Тема. О. Пушкін. “19 жовтня 1825 року”. Дитинство і юність О.С. Пушкіна. 19 жовтня – День Ліцею. Ліцейські друзі поета. Авторські спогади і роздуми у творі
Мета. Познайомити учнів з основними біографічними фактами О. С. Пушкіна, з історією створення поетичного твору та місцем його в світовій літературі;
розвивати усне мовлення учнів, навички виразного читання, вміння аналізу поезії, збагачувати словниковий запас школярів;
виховувати почуття дружби, відповідальності за свої вчинки, кращі моральні цінності, любов до художнього слова.
Обладнання: презентація “Пушкін-ліцеїст”, текст поезії.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
О.С. Пушкін – величний видатний всесвітньовідомий поет, прозаїк, драматург. Ця справжня розумна людина, цей неординарний поет до самої – самої глибини вивчив історію своєї рідної держави Росії. За своє недовге життя Олександр Сергійович став справжнім Майстром літературної справи. Його творчість є взірцем для багатьох поколінь.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Пушкінська ясність, пушкінська простота
завжди непереможно вабили мене.
Максим Рильський
ІV. Основний зміст уроку.
1. Сторінками біографії поета
6 червня 1799 року у Москві, в сім’ї військового, відставного майора Сергія Львовича Пушкіна та його дружини Надії Осипівни народився син Олександр. Рід Пушкіних - старовинний дворянський рід. Його початок сягає ще XIII століття. Він пов’язаний з історією становлення Російської держави. Адже бабуся знаменитого роду Пушкіних походила з роду Ржевських. А мати, Надія Осипівна, була онукою Абрама Петровича Ганнібала, хрещеника Петра I, “арапа Петра Великого”. Батько великого поета - високоосвічена людина. Він досконало знав французьку мову, мав велику бібліотеку, гарно декламував напам’ять безліч поезій, сам писав вірші, любив театр, музику.
Дитинство майбутнього поета пройшло у Москві, у маєтку бабусі Марії Олександрівни Ганнібал. Саме бабуся та хлопчикова няня Орина Родіонівна вперше познайомили маленького Олександра з російськими народними казками. Для нього це знайомство відіграло велику роль, бо саме за казками він і навчився грамоти.
В дванадцять років Олександра віддали до Царськосельського Ліцею. Це був закритий навчальний заклад лише для дітей дворян. В ньому виховували ліцеїстів для державної служби. Юний ліцеїст Пушкін вільно володів французькою мовою, тому його всі називали “Француз”.
Під час навчання в Ліцеї Пушкін знайшов справжніх друзів: І. Пущина,
В. Кюхельбекера, А. Дельвіга, І. Малиновського, М. Яковлєва та інших. Їх дружба була міцною і продовжувалась протягом усього життя поета. У день випуску з Ліцею всі друзі поклялися один одномуу вічній дружбі, обмінялися чавунними обручками і вирішили зустрічатися щороку 19 жовтня.
Пушкін саме в Ліцеї почав писати вірші. Поезія “ліцейського періоду” життєрадісна, в ній прославляються радощі життя, кохання, дружба.
14 грудня 1825 р. у Петербурзі на Сенатській площі відбулося повстання декабристів. Серед них було багато друзів О. Пушкіна. Цар жорстоко розправився з ними: найактивніших він наказав повісити, а інших – відправити на двадцять п’ять років в заслання до Сибіру. Щоб підтримати друзів, молодий поет пише вірш “У глибині сибірських руд…” і передає його до Сибіру М. Волконською. Вона їхала до свого засланого чоловіка. Новий цар Микола I неначебто вибачив Пушкіну. Але насправді він прагнув зробити поета покірним та привернути його на свій бік. До кінця життя цар став його цензором, за ним увесь час слідкували жандарми. Та поет залишився вірним своїм переконанням.
В січні 1837 року в домі Пушкіних сталося велике горе: на дуелі було поранено Пушкіна. Через декілька днів він помер. Його смерть - трагедія і для літератури, і для всієї Росії. Поховано О. Пушкіна у Святогорському монастирі на Псковщині, поруч із могилами його предків.
2. Евристична бесіда.
- Які біографічні факти поета вас вразили найбільше?
- Яких друзів знайшов О. Пушкіну Царськосельському Ліцеї?
3. Царськосельський ліцей
Робота з підручником
4. Слово вчителя
Пушкін у своїй творчості темі дружби відвів значне місце. Дружба для О. С. Пушкіна була поняттям священним. Саме в Ліцеї виховувалися почуття товариства і відданості друзям. Протягом усього життя поет пише вірші, присвячені друзям.
Але особливе місце в ліриці Пушкіна займають вірші, присвячені дню відкриття Ліцею. Цій даті поет присвятив не одну поезію. Та найвідоміший вірш – це “19 жовтня” (1825). Його поет написав під час заслання до Михайлівського. Внутрішній стан Пушкіна гармонує з сумом відмираючої природи. В засланні автор не відчуває себе всіма покинутим. Зв’язок з друзями у нього такий міцний, навіть вище державних заборон.
Наперекір волі царя друзі - ліцеїсти всеодно зустрічаються. Дружба рятує його духовно, допомагає долати негатив заслання і дарує надію на зустріч з близькими людьми. Друзі підтримували поета у важкі часи.
Ніби якийсь незвичайний внутрішній зв’язок завжди об’єднував ліцеїстів. Цей зв’язок не обривався ніколи. Їх братерська дружба не раз допомагала справлятися з життєвими труднощами. Вона надихала поета на чудову творчість, на створення справжніх літературних шедеврів.
4. Виразне читання учнями вірша «19 жовтня 1825 року».
5. Обмін враженнями про прочитаний твір.
- Яке враження справив на вас цей вірш?
- Кому він присвячений?
- Кого ще згадує автор у своїй поезії?
Яким є настрій ліричного героя?
- Яке гарне почуття возвеличує О. Пушкін у своїй поезії?
6. Читання уривку вірша О. Пушкіна в оригіналі.
7. Інтерактивна вправа «Навігатор».
- Відновіть твердження за ключовим словом.
1. 1811 рік - …
2. 19 жовтня - …
3. “Француз” - …
4. І. Пущин, В. Кюхельбекер, А. Дельвіг, М. Яковлєв - …
5. ХІІІ століття - …
6. Михайлівське - ...
7. Н. Гончарова - …
8. Цар Микола І - …
9. «У глибині сибірських руд» - …
10. Дантес - …
11. 14 грудня 1825 р. - …
12. Орина Родіонівна - …
13. 29 січня 1837 року - …
V. Підсумок уроку. Інтерактивна вправа “Мікрофон”.
VІ. Д/З: виразно читати та вміти аналізувати поезію.