О.С.Пушкін «Пісня про віщого Олега».Поетизація давньоруської старовини. Літописне джерело «Пісні про віщого Олега» .

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу.Учні потрапляють в країну Пушкінград,де досліджують минуле. 3 групи: «літературознавці»,«історики", «мистецтвознавці»виконують свої завдання,щоб знайти слова-ключики,які відкриють легендарну країну і дізнаються про історію створення "Пісні про віщого Олега".
Перегляд файлу

Тема уроку:О.С.Пушкін «Пісня про віщого Олега».

                      Поетизація давньоруської старовини Літописне

                     джерело  «Пісні про віщого Олега» .

Мета уроку:презентувати основні відомості життя та

                    творчості  Олександра Пушкіна,

                   показати майстерну  обробку літописних джерел,

                    здійснену автором;  

                   поглибити знання  про побут і звичаї Київської Русі;   

                   сприяти формуванню стійкого інтересу до

                   історичного минулого свого народу.         

Обладнання:портрет О.С.Пушкіна,ілюстрації ,репродукції картин

                      В. Васнєцова до «Пісні про віщого Олега»:Зустріч Олега

                     з волхвом,Прощання Олега з конем,Олег бачить

                    кістки свого коня, тризна з Олегом.

Теорія літератури:балада,літопис.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

                                                             Хід уроку

                                                                                    Згадайте предків своїх,                                                                                     Щоб історія перед ними не згасла,

 І золотої нитки не губіть                                 

  О. Кобилянська

І.Організаційний момент

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя

-Кожен день несе людям нові знання,враження,новий досвід.Саме на уроках зарубіжної літератури ми можемо кожен раз подорожувати  у просторі і часі. Ось уже декілька уроків ми перебуваємо  з вами у країні  Літературних балад. Побували ми у…(діти називають країни , поетів та назви балад).А ось сьогодні я пропоную здійснити зупинку у Пушкінграді,зануритися у прекрасний поетичний світ Пушкіна.

Кожному з вас я хочу побажати,щоб на уроці ви були:

У-усміхненими;

С-спокійними;

П-прогресивними;

І-ініціативними;

Х-хоробрими.

Тобто я вам бажаю успіху!

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку,епіграфа.

ІV.Сприйняття і засвоєння учнями  нового матеріалу.

Пушкін…Всесвітньо відоме ім’я.Воно приходить до нас у дитинстві й залишається назавжди.Ще не вміючи читати,мабуть,кожен з нас уже знав чарівні казки Пушкіна,декламував його дзвінкі і співучі рядки « У край лукомор’я дуб зелений…»?І ось перед нами і хатка на курячих ніжках,і кіт учений ходить по золотому ланцюгу,і тридцять витязів,і русалка. Всі ми опиняємося у полоні казки,де буває те,чого не існує в житті,де добро завжди перемагає зло,а любов і щире серце розбивають найстрашніші чари. Але справа в тому,що там чекають не учнів,а дослідників. Адже це місто давнє- Пушкінград.Тому ми сьогодні дослідники минулого: 

 «літературознавці»,

 «історики»,

 «мистецтвознавці».

Дослідники  заздалегідь отримали завдання,які потрібно було виконати,використовуючи матеріал підручника і додатковий матеріал.

  Саме там я познайомлю вас з українським періодом життя і творчості поета. Завдання для вас: знайти слова-ключики,які допоможуть досягнути мети нашої подорожі.

               Вчитель показує на портрет О.Пушкіна

Століття 19 –те.Росія.

Москва.Будинок.Під вікнами квітки

На вулиці Молчановці.Там-мрія,

Поет великий народився там

на всі віки.

Він славний син великої Росії.

І пив з її дзвінкого джерела.

Вітри гойдали його думи-мрії,

І мов зірки родилися слова.

 

Хтось стукає,

До нас,напевно, гості.

(заходить О.Пушкін)

 

Що ж,здрастуй Пушкін!У життєвім леті

Буває різне.Але щоб ось так

З тобою,із поетом всіх поетів

Нам зустріч дарувалась…Це дива.

 

Дозволь,поете,двері привідкрити

До твого світу.В цей щасливий час.

І про твоє життя поговорити.

Ти ж був на Україні у той час?

 

                                       Учень -Пушкін           

Добридень вам.

Так знову ви відкрили

Мої надбання у казках й піснях?

  (до дітей)

Так,я бував на Україні.

Яка ж це славна у віках земля.

Мої дороги пролягали

По через найчарівніші міста.

 

Чернігів,Могильов,Великі Луки,

Дніпрові кручі…Катеринослав…

Я мріяв…Жив…Я брав перо у руки

Писав,писав…О,як я там писав!

 

А Крим! Його пейзажі мальовничі!

Кавказькі гори.Море.Теплі дні…

Здавалось,світ мене у казку кличе

І стелить густо перли чарівні.

 

Залишив Крим…А там-через Одесу

Направився у город Кишинів…

Та над усім цим-Київ.Мідні бані.

Ліси навколо.Кручі.Схили.Щекавиця.

Могила князя,що помер від змія.

Тим духом я надихатись не міг.

 

Заслухались?Ну,що ще вам сказати?

Повірте,я безмежно радий тим,

Що був на Україні.Й міг ступати

ЇЇ землею…Навіть часу плин

 

Не стер з моєї пам’яті ті ночі,

Що пахли медом,м’ятою,теплом.

Пісні народні…

Ви ж славні діти,що задумали дізнатись

Історії минувших літ.

Тому спасибі вам велике нині

За те,що на Вкраїні я живий.

Тепер піду,бо справи є нагальні

Відвідать ще уроки школярів.

(вчитель дякує,хлопчик-Пушкін виходить)

Вчитель.

Шановні діти. Ось яка незвичайна зустріч у нас відбулася.

Ви почули з уст самого Олександра Сергійовича про його перебування у нас на Україні. А ви не забули про моє завдання.Хто з вас був уважним і знайшов у розповіді Пушкіна ті слова-ключики,які нам потрібні для зупинки.

             (Діти називають:Київ,пісні,легенди,Щекавиця, «Повість  минулих літ»)

Саме ці слова допоможуть  продовжити нашу подорож.Пушкін написав багато творів на Україні. І «Бахчисарайський фонтан»,поему «Цигани»,працював над романом «Євгеній Онєгін».До цього періоду його творчості належить і «Пісня про віщого Олега»,написана на основі літописної легенди.

Зараз ми звертаємося до наших слів-ключиків:

                            Київ,

                           пісні,

                           Щекавиця,

                           Князь.

Надаємо слово «літературознавцям»

Завдання: перебування Пушкіна в Україні  та історія створення «Пісня про віщого Олега».

1 учень.О.С.Пушкін уперше побачив Київ 14 травня 1820 року,де провів лише день.У наступний приїзд-наприкінці січня 1821 року-він пробув у Києві два тижні.Про перебування Пушкіна в

Києві не збереглося документів і листів,адже засланий поет приїжджав сюди інкогніто(таємно).

 

2 учень.Надихавшись повітрям легендарної столиці першої слов’янської держави,що славилася своїми хоробрими воїнами,він відкрив для себе світ легенд Київської Русі.Увагу поета привернула легенда про київського князя Олега.Він відвідав могилу князя,похованого у древньому місті на овіяній легендами горі Щекавиця. «Пісня про віщого Олега»була задумана у 1821 році,а написав її автор лише наступного року.

 

3 учень.Одним із джерел при написанні вірша «Пісня про віщого Олега»стала історична та легендарна пам’ятка епохи Київської Русі-«Повість врем’яних літ»,де згадується про Олега.

 

4 учень.Отож  «Пісня» Пушкіна була написана на основі літописної легенди.Авторами літописів були літописці,які розповідали про ті історичні факти,свідками або учасниками яких були самі .Літописи з’явилися на Київській Русі на початку 10 століття.

 

Вчитель.Мандрувати минулим і не згадати про літописи як жанр ми не можемо.

Словникова робота.

Літопис-найдавніший вид історико-мемуарної  прози,що містить розташовані в хронологічному порядку коротенькі замітки й детальні оповідання про історичні події.

Вчитель.Щоб продовжити наше дослідження,ми знову звернемося до слів-ключиків:

                            князь Олег

                        «Повість минулих  літ»

Слово історикам.

Завдання:князь Олег та літописне джерело «Пісні про віщого Олега».

1 учень. Постать давньоруського князя Олега оповита таємницями,ім’я його обросло легендами і переказами. Згадки про князя можна знайти у відомій історичній та літературній пам’ятці епохи Київської Русі «Повість минулих літ»

2учень.Олег був доблесним воїном:він підкорив багато племен,повісив свій щит навіть на воротах Царгорода на ознаку перемоги. Була в його житті пригода,яка зацікавила поета.

3 учень.Послухайте голос століть.Це-уривок із книги «Повість минулих літ»

Вчитель.А зараз нехай прозвучить слово поета. На Русі завжди балади,билини виконувались під музичний супровід-гусли.

                                    (звучать гусли)

Виразне читання балади «Пісня про віщого Олега» учителем або заздалегідь підготовленим учнем під супровід гуслів.

Робота з текстом

Дослідницька робота

1.Знайдіть  у тексті застарілі слова.

                         Віщий,волхви,Перун,тризна,хазари,отроки,Царгород,

                        бранне  (сідло)

Словникова робота

Віщий-   1)здатний передбачати майбутнє;

               2)мудрий,проникливий.

Волхви-чаклуни,віщуни,знахарі,чудесники.

Перун-бог наймогутніших природних сил-грому і блискавки,покровитель воїнів,князів у древніх слов’ян.

Хазари-напівкочові племена,що в Ітис.н.е. жили в степах Південно-Східної європи.

Царгород-староруська назва Константинополя (сучасний Стамбул)

Отроки-пілітки до 15 років,князівська челядь. 

2.Які давньослов’янські обряди і повір’я згадуються у «Пісні». Ми  надамо слово  історикам-старообрядцям.

«Старообрядці»

На берегах славного Дніпра з давніх-давен оселилися світлоокі русяві люди,яких називали по-різному:руси,русичі,слов’яни.Відомо,що давні слов’яни були язичниками і поклонялися ідолам. За повір’ям,зустріч із чародієм-ворожбитом несе якісь неприємності.  У «Пісні» згадується  горб-це великий земляний насип,який насипався над могилою вельмож. Описується  також  давній обряд поминання померлих-тризна.

Тризна у давніх слов’ян до ІІІ ст.була частиною поховального обряду. Це завершальний обряд похорону,поминки по небіжчикові. Ця частина складалася спочатку із змагань,жертвоприношень,а пізніше-з поминального бенкету. Оскільки русичі вважали,що під час тризни не можна сумувати,тому й «хмільна бенкетує дружина»

Вчитель. А тепер дайте відповідь. Для чого автор використовує застарілі слова?

 (поет намагається відтворити історичний колорит легенди)

3..Порівняйте тексти легенди і вірша Пушкіна.

Дотримується чи відходить поет від літопису.

Діти у групах зачитують тексти вірша і уривки літопису,порівнюють.

Висновок:Усі частини літописного  переказу досить точно передаються у вірші. Отже,поет дотримується першоджерела.

Релаксація.

А тепер сядьте зручніше,закрийте очі,послухайте музику і  подумки перенесіться в те місце,де б ви хотіли  бути.

 

4. Вчитель.Подумайте,яке зі значень слова «віщий» характеризує князя Олега.

(«віщий»-значить  «мудрий,проникливий»)

3.У творі діють два основних герої:провісник-чародій і князь Олег.

Ваше завдання:порівняти ці два персонажі,знайти у тексті слова,що ними характеризує автор героїв.

Провісник        

 

Князь Олег

«старий чарівник», «Перунові тільки покірний старик», «провісник він людської долі», «улюбленець вічних богів», «волхви не бояться земних владарів,правдива і вільна їх мова»

«Віщий Олег-войовник», «за напад-мечам і пожарам прирік він ниви хазарські і хати»

 

Бесіда

-Хто з героїв сильніший? Доведіть свою думку.

(Вони сильні обидва.Князь має реальну владу на землі,а віщун має знання,що не доступні простим людям)

-Що  єднає цих двох,здавалося б ,різних героїв?

(Обидва сильні,сміливі,впевнені в собі)

5.Як ви думаєте,чому вірш називається  «піснею»?

(оспівується  легендарного героя,його життя,подвиги)

 

Вчитель вказує на зв'язок з українською літературою,коли вивчали історичні пісні.

Діти пригадують визначення терміну:

історичними називаються ті пісні,у яких розповідається про важливі історичні події або про історичних осіб.

 

Вчитель.Слово надаємо

              групі мистецтвознавців

Завдання: В.Васнецов та його картини до  «Пісні про віщого Олега»

1 учень.У1899 році В.Васнецов працював над ілюстраціями до «Пісня про віщого Олега»О.Пушкіна.Ці ілюстрації були присвячені для академічного видання творів поета до 100-річчя від дня його народження. Оформлення було виконано художником у стилі багато прикрашених орнаментами й мініатюрами давньоруських рукописних книг.

 

2 учень.Картини надзвичайно гарні по кольоровій гамі,застосовує теплі кольори. І в той же час,малюючи акварелями,майстер використав контрасні кольори,довівши їх до гармонійного поєднання.

Бесіда

-Які епізоди зображено на репродукціях картин ?

-Аргументуйте свою відповідь уривками з тексту.

ІІІ.Закріплення вивченого матеріалу

1.Кросворд

По горизонталі:

1.Напівкочові племена,що в І тис. н.е. жили в степах Південно-Східної Європи.(хозари)

2.Імя автора вірша «Пісня про віщого Олега».(Олександр)

3.Бог грому і блискавки,покровитель воїнів,князів у давніх слов’ян(Перун)

4.Староруська назва сучасного Стамбула.(Царгород)

По вертикалі:головний герой вірша.(Олег)

 

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV.Підведення підсумків.Оцінювання.

Перечитайте другий епіграф до уроку. Перед вами –народна мудрість,перевірена століттями.Дайте мені відповідь на питання:

-Чи вірите ви в те,що доля кожного з нас визначена заздалегідь?

                               (відповідь учнів)

V.Домашнє завдання.

Вивчити напам’ять  уривок  з «Пісні про віщого Олега».

 

 

 

 

 

 

3.

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
1172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку