О.де Бальзак "Гобсек"

Про матеріал
Матеріал розрахований на звязок учнів з предметами право, економіка, психологія. Учням пропонується виконати пошуково-дослідницьку роботу.
Перегляд файлу

Тема. Гроші: добро чи зло? Їх функції та види. Вплив грошей на образ Гобсека.

Мета: допомогти учням усвідомити функції грошей у житті людини і суспільства; знайти правові порушення Гобсека; створити психологічний портрет головного героя твору; розвивати навички аналізувати твір та поведінку героя у визначених ситуаціях; розвивати   логічне мислення, уміння пояснювати, аналізувати, виокремлювати головне, робити висновки; сприяти формуванню справжніх цінностей; виховувати вміння орієнтуватися у життєвих ситуаціях.

 

 Перебіг уроку.

  • Організаційний момент.
  • Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Образ скнари – це мандрівний образ у світовій літературі. Його змальовували Шекспір, Мольєр, Пушкін. Він переходить від епохи до епохи, з однієї країни до іншої, маючи спільні «родові» риси. А який же лихвар у Бальзака? Спробуємо дізнатися про це, запросивши до розмови економістів, психологів, представників права та знавців як світової, так і української літератури.

  • Оголошення теми й мети уроку.
  • Формування вмінь та навичок.

Учитель. Створений Бальзаком образ Гобсека - це втілення глибокої філософської проблеми – влади грошей у суспільстві. Гроші називають одним із найвизначніших винаходів людства. Саме з ними здавна пов’язували владу, могутність, багатство. У таємничій могутності Гобсека є щось магічне, як зрештою і в самих грошах – золотому ідолові, який вигадали люди як умовний еталон матеріальних цінностей.

Так що ж таке гроші. Які їх функції та види. Давайте послухаємо знавців економіки.

Знавці економіки. Протягом майже 3 млн. років, в умовах існування первісного ладу, людство не знало грошей. На ранніх етапах розвитку людського суспільства відбувся безпосередній обмін товару на товар. Горщики обмінювали на сокири, рибу – на шкіри. Ніхто тоді не думав про те, що все це можна обмінювати на якісь кружечки з металу, а тим більше папірці, що мають назву «грошових знаків».

Невипадково грошима стали виступати різні метали, згодом ця функція закріпилася за сріблом та золотом. Близько 500 р. до н.е. перський цар Дарій  здійснив економічну революцію, увівши в обіг монети. Паперові гроші з’явилися відносно нещодавно: уперше вони були випущені в обіг у Китаї у 12 ст. У 20ст. паперові гроші остаточно витіснили з обігу золоті.

Гроші мають певні функції:

  • засіб обігу;
  • міра вартості;
  • засіб платежу;
  • засіб нагромадження.

Гроші бувають готівкові і безготівкові. Готівкові – це реальні (монети з коштовних металів, золоті зливки),  грошові знаки (банківські і казначейські білети, розмінні монети), безготівкові (депозитні, кредитні - чеки, векселі)

Ми гадаємо, що гроші допомагають людині.

Учитель. Так якими з грошима користувався наш головний герой?

Знавці економіки. Безготівковими, бо брав векселі та реальними готівковими, бо віддавав їх під відсотки.

Учитель. Дякуємо знавцям. А тепер я хочу запитати, у чому ж звинувать знавці права Гобсека?

Знавці права. Ми, знавці права, звинувачуємо Жан-Естера ван Гобсека, 1740 року народження, що постійно проживає за адресою: м.Париж, вулиця де Гре, неодруженого, дітей не має, що займається лихварством, у скоєнні злочинів:

  • незаконне привласнення чужого майна;
  • утискування прав громадян;
  • махінації у банківській сфері.

Ми стверджуємо, що гроші шкодять людині.

Пошуково-дослідницька робота. Складання таблиці «Гроші допомагають людині»

Як бачимо, у нас склалося дві протилежні точки зору. Знавці економіки стверджують, що гроші допомагають людині, а знавці права стверджують, що Гобсекові вони шкодять. Із сторінок повісті ми знаємо, що у Гобсека було своє життєве кредо. Яким воно було?

 

Крім цього, Гобсек мав і свої життєві принципи. Якими вони були?

  • Найважливіше у житті – золото.
  • Життя – це машина, яку приводять у рух гроші.
  • Краще гнобити самому, ніж чекати гноблення від інших.
  • Нещастя – найкращий учитель людини.
  • Немає установлених такс, є лише справи, на яких можна добра заробити.

 

Але перш ніж ми почнемо це робити, я пропоную скласти асоціативний кущ до слова «Гобсек», вказавши його різнобічні сторони.

(Складання асоціативного куща)

 

 

 

 

 

Учитель. Який розділовий знак ми можемо поставити в кінці цього речення. Що нам треба зробити?

Сформулювати – зрозуміти – обґрунтувати – зробити висновок

Допомагає

Шкодить

Дають економічну та соціальну незалежність.

1. Роблять людину черствою, байдужою до людських труднощів та страждань (Анастазі де Ресто)

Можливість допомогти  іншим.

2. Людина відчуває свою зверхність (любить бруднити килими у будинках багатих)

 

3. Гобсек в  усьому шукає лише вигоду.

 

4. Позбавляє друзів (із Дервілем стосунки не дружні, а ділові)

 

5. Жадоба до наживи позбавляє Гобсека басити красу і мистецтві, в природі.

 

6. Робить її скнарою, людиною-векселем, людиною-автоматом.

 

7. Гобсек не підтримує ніяких родинних зв’язків. Людині загрожує самотність.

Подивившись таблицю, давайте зробимо висновок.

Отже, як бачимо, гроші породжують вади у людині, роблять її самотньою та байдужою.

Учитель. А тепер давайте дослідимо психологічний аспект нашого героя. Що ж відчуває Гобсек у різних життєвих ситуаціях.

(Виступ психологів)

6. Заключна частина. Підсумки уроку.

Отже сьогодні перед нами постав надзвичайно складний образ із своїм світобаченням та життєвими цінностями. Маючи багато грошей, речей, коштовностей, Гобсек не скористався ними. Він ніколи не з’їв те, що хотів, не жив при світлі, економлячи дрова, не вдягнув того, що відповідало б його статусу та статкам. Гроші тоді приносять насолоду, коли їх можна використати для користі. Якби у вас було багато грошей, щоб з ними зробили ви. (Відповіді учнів)

Я вдячна, що серед вас немає скнар, байдужих і черствих людей. Сподіваюся, що у вас ніколи не буде культу грошей, а, маючи їх, ви використаєте їх для самовдосконалення чи допомоги ближнім.

7. Домашнє завдання

 

doc
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
766
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку