Тема уроку: Семінарське заняття по темі “Загальні відомості про елементи – неметали та їх сполуки”
Мета уроку: Створити умови для повторення найважливіших властивостей і застосування простих речовин та сполук Оксигену, Нітрогену, Сульфуру, Карбону, Фосфору (сірки, оксидів сульфуру, сульфатної кислоти; азоту, оксидів нітрогену, аміаку, нітратної кислоти, нітратів і солей амонію; фосфору, Фосфор(V) оксиду, ортофосфатної кислоти і фосфатів; оксидів Карбону і карбонатів). Сприяти розвитку загальнонавчальних умінь і навичок: уміння виділяти головне, робити аналіз, синтез, порівняння, узагальнення. Сприяти розвитку вміння використовувати комп’ютерні технології для оволодіння знаннями з хімії.
Екологічне виховання. Патріотичне виховання учнів. Формування ключових компетентностей.
Тип уроку: Семінарське заняття
Методи і прийоми роботи на уроці: Бесіда, контроль знань за допомогою електронного варіанту тестів, робота з електронним посібником, методична система «Допомога», робота з підручником, робота з дидактичним матеріалом, демонстрації, хімічний експеримент .
Міжпредметні зв’язки: Фізичні властивості речовин (фізика), шкідливий вплив викидів оксидів Нітрогену і Сульфуру на навколишнє середовище; Значення озонового шару для життя організмів на Землі; Кислотні дощі (екологія, біологія, ОБЖ). Поширення корисних копалин (географія). Застосування амоніаку в медицині та сільському господарстві .
Наочність: Періодична система хімічних елементів Д.І.Мендєлєєва, карта “Дерево пізнання – відкриття світу щоденно”, набір реактивів для проведення якісних реакцій на сульфат-іон, карбонат-іон, хлорид-іон, нітрат-іон, гідроген-іон. Комп’ютери. Довідники з хімії. Збірники завдань для тематичного оцінювання учнів (автори С.Г.Дехтяренко, І.М. Хандождко). Тести по темі “Неметали.10 клас” (електронний варіант). Програмно-методичний комплекс “Періодична система хімічних елементів Д.І.Мендєлєєва”
Етап уроку |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат |
1. Психологічний настрій |
Звернення до учнів – коментар вислову В.Сухомлинського |
Створення сприятливого психоемоційного клімату на уроці |
2. Мотивація знань учнів |
Постановка завдань уроку |
Повторити найбільш головне з вивченого по темі “Загальні відомості про елементи-неметали та їх сполуки”. |
3. Актуалізація знань учнів |
Методична система «Допомога» |
Визначити рівень освітньої компетентності, початкове сприйняття матеріалу на базі власного досвіду |
4. Усвідомлення змісту |
Організація роботи з електронним посібником. Хімічний експеримент. Повідомлення учнів з роботи по МАН – місцевий матеріал |
Засвоєння і узагальнення матеріалу з теми. Розвиток загальнонавчальних умінь і навичок : уміння виділяти головне, робити аналіз, синтез, порівняння, узагальнення. |
5. Рефлексія |
Тести (електронний варіант). Робота з дидактичним матеріалом |
Виявлення власного рівня знань з теми. Закріплення вивченого на уроці |
6. Домашнє завдання |
Репродуктивного і творчого характеру. |
Засвоєння матеріалу. Розвиток критичного мислення.Розвиток вміння використовувати комп’ютерні технології для оволодіння знаннями з хімії. |
7. Підсумок уроку |
Які є проблеми з даної теми? |
Визначення перспектив на майбутні уроки |
Хід уроку:
У великого педагога В.Сухомлинського є такий вислів: «Музика виправляє душу людини, як гімнастика тіло». Ви чули коли-небудь як співає природа, пробуджуючись від зимового сну? Як співають стіни будинку , в якому панує мир і злагода? Чи, можливо, ви чули, як співає душа людини? Як ви думаєте, від чого може співати душа людини? Від радості, щастя…
А що нам може на уроці принести радість? Успіх, вдача.
Так, хоч невеликий успіх може зробити нас щасливими.
То ж я бажаю вам, щоб в кінці уроку, прислухавшись до стану своєї душі, ви відчули її спів.
ІІ. Мотивація знань учнів.
Сьогодні у вас не зовсім звичайний урок. Ми проведемо його не в кабінеті хімії, а в комп’ютерному класі. Сьогодні у нас – урок-семінар по темі “Загальні відомості про елементи-неметали та їх сполуки”.
Перед вами стоїть сьогодні завдання повторити найбільш головне з вивченого по темі “Загальні відомості про елементи-неметали та їх сполуки”.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
Робота з періодичною системою
=Який з вивчених елементів є найбільш поширеним в природі? (Оксисен)
=Який з вивчених елементів, сполука якого має важливе промислове значення як сировина дуже розповсюджене в нашому районі? (Фосфор – апатити)
ІV Усвідомлення змісту
1.Користуючись Програмно-методичним комплексом “Періодична система хімічних елементів Д.І.Мендєлєєва” підготувати повідомлення про:
Оксиген. Заслуга Л.Лавуазьє у відкритті кисню і повалені флогістонної теорії.
Карбон. Пояснити, чому графіт, алмаз і вугілля є алотропними модифікаціями простої речовини вуглецю.
Фосфор. Дати інформацію про походження назви елемента Фосфору та про його алотропні видозміни.
Нітроген. Історія відкриття нітрогену. Які він має ізотопи?
Сульфур. В чому причина популярності сірки?
2.Повідомлення із роботи учениці Борисенко Катерини «Періодична система хімічних елементів періодичної системи в надрах Чернігівського району», підготовленої на конкурс-захист учнівських науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН. Чернігівські апатити.
3.Хімічний експеримент
Якісні реакції на сульфат-іон, карбонат-іон, хлорид-іон, нітрат-іон, гідроген-іон.
Дано речовини : В прономерованих пробірках сульфатна кислота, натрій хлорид, натрій карбонат, натрій сульфат, натрій нітрат. За допомогою якісних реакцій розпізнати ці речовини.
1 етап: виявлення сульфатної кислоти за допомогою лакмусу.
ІІ етап: Виявлення натрій карбонату + HCl
ІІІ етап. Виявлення натрій хлориду + аргентум нітрат
ІV етап: Виявлення натрій сульфату + барій хлорид
Vетап: Виявлення натрій нітрату
Розкладання натрій нітрату під час розкладання.
Робота з підручником стор.64 (72). Залежність продуктів нагрівання нітратів від природи металу.
Використання довідкових матеріалів: Витискувальний ряд металів.
V. Рефлексія
VIДомашнє завдання:
V. Підсумок уроку:
Як сьогодні у вас співала душа? Які є проблеми з даної теми? Що треба підучити, готуючись до заключного уроку з неорганічної хімії?
Оксиген. Заслуга Л.Лавуазьє у відкритті кисню і повалені флогістонної теорії.
Карбон. Пояснити, чому графіт, алмаз і вугілля є алотропними модифікаціями простої речовини вуглецю.
Фосфор. Дати інформацію про походження назви елемента Фосфору та про його алотропні видозміни.
Нітроген. Історія відкриття нітрогену. Які він має ізотопи?
Сульфур. В чому причина популярності сірки?
Оксиген. Заслуга Л.Лавуазьє у відкритті кисню і повалені флогістонної теорії.