Обдаровані діти і STEM-освіта на уроках географії.
Багато людей вважають, що творчість є вродженим талантом, яким можуть володіти лише деякі діти, у той час як інші його позбавлені. Але насправді творчість – це більше навичка, ніж вроджений талант, і вчителі можуть допомогти своїм учням успішно його розвивати.
Обдаровані діти — це діти, які різко виділяються із середовища ровесників високим розумовим розвитком, що є результатом як природних задатків, так і сприятливих умов виховання.
Обдарованість — це сукупність здібностей, що дозволяють індивіду досягти вагомих результатів в одному або декількох видах діяльності, що є цінними для суспільства. Ця якість формується і проявляється в діяльності.
Талановитий — це той, хто має дуже високий ступінь здібностей до якої-небудь спеціальної діяльності (музичної, художньої, літературної, технічної, спортивної), причому ці здібності вже значною мірою встигли реалізуватися в конкретних суспільно значимих процесах. Крім того, у цей термін зазвичай вкладаються ще дві ознаки: наявність виявленого творчого елемента і домінування природжених якостей.
Як ключ до досягнення успіху у практично будь-якому виді діяльності, творчість є найважливішим компонентом здоров'я та щастя, а також основною навичкою, яка важлива для всебічного розвитку добувачів освіти. Творчість не обмежується художнім і музичним проявом, вона має першорядне значення також і в науці, математиці, географії і т.д.. Творчі люди – вони більш гнучкі та вміліші, що робить їх здатними краще адаптуватись до технологічних досягнень і змін будь-якого роду, а також допомагає використовувати нові можливості.
Таких дітей ми відносимо до обдарованих. То чи порібно розвивати бдарованість чи діти вже народжуютьмя творчими?
Подивимося на прикладі моніторингу розвитку обдарованості учнів з предмету географія.
У школі ми починаємо знайомитися з наукою про Землю з розповідей про мандрівників, відкривачів, мореплавців, і це прекрасно. Адже перш ніж говорити про території, будь-то материки чи країни, треба знати імена тих, завдяки кому ми їх вивчаємо.
Ось кілька практичних способів зацікавити географією не лише дітей, а й самим полюбити цю прекрасну науку.
Мотивувати до вивчення географії можна через те, що дітям вже подобається. Якщо це математика, пропонуйте географічні задачі, наприклад, на зміну температури і атмосферного тиску з висотою, на азимути, масштаби.
Я часто поєдную навколо однієї теми декілька дисциплін, це набагато цікавіше та дозволяє дитині сформувати цілісну картину світу. Якщо це музика, пропоную пограти в асоціації: жанр музики – країна. Подаю, наприклад, тему ландшафтів через призму класичної музики: з яким композиціями асоціюються тайга, широколистяний ліс, лісостеп, а з якими степ? Згадуємо географічні об’єкти в картинах, якщо дитина дуже гарно малює. Таким дітям пропоную участь у конкурсі плакатів, коміксів на екологічну тематику від ХПІ; фотоконкурс, конкурс малюнків «Сіверський Донець – очима молоді».
Ще один спосіб зацікавити географією – подорожі. Прокладаємо нові маршрути: містом, районом, країною, світом. Вивчаємо карту разом.
Більше часу намагаємось, за сьогоднішніх реалій, проводимо спілкуючись з природою. Використовую для прогулянок екостежки, адже це про повагу до оточуючого середовища і екологічну грамотність.
Знайомитися з географією легше і цікавіше через діяльнісний підхід.
Географія є інтегрованою і практичною галуззю знань, вона супроводжує нас щодня: коли подорожуємо; вживаємо їжу, нетрадиційну для української кухні; споживаємо товари, що вироблені в інших регіонах світу, вивчаємо мови.
Межі географії важко окреслити шкільним підручником чи атласом, вона пов’язана з кожною наукою, тому так важливо допомогти дитині відшукати ці зв’язки та сформувати цілісну картинку цього прекрасного світу.
Видатний психолог Н. С. Лейтес пропонує розділити здібних дітей на три категорії:
І – діти з раннім "підйомом інтелекту" (рано починають читати, писати в 3 – 4 роки. Потім захоплюються однією галуззю і роблять неабиякі успіхи в ній. У них залишається бажання до розумового навантаження);
ІІ – діти з яскравими проявами здібностей до окремих видів діяльності і предметів (зазвичай, мають загальний рівень інтелекту, але особливий нахил до певного предмету, до певного виду діяльності);
ІІІ – діти з потенційними ознаками обдарованості (не випереджують своїх однолітків за загальним розвитком, але вирізняються особливою своєрідністю розумової роботи, яка вказує на їхні неординарні здібності. Ця своєрідність полягає в особливій оригінальності й самостійності суджень, у неординарності поглядів з різних питань. Зазвичай, високих результатів такі діти досягають, якщо мають сприятливі умови розвитку).
Дослідники твердять, що обдаровані і талановиті діти володіють усім необхідним для досягнення життєвого успіху. Разом із тим, якщо таких школярів залишити самих на себе, то вони не розвивають до максимального рівня успадкований потенціал [1, с. 19].
Конкурси, де брали участь здобувачі освіти:
Мер міста – екологічна тематика. МАН, Всеукраїнська олімпіада з географії – учень, з яким починали зі шкільного конкурсу..
Ядерна енергія і світ. Перемога учня, з яким два роки до цього почали брати участь у різних конкурсах і дійшли до перемоги.
Великий стимул пошуку, показати свої вміння говорити, виступати і тримати свою позицію дає Каразінський колоквіум, у якому дуже багато бажаючих взяти участь.
Турніри дають змогу учням не лише у пошуку нової цікавої інформації, а ще й вміння культурно відстоювати свою точку зору.
Топоніми рідного краю розвивають не лише географічну складову розвитку дитини, а й історичну, етнічну, літературну… Олімпіади, МАН і т.д.
Будь-яка дитина, побачивши свої здібності, намагається досягти кращих результатів, а допомагає ій у цьому, звичайно, вчитель і батьки.
Характерними особливостями обдарованих дітей є:
Завдяки численним умінням (класифікувати, установлювати причинно-наслідкові зв'язки, планувати і прогнозувати, робити висновки) вони здатні краще за інших займатися самостійною діяльністю, особливо в галузі літератури, математики, проведенні дослідів, спостережень.
Вони вміють критично оцінювати навколишню дійсність і прагнуть проникнути в суть речей і явищ, фантазувати.
Тож, висновок. Географія – це наука, що вивчає функцію, ґенезу об’єктів і явищ через їх структуру, а тому пошук аналогій за структурою є найбільш доступним.
Велику роль у навчальному процесі викладання географії в ліцеї відводиться впровадженню новітніх технологій та сучасних методів навчання, які орієнтуються на розвиток обдарованої й творчої особистості. Творчість – це вищий рівень логічного мислення; це напруження всіх духовних сил людини (проникливе спостереження за явищами, вибіркове запам’ятовування, пильна увага, емоційна наснага (натхнення), гнучкість мислення та уяви в їх складному поєднанні).
Використання творчих завдань на уроках географії, педагогічними вимогами яких є доступність, зв’язок із програмою, відповідність віковим інтересам учнів, є невід’ємною частиною уроку.
Зі свого досвіду роботи вважаю, що варто розвивати творчі здібності у школярів, адже ці діти – майбутнє нашої держави. Діти дуже близькі до природи, і творчість є невід'ємною частиною їх життя. Завдання батьків та вчителів — допомогти дитині зберегти творче ставлення до життя.
ЛІТЕРАТУРА
1. Євтух М. Б., Волощук І. С. Альфа і омега у підготовці педагогів до робота з обдарованими школярами // Збірник матеріалів Міжнародного конгресу "Слов’янські педчитання". – Черкаси, 2005.
2. Сампара О. Робота з обдарованими й творчими дітьми в процесі вивчення географії // Історія української географії. Всеукраїнський науково-теоретичний часопис. - Тернопіль: Підручники і посібники, 2007. - Випуск 1 (15).