Презентація на тему: "Поль Верлен. Життєвий і творчий шлях"

Про матеріал
Презентація до уроків зарубіжної літератури в 10 класі «Поль Верлен. Життєвий і творчий шлях» вирішує мету літературної освіти школярів - формування читацької культури учнів Такий вид роботи, коли біографія і творчість поета розглядаються разом, є корисним, оскільки учні можуть проаналізувати вірш, знаючи, на яких емоціях засновано твір, можуть зв’язати почуття поета з конкретними явищами.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Зарубіжна література 10 клас. Поль Верлен. Життєвий і творчий шлях Підготувала вчитель зарубіжної літератури Одеської ЗОШ №5 Орлова Елла Олександрівна

Номер слайду 2

План уроку1. Життєвий шлях: біографія Поля Верлена.2. Творчий шлях: збірки віршів і основні ознаки поезії П. Верлена.

Номер слайду 3

Мета уроку. Ознайомитися з біографією Поля Верлена. Поглибити знання про символізм. Розкрити особливості поезії Поля Верлена, ії провідні мотиви.

Номер слайду 4

Поль Верлен. Життєвий шлях. Чи гість минулих я століть, Чи того віку, що прибуде ?-Але востаннє, добрі люди, За мене Господа моліть. П. Верлен (1844 -1896)

Номер слайду 5

Поль Верлен (1844 - 1896) - видатний французький поет, людина, яка перебувала у вічному пошуку, у душі якої боролися протиріччя, яка страждала, грішила, помиля-лась, шукала істину, своє місце у житті.

Номер слайду 6

Поль Верлен - французький «король поетів» XIX століття. Його прониклива, художньо досконала лірика пере- давала дух декадентської доби.

Номер слайду 7

Як сказав німецький поет Генріх Гейне: «Світ розколовся, і тріщина пройшла крізь серце поета». Бо поет - це людина, котра надзвичайно тонко і глибоко відчуває, прагне краси і гармонії - гармонії світу, людських відносин.

Номер слайду 8

Біографія Здавалось, дитинство поета, яке він вважав «веселим», та його молоді роки не пророкували якихось негараздів. Поль Верлен народився 1844 р. у місті Мец, де служив тоді батько малюка, військовий інженер за фахом. Після його відставки родина переїхала до Парижа (1851).

Номер слайду 9

Біографія Батько, військовий інженер, вважав себе невдахою і для сина прагнув іншої долі, тільки для батька це асоціювалося з кар’єрою адвоката чи банкіра, а хлопець хотів поринути в мистецьке життя. Його захоплювали вірші поетів - символістів, хоча справді великим Поль вважав лише одного поета - Шарля Бодлера.

Номер слайду 10

Біографія Закінчивши ліцей (1862), юнак записався до університету на юридичний факультет, але через байдуже ставлення до професії адвоката його студентське життя було коротким. У 1864 р. Верлен вступив на службу до страхового товариства, а потім до мерії одного з паризьких районів і, нарешті, до міської ратуші.

Номер слайду 11

Біографія Він мав одного літературного вчителя - Шарля Бодлера, чиї «Квіти Зла» також великою мірою визначили тематику і загальну песимістичну атмосферу його творчості. Проте вже в цей час стала очевидною згубна пристрасть Верлена до богемного життя, з якою він так і не зумів упоратись і яка врешті - решт призвела його до падіння.

Номер слайду 12

Біографія На коротку мить Верлен повірив, що знайшов захист від згубного потягу в шлюбі з шістнад-цятирічною Матильдою Моте (1870), сподівався, що подружнє життя подарує йому ідилію щастя. Ці настрої знайшли відображення в збірці поета «Добра пісня» (1870). Але всі ті сподівання зазнали краху.

Номер слайду 13

Віктор Гюго назвав збірку «Добра пісня» «квіткою в бомбі». Бомба вибухнула тоді, коли в дім Верленів прийшов юний Артюр Рембо. Він нагадував Матильді варнака. Вона намагалася врятувати сімейне вогнище, але нічого з того не вийшло. Верлен теж захотів досягти внутрішньої свободи й неза-лежності від обивательського оточення. А що може бути вільнішим, аніж незалежне життя блукачів, якімандрують світом?

Номер слайду 14

Біографія У вересні 1871р. Верлен втікає з дому, залишивши молоду дружину з немовлям. Обидва поети блукають північною Європою, відвідують спершу Бельгію, потім Англію, знову поверта-ються до Бельгії.

Номер слайду 15

Дворічна подорож Бельгією та Англією разом із Рембо стала чи не найпродуктивнішим періодом для становлення Верлена - поета. У цей час виникають основи Верленової поетики «пісні без слів». Поет прагнув осягнути природу поетичної творчості, цікавився пошуками Моне, сугестивним впливом музики на людину.

Номер слайду 16

Напружене інтелектуальне життя Верлена стало конт-растом до його богемних блукань, почуття провини перед дружиною,переживань Рембо. Дружні стосунки поетів погіршилися, між ними вини-кали сварки, під час однієї з яких Верлен вистрелив у Рембо й поранив його. Брюссельський суд виніс вирок Верлену про позбав-лення волі терміном на два роки.

Номер слайду 17

Біографія Безперечно,за таких умов про подружнє життя не могло бути й мови, і Матильда розлучається з Полем назавжди. Щоправда, для Верлена це був період не тільки авантюр і пригод, а й час най-вищих поетичних досягнень. Саме тоді він створив чи не найкращу збірку поезій «Романси без слів» (1874), але занепад його як людини можна було тільки за-гальмувати, але не зупинити.

Номер слайду 18

У в’язниці Поль Верлен звернувся до Бога, навіть спробував навернути до католицизму й Рембо. Після повернення до Парижа він намагався помиритися з дружиною, але ця спроба була невдалою. Поет вирішив розпочати нове життя. Він поїхав до Лондона й улаштувався там на посаду викладача в коледжі. Його життя стало іншим. Основне в ньому - Мудрість і Віра. Згодом Верлен повернувся до Парижа, довго не міг знай-ти роботу, зрештою став пра-цювати вчителем.

Номер слайду 19

Біографія Обраний «королем поетів», немічний і хворий Верлен помер 8 січня 1896 р. у ма-ленькій жалюгідній квартир-ці. Він відчував себе поетом. Він і жив, як поет. Кохав, але його надії на щасливе подружнє життя не справдилися. Визнання метром і захоп-лення його творами наздо-гнало вже зневіреного митця.

Номер слайду 20

Пам’ятник Полю Верлену в рідному місті - Меці (столиці Лотарингії)

Номер слайду 21

Пам’ятник П. Верлену в Люксембургському саду. Париж

Номер слайду 22

Висновки Життя П. Верлена було сповнене злетів і падінь, добропорядного існування й ув'язнення, пошуками Бога, радощами богеми і безпритульного злидарювання. Пристрасний і неврівноважений, чутливий і надзвичайно емоцій-ний, він постійно шукав себе у суперечностях долі, виливаючи щастя і біль, тугу і самотність у віршах.

Номер слайду 23

Поль Верлен Творчий шлях (1844 -1896) Найперше - музика у слові! П. Верлен

Номер слайду 24

Збірки поезій «Сатурнічні поезії» - 1866 р. «Галантні свята» - 1869 р. «Добра пісня» - 1870 р. «Романси без слів» - 1874 р. «Мудрість» - 1880 р. « «Колишнє і недавнє»- 1884 р. «Любов» - 1888 р. «Паралельно» - 1889 р. «Щастя» - 1891 р.

Номер слайду 25

Загальні риси європейського модернізму:-особлива увага до внутрішнього світу особистості;-орієнтація на вічні закони філософії буття і мистецтва;-надання переваги творчій Інтуїції;-схильність до містицизму, підсвідомості;-пошук нових форм у мистецтві;-прагнення віднайти вічні ідеї, що можуть перетво-рити світ за законами краси і мистецтва.

Номер слайду 26

Особливості поетики П. Верлена1. Модернізм. Поет став новатором у поетичному мистецтві. Його поезія відноситься до такого літературного напряму як модернізм.(Модернізм - (від фр. - сучасний, найновіший) - загальна назва літературно-мистецьких тенденцій, що виникли у європейських літературах на межі XIX - XX ст.)2. Сугестивна лірика. Сугестія (лат. - натяк, навіювання ). Слово у поета діє не стільки своїм прямим значенням, скільки смисловим ореолом, який «навіває» інші настрої. 3. Імпресіонізм і символізм. Це течії модернізму. Сучасник Верлена,поет-теоретик Банвіль, писав йому: «Часом ви, можливо, плаваєте так близько від меж поезії, що ризикуєте потрапити в музику. Хто знає, може, ви й маєте рацію».4. Мелодійність. Найхарактернішою рисою творів поета є мелодійність, дивовижне поєднання звуків Із почуттями. У своїй поезії П. Верлен наблизився до розуміння душі, яка прагнула гармонії, але не знаходячи її у світі, плакала і страждала, виливаючи весь свій сум у мелодіях ліричних віршів.

Номер слайду 27

Збірка «Сатурнічні поезії» Перша збірка П. Верлена мала назву «Сатурнічні поезії» (1866) . Згідно з уявленнями астрологів, Сатурн - похмура, сумна планета, і Верлен зарахував себе до людей, народжених під нею, які не мають щастя в житті.

Номер слайду 28

Збірка «Сатурнічні поезії» Таким чином, меланхолія - і поетичний образ, і власний стан душі поета - визна-чальна риса його світосприйняття. Можливо, тому Верлен був такий близький і українським поетам, багато з них перекладали його вірші на українську мову.

Номер слайду 29

Збірка «Сатурнічні поезії» Осінь є метафорою утоми, старіння, смерті, що наближається; вітер символізує всесильний Рок; ліс - це матеріалізовані думки про минуле, мрії й розчарування; сутінки - образ хиткості буття; сніжні рівнини - туга.

Номер слайду 30

Збірка «Сатурнічні поезії»Шедевром цієї збірки став вірш “Осіння пісня..” (1866). Вірш увійшов до циклу "Сумні пейзажі". Це дійсно "сумний пейзаж". Одначе, не тільки і не стільки осінній пейзаж, скільки пейзаж душі.

Номер слайду 31

“Осіння пісня” «Осіння пісня» - один із найвідоміших творів. Поля Верлена. Вірш входить до першої збіркипоета «Сатурнічні поезії». Цей верленівський шедевр, який вимагає не-абиякої перекладацької майстерності, неодно-разово відтворювали українською мовою. Першим це зробив Павло Грабовський у 1897р. До цієї праці долучилися також Борис Тен, Мико-ла Лукаш, Григорій Кочур, Святослав Гординский, Михайло Москаленко, Ігор Качуровський, Всево-лод Ткаченко та інші майстри художнього пере-кладу.

Номер слайду 32

“Осіння пісня” Поезії збірки сповнені тривоги, туги й відчаю. Глибокий біль ліричного героя суголоснийсумним пейзажам, які стали своєріднимсимволом - уособленням людської душі. Тож ці пейзажні мініатюри П. Верлена почалиназивати пейзажами душі. Саме таким«пейзажем душі» став і вірш «Осіння пісня»,який увійшов до циклу «Сумні пейзажі».

Номер слайду 33

Поль Серюзьє. Меланхолія. 1891

Номер слайду 34

“Осіння пісня”НеголосніМлосні пісніСтрун осінніх. Серце тобіТоплять в журбі,В голосіннях. Блідну, коли. Чую з імли. Б'є годинник: Линуть думки. В давні роки. Мрій дитинних. Вийду надвір -Вихровий вир. В полі млистім. Крутить, жене. Носить мене. З жовклим листям. Переклад Григорія Кочура

Номер слайду 35

“Осіння пісня” Довгі жалі, Вийду - й мене Скрипок в імлі Вітер жене Спів осінній, - Напропале, Крають, смутні, Кине і знов Серце мені, Носить, немов Млосні й плинні. Лист опалий. Сил не стає, Переклад Михайла Москаленка Блідну, як б’є Час, як завше; Плачу, прудкі Давні роки Пригадавши.

Номер слайду 36

“Осіння пісня”: художні засоби Мелодичність вірша досягається за допомогою алітераційта асонансу. Центральним образом твору є метафора «пісеньскрипки осені». Це може бути і нескінченний осінній дощ, і монотоннезавивання листопадового вітру, і тужливі ридання. Саме цяосіння пісня стискає серце ліричного героя, потопивши його вжурбі. Спогади про минуле контрастують із трагічним світо-відчуттям і примушують ліричного героя йти в морок ночі, де його крутить і жене «вихровий вир». Символом непри-каяності і приреченості ліричного героя став жовтий листок,зірваний злим осіннім вітром; опалий листок у французькій мові називають «мертвим». Ритм вірша неначе повторює рух осіннього листка, який, кружляючи, падає додолу...

Номер слайду 37

"Не можна розуміти "Поетичне мистецтво" буквально... адже це, врешті-решт, лише пісня, та я й не став би будувати теорій". Але молоді поети-символісти сприйняли верленівський вірш саме як маніфест нового мистецтва: "Найперше — музика у слові! "

Номер слайду 38

“Поетичне мистецтво” Свій знаменитий вірш «Поетичне мистецтво» П. Верлен написав у 1874 , коли Франція відзначала двохсотріччя появи «Поетичного мистецтва» Ніколя Буало. Традиції мистецтва класицизму з його унормованістю і приписами були у французькій поезії надзвичайно міцними. Проте опублікувати його вдалося лише у листопаді 1882 р. Уперше твір був надрукований у "Парі модерн", а згодом увійшов у поетичну збірку Верлена “Колишнє і недавнє“.

Номер слайду 39

“Поетичне мистецтво” У вірші йдеться і про символізм (прагнення сягнути інших небес, тобто світу втаємниченого і прекрасного), і про імпресіонізм (тяжіння до передачі "пейзажу душі" - настрою, його найтон-ших відтінків і нюансів). Втім, сам Верлен зауважував, що не слід сприймати його вірш як новий догмат, нову естетичну програму.

Номер слайду 40

“Поетичне мистецтво” Найперше - музика у слові!Бери ж із розмірів такий,Що плине, млистий і легкий,А не тяжить, немов закови. Не клопочись добором слів,Які б в рядку без вад бриніли,Бо наймиліший спів - сп’янілий: Він невиразне й точне сплів,В нім - любий погляд з-під вуалю,В нім - золоте тремтіння дняІ зірок осіння метушня. На небі, скутому печаллю.

Номер слайду 41

“Поетичне мистецтво” Люби відтінок і півтон,Не барву - барви нам ворожі: Відтінок лиш єднати може. Сурму і флейту, мрію й сон. Винищуй дотепи гризькі ті,Той ум жорстокий, ниций сміх,Часник із кухонь тих брудних. Від нього плач в очах блакиті. Хребет риториці скрути. Та ще як слід приборкай рими: Коли не стежити за ними,Далеко можуть завести.

Номер слайду 42

“Поетичне мистецтво” Хто риму вигадав зрадливу?Дикун чи то глухий хлопчак. Скував за шаг цей скарб, що так. Під терпугом бряжчить фальшиво?Так музики ж всякчас і знов!Щоб вірш твій завше був крилатий,Щоб душу поривав - шукати. Нову блакить, нову любов,Щоб мчав, де далеч непохмура,Де чари діє вітерець,Де пахне м’ята і чебрець... А решта все - література. Переклад Григорія Кочура

Номер слайду 43

Естетичні погляди Поля Верлена У своєму мистецькому маніфесті Верлен виступаєза новий погляд на призначення поезії: поезія маєбути подібною до музики - майже безтілесною,побудованою на нюансах, невизначеною, нерито-ричною, ірраціональною, спрямованою до іншого, ідеального світу. Він виступає за природну музич-ність вірша, за недомовленість, натяк і відтінки, болише вони можуть з’єднати непоєднуване -«сурму й флейту, мрію й сон».

Номер слайду 44

Естетичні погляди Поля Верлена Поезія(за П. Верленом)має бути звернена не дорозуму, а до почуттів читача, тож пробуджуватив його уяві неймовірну кількість різноманітнихкартин і символів. Саме в цьому полягає завдан-ня справжньої поезії, якій протистоїть... літерату-ра, тобто поезія, що має бодай натяк на якийсьрозгорнутий сюжет. І ось до неї поет ставитьсядещо іронічно...

Номер слайду 45

Основні ознаки поезії Поля Верлена1. Змалювання “пейзажів душі”2. Музичність3. Символічність4. Живописність5. Мотиви печалі, розчарування

Номер слайду 46

Поль Верлен повів за собою не тільки покоління французьких символістів. Його творчістю захоплювались і відчували на собі його вплив Р. М. Рільке та О. Блок, Гарсіа Лорка та Б. Пастернак, А. Ахматова та П. Тичина, Л. Костенко. Тож нехай і у ваших душах назавжди залишиться П. Верлен, його прагнення красою змінити світ. Висновки

Номер слайду 47

Домашнє завдання 1. Прочитати статтю підручника «Поль Верлен» - стор. 160-162. 2. Прочитати статтю про поезії П. Верлена «Осіння пісня», «Поетичне мистецтво»- - стор. 163-167. 3. Вірш П. Верлена (за вибором) - вивчити напам’ять.

Номер слайду 48

Дякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Лейба Наталья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чигілейчик Жанна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Василькова Ірина
    Дякую за цікваий Дякую за цікавий та наповнений яскравими моментами урок!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
17 червня 2021
Переглядів
16145
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку