КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД це спрямованість освітнього процесу на формування й розвиток ключових (базових, основних, надпредметних) і предметних компетентностей особистості, які покликані наблизити процес трудового навчання до життєвих потреб учня, його інтересів та природних здібностей. *
* Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами Спілкування іноземними мовами Математична компетентність Основні компетентності у природничих науках і технологіях Інформаційно-цифрова компетентність Уміння вчитися впродовж життя Ініціативність і підприємливість Соціальна та громадянська компетентності Обізнаність і самовираження у сфері культури Екологічна грамотність і здорове життя (ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів)
це знання, уміння і навички у комплексі зі сформованою життєвою позицією учня. * Формуються у взаємозв'язку змісту і методів викладання предметів однієї чи різних освітніх галузей Визначаються на основі вимог до навчальних досягнень учнів, які сформовано у програмах з кожного предмету
Педагогіка партнерства * За педагогікою партнерства учень – добровільний і зацікавлений соратник, однодумець, рівноправний учасник освітнього процесу, турботливий і відповідальний за його результати. В основі педагогіки партнерства – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. - напрям педагогіки, що включає собою систему методів і прийомів виховання і навчання на засадах гуманізму та творчого підходу до розвитку особистості.
Педагогіка партнерства ґрунтується на таких ідеях ідеї Характеристика автори Навчання без примусу передбачає виключення всіх засобів примусу з арсеналу педагогічних засобів; припускає наявність таких особистісних якостей вчителя, як гуманність, комунікативність, ціннісне відношення до дитини. Ш. Амонашвілі, В. Сухомлинський, С. Лисенкова, В. Шаталов ідея важкої мети полягає у тому, що перед усіма учнями ставиться складна мета, водночас учитель всіма засобами має налаштувати учнів на її досягнення, вселити в них упевненість у перемозі над труднощами. С. Лисенкова, В. Шаталов ідея опори полягає у наданні учням опорних знаків (символів, схем, таблиць, слів тощо) для забезпечення кращого розуміння, структурування, запам’ятовування матеріалу, а також для побудови відповіді Є. Ільїн, І. Іванов, С. Лисенкова, В. Шаталов вільний вибір полягає у наданні дитині свободи вибору у процесі навчання, тобто учень може обирати завдання, здачу, тему твору. Ш. Амонашвілі, І. Волков, С. Лисенкова, В. Шаталов ідея випередження дозволяє включати у програму більш складний матеріал, об’єднувати його в блоки, починати заздалегідь вивчати складні теми, закладати перспективу вивчення теми наступного уроку. І. Волков, С. Лисенкова, Б. Нікітін, В. Шаталов 7
Педагогіка партнерства ґрунтується на таких ідеях ідеї характеристика автори ідея великих блоків ґрунтується на тому, що у великому за обсягом блоці матеріалу (об’єднання 6 – 10 уроків або тем в один блок) легше встановити логічні зв’язки, виокремити головну думку, поставити та розв’язати проблему. І. Волков, І. Іванов, В. Шаталов, М. Щетинін ідея відповідної форми полягає в тому, що урок за своєю формою має відповідати предмету, що вивчається; реалізується через обізнаність, креативність, відкритість, здатність результативно вирішувати творчі завдання, незалежність суджень, спрямованість на творчі досягнення, володіння інтерактивними технологіями І. Волков, Є. Ільїн, В. Шаталов інтелектуальне поле класу передбачає створення загальних життєвих цілей та цінностей у класі, для розвитку здібностей та нахилів, творчості кожної дитини в діяльності І. Волков, С. Лисенкова, В. Шаталов, М. Щетинін самоаналіз реалізує ідею колективного аналізу та оцінювання діяльності кожного учня за умови володіння педагогом прийомами рефлексії, емпатії, а також здатності аналізувати та розуміти власні дії, здатності до самопізнання Ш. Амонашвілі, Є. Ільїн, І. Іванов, В. Караковський, В. Шаталов, М. Щетинін 8