НУШ 5 "Пізнаємо природу" Урок "Які таємниці приховують хребетні тварини"

Про матеріал

Розробка містить схеми, цікавинки, практичну роботу. Розробка для 5 класу "Пізнаємо природу" за модельною навчальною програмою «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Біда Дарія Дмитрівна, Гільберг Тетяна Георгіївна, Колісник Ярина Іванівна).

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України: Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795.

Перегляд файлу

Які таємниці приховують хребетні  тварини

 

Мета: узагальнити знання учнів про різноманітність хребетних тварин, їх будову та спосіб життя, розвивати вміння аналізувати інформацію, узагальнювати, робити висновки; формувати життєві компетентності: загальнокультурну та екологічну грамотність, вміння працювати в групі, обробляти інформацію та обмінюватися нею. Виховувати бережливе ставлення до живої природи планети, формувати культуру спілкування.

Очікувані результати: учні застосовують знання про особливості будови, процесів життєдіяльності, різноманітність та значення хребетних тварин для вирішення завдань, вміють працювати в групі, обробляти інформацію та обмінюватися нею, виховують бережливе ставлення до живої природи планети.

Методи навчання: індивідуальне та фронтальне опитування, розповідь з елементами бесіди, демонстрація малюнків, світлин різноманітних хребетних тварин, схема «Різноманітність хребетних тварин», використання QR-кодів, самостійна робота з підручником, групова робота, вправи «Бліцопитування», «Зоолог-детектив», «Кросворд «Хребетні», «Фантазер», «Хвилинка-цікавинка», «Це цікаво», «Працюємо разом», «Перевір себе», «Наукові забави», «Практична робота», «Коротко про головне», «Моє сонечко».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

Тварини – частина природного закону,

вони мають свої права, тому що вони розумні

Жан-Жак Руссо, франко-швейцарський філософ-просвітник

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Бліцопитування»

1. Які тварини називаються безхребетними? (У безхребетних немає такого внутрішнього скелета, як хребет.)

2. Завдяки чому тримається тіло цих тварин? (Їхнє тіло тримається завдяки товстій шкірі або зовнішньому панциру.)

3. Наведи приклади безхребетних тварин. (Губки, кишковопорожнинні, голкошкірі, черви плоскі, черви круглі, черви кільчасті, молюски, членистоногі.)

4. Чим відрізняються безхребетні тварини віх хребетних? (У хребетних тварин є внутрішній скелет та хребет.)

5. Які тварини належать до членистоногих? (Ракоподібні, паукоподібні, комахи.)

6. Що таке регенерація? (Відновлення втрачених або пошкоджених частин тіла.)

7. У які групи об’єднують тварин за ознакою наявності чи відсутності хребта? (Хребетні та безхребетні тварини.)

8. Яких з хребетних тварин ти знаєш?

 

Вправа «Зоолог-детектив»

Спробуй себе в ролі зоолога-детектива. Уважно розглядаючи зображення тварин, за допомогою алгоритму визнач їхні назви. Дізнайся більше цікавого про цих тварин за QR-кодом.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети.

Вправа «Кросворд «Хребетні»

  1.           У хаті зачинилася,

Тихенько причаїлася,

Та сидить німа від страху.

Ви впізнали? (Черепаха)

  1.           Взимку ловиться і влітку

Вудкою або у сітку.

А коли злякається –

В мулі заховається…(карась)

 

1

ч

е

р

е

п

а

Х

а

2

 

 

к

а

Р

а

с

ь

3

 

л

е

л

Е

к

а

4

 

ж

а

Б

а

 

5

 

в

Е

д

м

і

д

ь

6

 

Т

и

г

р

 

7

 

п

і

Н

г

в

і

н

8

з

м

І

я

 

  1.           Довгі ноги – довгий ніс.

Прилетів – обід приніс:

Смачних жабеняток

Для своїх маляток. (Лелека)

  1.           У зеленому жакеті

Галасує в очереті.

Хоч і плавати мастак,

І не риба, і не рак. (Жаба)

  1.           Влітку медом ласував,
    Досхочу малини мав,
    А як впав глибокий сніг,
    Позіхнув і спати ліг.
    Бачив чи не бачив сни,
    А проспав аж до весни. (Ведмідь)
  2.           Він рудий, смугастий

І такий зубастий!

А як грізно загарчить ,

Всі ховаються умить. (Тигр)

  1.           У кого біле черевце

І чорна-чорна спина?

Всі діти знають відповідь:

Звичайно, у … (Пінгвін)

  1. Вється стрічка невеличка,

Де пісочок, де травичка.

Ви її не зачіпайте,

Стороною оминайте. (Змія)

Вправа «Фантезер»

Уяви якими були б ліс, галявина, луки, озера тощо без тварин.

Які хребетні тварини, яких ти знаєш, населяють ці середовища існування?

Повідомлення теми та мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Тварини, які мають хребет, називають хребетними тваринами.

  1.           Які основні риси будови та способу життя хребетних тварин. Прочитай на схемах характеристику різних груп хребетних тварин.

Риби – це хребетні холоднокровні тварини, пристосовані до життя у водному середовищі. Нараховують близько 21000 (в Україні – понад 200) видів риб, які живуть у морях і прісних водоймах.  Тіло риб обтічне, здебільшого видовжене, що дає змогу швидко пересуватися у воді. Воно поділяється на такі відділи, як голова, тулуб, хвіст. Тіло риб вкрите слизькою лускою. Дихають вони розчиненим у воді киснем зябрами. Органи руху в них – плавці.

Розмножуються риби ікрою. Вони відкладають ікринки на листках водоростей. З ікри народжуються мальки, які невдовзі стають дорослими рибами.

ХВИЛИНКА-ЦІКАВИНКА

Найменша морська риба – пандака, або карликовий бичок. Ця рибка така, як ніготь людин, - усього 9мм.

Знаєш, як можна визначити вік риби? Порахувавши кільця на її одній лусці.

Практична робота "Періодичність росту луски риби" з біології 10 кл  (профільний рівень)

Тварини, які частину свого життя проводять на суші, а частину – у воді, називають земноводними. До земноводних належать жаби, тритони, саламандри, червяги. Більшість земноводних ведуть наземний спосіб життя, чергуючи перебування на суші й у воді, проте є деякі водні види, а також види, які живуть виключно на деревах. Земноводні – холоднокровні тварини.

Тіло земноводних має голову й тулуб, а ось хвіст є лише у хвостатих і безногих. Їхнє тіло вкрите м’якою вологою шкірою. Якщо шкіра пересохне, тварина загине. Усі земноводні дихають повітрям. Вони не можуть довго перебувати під водою.

Розмножуються земноводні у воді за допомогою ікри. З ікринок виходить личинка, яка називається пуголовок. Вона пристосована до водного способу життя.

Червяги – найменш відомі земноводні ( у них немає кінцівок), їх налічується всього 100 видів, тоді як жаб – 6000, тритонів і саламандр – біля 500 видів. Можуть жити у воді, а також на поверхні землі, але в основному проживають під землею, тому у них немає очей. Слух також поганий, але дуже добрий нюх.

https://uahistory.co/pidruchniki/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022.files/image323.jpg

Плазуни – це хребетні холоднокровні тварини, які на суші рухаються «плазуючи». Тіло плазунів складається з голови, тулуба й хвоста. На відміну від земноводних, вони мають шию, яка збільшує рухливість голови.  Плазуни дуже різні за зовнішнім виглядом, будовою, забарвленням тіла. Хоч плазуни всі різні, та в них є спільна ознака. Тіло плазунів вкрите роговими лусочками, щитками, пластинками чи панцирем, які надійно захищають їх тіло від пересихання та від ушкоджень.

До плазунів відносяться змії, ящірки, крокодили та черепахи.

Розмножуються плазуни навесні, відкладаючи яйця. З яких вилуплюється багато плазунів, але виживає мало. Адже про малят ніхто не піклується.

Це ціково

Черепаха відкладає 5-10 яєць у піску. Через 2-3 місяці з них вилуплюються маленькі черепашки.

Риби, земноводні та плазуни – холоднокровні тварини. Їхня температура тіла залежить від температури навколишнього середовища.

Птахи та ссавці теплокровні тварини. Їхня температура тіла постійна і не залежить від температури навколишнього середовища.

Птахи – хребетні теплокровні тварини, пристосовані до польоту. Тіло птахів поділяють на голову, шию, тулуб, хвіст. Тулуб має обтічну форму, що сприяє польоту, та кінцівки у вигляді крил і задніх ніг. Тіло птахів укрите пір’ям.

Птахи висиджують своїх пташенят з яєць. Вони будують гнізда у дуже різних місцях.

Ссавці – хребетні теплокровні тварини, для яких характерне вигодовування малят молоком. Вони піклуються про своє потомство, цим і відрізняються від інших тварин. Сучасні ссавці мають волосяний покрив й досконалу теплорегуляцію, завдяки чому можуть жити в арктичній мерзлоті (білі ведмеді) та спекотних жарких пустелях (верблюди), в умовах високогір’я Гімалаїв (сніговий барс) та глибинах океанів (кашалоти).

Відділами тіла в ссавців є голова, шия, тулуб, хвіст, передні та задні кінцівки розташовані під тулубом, завдяки чому тіло тідняте над землею й може швидко рухатися.

Усі ссавці вигодовують своє потомство молоком. Але не всі народжують дитинчат. Наприклад, качкодзьоб відкладає яйця. Кенгуру доношує дитинчат в особливій складці на животі – сумці. Майже всі ссавці вкриті шерстю, яка захищає тіло від холоду. Навіть у китів і дельфінів є декілька щетинок біля рота.

ХВИЛИНКА-ЦІКАВИНКА

Дитинча слона виношується протягом 22 місяців, а північноамериканського опосума – всього 8 днів.

https://uahistory.co/pidruchniki/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022.files/image324.jpg

Це цікаво

Якщо тобі цікаво не просто розглядати птахів, які залишаються зимувати в місті, але і знати їхні назви та що саме ми можемо зробити, щоб допомогти їм пережити цей непростий період, переходь за QR-кодом.

https://uahistory.co/pidruchniki/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022.files/image325.jpg

https://uahistory.co/pidruchniki/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022.files/image326.jpg

* Червоним кольором позначено назви тварин, яких занесено до Червоної книги України

Працюємо разом

Кількість усіх великих хижаків на планеті, включно з левами, вовками та ведмедями, різко зменшується. «Ці тварини не тільки мають першочергове право на існування, вони також несуть економічну та екологічну користь для всього людства», - каже професор Вільям Ріппл з Державного університету штату Орегон. Перегляньте за QR-кодом інфографіку про великих хижаків України. Обговоріть, у чому полягає користь хижаків для природи і людей.

https://uahistory.co/pidruchniki/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022.files/image327.jpg

Хижаки в Україні

НАУКОВІ ЗАБАВИ

Розпізнай, покриви яких тварин (риби, земноводні, плазуни, птахи чи ссавці) зображено на світлинах.

https://uahistory.co/pidruchniki/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022.files/image329.jpg

V. Узагальнення, систематизація знань та умінь

Вправа «Перевір себе»

  1.           Які тварини називають хребетними?
  2.           Які хребетні тварини називають холоднокровними, а які теплокровними?
  3.           Наведи приклади холоднокровних та теплокровних тварин.
  4.           Хто такі земноводні?
  5.           Чому плазуни мають таку назву?
  6.           Яка ознака відрізняє птахів від інших тварин?
  7.           Яка ознака відрізняє ссавців від інших тварин?

 

Практична робота №9

Визначення тварини своєї місцевості за особливостями зовнішньої будови та її опис за зразком

Потрібні матеріали: фотографії, відео про тварин.

Хід роботи

1. Обери хребетну тварину, яка мешкає у твоїй місцевості.

2. Визнач до якої групи тварин (наприклад, риби, земноводні і т.д.) вона належить.

3. Підшукай інформацію про цю тварину та опиши її за зразком: Яка її назва? Де її можна знайти? Як її побачити? Як упізнати? Яка роль тварини в природі і житті людини? Цікавий факт про тварину.

 

Вправа «Зоолог-детектив»

Розглянь уважно сліди і з’єднай їх із зображенням тварини, яка їх залишила.

VІ. Підсумки уроку

Вправа «Коротко про головне»

• До хребетних відносять риб, земноводних, плазунів, птахів, ссавців.

• Хребетні тварини дуже різноманітні, для кожної групи характерні свої особливості будови, які часто відповідають способу життя тварин.

VІІ. Рефлексія

Вправа «Моє сонечко»

Картинки сонечка   Мені все вдалося

Сонечко для дітей дитячого садка та для школи Було трохи складно, але я впоравля/впоралася

Юлія Хандожинська. Казка "Хмаринки" - Мала Сторінка Взагалі нічого не зрозуміло

 

VІІІ. Домашнє завдання. Опрацювати § 49, дати відповідь на питання в кінці параграфу. Закінчити практичну роботу №9

 

 

doc
Додано
12 березня
Переглядів
992
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку