Збірка матеріалів
«Педагогічна інтернатура»
(для вчителів початкових класів НУШ)
ЗМІСТ
Стаття 23. Педагогічна інтернатура _________________
МОЛОДОГО ФАХІВЦЯ ____________________________________
|
ЗАКОН УКРАЇНИ |
Про повну загальну середню освіту
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2020, № 31, ст.226)
{Із змінами, внесеними згідно із Законом
№ 764-IX від 13.07.2020, ВВР, 2020, № 48, ст.431}
Цей Закон визначає правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Основні терміни та їх визначення
1. Для цілей цього Закону наведені терміни вживаються в такому значенні:
11) педагогічна інтернатура - система заходів, спрямованих на підтримку педагогічного працівника закладу освіти, призначеного на посаду вперше, у провадженні ним педагогічної діяльності та набутті (вдосконаленні) його фахової майстерності;
Стаття 23. Педагогічна інтернатура
1. Особи, які не мають досвіду педагогічної діяльності та приймаються на посаду педагогічного працівника, протягом першого року роботи повинні пройти педагогічну інтернатуру. Положення про педагогічну інтернатуру затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
2. Педагогічна інтернатура організовується відповідно до наказу керівника закладу освіти, що видається в день призначення особи на посаду педагогічного працівника.
Педагогічна інтернатура має передбачати заходи, що забезпечать здобуття та/або вдосконалення професійних компетентностей і педагогічної
майстерності протягом першого року професійної діяльності педагогічного працівника, зокрема:
супровід та підтримка у педагогічній діяльності з боку досвідченого педагогічного працівника (педагога-наставника);
різні форми професійного розвитку (відвідування навчальних занять, опрацювання відповідної літератури тощо).
3. Виконання обов’язків педагога-наставника покладається на педагогічного працівника з досвідом педагогічної діяльності, як правило, не менше п’яти років за відповідною спеціальністю (такою самою або спорідненою предметною спеціальністю або спеціалізацією).
4. Відповідно до рішення керівника закладу освіти педагогічному працівникові за виконання обов’язків педагога-наставника призначається доплата у граничному розмірі 20 відсотків його посадового окладу (ставки заробітної плати) в межах фонду оплати праці закладу освіти.
ПОЛОЖЕННЯ
про педагогічну інтернатуру
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки України
«__» ______________ №
ПОЛОЖЕННЯ
про педагогічну інтернатуру
1. Це Положення визначає порядок проходження педагогічної інтернатури педагогічними працівниками закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти (далі – заклад освіти).
2. У цьому Положенні терміни вжито в таких значеннях:
інтерн – особа, яку призначено вперше на посаду педагогічного працівника та яка не має досвіду педагогічної діяльності;
педагог-наставник – педагогічний працівник з досвідом педагогічної діяльності, як правило, не менше п’яти років за відповідною спеціальністю (такою самою або спорідненою предметною спеціальністю або спеціалізацією), який здійснює супровід та підтримку в педагогічній діяльності педагогічного працівника протягом першого року професійної діяльності;
підвищення рівня педагогічної майстерності – цілеспрямований, безперервний розвиток компетентностей педагогічного працівника;
програма педагогічної інтернатури – комплекс заходів, що забезпечують формування та/або розвиток компетентностей, рівня педагогічної майстерності, що укладається педагогом-наставником спільно з інтерном, та затверджується наказом керівника закладу освіти.
Інші терміни вжито у значеннях, наведених у Законах України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про професійний розвиток працівників» та інших нормативно-правових актах, які регулюють відносини у сфері освіти і праці.
3. Основним завданням педагогічної інтернатури є:
створення системи професійно-педагогічної адаптації інтерна до реальних умов педагогічної діяльності, формування сприятливого мікроклімату та відчуття соціально-психологічного комфорту, встановлення доброзичливих взаємовідносин із учасниками освітнього процесу;
розвиток компетентностей, педагогічної майстерності для виконання інтерном навчальної, виховної, методичної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності;
поліпшення культурологічної, мовної, психолого-педагогічної, комп'ютерної, методичної, практичної підготовки інтерна, формування його професійної готовності до самостійної педагогічної діяльності;
формування поваги до професії і сумлінного ставлення до трудової діяльності;
постійне вдосконалення форм і методів підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
залучення випускників закладів вищої освіти до педагогічної діяльності та зменшення плинності кадрів.
4. Педагогічна інтернатура організовується відповідно до наказу керівника закладу освіти, що видається в день призначення особи на посаду педагогічного працівника.
5. Строк педагогічної інтернатури становить один рік, що відраховується від дати видання наказу про організацію проведення педагогічної інтернатури. До строку педагогічної інтернатури включається період тимчасової непрацездатності інтерна та час його перебування у відпустці. На час військової служби або догляду за малолітніми дітьми, але не довше ніж до досягнення кожною дитиною 3-річного віку, проходження інтерном педагогічної інтернатури може бути призупинене відповідно до наказу керівника закладу освіти.
6. Наказ про організацію педагогічної інтернатури має містити:
відомості про інтерна, якого прийнято на роботу;
строк проходження педагогічної інтернатури;
відомості про педагогічного працівника, на якого покладається виконання обов’язків педагога-наставника.
виконання обов’язків педагога-наставника може бути покладено на керівника закладу освіти або його заступника.
8. Відповідно до наказу керівника закладу освіти педагога-наставника може бути замінено у разі:
звільнення або переведення педагога-наставника з посади педагогічного працівника;
письмової відмови педагога-наставника від виконання своїх обов’язків;
довготривалої відсутності педагога-наставника на робочому місці з поважних причин (хвороба, сімейні обставини тощо);
прохання інтерна щодо заміщення педагога-наставника.
9. Педагогічна інтернатура провадиться відповідно до програми педагогічної інтернатури інтерна, що затверджується керівником закладу освіти одноособово.
Програма педагогічної інтернатури має передбачати теоретичну та практичну допомогу інтерну, що спрямована на розвиток професійних компетентностей, зокрема щодо:
ознайомлення з нормативно-правовими актами, що визначають особливості діяльності закладу освіти, організації освітнього процесу, посадові обов’язки педагогічного працівника;
застосування сучасних методик і технологій (використання предметних знань в освітньому процесі, добору та застосування доцільних форм, методів, технологій та засобів навчання й оцінювання, орієнтування в інформаційному просторі, розвитку мовно-комунікативної компетентності в учнів, здійснення пошуку, оцінювання інформації та оперування нею у професійній діяльності, використання відкритих ресурсів, інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій в освітньому процесі тощо);
партнерської взаємодії з учасниками освітнього процесу (визначення ефективних способів взаємодії та врахування в освітньому процесі вікових та індивідуальних особливості учнів, врахування особливостей психології та психофізіології пізнавальних процесів особистості);
формування мотивації та організації пізнавальної діяльності учнів (управління емоційними станами, активне залучення батьків до освітнього процесу на засадах партнерства, координація взаємодії з учасниками освітнього процесу з метою надання додаткової підтримки учням тощо);
організації здорового, безпечного, розвивального, інклюзивного освітнього середовища (забезпечення сприятливих умов в освітньому середовищі залежно від індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів учнів, здійснення профілактичних заходів щодо збереження життя та здоров’я учнів, попередження і протидії булінгу, різним проявам насильства, проєктування осередків навчання, виховання та розвитку учнів в освітньому середовищі тощо);
управління освітнім процесом (планування освітнього процесу залежно від мети, індивідуальних особливостей учнів, особливостей діяльності закладу освіти, прогнозування результатів освітнього процесу, організація різних форм навчальної та пізнавальної діяльності учнів, здійснення оцінювання результатів навчання учнів);
дотримання академічної доброчесності, запобігання і припинення булінгу (цькування) та порушення гідності дітей, формування у них культури нетерпимості до проявів дискримінації та корупції.
10. Основними заходами педагогічної інтернатури є:
проведення індивідуальних консультацій, бесід педагога-наставника з інтерном;
допомога у підборі відповідної літератури, підготовці навчальних занять, розробленні дидактичних матеріалів тощо;
взаємовідвідування навчальних занять, відвідування уроків досвідчених педагогічних працівників, здійснення рефлексії педагогічної діяльності;
здійснення моніторингу результатів навчання учнів;
участь у «круглих столах», тренінгах, навчальних семінарах з методичних питань, творчих звітах педагогів;
вивчення системи роботи вчителів із метою застосування ідей кращого педагогічного досвіду шляхом аналізу їхніх сайтів професійних спільнот, періодичних професійних видань.
Заходи педагогічної інтернатури можуть здійснюватися безпосередньо в закладі освіти, а також, за наявності технічних можливостей, дистанційно в режимі відеоконференції або аудіоконференцій.
За погодженням інтерна, педагога-наставника та керівника відповідного закладу освіти або його заступника конкретні заходи інтернатури можуть бути уточнені без внесення змін до її програми.
11. З метою організації педагогічної інтернатури керівник закладу освіти має:
затвердити програму педагогічної інтернатури та за необхідності вносити зміни до неї зміни;
створити необхідні умови в закладі освіти, що сприяють проходженню педагогічної інтернатури;
забезпечити ознайомлення інтерна з напрямами діяльності закладу освіти, правилами внутрішнього трудового розпорядку, правилами охорони праці й техніки безпеки, правами та обов’язками тощо;
координувати діяльність педагога-наставника та інтерна.
12. З метою виконання програми педагогічної інтернатури педагог-наставник:
узгоджує з інтерном час та місце проведення заходів педагогічної інтернатури;
особистим прикладом сприяє розвитку позитивних якостей інтерна і формуванню його загальнокультурного та професійного кругозору;
здійснює наставницьку підтримку, сприяє адаптації інтерна до педагогічної діяльності, знайомить із традиціями закладу освіти, особливостями організації освітнього процесу;
виявляє професійні, методичні проблеми під час реалізації інтерном освітнього процесу та сприяє їх вирішенню;
спільно з інтерном звітує про результати виконання програми педагогічної інтернатури на засіданні педагогічної ради;
проходить навчання з питань андрагогіки, у тому числі в рамках заходів підвищення кваліфікації.
13. У рамках проходження інтернатури інтерн:
виконує обов’язки згідно з посадовою інструкцією та обов’язки, покладені на нього трудовим договором і правилами внутрішнього розпорядку, визначені установчими документами закладу освіти;
реалізовує освітній процес із урахуванням психолого-фізіологічних, вікових особливостей здобувачів освіти, специфіки навчального предмета, використовуючи різноманітні форми, прийоми, методи і засоби навчання;
працює над набуттям компетентностей зі спеціальності (предметної спеціальності, спеціалізації), педагогіки, психології, необхідних для забезпечення процесу навчання, виховання і розвитку особистості, у тому числі осіб з особливими освітніми потребами, моніторингу педагогічної діяльності та аналізу педагогічного досвіду, проведення освітніх вимірювань, застосування освітніх технологій і методів навчання, ефективних способів взаємодії всіх учасників освітнього процесу;
самостійно обирає форми, види, напрями та суб’єктів надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації;
бере участь у засіданнях професійних спільнот педагогічних працівників, семінарах, навчаннях, тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо з метою вдосконалення педагогічної майстерності, забезпечення освітнього процесу та інших питань, пов’язаних із педагогічною діяльністю.
14. Звіт про виконання програми педагогічної інтернатури заслуховується на засіданні педагогічної ради, за результатами якого можуть надаватися рекомендації інтерну щодо подальших напрямів професійного розвитку, про що зазначається в відповідному наказі керівника закладу освіти.
15. За виконання обов’язків педагога-наставника наказом керівника закладу освіти педагогічному працівникові призначається доплата в межах фонду оплати праці закладу освіти відповідно до законодавства.
АНКЕТА
для молодого спеціаліста
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
а) Так
б) Ні
в) Ваш варіант ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
а) Так
б) Ні
в) Ваш варіант ______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
АНКЕТА ДЛЯ МОЛОДОГО ВЧИТЕЛЯ
а). подобається робота з дітьми;
б). задовольняє режим і характер роботи вчителя;
в). вирішальний вплив мала любов до даної спеціальності;
г). є бажання здобути вищу освіту;
д). під впливом інших чинників ______________________________________
2. Чи хотіли б Ви перейти на іншу, не педагогічну роботу?
а). так;
б). ні;
в). не знаю.
3. Чи подобається Вам робота в школі?
а). так;
б). байдуже;
в). ні.
4. Що подобається Вам у педагогічній діяльності найбільше?
а). проведення уроків;
б). позакласна робота з предмета;
в). позакласна виховна робота;
г). робота з батьками;
д). методична робота;
є). громадська діяльність;
ж). інше ____________________________________________________________
5. Якби можна було повернути час, чи обрали б ви ще раз для вступу педагогічний ВНЗ?
а). так;
б). не знаю;
в). ні.
6. Що викликає у вас найбільші труднощі?
а). підготовка до уроків;
б). організація освітнього процесу;
в). спілкування з учнями; їхніми батьками, колегами, адміністрацією;
г). підготовка до виховної роботи;
д). проведення виховних заходів;
є). організація свого часу й праці;
ж). ведення шкільної документації;
з). аналіз своєї діяльності, внесення відповідних коректив;
і). інше __________________________________________________________
7. Як Ви оцінюєте свою підготовку до педагогічної діяльності?
а). фахову: задоволений, незадоволений;
б). з методики викладання: задоволений, незадоволений;
в). з організації спілкування: задоволений, незадоволений;
г). з виховної роботи: задоволений, незадоволений;
д). із самоосвіти: задоволений, незадоволений;
є). з уміння організувати свою діяльність: задоволений, незадоволений;
ж). інше ______________________________________________________
8. Як Ви ставитеся до обраної професії?
а). задоволений;
б). більше не подобається, ніж подобається;
в). байдуже;
г). більше подобається, ніж не подобається;
д). зовсім не подобається;
є). не можу визначитись.
9. Чи відчуваєте Ви потребу в контакті з науковцями?
а). так (з яких питань?);
б). не впевнений;
в). ні.
10. Як було організовано Ваше стажування?
а). добре;
б). задовільно;
в). незадовільно.
11. У чому полягало це стажування?
а). складений інтенсивний план стажування;
б). закріплений учитель – наставник;
в). добре організована робота з наставником;
г). робота здійснювалася під контролем адміністрації;
д).інше _______________________________________________________
Дозволить визначити, якої методичної допомоги найбільше потребує педагог.
КАРТА
ПЕРВИННОГО ПЕРСОНАЛЬНОГО ДІАГНОСТУВАННЯ
МОЛОДОГО ФАХІВЦЯ
20___/20___ н.р.
__________________________________________________________________
ВИЗНАЧЕННЯ СТАНУ МЕТОДИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ
МОЛОДОГО ФАХІВЦЯ
ДІАГНОСТИЧНА АНКЕТА
ПІБ учителя _________________________________________________
Який предмет викладає __________________________________________________
Стаж роботи _________________________________________________
Самооцінювання здійснюється за шкалою від 1 до 10 балів
|
Аспекти професійної діяльності |
Самооцінювання вчителя |
1. |
Здійснення індивідуального диференційованого підходу |
|
2. |
Реалізація між предметних зв’язків |
|
3. |
Розвиток пізнавальних здібностей учнів |
|
4. |
Організація самостійної роботи учнів |
|
5. |
Використання інноваційних технологій |
|
6. |
Вибір раціональних методів навчання |
|
7. |
Вибір оптимальних форм проведення уроків |
|
8. |
Формування в учнів мотивації до навчання |
|
9. |
Вивчення передового педагогічного досвіду |
|
10 |
Реалізація виховної мети уроку |
|
11
|
Здійснення принципів особистісно зорієнтованого навчання |
|
12 |
Реалізація принципів розвивального навчання |
|
13 |
Визначення навчальних досягнень учнів |
|
14 |
Уміння зберегти працездатність учнів протягом року |
|
15 |
Підтримання дисципліни учнів на уроці |
|
16 |
Організація робочого місця вчителя |
|
17 |
Організація позакласної роботи з предмета |
|
18 |
Уміння раціонально використовувати час заняття |
|
19 |
Дотримання санітарно-гігієнічних вимог до уроку |
|
20 |
Уміння здійснювати самоаналіз уроку |
|
21 |
Володіння методикою роботи з обдарованими дітьми |
|
22 |
Методика організації роботи з учнями з початковим рівнем навчальних досягнень |
|
23 |
Знання методики проведення уроків різних типів |
|
24 |
Уміння писати конспекти уроків |
|
25 |
Уміння добирати тексти контрольних робіт |
|
26 |
Ведення тематичного обліку знань |
|
27 |
Дотримання вимог щодо ведення шкільної документації |
|
28 |
Організація групової форми роботи на уроці |
|
29 |
Здатність до самоосвіти |
|
30 |
Бажання працювати |
|
|
Усього |
|
Інтерпретація результатів 1 – 100 балів – низький рівень
101 – 200 балів – середній 201 – 300 балів – високий рівень
ТЕСТ
«Я ОЦІНІЮ СВІЙ УРОК»
Інтерпретація результатів:
100 – 140 – відмінно – працюй у такому ж режимі.
70 – 95 – добре – готуйся до уроків ретельніше.
40 – 65 – задовільно – звернися за допомогою до наставника.
0 – 35 – незадовільно – подумай про правильність вибору професії.
ДІАГНОСТИКА СТАНУ РОБОТИ З ПИТАНЬ ОВОЛОДІННЯ УЧИТЕЛЕМ ІННОВАЦІЙНИМИ ФОРМАМИ ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ.
ПІБ учителя, предмет, стаж |
||||||||
№ з/п |
види уроку |
веду в системі |
практикую |
не прак- тикую |
володію методикою |
бажаю оволодіти |
||
|
|
|
|
|||||
1. |
семінар |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
лекція |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
диспут |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
конференція |
|
|
|
|
|
|
|
5. |
інтегрований урок |
|
|
|
|
|
|
|
6. |
подорож |
|
|
|
|
|
|
|
7. |
використання ІКТ |
|
|
|
|
|
|
|
8. |
нестандартні форми уроки |
|
|
|
|
|
|
|
9. |
дискусія |
|
|
|
|
|
|
|
10. |
діалог |
|
|
|
|
|
|
|
11. |
вікторини |
|
|
|
|
|
|
|
12. |
урок казка |
|
|
|
|
|
|
|
13. |
урок узагальнення |
|
|
|
|
|
|
|
14. |
круглий стіл |
|
|
|
|
|
|
|
15. |
ділова гра |
|
|
|
|
|
|
|
16. |
Аукціон |
|
|
|
|
|
|
|
17. |
мозкова атака |
|
|
|
|
|
|
|
ДІАГНОСТИКА
ДОМІНАНТНОГО СТИЛЮ СПІЛКУВАННЯ ПЕДАГОГА
ТЕСТ
Уважно прочитайте запитання, проаналізуйте свої думки, поведінку, оберіть той варіант відповіді, який вас найбільше характеризує. Зробіть відмітку навпроти обраного вами варіанта відповіді та дивіться ключ.
а). ділитися з вами усіма своїми думками, почуттями;
б). говорити тільки те, що саме захоче;
в). залишати свої думки й переживання при собі.
2. Якщо учень узяв в іншого олівець або ручку без дозволу, то ви:
а). поговорите з ним й дасте можливість самому прийняти потрібне рішення;
б). дасте дітям самим розібратися у своїх проблемах;
в). повідомте про це всім дітям і змусите повернути взяте з вибаченням.
3. Рухливий, недисциплінований учень сьогодні на занятті був зосереджений, азартний і добре виконав завдання. Як Ви вчините?
а). похвалите і наголосите на його роботі перед усіма;
б). виявите зацікавленість, з’ясуєте, чому так добре вийшло сьогодні;
в). скажете: «Завжди б так займався».
4. Учень, заходячи до класу, не привітався з вами. Як ви вчините?
а). змусите його голосно при всіх привітатися з вами;
б). не звернете на це уваги;
в). одразу почнете розмовляти з учнями, не згадуючи про вчинок.
5. Учні спокійно працюють. У вас є вільна хвилина. Що ви робитиме?
а). спокійно, не втручаючись, спостерігатимете, як вони працюють і спілкуються;
б). комусь допоможете, підкажете, зробите зауваження;
в). займетеся своїми справами (записи у журналі, перевірка зошитів).
6. Який погляд здається вам правильним?
а). почуття, переживання учня – поверхневі, швидкоплинні, на них не варто
звертати особливої уваги;
б). емоції, переживання учня – важливі чинники, за допомогою яких його можна
ефективно навчати й виховувати;
в). почуття дитини – бурхливі, переживання – сильні, до них потрібно ставитися
обережно, тактовно.
а). дитина – слабка, нерозумна, неосвічена істота, і тільки дорослий може й має
навчити і виховати її;
б). у дитини багато можливостей для саморозвитку, а допомога дорослого має
спрямовуватися на підвищення активності самої дитини;
в). дитина розвивається практично некерованою під впливом спадковості, сім’ї,
тому головне, щоб вона була здоровою, ситою і не порушувала дисципліни.
а). позитивно – без неї неможливий повноцінний розвиток;
б). негативно – це часто заважає цілеспрямовано й послідовно вести навчання й
виховання;
в). позитивно, але тільки тоді, коли вона погоджена з педагогом.
раніше. Ваші дії:
а). скажете щось на кшталт: «Ну й не треба»;
б). змусите виконати роботу;
в). запропонуєте інше завдання.
10. Яка позиція, на ваш погляд, найправильніша?
а). дитина має бути вдячною дорослим за турботу про неї;
б). якщо учень не усвідомлює турботи про нього, це його справа, колись пошкодує;
в). педагог має бути вдячний учням за їхню довіру й любов.
БЛАНК ВІДПОВІДЕЙ
відповіді |
запитання |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
в |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
КЛЮЧ
відповіді |
запитання |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
а |
2 |
3 |
2 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
б |
3 |
1 |
3 |
1 |
2 |
2 |
3 |
1 |
2 |
1 |
в |
1 |
2 |
1 |
3 |
1 |
3 |
1 |
2 |
3 |
3 |
Додайте отримані дані
Інтерпретація результатів
25 – 30 балів – домінує демократичний стиль
20 – 24 балів – схильність до авторитарного стилю
10 – 19 балів – виражений ліберальний стиль
ХАРАКТЕРИСТИКА СТИЛІВ СПІЛКУВАННЯ
Авторитарний стиль серед педагогів традиційний (батьківська позиція) і, на перший погляд, найефективніший. Нас самих виховували в школі, в сім’ї, тому тяжіння до таких методів закладене в нас дуже глибоко.
Керуючи таким чином, учитель постійно виводить учнів із рівноваги, викликаючи до себе почуття ненависті, стресу, страху, болю. Людина може й не усвідомлювати цього, обираючи такий стиль керівництва. Найчастіше її саму травмували таким стилем у дитинстві, і вона не може вийти за його межі. Життя такої людини – постійний стрес (як у неї самої, так і в тих, ким вона керує).
Ознаки: сльози, розлади сну, істерика, аж до погроз залишити школу чи накласти на себе руки.
Ліберальний стиль протилежний авторитарному, хоча в основі його – те ж саме – слабкість «Я» та почуття неповноцінності (дитяча позиція). Такий учитель не знає себе, тому й не вірить у себе, боїться бути собою і брати відповідальність. Він не сформований як особистість, є дитиною серед дітей. Як результат – низький рівень його роботи.
Серед таких учителів є розумні, інтелектуально обдаровані фахівці – предметними, які досягли високого рівня знань, але не здатні зрозуміти психологію дітей, їм бракує умінь взаємодії як з колективом дітей, так і з людьми взагалі.
Як почуваються діти за такого керівника? Вони розуміють, що подібні взаємини – неправильні. Такого вчителя не поважають. Часто, заграючи з дітьми, він і не підозрює, що, перебуваючи з ними начебто на одному рівні, не одержує позитивного зворотного зв’язку. Як результат – незадоволення своєю професією та ненависть до дітей.
Цей стиль – найважчий для корекції, виростити «Я» на таких підвалинах – завдання з не з простих.
Демократичний стиль – це стиль сильної, впевненої в собі особистості (позиція «дорослий – дорослий»), яка любить і поважає себе та дітей. Такий учитель, спілкуючись із дітьми, не занадто опускається до їхнього рівня й не надто підвищується над ними. Він намагається контактувати з ними на рівнях – наскільки це можливо для їхнього віку та індивідуальності кожного. Це складно, і щасливий той учитель, який уміє так керувати, який досяг цього свідомо чи має природний дар.
«Я» такого вчителя по-справжньому сильне, а тому – відкрите.
ДІАГНОСТУВАННЯ ТРУДНОЩІВ, ЩО ВИНИКАЮТЬ У МОЛОДОГО СПЕЦІАЛІСТА В ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ»
АНКЕТА
Оцініть ступінь труднощів, що виникають у молодого спеціаліста під час педагогічної діяльності. Поставте «галочку» у відповідній графі.
Аспект педагогічної діяльності
|
оцінювання молодим спеціалістом |
оцінювання педагогом-наставником |
||||||
ступінь труднощів |
||||||||
дуже сильний |
сильний |
середній |
слабкий або відсутній |
дуже сильний |
сильний |
середній |
слабкий або відсутній |
|
Календарно- тематичне планування |
|
|
|
|
|
|
|
|
Підготовка конспектів уроків |
|
|
|
|
|
|
|
|
Визначення мети й завдань уроку |
|
|
|
|
|
|
|
|
Виокремлення головного під час вивчення теми |
|
|
|
|
|
|
|
|
Застосування «діяльнісного методу навчання» на уроці |
|
|
|
|
|
|
|
|
Використання різних форм організації навчальної діяльності учнів |
|
|
|
|
|
|
|
|
Застосування на уроці різноманітного дидактичного матеріалу |
|
|
|
|
|
|
|
|
Активізація способів діяльності учнів |
|
|
|
|
|
|
|
|
Добір оптимального обсягу матеріалу для досягнення мети уроку |
|
|
|
|
|
|
|
|
Чітке й логічне структурування уроку, обгрунтування співвідношення частин |
|
|
|
|
|
|
|
|
Чергування видів роботи для активізування діяльності учнів |
|
|
|
|
|
|
|
|
Формування навичок самоконтролю й самоаналізування в учнів |
|
|
|
|
|
|
|
|
Використання схем, алгоритмів, інструкцій у роботі Залучення кожного учня до навчальної діяльності |
|
|
|
|
|
|
|
|
Проведення позакласних заходів |
|
|
|
|
|
|
|
|
Спілкування з коллегами, адміністрацією |
|
|
|
|
|
|
|
|
Володіння классом |
|
|
|
|
|
|
|
|
Мотивування учнів |
|
|
|
|
|
|
|
|
Створення проблемно-пошукових ситуацій на уроці |
|
|
|
|
|
|
|
|
Диференційований та індивідуальний підхід до навчання |
|
|
|
|
|
|
|
|
Активізація пізнавальної діяльності |
|
|
|
|
|
|
|
|
Організація контролю й самоконтролю |
|
|
|
|
|
|
|
|
Об’єктивність оцінювання діяльності педагога |
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді аналізують і визначають ступінь труднощів, що виникають у молодих спеціалістів під час роботи.
ДІАГНОСТУВАННЯ ПРОГАЛИН У ТЕОРЕТИЧНИХ
ЗНАННЯХ МОЛОДОГО СПЕЦІАЛІСТА
АНКЕТА
Шановний колего! Позначте, яких теоретичних знань вам бракує.
№ з/п |
Зміст теоретичних знань |
|
1. |
Типи уроків, методика їх підготовки |
|
2. |
Підготовка і проведення проблемних уроків |
|
3. |
Підготовка і проведення особистісно орієнтованих уроків |
|
4. |
Підготовка і проведення уроків з відкритими завданнями |
|
5. |
Підготовка і проведення інтегрованих уроків
|
|
6. |
Підготовка і проведення нетрадиційних уроків
|
|
7. |
Підготовка і проведення уроків із використанням інноваційних технологій |
|
8. |
Методи навчання та їх ефективне використання в навчально-виховному процесі |
|
9. |
Сучасні педагогічні технології |
|
10. |
Вікові психологічні особливості учнів |
|
11. |
Прийоми активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|
12. |
Оцінювання знань учнів, новий підхід до оцінювання навчальних досягнень учнів молодшого шкільного віку |
|
13. |
Форми роботи з батьками |
|
14. |
Форми і методи педагогічної співпраці з учнями |
|
15. |
Застосування інформаційних технологій |
|
16. |
Організація роботи з учнями, які мають низький рівень навчальних досягнень |
|
17. |
Організація роботи з обдарованими дітьми |
|
18. |
Діагностування результатів навчання учнів |
|
19. |
Інше |
|
|
|
|
|
|
Відповіді аналізують та визначають прогалини у теоретичних знаннях молодих спеціалістів.
«НАШ УЧИТЕЛЬ – ПРОФЕСІОНАЛ !»
АНКЕТА
Шановний учителю! Укажіть, будь ласка, прізвище (прізвища) колег, на Вашу думку, відповідають критеріям (показникам) професіоналізму вчителя, зазначеним у анкеті.
Критерії |
ПІБ учителя
|
Блок 1. Професійна зрілість |
|
Рівень предметної компетентності (глибоке знання предмета) |
|
Методична майстерність |
|
Рівень володіння педагогічною технікою |
|
Інформаційна компетентність («глибина» використання ІКТ на уроках) |
|
Рівень володіння вчительською рефлексією |
|
Оригінальні підходи до розв’язання педагогічних завдань і проблем |
|
Уміння мотивувати учнів до навчання та розвитку |
|
Реалізація компетентнісного підходу на уроках |
|
Стійка внутрішня мотивація педагогічної діяльності |
|
Рівень партнерської взаємодії «учитель – учень» |
|
Реалізація принципу надпредметності у викладанні |
|
Рівень функції контролю |
|
Блок 2. Особистісна зрілість |
|
Ерудованість (наукова, світоглядна, загальна тощо) |
|
Самоменеджмент (планування й доцільний розподіл часу, зусиль тощо) |
|
Учительська харизма, енергетичний вплив власного прикладу |
|
Потреба саморозвитку, самовдосконалення; реалізація цієї потреби |
|
Вимогливість до себе (професійна й особистісна) |
|
Блок 3. Духовна зрілість |
|
Емпатійна культура |
|
Культура педагогічного спілкування, педагогічний такт |
|
Дотримання професійної етики, корпоративної культури |
|
Моральна й національна самосвідомість |
|
Блок 4. Акмеологічна позиція |
|
Використання апробованих акме-технологій (синтетичний підхід) |
|
Розроблення, апробація та впровадження авторських педагогічних концепцій |
|
Участь в експериментальній діяльності |
|
Перспективне педагогічне мислення |
|
Здатність вибудовувати власну траєкторію педагогічної діяльності |
|
Реалізація принципів педагогіки здоров’язбереження |
|
Моделювання ситуації успіху на уроках |
|
Відповіді аналізують та визначають рівень професіоналізму вчителів педагогічного колективу в організації навчально-виховного процессу.
У роботі з педагогами необхідно враховувати їхній рівень знань і вмінь, щоб визначити конкретно, у чому ще їм потрібно вдосконалюватися. При цьому замало просто орієнтуватися на кваліфікаційну категорію вчителя. Адже й серед молодих спеціалістів є особистості зі значним творчим потенціалом.
Діагностика рівня творчої педагогічної діяльності
та професійної майстерності педагогів
ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГА
ТЕСТ
1 Для мене найважливіше:
а). бути, як усі;
б). знати, що я означаю для інших людей, як вони мене сприймають та ставляться до мене;
в). знати, які зміни відбуваються в моєму внутрішньому світі, який прогресс відбувається в особистісному зростанні.
2. У своїй професійній діяльності я орієнтуюся на:
а). оцінку, яку дають мені коллеги;
б). оцінку, яку дають мені учні;
в). власну оцінку.
3. У спілкуванні з іншою людиною я частіше звертаю увагу на те:
а). чи може вона бути корисною для мене;
б). чи є в нас спільні справи, інтереси, дружні стосунки;
в). що, власне, я можу їй дати.
4. У спілкуванні з людьми для мене важливо:
а). «бути в масці» – грати соціальні ролі, що гарантували б мені вигідну позицію;
б). бути таким (-ою), яким (-ою) мене хоче бачити співрозмовник;
в). бути відвертим (-ою) і невимушеним (-ою), не боятися помилок.
5. Якщо людина під час першої зустрічі мені неприємна, я:
а). прагну це продемонструвати або відмежуватися від неї;
б). намагаюся зрозуміти причину своєї ворожості;
в). прагну подивитися на життя очима співрозмовника і знайти спільне для майбутніх
стосунків.
6. Знання в цій або інших наукових сферах мені необхідні, щоб:
а). матеріально забезпечити себе;
б). бути хорошим фахівцем, в очах інших – освіченою людиною;
в). почуватися вільно й максимально реалізувати свої можливості.
7. У своїх помилках, невдачах, у безрезультатності справи я найчастіше звинувачую:
а). обставини;
б). інших людей;
в). себе.
8. Якщо точка зору певної людини не збігається з моєю, я прагну:
а). сперечатися, обурюватися;
б). спокійно переконувати співрозмовника;
в). зрозуміти та визнати позицію співрозмовника.
9. У конфліктній ситуації я:
а). обурююсь, шукаю правих і винних;
б). відходжу вбік;
в). прагну знайти компроміс.
10. У педагогічному колективі я бачу себе:
а). особистістю, яку ніхто не зрозумів;
б). незалежною індивідуальністю;
в). членом команди, на думку якого зважають інші.
11. Під час спільної діяльності для мене найкраще:
а). коли мені дають роботу, відповідальність за яку найменша;
б). колись хтось бере на себе відповідальність за загальне керівництво, а я відповідаю
лише за свою частину роботи;
в). коли я активно долучаюся до організації справи та беру на себе відповідальність
за спільний результат.
12. Під час уроків для мене найважливіше:
а). щоб учні вивчили предмет, засвоїли навчальну програму;
б). характер взаємин з учнями;
в). власний і учнівський духовний, соціально-моральний розвиток.
13. У конфліктній ситуації з учнями для мене важливо:
а). дотримуватися своїх принципів, проявляти характер;
б). залагодити конфлікт;
в). знайти компроміс, відкритися назустріч новому, не боятися втратити авторитет.
14. Моє життєве кредо:
а). «Робота не вовк – у ліс не втече»;
б). виконувати свої обов’язки та не проявляти ініціативі;
в). проявляти ініціативу та вигадувати справи, що зацікавлять усіх.
а). «Коли все зміниться на краще?», «Як вони могли зі мною так вчинити?», «І коли це нарешті завершиться?», «Хто винен?», «Як покарати винних?»;
б). «І чому це трапляється саме зі мною?», «Де я міг (могла) помилитись?», «Як уникнути конфліктної ситуації?», «Як мені його (її) переконати?»;
в). «У чому я не правий (-ва)», «Що залежить тільки від мене?», «Які висновки із ситуації, що склалася, я можу для себе зробити?».
16. Під час спілкування я часто вдаюся до таких висловлювань:
а). «Так не повинно бути», «А чому я це повинен (-на) робити?», «Май на увазі: якщо…, то я…», «Тримай свою думку при собі», «Яка складна і невдячна робота», «Я переконаний (-на)!», «Ще цього не вистачало на мою голову»!»;
б). «Наступного разу буду розумнішим (-ою)», «Від таких людей треба триматись якнайдалі», «Ми різні, і з цим треба змиритися», «Треба знати його (її) думку, щоб наступного разу не виник конфлікт»;
в). «Я теж можу помилитися», «Ми всі різні, і це цікаво», «Я Вас правильно зрозумів (-ла)?», «Світ не добрий і не злий. Він просто є», «З молоддю завжди цікаво. Спілкування з нею додає сил».
17. У спілкуванні з учнями для мене важливо:
а). давати їм ту інформацію, яку я вважаю необхідною;
б). слухати, що саме учні зрозуміли з моїх пояснень;
в). викликати в учнів інтерес до розмови; говорити і слухати залежно від ситуації;
дослухатися до їхньої думки.
Оброблення результатів
За відповідь «а» поставте собі 1 бал
За відповідь «б» поставте собі 2 бали
За відповідь «в» поставте собі 3 бали
Характеристика професійної компетентності педагога.
17 – 26 балів
Ви часто буваєте незадоволені своєю професією, учнями, життям. Напевно, турботи і стреси зруйнували Вашу віру в людей і здатність радіти життю. Здебільшого Ви не розумієте оточення, а воно – Вас. Якщо думка інших не збігається з Вашою, це Вас дратує. Свою професію Ви переважно вважаєте обов’язком і тяжкою працею. Вам треба переглянути свої погляди на життя, на себе і власну професію.
27 – 40 балів
Ви прагнете бути в гармонії зі світом і собою. Але часто цьому перешкоджають обставини, люди не завжди готові йти Вам назустріч. Вам ще важко знайти своє місце в «команді», хоч Ви й отримуєте задоволення від колективної діяльності та спілкування. Ви прагнете стати»діалогічною особистістю», однак ще не знаєте, як це зробити. Спробуйте дослухатися до думок колег, учнів та друзів.
41 і більше балів
Вас можна вважати людиною, поруч із якою комфортно всім. Вас люблять учні, колеги, друзі. Вас прагнуть наслідувати, навчитися жити так, як Ви: змістовно, цікаво, безконфліктно, у злагоді зі світом і оточенням, постійно самовдосконалюючись.
Анкетування визначає рівень підготовки молодих фахівців, проблеми, що виникли в процесі роботи, та яку допомогу їм потрібно надати з того чи іншого питання.
ДІАГНОСТИЧНА КАРТА МОЛОДОГО ФАХІВЦЯ.
ПІБ учителя _______________________________________________________
Предмет _____________________________________________________________
Стаж _________________________________________________________
№ з/п |
Проблема |
поділюсь досвідом |
володію |
не володію |
1. |
Диференціація та індивідуалізація навчання |
|
|
|
2. |
Створення ситуаційної основи навчання |
|
|
|
3. |
Використання рольової гри |
|
|
|
4. |
Організація контролю знань |
|
|
|
5. |
Використання різних режимів роботи на уроці |
|
|
|
6. |
Корекція помилок учнів |
|
|
|
7.
|
Забезпечення логічної послідовності викладу матеріалу на уроці |
|
|
|
8.
|
Використання роздаткового матеріалу |
|
|
|
9.
|
Використання ІКТ |
|
|
|
10.
|
Нестандартні форми проведення уроків
|
|
|
|
11 |
Ефективне використання часу на уроці
|
|
|
|
12 |
Використання ППД
|
|
|
|
13 |
Результативність у досягненні мети
|
|
|
|
14 |
Активізація пізнавальної діяльності учнів
|
|
|
|
15 |
Організація самостійної роботи на уроці
|
|
|
|
16 |
Вибір типів і структурних елементів уроку
|
|
|
|
17 |
Проблемне навчання
|
|
|
|
18 |
Ефективність використаних методів
|
|
|
|
ВИВЧЕННЯ ЗАПИТІВ МОЛОДИХ УЧИТЕЛІВ
АНКЕТА
Проводиться в кінці навчального року
ДЛЯ НАСТАВНИКА МОЛОДОГО ВЧИТЕЛЯ
АНКЕТА
Дайте відповіді на такі запитання:
а). теорію предмета;
б). основи психолого-педагогічної науки;
в). основи дидактики;
г). методику викладання предмета.
3. Чи вміє він (підкреслити):
а). правильно будувати уроки;
б). визначати триєдину мету уроку;
в). створювати проблемні ситуації;
г). активізувати пізнавальну діяльність учнів;
д). оволодівати увагою класу на уроці;
е). проводити диференційовану роботу на уроці;
ж). організувати позакласну роботу з предмета;
з). аналізувати урок і позакласний захід.
4. Які елементи уроку може планувати найкраще (назвіть) ___________________
_____________________________________________________________
__________________________________________________________________
5. Що Ваш стажист поки що не вміє? Чому? (назвіть).
Причини:
а). небажання працювати;
б). низька підготовленість у ВНЗ;
в). брак досвіду педагогічних здібностей;
г). безвідповідальність.
6. З чим саме Ви допомагали молодому вчителю? (Назвіть види робіт з молодим
учителем).
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Багато я навчився
у своїх наставників,
ще більше – у своїх товаришів,
й ще більше у своїх учнів
Талмуд
ЗАТВЕРДЖЕНО
Директор закладу
План заходів педагогічної інтернатури
педагога-наставника вчителя______________________
та інтерна вчителя початкових класів ______________________
№ |
Зміст заходів |
Термін виконання |
Відповідальний |
Примітка про виконання |
1. |
Знайомство з молодим педагогом інтерном . Година спілкування «Розповідь про себе». Анкетування. |
|
|
|
2 |
Вивчення нормативно-правової документації щодо викладання в початкових класах НУШ. |
|
|
|
3 |
Вивчення методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу в початковій школі в 2020/2021 навчальному році |
|
|
|
4 |
Планування роботи вчителя. Робота з навчальними програмами, їх змінами, пояснювальними записками до них, шкільною документацією. |
|
|
|
5 |
Особливості ведення класного журналу НУШ ( за новими критеріями) Заповнення класного журналу НУШ. |
|
|
|
6 |
Організація дистанційного навчання.
|
|
|
|
7 |
Оцінювання 2 класу НУШ. Формувальне оцінювання НУШ |
|
|
|
8 |
Особливості організації освітнього процесу в 2 класі. Проведення ранкового кола. Нестандартні форми роботи НУШ |
|
|
|
9 |
Роль самооцінювання здобувачів освіти.
|
|
|
|
10 |
Проведення індивідуальних консультацій, бесід педагога-наставника з інтерном |
|
|
|
11 |
Допомога у підборі відповідної літератури при підготовці навчальних занять. Створення презентацій, відеоматеріалів до уроків. |
|
|
|
12 |
Допомога у розробленні дидактичних матеріалів тощо. |
|
|
|
13 |
Взаємовідвідування навчальних занять, відвідування уроків. здійснення рефлексії педагогічної діяльності. |
|
|
|
14 |
Методика вивчення навчальних досягнень учнів. Здійснення моніторингу результатів навчання учнів. Ведення зошиту спостережень навчального поступу здобувачів освіти. |
|
|
|
15 |
Допомога в оформленні портфоліо для учнів 2 класу. |
|
|
|
16 |
Вимоги до перевірки учнівських зошитів |
|
|
|
17 |
Робота з календарним плануванням, планом виховної роботи |
|
|
|
18 |
|
|
|
|
19 |
Участь у «круглих столах», тренінгах, навчальних семінарах з методичних питань, |
|
|
|
20 |
Алгоритм підготовки вчителя до уроку |
|
|
|
21 |
Оформлення діагностичних робіт для учнів 2 класу.
|
|
|
|
22 |
Методика проведення уроків розвитку зв’язного мовлення |
|
|
|
23 |
Особливості проведення нестандартних уроків |
|
|
|
24 |
Створення належного психологічного клімату в учнівському колективі. |
|
|
|
25 |
Здійснення індивідуального і диференційованого підходу на уроці. |
|
|
|
26
|
Проведення самоаналізу уроку, виховного заходу (практичне завдання). |
|
|
|
27 |
Як провести класні батьківські збори. Організація індивідуальної роботи з батьками |
|
|
|
28 |
Організація освітнього середовища. Вимоги до санітарно-гігієнічного режиму на уроці. Основні вимоги до формування загально - навчальних умінь та навичок учнів. |
|
|
|
29
|
Методика організації самостійної роботи учнів. |
|
|
|
30 |
Методика стимулювання навчально-пізнавальної діяльності учнів. |
|
|
|
31 |
Організація індивідуальної роботи з учнями, які засвоюють навчальний матеріал на початковому рівні. |
|
|
|
32 |
Проходження курсів, спецкурсів, вебінарів, конференцій на платформах Prometeus , на сайті ЕdЕra та інших платформах з метою підвищення кваліфікації . |
|
|
|
33 |
Відвідування уроків з метою надання методичної допомоги |
|
|
|
34 |
Участь в шкільних засіданнях методичного об’єднання вчителів початкових класів. Виступи з презентаціями роботи в НУШ.
|
|
|
|
35 |
Допомога в оформлення свідоцтв досягнень здобувачів освіти 2 класу.
|
|
|
|
36 |
Творчий звіт на засіданні методичного об’єднання вчителів початкових класів.
|
|
|
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
Директор закладу
Індивідуальний план роботи молодого спеціаліста (інтерна)
вчителя початкових класів ____________________
№ п/п |
Зміст роботи |
Термін |
Примітки |
1 |
Опрацювання законодавчих та нормативно – правових документів із питань освіти. Робота в НУШ |
Протягом навчального року |
|
2 |
Ознайомлення з тижневим навантаженням на 2020/2021 навчальний рік.
|
Протягом навчального року |
|
3 |
Опрацювання навчальних програм НУШ |
Протягом навчального року Протягом навчального року |
|
4 |
Опрацювання інструкцій та методичних рекомендацій щодо викладання в початкових класах |
Протягом навчального року |
|
5 |
Календарне планування з навчальних предметів
|
Протягом навчального року Протягом навчального року |
|
6 |
Опрацювання методичного забезпечення викладання предметів навчального плану |
Протягом навчального року |
|
7 |
Опрацювання вимог щодо оцінювання навчальних досягнень учнів та ведення записів у журналах. |
|
|
8 |
Планування самоосвітньої діяльності у відповідності до плану науково – методичної роботи ліцею |
Протягом навчального року |
|
9 |
Планування участі у міських, районних і шкільних формах методичної роботи. Робота з методичною літературою |
Протягом навчального року
|
|
10 |
Участь у шкільних методичних формах роботи. |
згідно плану |
|
11 |
Вивчення нових наукових ідей, найактуальніших педагогічних проблем у відповідності до методичної теми ліцею |
постійно |
|
12 |
Вивчення та впровадження в практику перспективного педагогічного досвіду, новітніх досягнень педагогічної, психологічної наук, нових педагогічних технологій |
Протягом навчального року
|
|
13 |
Створення належного психологічного клімату в учнівському колективі. |
постійно |
|
14 |
Відвідування методичних нарад, педрад, семінарів. |
постійно |
|
15
|
Заохочування класу до участі в різноманітних конкурсах |
постійно
|
|
16 |
Опрацювання педагогічної періодичної преси. |
постійно |
|
17 |
Відвідування уроків наставника та запрошення на свої уроки. Самоаналіз уроків. |
Протягом навчального року
|
|
18 |
Участь в шкільних засіданнях методичного об’єднання вчителів початкових класів. Виступи з презентаціями роботи в НУШ.
|
за планом |
|
19 |
Відвідування районних семінарів із метою підвищення професійного рівня |
відповідно плану |
|
20
|
Проходження курсів, спецкурсів, вебінарів, конференцій на платформах Prometeus , на сайті ЕdЕra та інших платформах з метою підвищення кваліфікації . |
постійно |
|
21 |
Творчий звіт на засіданні методичного об’єднання вчителів початкових класів.
|
відповідно плану |
|
|
|
|
|
Банк данних педагогічної інтернатури
(педагога- наставника та інтерна)
станом на __________________________
|
Прізвище, імя, по батькові (повінстю |
Назва ВНЗ, який закінчив рік закінчення ВНЗ |
Фах за дипломом |
Посада |
Предмет який викладає |
Педстаж |
Скільки років працює в закладі |
Класи, в яких викладає |
Основий сумісник |
П.І.Б наставника (повністю) |
Категорія, звання наставника |
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Директор закладу___________________
|