Обчислення за рівняннями хімічної реакції маси або кількості продукту, якщо один з реагентів узято в надлишку.

Про матеріал
Матеріал допоможе закріпити навички розв’язування розрахункових задач; навчитись обчислювати за рівняннями реакції масу або кількість речовини продукту, якщо один з реагентів взято у надлишку; сформувати суть поняття «надлишок»; вміти застосувати на практиці теоретичні знання.
Перегляд файлу

Тема. Обчислення за рівняннями хімічної реакції маси або кількості продукту, якщо один з реагентів узято в надлишку.

 

Мета. Закріпити навички розв’язування розрахункових задач; навчитись обчислювати за рівняннями реакції масу або кількість речовини продукту, якщо один з реагентів взято у надлишок; сформувати суть поняття «надлишок»; вміти застосувати на практиці теоретичні знання.

 

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

 

Форми роботи: словесні, бесіда, групова робота, виконання інтерактивних вправ, виконання алгоритму.

Обладнання. ПСХЄ, картки.

Хід уроку.

І.Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Незакінчене речення»

 

  1. Фізична величина, яка виражає число структурних частинок…….
  2. Літера, якою позначається кількість речовини……
  3. Одиниця вимірювання кількості речовини……
  4. Число структурних частинок в 1моль речовини…..
  5. Кількість речовини кисню в якій міститься 60,02 ∙ 10²³ молекул….
  6. Маса 1моль речовини….
  7. Формула для визначення молярної маси….
  8. Маса 1моль кисню…..
  9. Молярна маса H2SO4 становить….
  10. В однакових об’ємах різних газів за однакових умов ….
  11. Об’єм 1моль газу…
  12. Значення молярного об’єму…..
  13. Молярний об’єм і кількість речовини пов’язані співвідношеннями….
  14. Об’єм 3моль водню становить….
  15. Водень і хлор реагують між собою в об’ємних співвідношеннях….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Завдання 2. Як повязані між собою величини у

трикутниках?

ІІІ. Оголошення теми. Представлення очікуваних результатів.

 

IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

 

Вчитель. В основі будь-якого хіміко-технологічного процесу лежить хімічне перетворення речовин – хімічні реакції. Їхню суть виражають хімічними рівняннями, що складаються на основі закону збереження маси речовини.

 

Питання. Сформулюйте закон збереження маси речовин і поясніть його суть з погляду атомно-молекулярного вчення.

Вчитель. Ви знаєте, що речовини взаємодіють у певних співвідношеннях. Але часто одна з вихідних речовин береться у надлишку, щоб забезпечити повнішу взаємодію іншої речовини. Реакція між речовинами відбувається доти, доки повністю прореагує одна з них, а надлишок іншої речовини залишається. Він участі в реакції не бере.

Питання. Що потрібно врахувати, розвязуючи задачі даного типу? Обговорення. Висновки.

  1. З’ясувати, яка з вихідних речовин узята в надлишку, бо надлишок не реагуватиме.
  2. Подальші обчислення робити за тією речовиною, яка прореагувала повністю.
  3. Ознакою того, що дана задача на надлишок, є зазначення в її умові даних обох речовин, що взаємодіють між собою.

 

ІІІ. Алгоритм обчислення за рівнянням хімічної реакції, якщо одна з вихідних речовин узята в надлишку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Послідовність дій

              Приклади виконання дій

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

4.

 

 

5.

 

 

 

6.

 

 

 

7.

 

 

8.

 

 

 

 

 

9.

 

Уважно прочитайте текст задачі.

 

 

 

Запишіть скорочену умову і вимоги задачі за допомогою загальноприйнятих значень.

Запишіть рівняння реакції

Підкресліть формул речовин, про які йдеться в задачі

З рівняння реакції з’ясовуємо мольне співвідношення речовин

Обчисліть фактично дану кількість речовин реагентів за потрібною формулою

Знайдіть, яка з вихідних речовин взята у надлишку

Розрахунок здійснюйте за речовиною, яка повністю використовується у реакції

Запишіть відповідь

Обчисліть об’єм хлору (н.у.),який утвориться внаслідок взаємодії 8,7г манган (IV)оксиду, та розчину хлоридної кислоти, що містить гідроген хлорид масою 18г.

 

Дано:

m (MnO2)=8г

m (HCl)=10г

V(Cl2) - ?

н.у.

MnO2+4HClMnCl2+Cl2+2H2O

 

MnO2+4HClMnCl2+Cl2+2H2O

  1          4

n(MnO2):n(HCl)=1:4

 

 

 

 

n(MnO2)= m(MnO2)=8,7г____ =0,1моль      

                  M(MnO2)  87г/моль

n(HCl)=0,5моль

 

1:4=0,1:0,4(маємо 0,5 моль) отже HCl в надлишку

 

 

Розрахунок проводимо за MnO2

n(MnO2)=n(Cl2)=0,1моль

V(Cl2)н.у.=0.1моль▪22,4л/моль=2,24л.

 

 

 

Відповідь: V(Cl2)н.у.= 2,24л.

 

 

IV. Осмислення знань.

Розвязування задач по рядах; представник ряду розвязує біля дошки.

 

1 задача. Змішали оксид кальцію масою 300г і оксид сульфуру (IV) масою 400г. Які речовини і якої маси залишились після реакції?

2 задача. До розчину хлоратної кислоти, що містить 20г HClO3 долили розчин хлоридної кислоти, що містить 15г HCl. Визначте обєм хлору (н.у.) що виділився.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

3 задача. Змішали 50г алюмінію і 100г брому. Визначити, які речовини і якої маси залишились після реакції.

 

V. Практичне застосування набутих знань.

 

 Робота в групах.

 

Група 1.

Задача №1.

Визначте масу осаду, що утворюється при змішуванні розчинів, що містить одинакові маси натрій хлориду та аргентум нітрату – по 20г кожного.

Задача №2.

 Визначте обєм газу (н.у.), що виділяється при зануренні 13г цинку в хлоридну кислоту масою 118г з масовою часткою гідроген хлориду 15%.

Група 2.

Задача №1.

 Визначте масу осаду, що утвориться при взаємодії розчинів, що містять 50г калій йодиду і 50г аргентум нітрату.

Задача №2.

 Визначте масу солі, що утвориться при взаємодії 22,98мл розчину з масовою часткою сульфатної кислоти 10% (ρ= 1,066г/мл) та 100г розчину з масовою часткою барій хлориду 5,2%.

Група 3.

Задача №1.

Підігрівали суміш обємом 1л, що містить 60% водню і 40% хлору (за обємом). Який обєм і склад (у % за обємом)суміші газів, що вийшла?

Задача №2.

 Концентрована хлоридна кислота, об’ємом 50мл (ρ=1,2г/мл), що містить 39% HCl взаємодіє з KMnO4 кількістю речовини 0,1 моль. Який об’єм хлору (н.у.) виділиться при цьому?

 

VI. Підбиття підсумків уроку.

 

Де, в повсякденному житті знадобиться вміння розвязувати задачі на надлишок?

 

VII. Домашнє завдання.

 

Розвязати задачі за даною таблицею

 

 

 

 

 

Рівень

 

Варіант

Рівняння реакції

BaCl2+H2SO4BaSO4+2HCl

      1

m BaCl2

m H2SO4

m BaSO4

m речовини, що не прореагевала

1

2

3

104г

25г

52г

50г

9,8г

26г

 

 

 

2

 

 

1

2

3

2P+3I2→2PI3

m P

m I2

m PI3

 

6,2г

90г

48г

25,4г

180г

300г

 

 

 

      3

        

       

         

         1

2

3

2KMnO4+16HCl→2MnCl2+5Cl2+2KCl+8H2O

   mKMnO4          mHCl

       

        158г               200г

         40г              109,5г

         504г              1кг

 

VCl2 н.у.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Товстолес Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
26 травня 2020
Переглядів
1376
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку