гармонічні фарби, зміни темпу тощо). Партія лівої руки збагачена фактурною та інтонаційною різноманітністю. Її бажано вміти грати окремо. Також необхідно приділити увагу педалізації.
Після такої глибокої роботи, в учня розвиватиметься образне мислення, уява, відчуття форми твору, творча ініціатива.
Понад хмарами
Красива тонка лірична п’єса в стилі музики японського аніме. Певний характер задає вже сама назва «Понад хмарами»…трохи таємничий та самотній. П’єса написана в тричастинній формі з елементами імпровізаційності. Тональний план майже не виходить за межі до мажору - до мінору, але постійно збагачується вишуканими гармонічними ходами.
Мелодія викладена подвійними нотами, що є досить непростим виконавським прийомом навіть для учнів старших класів. Важливо прослухати обидва голоси та висвітлити верхній мелодичний голос. Цьому допоможе гра подвійних нот двома руками. У середньому розділі певною сладністю для учня може бути виконання поліритмічних елементів. Якщо учень стикається з цим вперше, важливо спочатку відпрацювати цей ритм на столі чи на колінах. Потім пограти разом з викладачем: викладач партію лівої руки, учень партію правої руки і навпаки. Пластичному виконанню партії лівої руки допоможе дотримання виставленої позиційної аплікатури. Не варто уникати використання 1 та 5 пальців на чорних клавішах.
П’єса достатньо складна, і потребує від учня певного виконавського досвіду. Робота над цим твором сприятиме розвитку навичок плавного звуковедення, гармонічного слуху, творчої уяви, розумінню музичного часу, музикальності.
Олексій Чупіков– саксофоніст, джазовий піаніст, аранжувальник, композитор. Навчався у Дніпровському музичному училищі ім. М.І.Глінки та Дніпровській консерваторії. Живе у м. Дніпро, працює над авторськими проектам.
Етюд-регтайм
Регтайм ( від англ.rag - розірваний, англ. time - час) - танцювальний інструментальний жанр, що народився у США наприкінці XIX століття. Предтечею регтайма був кейкуок, а саме регтайм вважається передвісником джазу.
Етюд-регтайм композитора О.Чупікова написаний з урахуванням усіх основних характеристик жанру: розмір 2/4, чіткий рівномірний ритм у лівій руці, де бас припадає на сильну долю, а акорд на слабку. П’єса починається з невеличкої традиційної для жанру регтайма інтерлюдії. Партія правої руки має гострий синкопований ритм, несподівані короткі паузи на сильних долях, чергування окремих нот з акордами на стакато.
Важливо звернути увагу на якість виконання лівої руки. Щоб опанувати стрибки, можна попрактикуватись грати окремо лінію баса. Треба навчитись лівою рукою грати чітко, швидко, впевнено. Тільки з такою основою виконавець зможе вільно показати ритмічну різноманітність партії правої руки та переконливо передати яскравий характер музики.
При вивченні цієї п’єси з учнями пропоную ознайомити їх із творчістю Скотта Джопліна (найвідомішого представника даного напряму) з метою кращого розуміння нового для них стилю.
Сонатина
Сонатина написана у класичній сонатній формі що включає основні розділи: експозицію, розробку репризу та основні теми – головну, побічну, заключну. Зберігається класичний тональний план тем. Але інтонаційні рішення, гармонічні фарби, цікаві модуляції додають цьому твору неокласичного присмаку. Красиві джазові септакорди звучать свіжо та елегантно.
При виконанні даної композиції важливо зберегти баланс між чітким темпоритмом та інтонаційною виразністю всієї фактури.
Сонатину рекомендовано до вивчення у середніх та старших класах мистецких шкіл. Протягом навчання учень швидше за все вже опанував сонатини М.Клементі, Ф.Кулау, В.А.Моцарта, Л.В.Бетховена тощо. Цей твір молодого українського композитора розширить репертуар юного виконавця.
Ковач Ігор Костянтинович (1924-2003)- український композитор, викладач. Закінчив Харківську консерваторію (згодом Харківский інститут мистецтв) у 1959 році де і працював усе своє життя. Писав у багатьох музичних жанрах.
Сонатина-пікколо
Робота над цим твором сприяє розвитку дрібної фортепіанної техніки, фізичної витримки, творчої уяви та нестандартного музичного мислення.
Г. М. Руссова,
викладач-методист Київської дитячої музичної школи №35
Список використаних джерел:
1. Воробкевич Т.П. Методика викладання гри на фортепіано . Львів: ЛДМА, 2001. 244 с.
2. Музичний інструмент. Фортепіано: програма для музичної школи (музичного відділення початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу) / укл. О. Я. Бондаренко, І. В. Вавренчук, Н. І. Шуригіна. Київ : Фірма «ІНКОС», 2006. 48 с.
3. Питання фортепіанної педагогіки та виконавства: Збірник статей. / Ред. та упорядкування А.Й. Корженевського.
Київ: Музична Україна, 981. 116 с.
4. Програма для дитячих музичних шкіл та музичних відділів шкіл мистецтв. Фортепіано / ред.-упор. М. Сидор. Львів : [б. в.], 2014. 104 с
5. Савицький Р. Основні засади фортепіанної педагогіки : метод. посіб. Тернопіль : СМП «АСТОН», 2000. 68 с.
6. Скуратовський В. Альбом для дітей. Фортепіано. Педагогічний репертуар мистецької школи. Київ : Мелосвіт, 2018. 28 с.
7. Хочу грати на роялі / авт.-упоряд. Н. Гриднєва ; авт. текстів М. Храпачова ; худ. К. Лавро. Київ : Музична Україна, 2012. 198 с.
Лінь вставати
Із дитячого альбому В. Скуратовський
Adagio
{ |
& 68 œ1 œ4 œ œJ œ œ œ œ œJ œ œ3 œ œ œ œ œ œ œ œ œ ™ œ œ œ Jœ œ
{
{
{ |
& œœ ‰ œ œ œ. œ œ œ œ ™ œ œ. œ œ œ. œ œ œ 2œ œ œ œ#œ. œ œ
? œ œ œ œ œ ‰ œœ ‰ œœœJ ‰ #œœœJ ‰ nœœœœJ ‰ #œœœœJ ‰bœnœJœœ ‰mf nœJœœœ ‰ #œJœœœ ‰
J J
rall.
Жалібна розповідь плюшевого ведмедика
Із дитячого альбому В. Скуратовський
Grave
{ £ * £ £ £ simile
{ mf
2
{
3
{
{
5 4 2 4 3 >
{ |
&bbb #œœ ™ œ œ #nœœ ™ œ œ œ ##nœœœ ™™ œ nœ#n#œœœ bnœœœJ œ œœœ œœœ œœœ œœœ ™™ œ bœ
? b nœœ ™œ œ œ œ œ#œœ ™œ œ œ œ œ n#œœ ™œ œ œ œ œ œœ ™œ œ œnœ3 œ œœ œ œ œ œ‰ œbœœ2 bœ œ œ œ‰ œ b b
1 2 2 2 5
4 5 5
49 rall.
tempo primo >41 rall. ™
{
Відзвуки вальсу
Із дитячого альбому
В. Скуратовський Tempo di valse. Allegro moderato
{ Con Ped.
{
{
{
Сумний клоун
Л. Іваненко
129 Виразно, сумно
{ 1
s 5 3
{ {
œ.5 œ œ
J
{
{
153
{
rit. Бадьоро
œ. . . .
4
{
167
?#
{
171 5
?#
.
rit. œ#œ.
{
œ. œ
œ
”
{
Рудий кіт у зеленій траві
{
{
{
{
{
{
poco rall.
{
{
{
{
Понад хмарами
œ œ
41 41 31
{ 3
rit. cresc.
{ 3 3 3 3
{ 3 3
5 espress.
œ1 5œ œ
5
più mosso œ
{
œ œ œ œ œ
{
rall. Adagio
{*ϣ
a tempo
5
œ 2 œ
œ
5
{3 3 3 3 3 3 3 3
dim. 52
{3 1
{
Сонатина
А. Чупіков Allegro scherzando
{ |
&bbb 44 œJ5. œ2 œ œ œ ‰ 3œ œ œ œ œ œ 4œ. œ. œ œ5 œ œ œ œ4 œ œœ3 œœ œœ4 œœ nœœ3 œœ œœ œœ
3
? b 44 -œmfœ œ-con motoœ -œ nœ -œ œ -œ œ -œ œ -œ œ #œ- œ pœœ œœ#staccato cresc.œœ œœ nœœ œœ œœ œœ b b
5 4 3 4 4 4 3
{ 3 3 5 3 4 5 4 3
più tranquillo
{ |
&bbb bœœ3 œœ œœ œœ œœ œœ#œœœœ nœ-31œ œ1 œnœnœœ5 #b-œœœ nœ3 ™ œ œœ1 nœ2 nœ bbœœ œœ œœ
?bbb pœœ œœ#œœstaccato œœ œœ œœ œœ œœ nœ-œ Œ Œbœ#œœ-œ mp-œ œnœ- legatoœ n-œ œ -œ œ n-œbœb-œ œ -œ œ œ œ
3 4 1 1 3 2
{
{
{
{ {
{
{
{
{ |
&bbb nn-œœœJ -œœœ -œœœJn#œœJ-œœ-œœ œœJ-œ nn˙˙˙ ™™™ n#nœœœ œJ nœœœœ ™ œ œ œ n#www-
3
?bbb nfœnœ œ œ œ œ œ œ n-œ œ1 #2 œnœ1 nœ2 bœ œ1 œ4 nmpœj nœœ-leggieroJœœ œ-j œœ Jœœ n5œ#œ#œnœnœ1 œ2 œ œ
3
{ |
&bbb œJnœœœœ ™ œ œ œ #www nœœœ œœœnnœœœœœœ#œœœ œœœ œœœ œœœ #œœœ œœœbnœœœ œœœnbœœœœ#bnœœœœ
?bbb nœ1™ nœ j nœœ œœJ nœ œ œ1 bœ3 œ1 #œ2 nœ1 œ sempre staccato e cresc.œ1 œ#œ œ nœ œnœ œ bœ2 œ nœ œ 1œ Jn-œ nœ œ
{
{
{
3 2 3 p 1 œ 5œ œ œ
&bbb bœœ1 œœ#œ1œœœœœ œœ œœ œœ nœœ œœnœœ1 œœ œœ- Œ ‰ J œ œ2 2 J1 œ œ2 œ œnœ ‰bœ œ œ
p stacc.
? b œœ13 œœ œœ œœ œœ œœ#œœ œœ #œœ œœnœœ œœ -œœ #sfœœ-œ nœ3 mf™ œ œ œ3 nœ nœ bœ œ bœ b b
piu marcato la basso
{
rall.
{
{
{ simile
{
{ ˙-
{
Етюд- регтайм
А. Чупіков
Cantabile, ma con moto
#œ œ
3 2
Vivo
5
-œœ3 -34 œ53 -
{ |
&b nœœœœ œ-œœœ œ œ œ#n-œœœœ -œœœœ#n-œœœœ œ œ œ œ ≈ ≈nœb>œœœJœ ™™™™™ œœœ-5œ œ-œ3œ -œœ œœœ- œœ- bœ œ1
œ nœœœ œ œœœ #œ nœœœ œ œœœ nœ bœœ œ œœ œ œœ œ3 œœ
{
{
{
{ sempre staccato
-œ n-œ -4
{
Più tranquillo tenuto
{
Vivo legato
{
{
{
{
Сонатина - пікколо
І. Ковач
Allegretto q= 108 “”
5 1 3
:“;
simile 5 1 2 ”
{
{
”
{
:“;
{
{ {
{
{
* £ *
:“; tempo 1bœ œ œ œ œ œ nœ œ œ œ 3 3
{ |
& Œ bœ œ œ œ œ œ nœ œ œ œ œbœnœbb˙˙ n˙˙ œbœnœbb˙˙ nnœ.œœœœœ
&# Œ œœ œœ œœ œœ œœ œœ##œœ œœ œœ œœ ? npn˙˙˙ bbb˙˙˙ nnn˙˙˙ bnœœœ. œœœ œœœ ?
£ * £ * £ * £ * £
# U nnœœœnnœœœ ™™™ œœœ œœœ ™™™ œœœUœœœ ™™™ œ œ ™ œ œ ™ œ œ ™bœUœ ™ œ œ ™bœ œ ™ œ œ ™ œUœ ™ ˙˙
{ |
& œœ f p #bnnmf˙˙˙˙
?# bn
Uœœœ bœbœ ™ œ œ ™ œUœ ™ œnœ ™ œ œ ™ œ œ ™ œUœ ™ œ œ ™ œ œ ™ œ œ ™ œUœ ™ ?#bnn˙˙˙˙ &##˙˙ ?
&
* £ #˙ U * £U
&# #bnb˙˙˙˙˙ #˙ fnnœœœ nœœœ ™™™ œœœnnœœœ ™™™ p###œœœ nœœœ ™™™ œœœ œœœ ™™™ œœœ Uœœœ ™™™ nnœœnnnœœœ ™™™ Uœœœœ œœœœ ™™™™ œœœœ nœ
bœ ™ œ nUœ ™ œ nœ ™ œ œ ™ œ Uœ ™ bœ bœ ™
{
Allegretto q= 108
” :“;
{
{