УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
Модельна навчальна програма «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Яценко Т.О., Качак Т.Б., Кизилова В.В., Пахаренко В.І., Дячок С.О., Овдійчук Л.М., Слижук О.А., Макаренко В.М., Тригуб І.А.)
(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
пілотниці КЗ «Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 47 Маріупольської міської ради Донецької області»
Ігнатової Марини Олександрівни
№ |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати |
Види навчальної діяльності |
|
|
1 СЕМЕСТР ТЕМА 1. Вступ. Малі жанри фольклору та літератури. Народні та літературні казки
Роль книги в житті людини. Література як художнє відтворення життя, побуту, звичаїв, духовно-моральних цінностей людини. Значущість читання
|
Уважно слухає інформацію про роль книги, художнього слова в житті людини, значущість читання в сучасному інформаційному світі, важливість вироблення вмінь компетентного читача; розуміє та відтворює зміст почутої інформації; знаходить у почутому повідомленні відповіді на поставлені запитання; аргументовано зіставляє почуте із життєвим досвідом; доброзичливо висловлює своє ставлення до думок інших осіб, зважаючи на неповноту або суперечливість почутої інформації; читає навчальний матеріал підручника про роль книги, художнього слова в житті людини, значущість читання в інформаційному суспільстві, важливість вироблення вмінь компетентного читача
|
Усний стислий, вибірковий переказ здобутої навчальної інформації. Обговорен ня прослуханих текстів (медіатекстів), проведення дискусій (зокрема онлайн).
|
|
|
Прислів’я та приказки – перлини народної мудрості. Художнє відтворення в прислів’ях і приказках життєвого досвіду багатьох поколінь українців, узагальнення суспільних поглядів на духовні цінності, норми моралі та етики. ТЛ: фольклор (народна творчість, прислів’я, приказка. МК: образотворче мистецтво – ілюстрації до українських народних прислів’їв і приказок (художникиілюстратори – Олександр Міхнушов, Олександр Кошель).
|
Виявляє і відтворює прихований зміст прислів’їв та приказок, розрізняючи невербальні засоби (інтонацію, силу голосу, логічні наголоси, темп, паузи, міміку, жести, пози), використані для передачі прихованого змісту; розрізняє прислів’я та приказки за тематичним спрямуванням та жанровими особливостями; використовує різні способи і засоби візуалізації змісту
|
Виразне читання (зокрема й напам’ять) прислів’їв, приказок, загадок. Укладання тематично го словничка прислів’їв і приказок (дружба, праця, знання тощо). Дослідження-порівняння явищ «Прислів’я чи приказка?» «Знайди спільне» Гра «Віднови прислів’я» |
|
|
Народні загадки. Первісне та сучасне значення народних загадок. Тематика загадок.
|
Розрізняє жанрові особливості прислів’їв і приказок, різновиди загадок; характеризує порушені в прислів’ях, приказках і загадках проблеми; знаходить у текстах прислів’їв, приказок і загадок теоретико-літературні поняття, пояснює їх сутність; формулює тему та основну думку прислів’їв, приказок, загадок |
Гра «Відгадай загадку» Складання авторських загадок різних видів. Словесне/ графічне малювання відгадок до загадок |
|
|
Леонід Глібов. «Бачить – не бачить», «Котилася тарілочка», «Гоп-гоп, діти-молодята!» (одна-дві загадки за вибором учителя). Замальовка життєпису письменника. Акровірші та авторські загадки у творчості Л. Глібова, їх загальна характеристика. Фольклорні мотиви та жартівливий характер загадок дідуся Кенира. ТЛ: акровірш (повторення). МК: образотворче мистецтво – ілюстрації до загадок Л. Глібова (художниці-ілюстраторки – Ольга Артюшенко, Галина Сокиринська).
|
Уважно слухає інформацію про малі жанри у фольклорі та літературі; про життєпис Л. Глібова та акровірші й загадки у творчості письменника; вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення; стисло переказує зміст повідомлення про втілення в прислів’ях, приказках і загадках узагальнених суспільних поглядів на норми моралі та етики та коротку інформацію про життя та творчість Л. Глібова; передає з використання окремих способів і засобів візуалізації враження від почутого повідомлення; виявляє взаємозв’язок змісту малих жанрів фольклору із власними потребами
|
Гра «Відгадай загадку» «Діаграма Венна» Магнітний (мальова ний) скрайбінг Гра «Пантоміма»
|
|
|
Народні та літературні казки
Народні казки. Повторення та узагальнення: види народних казок – казки про тварин, героїко-фантастичні (чарівні), соціально-побутові – їх спільні й відмінні риси
|
Розрізняє ознаки народних і літературних казок, особливості їх побудови, елементи реального та фантастичного в них; читає виразно народні та літературні казки, ознайомлюється з інтерпретаціями казок у різних видах мистецтва |
Складання плану народної й літературної казок. Характеристика героїв.
|
|
|
Українська народна казка «Яйце-райце». Фантастичне та реальне у творі. Символіка казки, відображення у ній світогляду, звичаїв та обрядів, морально-етичних принципів українців. Особливості мови народної казки. ТЛ: народна казка, поняття про фантастичне, творча фантазія, гіпербола. МК: образотворче мистецтво – ілюстрації до української народної казки «Яйце-райце» (художницяілюстраторка – Катерина Штанко)
|
Розрізняє ознаки народних і літературних казок, особливості їх побудови, елементи реального та фантастичного в них; читає виразно народні та літературні казки, ознайомлюється з інтерпретаціями казок у різних видах мистецтва, зокрема з екранізаціями та мультиплікаційними версіями народних і літературних казок (за бажанням); висловлює свої міркування про здобутий естетичний досвід; характеризує порушені в народних і літературних казках проблеми
|
Робота з цитатним матеріалом. Прогнозування подій у народних і літературних казках за заголовком, за ілюстрацією, за уривком.
|
|
|
Літературні казки
Літературні казки. Іван Франко. «Фарбований Лис». Замальовка життєпису письменника, його казкарська творчість. Особливості літературної казки, її відмінність від народної. Роль діалогів у розкритті характеру головного героя. Моральноетична проблематика твору. ТЛ: літературна казка .Інсценізація казки
|
Стисло переказує зміст народних і літературних казок; унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою вчителя), використовуючи різні засоби (схеми, таблиці, тощо) для відтворення змісту, структурування навчальної інформації |
«Шість капелюхів мислення» Гра «Здивуй» Гра «Загадкова скринька» Робота в групах «Мудрі сови» Структурно-логічна схема «Усе про казку»
|
|
|
Леся Українка. «Лелія». Короткі біографічні відомості про дитинство письменниці. Чарівні перетворення, їх роль у казці. Соціальні мотиви в казці. ТЛ: дійові особи (персонажі), портрет. МК: образотворче мистецтво – ілюстрації до казки Лесі Українки «Лелія» (художниця-ілюстраторка – Лариса Іванова); Крейн Уолтер «Лілії Мадонни в саду»
|
розрізняє ознаки народних і літературних казок, особливості їх побудови, елементи реального та фантастичного в них; читає виразно народні та літературні казки, ознайомлюється з інтерпретаціями казок у різних видах мистецтва, характеризує порушені в народних і літературних казках проблеми; знаходить у текстах народних і літературних казок теоретико-літературні поняття, пояснює їх сутність; формулює тему та основну думку народних і літературних казок, рекомендованих для текстуального вивчення; |
Робота в групах «Мудрі сови» Структурно-логічна схема «Усе про казку» Гра «Темна конячка» «Запитання до тексту» «Коло ідей»
|
|
|
Валерій Шевчук «Чотири сестри» Замальовка життєпису письменника. Тема зміни пір року, її художнє втілення. Значення мотиву сну та змалювання родинних взаємини між сестрами. Осмислення символічного змісту казки-притчі. ТЛ: казка-притча, алегорія. МК: образотворче мистецтво – ілюстрації до збірки В. Шевчука «Панна квітів. Казки моїх дочок» (художницяілюстраторка – Ольга Рубіна), Ольга Ковтун «Пробудження»; музичне мистецтво – «Чотири пори року» Антоніо Вівальді
|
характеризує емоційний стан персонажів казок, їхню поведінку та вчинки, виявляючи толерантність висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані вивченими казками, своє ставлення до зображених у творі, обирає для самостійного ознайомлення тексти народних і літературних казок і наводить аргументи щодо свого вибору; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів; передає текст народних і літературних казок графічно та трансформує графічну інформацію в тестову; створює за мотивами прочитаних казок письмові творчі роботи різних жанрів, власний медійний продукт
|
Гра «Мудрі сови» Мальований скрайбінг Літературна вікторина «Упізнай героя» «Моделювання ситуації»
|
|
|
Діагностична робота
Урок позакл.читання Анатолій Качан Загадки «Квітка Сонця», «Світов@ павутин@»
|
Розрізняє жанрові особливості прислів’їв і приказок, різновиди загадок; характеризує порушені в прислів’ях, приказках і загадках проблеми |
Робота в групах «Досліджуємо казку» Інсценізація казки «Творча майстерня» «Візитівка письменника»
|
|
|
ТЕМА 2. Минуле українського народу: легенди, перекази, літописні оповіді
Легенди українців. Спільне та відмінне в народних казках і легендах. Ознаки фантастичного в легендах. Види народних легенд.
|
Уважно слухає легенди і перекази, художні твори про історичне минуле українського народу; інформацію про літописні оповіді, їх героїчний зміст, літописні мотиви в літературних казках, авторів літературних версій літописних оповідей, про спільне та відмінне в народних казках і легендах, їх ознаки та види |
«Кубування» Робота в групах «Спільний пошук» «Діаграма Венна»
|
|
|
Легенда «Берегиня» (за С. Плачиндою). Протистояння добра і зла. Символічні образи в легенді. Утілення образу Берегині в різних видах народного мистецтва. ТЛ: легенда (поглиблення поняття). МК: образотворче мистецтво – Олег Шупляк «Берегиня»
|
вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого навчального матеріалу;
|
|
|
|
Народні перекази як вияв історичної пам’яті українців (за збіркою «Савур-могила. Легенди та перекази Нижньої Наддніпрянщини», упорядник В. Чабаненко).
|
стисло переказує зміст легенд і переказів, художніх творів, що вивчаються текстуально; розрізняє види народних легенд і переказів та їх ознаки в порівнянні з народними казками; |
«Спільний пошук» Гра «Загадкова скринька» «Мікрофон» Створення малюнкового сюжету
|
|
|
«Старі Кодаки й перші запорожці козари». Переказ про заснування перших козацьких поселень та козацьку старшину. Мотив національної пам’яті про запорожців – оборонців рідної землі. ТЛ: народний переказ. МК: архітектура – історикокультурний комплекс «Запорозька Січ» Національного заповідника «Хортиця» (головний архітектор – В. Г. Стефанчук); образотворче мистецтво – Микола Пимоненко «У похід»
|
формулює запитання, щоб уточнити розуміння змісту художніх творів про історичне минуле українського народу, почутого повідомлення про них
|
Робота в парах «Образ-цитата» Гра «Упізнай героя»
|
|
|
Літописні оповіді. «Повість минулих літ»: «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь» (у переказі В. Близнеця). «Повість минулих літ» – перший історичний твір на землях Київської Русі, пам’ятка ХІІ ст., основа українського літописання
|
аргументує власну оцінку прочитаних творів, наводячи доречні цитати; представляє текстову інформацію з прочитаних творів, використовуючи різні способи і засоби візуалізації їх змісту створює за мотивами прочитаного власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик, тощо) і письмові творчі роботи різних жанрів; |
Вправи з ключами «Літератур ний аукціон» Виразне читання легенд, переказів, літописних оповідей, художніх творів про історичне минуле українського народу (уголос ланцюжком, в особах). |
|
|
Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка». Стисла розповідь про долю поета. Жанрові ознаки драми-казки за народними мотивами «Микита Кожум’яка». Уславлення юного героя. Особливості мови твору. ТЛ: драматичний твір, драма-казка, віршована мова. МК: образотворче мистецтво – ілюстрації до драми-казки «Микита Кожум'яка»
|
представляє текстову інформацію з прочитаних творів, використовуючи різні способи і засоби візуалізації їх змісту створює за мотивами прочитаного власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик, тощо) і письмові творчі роботи різних жанрів; збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності із прочитаних творів. |
Переказ (близько до тексту, стисло, вибірково, від імені одного з персонажів тощо).
|
|
|
Сергій Плачинда. «Богатирська застава». Стисла розповідь про письменника. Історична основа твору «Богатирська застава». Образ Будимира – патріота рідної землі. Особливості мови історичного оповідання. ТЛ: тема художнього твору, історичне оповідання (поглиблення поняття). МК: образотворче мистецтво – ілюстрації до збірки С. Плачинди «Київські фрески» (художникілюстратор – О. Мезенцев).
|
представляє текстову інформацію з прочитаних творів, використовуючи різні способи і засоби візуалізації їх змісту створює за мотивами прочитаного власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик, тощо) і письмові творчі роботи різних жанрів; збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності із прочитаних творів. |
Вправи з ключами «Літературний аукціон» Виразне читання легенд, |
|
|
Діагностична робота
Текстуально вивчені та самостійно прочитані художні твори. Узагальнення та систематизація вивченого в І семестрі навчального матеріалу. ТЛ: повторення вивчених у І семестрі теоретико-літературних понять.
|
аргументує власну оцінку прочитаних творів, наводячи доречні цитати; представляє текстову інформацію з прочитаних творів, використовуючи різні способи і засоби візуалізації їх змісту створює за мотивами прочитаного власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик, тощо) і письмові творчі роботи різних жанрів; |
Інсценізація казки. Міні-проєкт «Створи свою казку» Творчий експери мент «Припущення» Проєктні роботи «Легенди рідного краю (міста, села)», «Видатні українці» (за вибором).
|
|
|
Легенди рідного краю Позакласне читання Королів-Старий «Хуха-Моховинка»
|
збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності із прочитаних творів.
|
Проєктні роботи «Легенди рідного краю (міста, села)», «Видатні українці» (за вибором).
|