О.Генрі. Новела «Останній листок » - гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана.

Про матеріал
Розробка уроку із зарубіжної літератури для 7 класу за новелою О.Генрі «Останній листок»
Перегляд файлу

Тема: О.Генрі. Новела  «Останній листок » -  гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана.

Мета: перевірити знання учнів біографії О.Генрі; поглибити розуміння  ідейного змісту новели «Останній листок», закріпити відомості про  жанрові особливості новели, удосконалювати навички характеристики  літературного героя, вміння аналізувати образ у порівняльних  контекстах,виховувати почуття милосердя, готовності допомагати  іншим.

Обладнання: портрет О.Генрі, словник понять до уроку, картки з філвордом. Словник: Новела — невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з динамічним, напруженим сюжетом та несподіваним фіналом..  Шедевр –  неперевершене творіння, найвище досягнення мистецтва, майстерності .

     Сатири (грецьк.) - у давньогрецькій міфології — лісові й гірські божества, які уособлювали первісну, грубу силу природи;  зображалися як чоловіки з рогами, загостреними вухами, кирпатим носом.

      

Тип уроку: комбінований

Епіграф:  «У людині відкриваються найкращі якості тоді, коли вона робить щось заради іншого»

                                                                                 О. Генрі 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів  

 О. Генрі увійшов в історію світової літератури як  майстер короткого оповідання. 

 О. Генрі стверджував , що «життя людини - це не трагедія і не комедія. У ньому поєднується і комічне, і трагічне…».

  Читаючи твори письменника, можна  сміятися , можна плакати. Але жодна людина не залишиться байдужою, гортаючи сторінки улюблених новел.   Твори О. Генрі називають енциклопедією американського життя. Герої О. Генрі різноманітні: мільйонери, ковбої, спекулянти, клерки, прачки, бандити, фінансисти, авантюристи, політики, письменники, артисти,  робочі, інженери, пожежники,  у тому числі й художники .

Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з героями новели  «Останній листок», зробимо акцент на образі Бермана , спробуємо  зазирнути в художній світ персонажів. 

Адже тема нашого уроку «Новела  «Останній листок » -  гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана».

II.      Оголошення теми і мети уроку   

III.   Актуалізація опорних знань 

Літературна гра «Злови помилку» 

ü О.Генрі  народився 11 вересня 1866 року. (1862)

ü Творчість О.Генрі належить до національних надбань  Англії. (США)

ü О. Генрі  насправді звали Остін Сідні Портер. (Вільям Сідні Портер)

ü О. Генрі написав  387 новел. (287)

ü Жанр твору «Останній листок»  – повість. (новела)

üНовела «Останній листок»  увійшла до збірки «Погашений світильник» ( «Запалений світильник»)

IV.   Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

О.Генрі  - майстер короткого оповідання. Герої    його творів - так звані  «маленькі люди». Тобто звичайні, пересічні, які не залишили в історії якогось помітного сліду, які  нічим особливим не вирізняються . Але  коли відкриваєш книгу, забуваєш про час. Як це і сталось при вивченні твору О.Генрі   «Останній листок», роботу над якою ми продовжуємо.

1.Робота над змістом  новели «Останній листок».  

üНазвіть героїв новели «Останній листок»? (Сью, Джонсі, Берман, лікар, згадується швейцар).

üНазвіть кількість героїв. (Якщо не враховувати швейцара, про якого лише згадується - то четверо.)

üЯк ви гадаєте , кого ще можна зарахувати до героїв твору? Чому? (Хворобу пневмонію.)

ü Яким чином О.Генрі надає нам підказку?

(Говорить про хворобу як про реальну особу.)

ü Якими словами  характеризує автор цю особу – пневмонію ?

Підтвердьте словами автора.

(нечемний і недобрий чужинець; убивець; крокував сміливо і нахабно; торкався людей своїми холодними пальцями; його не можна було назвати галантним сивим джентльменом; старий бовдур із замашними кулаками .)

ü Містер Пневмонія !  З великої літери! Чому ?

Варіанти відповіді. 

§  Автор говорить з гумором про страшну хворобу , від якої помирають люди. Бачить  в цій хворобі загрозу для здоров’я Джонсі. Проте ніби наголошує, що пневмонія - хвороба серйозна.

Містер - форма  звертання до чоловіків в англомовних країнах.  У даному  випадку вказівка на те, що Містер Пневмонія - грізний супротивник. І він ніби реальний.  І не варто жартувати. Тут не до гумору.

§  Містер Пневмонія - проблема. Загроза для Джонсі. О.Генрі зразу ніби  на цьому  хоче наголосити, адже написав  з великої літери - Містер Пневмонія.  Висновок.  Дійсно, О.Генрі  написав  з великої літери - Містер Пневмонія. Однією з найбільш підступних і небезпечних для життя людини інфекційних захворювань є пневмонія. З нею можна боротися різними методами. А можна здатися, тихенько чекаючи смерті. Як це відбувається з Джонсі.

ü  Якими словами  передає автор наближення невідворотнього кінця для дівчини.  Зачитайте. Варіанти відповіді. 

§  Лікар говорить «Як тільки мій пацієнт починає рахувати кількість екіпажів у своїй похоронній процесії, я віднімаю 50 відсотків від цілющих властивостей ліків…». 

§  Джонсі рахує листки плюща. «Коли піде останній , піду і я..» ü Як ви гадаєте чи може лікар вилікувати дівчину. Чому? Варіанти відповіді. 

§  У Джонсі немає стимулу жити. Своє життя вона прив’язує до останнього листка.

§  Лікар вважає, що вона повинна цікавитись тим, що справді чогось варте – наприклад, якимось мужчиною.

§  Ще лікар говорить Джонсі, щоб та спонукала Сью цікавитись модними новинками. Для дівчат це важливо. У тому числі й сучасних.

Висновок. Можна зробити висновок, що Джонсі приречена. Молодого чоловіка  у її житті не існує. Модою вона не цікавиться. Стимулу жити немає.

ü  Що і  хто змінить ставлення Сью до до життя ? (Берман і намальований ним листок плюща)

І ось ми нарешті підійшли до розгляду такого проблематичного,  драматичного , непередбачуваного персонажа - Бермана.

ü  Коли ми вперше знайомимось з Берманом? Варіанти відповіді. 

§ Ім’я  Бермана вперше прозвучало тоді, коли Джонсі хоче бачити як впаде останній листок. Вона говорить, що більше не хоче ні за що триматись, хоче зірватись і полетіти. Вона порівнює себе з бідолашним  змореним листком, а Сью говорить , що піде й покличе Бермана, щоб той позував рудокопом - відлюдником. 

üСаме так . Для того , щоб продовжити роботу над образом героя , потрібно про нього багато чого дізнатися.  І у нас , надіюсь, для цього є бажання, уява і натхнення. 

üО.Генрі досить скупо  говорить про художника. Пропоную заповнити табличку «Соціальний паспорт героя». Це своєрідне досьє, яке  передбачає збір  інформації про героя.  Тоді ми зможемо конкретизувати образ  Бермана. 

2.  Робота з таблицею. Соціальний паспорт  героя

Соціальний паспорт  героя

Примітки. Я так гадаю

Ім’я

невідоме

 

Прізвище

Берман

 

Вік 

за шістдесят

 

Країна, де народився герой

Німеччина

Майн Гот.  Найн. –німецькі слова

Громадянство

США. 

 

Місто проживання

Живе в Нью - Йорку

 

Національність

Німець (єврей). 

Говорив з жахливим німецьким акцентом

Друзі

відсутні

 

Сімейний стан

одинокий

 

Стосунки зі Сью і Джонсі

Дружні. Товариські

 

Професія

художник

 

Досягнення 

випадкова халтура  для торгівлі чи реклами ; позував для молодих художників, які були не в змозі оплачувати послуги професіоналів

 

üЯк ви гадаєте, чому О.Генрі не вказує імені героя? Варіанти відповіді. 

§  Герой не досягнув видатних успіхів у житті. Як художник, митець не створив нічого, вартого уваги. 

§  Автор ніби натякає, що пересічних Берманів  багато.

§  Берман -  це поширене  німецьке  та єврейське прізвище. У  Вікіпедії   з таким прізвищем є досить талановиті люди.

Висновок: Можна зробити висновок , що скупі відомості про героя - свідчення того , що Берман - звичайна пересічна людина, яка в історії людства не залишила помітного сліду.

ü Яке перше враження склалося у вас при знайомстві з образом Бермана?

Варіанти відповіді. 

Нікчемна, пропаща людина, яка в такому поважному віці так нічого і не створила. Точніше не скажеш, - невдаха і ледащо. Негативний  герой.

üНад образом людини – невдахи ми і попрацюємо. І ми з вами створимо гроно «Берман - невдаха  у житті». Героя не шкодуємо. Пишемо лише правду. Результати роботи закріплюємо на дошці.

3.  Вправа  «Гронування».   Робота в парах.   І.  Берман - невдаха  у житті.

(Бридкий пияк;  капосний дідок; неохайний; від нього тхне яліцівкою; глузував з чужої доброти; гидкий старий базікало; усе життя чекав на творчу Музу, тобто натхнення; зовнішність визиває відразу - голова сатира, тіло карлика ;нікчема; злостивий мрійник, ледащо,  лузер.  ) ü Подобається вам такий герой? Звичайно, ні . Один негатив.

ü Яку мрію має Берман?

(Створити шедевр).

ü Підтвердьте цитатою із тексту. 

(с. 234. Колись я напишу шедевр і всі ми неодмінно поїдемо звідси).

üПоїхали ?

üЧи були у Бермана-ледацюги (з такою характеристикою, яку ви надали йому під моїм безпосереднім провокативним керівництвом)  шанси створити шедевр? 

Варіант відповіді.

§ Звичайно - ні. Докази вказані на гроні.  Берман при такому способі життя не повинен був навіть мріяти про шедевр. Але мріяв.

4.  Словникова робота.  Так  що ж таке шедевр? Записати в зошити. ü Що таке шедевр?

Шедевр  –  неперевершене творіння, найвище досягнення мистецтва, майстерності .

üОсь, наприклад  скульптура  Мікеланджело «Мойсей» - без сумніву шедевр. Саме з Мойсеєм О.Генрі порівнює  художника - невдаху.

5.  Виразне читання епізоду.  

ü Зачитайте, як О. Генрі змальовує зовнішність Бермана. (с. 233)  

(Йому було за шістдесят, він мав бороду , як у мікеладжелівського Мойсея, що кучерями спадала з голови сатира на тіло маленького бісеняти.)

üХто такий Мойсей?  Варіанти відповіді. 

§ Мойсей -  герой із Біблії. Він вивів євреїв із єгипетського полону в Обіцяну землю,водив 40 років по пустелі, отримав від Бога Десять заповідей на горі Синай і помер, не добравшись до святої землі.

ü Чи  випадково автор порівнює Бермана з Мойсеєм?

Варіанти відповіді. 


Я вважаю, що О. Генрі не випадково порівнює Бермана з Мойсеєм. Пророк сорок років блукав зі своїм народом пустелею, сорок років Берман мріяв створити шедевр.

§  Мені здається , що 40 років  – ключове слово для Мойсея і Бермана. 40 років зусиль для кожного не пропали даремно..

§  Через 40 років єврейський народ отримав заповіді, як вберігтися від гріха. Через 40 років Берман створив свій шедевр - листок  плюща на стіні будинку. Джонсі сприйняла його за справжній .  Це і був шедевр.

üМойсей Мікеланджело  - неперевершене досягнення . Шедевр. А Берман ніби й нічого не робив. Не хотів чи не було стимулу? Можливо потрібна була  така ситуація, яка б спонукала митця до певних дій. 

Давайте послухаємо розмову Сью і  Бермана про хвору Джонсі.

6.  Виразне читання епізоду. (с.233 Сью знайшла Бермана внизу.. О, бідолашна міс Джонсі.

üЯк характеризує Бермана даний епізод? Варіанти відповіді. 

§ Чуйний, співчутливий

ü Зачитайте , як реагує Джонсі  на непорушний листок.

7.  Виразне читання епізоду.

(с. 234 Я була поганою дівчинкою .. Гріх бажати собі смерті)

Джонсі  починає одужувати, тому що за вікном з негодою бореться непорушний незламний листок Бермана. З Джонсі все добре. 

üХто приносить звістку про  хворобу  Бермана? І як про це сказано у творі. 

§  Звістку про хворобу приносить лікар. Він радіє, що Джонсі одужує, але його непокоїть ще один пацієнт.

§  Відповідь с.235 Перебіг хвороби тяжкий. Надії на одужання немає. Заберуть до шпиталю, щоб полегшити страждання.

üРозкажіть про останні дні життя Бермана. Можна підкріпити цитатою.с.235.(Містер Берман помер сьогодні у шпиталі …)

üЧи мріяв Берман про створення шедевру, коли надумав увіковічити  останній листок плюща, щоб врятувати Джонсі? Варіант відповіді.

§ Звичайно, ні. Просто хотів допомогти.

Висновок. Образ  Бермана - невдахи, грубіяна і капосного дідка раптом відходить на задній план. Його вже немає. Ми ніби зриваємо маску з людини, щоб побачити справжнє обличчя.  

 І яке ж воно те обличчя? Щоб про це дізнатися, пригадаємо що таке антитеза.

Що таке антитеза?

(Антитеза-  протиставлення контрастних явищ, образів , понять, характерів )

üОбраз  Бермана показано за допомогою контрасту, антитези, що підкреслює неоднозначність трактування цього образу. Ми  вже склали гроно  Берман - невдаха.  А тепер настав час сказати слово про  Бермана – Людину (героя). 

8 . Вправа «Гронування».   Робота в парах. Результати роботи закріплюємо на дошці.

ІІ.  Берман -  - Людина (герой)

(Чуйний; опікується молодими художницями - називає себе сторожевим псом; співчутливий - ах , бідолашна місіс Джонсі; добрий; готовий на самопожертву; небайдужий; мріє намалювати шедевр,щоб переїхати з вбогого помешкання; стара слабка людина;потерпає від самотності;горнеться до чужого тепла; тіло карлика - душа велетня, готовність до непоказної самопожертви; любові до ближнього; готовий прийти на допомогу)

ü Продовжіть фразу.  Берман захворів, тому що… 

ü Укажіть причини  хвороби Бермана, які призвели до смерті :

§ Бажання допомогти Джонсі. Вік . Застуда. Пневмонія. І все те , що написано в другому гроні.

ü Чи варто було Берману ризикувати своїм життям?

ü Чому автор вибрав  для своєї розповіді саме листок плюща? 

Відповідь.

§ Плющ в античній міфологїї - символ безсмертя та буяння життя. Берман помер, але Джонсі одужала.

üДовідка. Плющ  використовувався для приготування червоного барвника живопсицями. 

üЩо несподіваного для вас було у закінченні новели? Варіант відповіді.

§  Несподіванка для мене особисто  - Листок плюща мав неодмінно впасти, а Джонсі - померти. А тут все навпаки. Джонсі одужує, помирає Берман від тієї ж пневмонії.

§  Несподіване  для мене  - це подвійна розв’язка, подвійний фінал. По - перше, ми дізнаємось, що вцілілий листок не може впасти в принципі, адже це малюнок на стіні. По - друге, з’ясовується , що цей листок коштував Берманові життя. Для мене Берман - самий головний герой твору. 

Висновок. Перше враження про людину нерідко є хибним. Частіше всього ми сприймаємо людей через власні вуха і зір. І нам здається, що ми здатні бачити людину наскрізь. Приклад з Берманом - повний провал нашого сприйняття.  За те, що Джонсі на деякий час схибила, втратила любов до життя, своїм життям заплатив Берман.

 Отже, в образі Бермана втілені найкращі людські риси: гуманізм, готовність до непоказної самопожертви; любові до ближнього.  Звичайний  невдаха художник  Берман виявляється здатним на героїчний вчинок, а його шедевр змінює долю молодої людини.

üТвір «Останній листок» має низку моральних уроків. І ми їх зараз спробуємо сформулювати. Починаю я - ви продовжуєте:

1. Ніколи не можна втрачати бажання жити, бо це ...(гріх - хотіти вмерти) 2. Іноді чиясь легкодухість оплачується високою ціною - (життям іншої людини)

3. Не можна сприймати людей, навіть таких непривабливих, як Берман на початку твору негативно, адже в кожній людині є щось ( гарне , потрібно лише помітити)

V. Підсумок уроку. Ми з вами так гарно попрацювали. Тепер будемо відпочивати, граючись.  Розв’яжемо філворд. Результати оприлюднимо на дошці.

10 . Робота з таблицею.1. Розв’язати філворд

 Учень:…………………………………

О.Генрі. «Останній листок»

Варіант І

П

Ф

К

Н

Г

Ь

Ю

М

Б

З

Х

У

Д

О

Ж

Н

И

К

Х

П

Д

Б

А

П

Т

М

Й

У

Б

Н

Ж

Л

И

С

Т

О

К

З

Е

Е

О

М

Г

И

Т

Я

Й

Ц

Р

В

Н

О

Ю

С

Ь

Ю

Ч

Ф

М

М

С

Й

Н

Г

Ш

Ь

М

А

А

О

І

С

Є

У

І

К

В

Б

Н

Н

Ж

Е

Г

Н

Ц

В

В

М

К

І

Ц

Й

Ш

Е

Д

Е

В

Р

Ч

Я

Список слів : 

            1. ПНЕВМОНІЯ      2. ХУДОЖНИК

            3. БЕРМАН              4. СЬЮ

            5. ДЖОНСІ              6.МОЙСЕЙ

            7. ШЕДЕВР              8. ЛИСТОК

Учень :………………………………………… 

 

 

 

 

 


О.Генрі. «Останній листок»

Варіант ІІ

Г

Х

У

Д

О

Ж

Н

И

К

Л

Л

И

С

Т

О

К

Д

Б

А

П

И

О

І

Т

Ь

Ю

Т

Е

Л

Н

Ч

Ш

Е

Д

Е

В

Р

Р

Д

Е

М

М

Т

Й

Ж

В

С

М

Ж

В

О

Д

Ю

О

Й

Е

И

А

О

М

Й

М

К

Ш

Ї

Щ

А

Н

Н

О

С

У

Ї

С

Ь

Ю

Н

Ц

С

Н

Е

Т

Г

У

К

М

Н

Д

І

І

Й

К

А

С

Т

Ф

А

Н

О

Я

Список слів : 

                   1. ПНЕВМОНІЯ      2. ХУДОЖНИК 

                     3. БЕРМАН              4. СЬЮ

     5. ДЖОНСІ  6.МОЙСЕЙ  7. ШЕДЕВР  8. ЛИСТОК

11. Мікрофон.

ü Сьогодні на уроці я відкрив(відкрила) для себе  .. 

üЯ замислився (замислилась) над… Заключне слово вчителя. 

          «Останній   листок» — одна з        найкращих новел у світовій    літературі, присвячених темі відданості людини іншій людині, любові до ближнього. Вона відзначається великою увагою до «маленької людини», порушує проблеми злиденного життя людей мистецтва, боротьби за виживання, взаємопідтримки і самопожертви. 

 У новелі «Останній листок» О.Генрі підводить читача до висновку, що взаєморозуміння та прагнення зробити добро - це наддієвіший засіб подолання життєвих негараздів.  

           Урок хочеться закінчити словами письменника,  які є епіграфом до нашого уроку: «У людині відкриваються найкращі якості тоді, коли вона робить щось заради іншого». 

          Це стосується не лише Бермана, а і нас з вами. Я не вважаю, що про Бермана сказано все. Ми не торкались теми, хто ж гіпотетично є прототипом художника. Звідси випливає домашнє завдання: Перечитати відомості про О.Генрі не лише в підручнику, а й на просторах Інтернету. 

VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання 

ü Прочитати новелу О.Генрі  «Дари волхвів».

ü Намалювати  ілюстрації до новели. (за бажанням)

pdf
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
22 травня 2023
Переглядів
936
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку