Тема. Обчислення за рівняннями хімічної реакції маси або кількості продукту, якщо один з реагентів узято в надлишку.
Мета. Закріпити навички розв’язування розрахункових задач; навчитись обчислювати за рівняннями реакції масу або кількість речовини продукту, якщо один з реагентів взято у надлишок; сформувати суть поняття «надлишок»; вміти застосувати на практиці теоретичні знання.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Форми роботи: словесні, бесіда, групова робота, виконання інтерактивних вправ, виконання алгоритму.
Обладнання. ПСХЄ, картки.
Хід уроку.
І.Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Незакінчене речення»
трикутниках?
ІІІ. Оголошення теми. Представлення очікуваних результатів.
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Вчитель. В основі будь-якого хіміко-технологічного процесу лежить хімічне перетворення речовин – хімічні реакції. Їхню суть виражають хімічними рівняннями, що складаються на основі закону збереження маси речовини.
Питання. Сформулюйте закон збереження маси речовин і поясніть його суть з погляду атомно-молекулярного вчення.
Вчитель. Ви знаєте, що речовини взаємодіють у певних співвідношеннях. Але часто одна з вихідних речовин береться у надлишку, щоб забезпечити повнішу взаємодію іншої речовини. Реакція між речовинами відбувається доти, доки повністю прореагує одна з них, а надлишок іншої речовини залишається. Він участі в реакції не бере.
Питання. Що потрібно врахувати, розв’язуючи задачі даного типу? Обговорення. Висновки.
ІІІ. Алгоритм обчислення за рівнянням хімічної реакції, якщо одна з вихідних речовин узята в надлишку.
№ |
Послідовність дій |
Приклади виконання дій |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
|
Уважно прочитайте текст задачі.
Запишіть рівняння реакції Підкресліть формул речовин, про які йдеться в задачі З рівняння реакції з’ясовуємо мольне співвідношення речовин Обчисліть фактично дану кількість речовин реагентів за потрібною формулою Знайдіть, яка з вихідних речовин взята у надлишку Розрахунок здійснюйте за речовиною, яка повністю використовується у реакції Запишіть відповідь |
Обчисліть об’єм хлору (н.у.),який утвориться внаслідок взаємодії 8,7г манган (IV)оксиду, та розчину хлоридної кислоти, що містить гідроген хлорид масою 18г.
Дано: m (MnO2)=8г m (HCl)=10г V(Cl2) - ? н.у. MnO2+4HCl→MnCl2+Cl2+2H2O
MnO2+4HCl→MnCl2+Cl2+2H2O 1 4 n(MnO2):n(HCl)=1:4
n(MnO2)= m(MnO2)=8,7г____ =0,1моль M(MnO2) 87г/моль n(HCl)=0,5моль
1:4=0,1:0,4(маємо 0,5 моль) отже HCl в надлишку
Розрахунок проводимо за MnO2 n(MnO2)=n(Cl2)=0,1моль V(Cl2)н.у.=0.1моль▪22,4л/моль=2,24л.
Відповідь: V(Cl2)н.у.= 2,24л.
|
IV. Осмислення знань.
Розв’язування задач по рядах; представник ряду розв’язує біля дошки.
1 задача. Змішали оксид кальцію масою 300г і оксид сульфуру (IV) масою 400г. Які речовини і якої маси залишились після реакції?
2 задача. До розчину хлоратної кислоти, що містить 20г HClO3 долили розчин хлоридної кислоти, що містить 15г HCl. Визначте об’єм хлору (н.у.) що виділився.
3 задача. Змішали 50г алюмінію і 100г брому. Визначити, які речовини і якої маси залишились після реакції.
V. Практичне застосування набутих знань.
Робота в групах.
Група 1.
Задача №1.
Визначте масу осаду, що утворюється при змішуванні розчинів, що містить одинакові маси натрій хлориду та аргентум нітрату – по 20г кожного.
Задача №2.
Визначте об’єм газу (н.у.), що виділяється при зануренні 13г цинку в хлоридну кислоту масою 118г з масовою часткою гідроген хлориду 15%.
Група 2.
Задача №1.
Визначте масу осаду, що утвориться при взаємодії розчинів, що містять 50г калій йодиду і 50г аргентум нітрату.
Задача №2.
Визначте масу солі, що утвориться при взаємодії 22,98мл розчину з масовою часткою сульфатної кислоти 10% (ρ= 1,066г/мл) та 100г розчину з масовою часткою барій хлориду 5,2%.
Група 3.
Задача №1.
Підігрівали суміш об’ємом 1л, що містить 60% водню і 40% хлору (за об’ємом). Який об’єм і склад (у % за об’ємом)суміші газів, що вийшла?
Задача №2.
Концентрована хлоридна кислота, об’ємом 50мл (ρ=1,2г/мл), що містить 39% HCl взаємодіє з KMnO4 кількістю речовини 0,1 моль. Який об’єм хлору (н.у.) виділиться при цьому?
VI. Підбиття підсумків уроку.
Де, в повсякденному житті знадобиться вміння розв’язувати задачі на надлишок?
VII. Домашнє завдання.
Розв’язати задачі за даною таблицею
Рівень
|
Варіант |
Рівняння реакції BaCl2+H2SO4→BaSO4+2HCl |
|||
1 |
m BaCl2 |
m H2SO4 |
m BaSO4 |
m речовини, що не прореагевала |
|
1 2 3 |
104г 25г 52г |
50г 9,8г 26г |
|
|
|
2 |
1 2 3 |
2P+3I2→2PI3 |
|||
m P |
m I2 |
m PI3 |
|
||
6,2г 90г 48г |
25,4г 180г 300г |
|
|
||
3 |
1 2 3 |
|
|||
mKMnO4 mHCl
158г 200г 40г 109,5г 504г 1кг
|
VCl2 н.у. |
|