Мета: удосконалити вміння характеризувати образ головного героя повісті - Михайлика, допомогти учням усвідомити зв'язок головного персонажа з природою, визначити роль оточення у формуванні особистості Михайлика, спонукати учнів до роздумів про складність людського життя, звернути увагу на надзвичайно тонкі морально-етичні моменти;
розвивати комунікативну компетентність, критичне мислення, логічність
учнів при роботі із текстом, аналізувати його фрагменти та поведінку і
вчинки головного героя повісті, акцентувати увагу на корпоративному
аналізі тексту та моментів власного життя;
виховувати любов до сім'ї, родини, батьківщини.
Обладнання: портрет М.Стельмаха, фрагменти з кінофільму «Гуси-лебеді
летять», мультимедійна презентація, картки для роботи в групах, кросенс
«хмари» слів
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок учнів.
Методи, форми, прийоми: кросенс, «Ґронування», хвилинка-цікавинка, проект «Асоціативний колаж», «хмари» слів
Лейтмотив уроку: …А лебеді летять…над моїм дитинством…
над моїм життям!..
Мета: удосконалити вміння характеризувати образ головного героя повісті - Михайлика, допомогти учням усвідомити зв’язок головного персонажа з природою, визначити роль оточення у формуванні особистості Михайлика, спонукати учнів до роздумів про складність людського життя, звернути увагу на надзвичайно тонкі морально-етичні моменти;
розвивати комунікативну компетентність, критичне мислення, логічність
учнів при роботі із текстом, аналізувати його фрагменти та поведінку і
вчинки головного героя повісті, акцентувати увагу на корпоративному
аналізі тексту та моментів власного життя;
виховувати любов до сім’ї, родини, батьківщини.
Обладнання: портрет М.Стельмаха, фрагменти з кінофільму «Гуси-лебеді
летять», мультимедійна презентація, картки для роботи в групах, кросенс
«хмари» слів
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок учнів.
Методи, форми, прийоми: кросенс, «Ґронування», хвилинка-цікавинка, проект «Асоціативний колаж», «хмари» слів
Лейтмотив уроку: …А лебеді летять…над моїм дитинством…
над моїм життям!..
М.Стельмах
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Сугестивне введення в урок
Доброго дня, діти. Я рада вітати вас на сьогоднішньому уроці. Хоча за вікном уже вступає у своє панування зима, та ваші дитячі серця палають теплом. Адже ви зараз у найпрекраснішій порі – дитинство. Адже це пора, де кожен відчуває себе спокійним та щасливим, де ніхто не поспішає, де чисті і світлі думки, де завжди сонячно та радісно. Тож пориньмо у цю радість – у ваше дитинство.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ТА КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Кожен у дитинстві про щось мріє. І в цьому чарівному світі все здається незвичайним, казковим, дивовижним. Ми віримо в диво, у те, що лише варто підняти руки, відштовхнутися сильніше – і ми летимо між хмар і лебедів.
Тому лейтмотивом нашого уроку є слова М. Стельмаха. ( 1 слайд)
…А лебеді летять…над моїм дитинством…
над моїм життям!..
М.Стельмах
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
- Як ви гадаєте, чому повість називається «Гуси-лебеді летять», адже в ній розповідається про багато інших подій? (Тому що гуси-лебеді провідний образ-символ)
- Червоною ниткою проходить у творі образ гусей-лебедів. Вони виносять хлопчика з біди у його казці. Чому саме лебедів для цієї ролі автор обирає, а не інших птахів? Що вам відомо про лебедів і що вони символізують?
(Лебеді прилітають навесні, а відлітають у теплі краї восени у творі вони символізують швидкоплинність часу. Лебідь – це символ міцної родини. Щасливе подружжя було у діда і баби Михайлика. Мати Михайлика дуже любила свого чоловіка, сумувала за ним, коли він був на війні, боялася за нього. Отже, лебеді – це також символ кохання, вірності. Лебеді – це також символ дитинства. Це ніби машина часу, яка переносить головного героя в дитячі роки, які є найдорожчими для людини.)
Метод «Ґронування» (слайд 2)
▪ романтичність душі Михайлика;
▪ неповторність дитинства;
▪ казки, фантазії в житті дитини;
▪ красу рідної природи;
▪ гармонію світу;
▪ єднання людини з природою;
▪ швидкоплинність часу.
Літературний диктант за змістом повісті
(https://learningapps.org/display?v=pgtzy4jjt17)
ІV. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ І ПЛАНУВАННЯ УРОКУ
Введення нового матеріалу через мисле-образ
Коли я перечитувала твір «Гуси-лебеді летять», то відчула, як у моїй душі прокидаються лебеді дитинства. Справді, лише в дитинстві так багато мріється, хочеться і вдається. Для того, щоб зрозуміти про кого або про що ми будемо сьогодні говорити, ви маєте розгадати кросенс. (слайд 3)
«КРОСЕНС»
Отже, супутником під час прогулянки сторінками повісті й мальовничими куточками нашого краю буде сам головний герой – Михайлик, у якого є чого повчитись.( слайд 4)
Запишіть у зошитах дату та тему уроку.
(слайд 5)
Хвилинка-цікавинка
А чи відомо вам, що режисер Олександр Муратов у 1974 році зняв однойменний фільм за повістю М. Стельмаха. Головну роль у цьому фільмі зіграв київський хлопчик Володимир Чубарєв. Саме його зображено на даному фото. (слайд 6)
Визначення та ознайомлення із загальними цілями уроку
Тому перед нами стоять такі завдання: з’ясувати стан внутрішнього світу головного героя, про його вміння бачити і відчувати прекрасне, про тонкощі його дитячої душі і спробуємо зазирнути у найпотаємніше – у власну душу героя.
V.ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
А зараз спробуємо відгадати нашого героя з-поміж інших літературних персонажів, вже вам знайомих; для цього вам слід або погоджуватись зі мною, або заперечувати мою думку.
Вікторина «Згоден – не згоден»
Ø Михайлик – то чистий розбишака – халамидник. Не було того дня, щоб хто-небудь не жалівся на нього: там шибку з рогатки вибив, там синяка підбив своєму закадичному другові, там перекинув діжку… Наче біс сидів якийсь в хлопцеві (Мова йде про Федька – героя оповідання В. Винниченка “Федько-халамидник”)
Ø Якось Михайлик зі своїм закадичним другом вирішили втілити благородну ідею – провести під свинарником льохи Манюні метро… Хлопці уже майже підкопалися до половини свинарника, і раптом … - “клята льоха” провалилася! (Звісно, мова йде про веселих “тореадорів з Васюківки”)
Ø Невже ви хочете, Оксано Павлівно, — втрутився нарешті в розмову й Михайлик, — щоб ваш син, а заодно і його найкращий приятель ціле літо нудились у місті, де все кругом — і пилюга, і розжарені спекотні вулиці — навіває сумні думки і сприяє передчасному старінню наших організмів? — (Цю промову він підготував заздалегідь). — А хіба існує кращий відпочинок, ніж там, у селі, злитися з природою після важкої праці й успішного закінчення п’ятого класу? (герої повісті Я. Стельмаха «Химера лісового озера, або Митькозавр із Юрківки» Митько та Сергій)
Ø Є в Михайлика, коли послухати одних, слабість, а коли повірити іншим – дурість…, що завдає йому «найбільшого клопоту та лиха». Навчився він швидко самотужки читати. (Мова йде, безперечно, про Михайлика – героя повісті М. Стельмаха “Гуси-лебеді летять”)
Проект «Асоціативний колаж»
Характеризувати Михайлика ми будемо через інші образи, які є у творі.
Від кожного з них Михайлик бере певні риси, які впливають на формування світогляду самого героя.
Дідусь Дем’ян – Михайлик
(слайд 7) З ким асоціюється цей малюнок? (З дідом Дем’яном)
- Чому саме знайомство з особистістю Михайлика ми почали із діалогу діда з онуком?
Увага на екран. Перед вами фрагмент із фільму. ( слайд 8)
- Чим пояснити те, що політ гусей-лебедів Михайлик сприймав по-особливому?
Символ нашого уроку – лебеді, тож ви маєте змогу торкнутися хоч і паперових, але сподіваюся, лебедів ваших мрій. Підведемо підсумок переглянутого фрагменту спробуємо визначити стрижневе слово, яке найбільше вдало характеризувало б головного героя. Тож давайте це слово запишемо на крилах лебедя
Можливо ця риса характеру притаманна більшості із вас, а дехто ще продовжить її розвивати. (Учні записують слово «допитливість»)
Мама – Михайлик ( слайд 9)
Здається кожному з нас, що інколи ця людина нам приділяє замало уваги чи не розуміє нас. Але чи замислювались ми, скільки на цих тендітних плечах повсякденної хатньої роботи. Про кого поведемо мову?
(Вивішую малюнок торбинки з насінням і грядки.) З ким асоціюється?
- Якою змальовує матір у творі автор? Чого вона навчила маленького Михайлика? Зачитайте уривок з підручника.
- Отже, мати і син, що є ключовим? (Учні записують слово «любов»). Я бажаю вам, щоб ця риса характеру укорінилася у ваших душах і приносила гарні плоди.
Тато – Михайлик ( слайд 10)
Сніг не сніг, а вчитися треба, - він узяв Михайлика на руки. Обгорнув полами киреї. Дорогою люди дивувалися, що Панас на руках несе в школу сина». Хто це? (Вивішую малюнок чобіт.)
У що обгорнув батько сина? Звернімося до словника.
Кирея – верхній довгий суконний одяг з відлогою.
Перекажіть уривок з тексту, в якому батько здійснив мрію хлопчика.
-Мені здається, що Михайлик, отримавши у подарунок чоботи, уже не йшов, а летів над своїм дитинством. Над своїми мріями.
-Доведіть, що Панас Дем’янович вболівав за долю свого сина, прагнув, щоб він мав «свіжу сорочку і чисту совість».
- За що батько хвалив сина? Коли ще автор згадує у творі батька?
-До чого привчав батько Михайлика? Яке ключове слово?
(Учні записують слово «працелюбність, наполегливість»).
Жінка з дитиною – Михайлик ( слайд 11)
Доки буде існувати добро – доти й існуватиме світ. Адже доброта – основа нашого життя.
- Про яку рису характеру хлопчика свідчить цей вчинок?(доброта, милосердя)
- Чому мати не сварила сина за вкрадене насіння? (процитуйте) Чи можна виправдати крадіжку Михайлика?
-Яка риса характеру у головного героя проявилася у його вчинку.
(Учні записують слово «милосердя»).
Люба – Михайлик
Ця дівчинка – маленька лісова царівна, яка знає дуже багато таємниць природи. Вона надзвичайно спостережлива. Чия це характеристика?( слайд 12)
-Де вперше Михайлик зустрічається з Любою?
-Як вона ставиться до головного героя?
-За що, на ваш погляд, героїня поважає і любить Михайлика?
-Чому після повернення від Люби Михайлика вдома назвали «годувальником»?
-Чому Люба дорожить дружбою з Михайликом?
-Яке значення має Люба на формування позитивних рис характеру в хлопчика?
То яке слово запишемо? (Учні записують слово «дружелюбність»).
Вчителька – Михайлик ( слайд 13)
«Вчення – світ, невчення – тьма»,- говорить народне прислів’я. Я думаю, що ви здогадалися. Наступна асоціація – вчителька, школа.
-Як хлопчик ставився до навчання у школі? Чим це пояснити?
-Які знання показав, коли його екзаменувала Настя Василівна?
-Чи є проблема ухилення від навчання актуальною для нинішніх школярів? --Якими є нині найтиповіші причини невисокої успішності деяких учнів?
-Який талант мав хлопчик?
-Чим захоплювався хлопчик в дитинстві? Як це вплинуло на майбутнього письменника?
-То здійснення якої ще однієї мрії хлопчика принесли лебеді на крилах?
Ключове словосполучення. (Учні записують слово «бажання вчитися, наполегливість»).
Природа – Михайлик ( слайд 14)
Михайлик тісно переплетений з природою. Прогулянка викликає в Михайлика море почуттів і спонукає до власних міркувань і висновків. Головний герой – це ніби ланцюжок, що з’єднує два світи: світ природи та світ людини. Звернімося до екрана. Перед вами пейзажні фото. Як вони відповідають світові головного героя. Свій вибір аргументуйте.
Отож ключове слово. (Учні записують слово «зачарування природою»).
-Чому для Михайлика природа – казка?
-А як ви ставитеся до природи?
Кожен персонаж ненав’язливо дає Михайликові в дорослу дорогу настанову, яка допоможе йому в житті.
Фізкультхвилинка.( слайд 15)
(Лунає лірична мелодія)
Діти, а зараз після нашої розумової розминки перед наступним етапом нашої дослідницької роботи нам треба відпочити. Відкладемо на якусь хвилинку всі клопоти, увійдемо у неповторну майстерню, стишимо ходу перед вершинними витворами природи.
Увага: подумки переносимось у царство природи. Сонячні промені голублять вас, теплий вітерець огортає тіло. Босими ногами ви стаєте на зелену густу м’яку траву. Підошвами ніг ви відчуваєте її приємну прохолоду. У легені прибуває чисте запашне лісове повітря. З гущавини лісу доноситься мелодійний пташиний спів. Ви розслаблені. Ваше тіло відпочиває. Ви набираєтесь сил і готові продовжити роботу.
Учитель:
- Як можна охарактеризувати людину, яка вміє бачити красу? (духовно багатою)
Цілісний образ головного героя
«Хмара слів» ( слайд 16)
- На основі прослуханих повідомлень дайте відповідь на запитання:
Яким же постав перед вами малий Михайлик? У чому полягає багатство його внутрішнього світу?
Михайлик – …
Справді, дивовижно допитливим, залюбленим у землю, милосердним, совісним постає перед нами головний персонаж.
VІІ. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП
Рефлексія досягнення визначених цілей
Отже, наш урок добігає до завершення. Звернімо ще раз увагу на лейтмотив уроку. Як ви можете пояснити значення цих рядків, дослідивши на уроці зв'язок чутливого до краси Михайлика і оточуючим середовищем?
Чи досягнули ми поставлених цілей?
Тож сформулюймо відповідь на проблемне питання
Так можуть. Адже лебедині крила – це мрії. А вони завжди є в кожного з нас.
Оцінювання результатів уроку
Сьогоднішні мрії ваші здійснилися, ви отримали гарні оцінки за свою працю на уроці. Я відчула задоволення від співпраці з вами, ще раз переконалася, що ви вчитеся не просто читати тексти, а намагаєтеся бачити, чути і відчувати прочитане. Ви формуєте в собі читачів.
VІІІ.ПІДСУМОК УРОКУ
Приліт лебедів символізує щасливе дитинство,відродження, життя.
Погляньте на лебедині крила і візьміть з собою у дорогу усі ті якості, які ви записували протягом уроку. А побажання від мене хай неодмінно здійсниться.
Нехай у ваших душах залишаться такі ж гарні спогади про дитинство, як і у героя повісті Михайла Стельмаха, а гуси-лебеді на своїх крилах приносять щастя. Погляньте на дошку:
Зліва ваші дитячі фото, а справа дитинство Михайлика. Нехай ваше дитинство буде цікавим, безтурботним і щасливим.
VI. Домашнє завдання
Підготуватися до усного переказу одного з епізодів повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», який найбільше сподобався, та (за бажанням) намалювати ілюстрацію.