Урок "В. Голобородько - самобутня постать в українській літературі. Патріотизм поезії " НАША МОВА"

Про матеріал

Урок "В. Голобородько - самобутня постать в українській літературі. Патріотизм поезії " НАША МОВА"

Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом В. Голобородька, з'ясувати самобутність постаті поета в українській літературі, проаналізувати його поезію «Наша мова»; дізнатися про поняття вільного вірша; розвивати культуру зв'язного мовлення, пам'ять; вміння виразно і вдумливо читати вірші, грамотно, виважено, ґрунтовно висловлювати свої міркування, робити висновки; виховувати почуття любові, пошани до творчості В. Голобородька, рідної мови, національної культури.

Перегляд файлу

ТЕМА : В. ГОЛОБОРОДЬКО - САМОБУТНЯ ПОСТАТЬ В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ. ГЛИБОКИЙ ПАТРІОТИЗМ ПОЕЗІЇ  «НАША МОВА». ОБРАЗНИЙ ЗМІСТ, ХУДОЖНІ ОБРАЗИ ПОЕЗІЇ

Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом В. Голобородька, з’ясувати самобутність постаті поета в українській літературі, проаналізувати його поезію «Наша мова»; дізнатися про поняття вільного вірша; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять; вміння виразно і вдумливо читати вірші, грамотно, виважено, ґрунтовно висловлювати свої міркування, робити висновки; виховувати почуття любові, пошани до творчості В. Голобородька, рідної мови, національної культури.

Тип уроку:засвоєння нових знань.

Обладнання: ноутбук, мультимедійна дошка, дидактичний матеріал, картки.

ХІД УРОКУ

 І. Організаційний момент.

Доброго дня.Cьогодні урок незвичайний, адже ми радо вітаємо наших гостей, та й форма проведення теж незвична, оскільки в об’єдналися у творчі групи (біографи, літературні спадкознавці,історики, теоретики, літературні критики).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за питаннями

  1. Яка наша національна приналежність?( українці).
  2. Діти ,які визнаєте державні символи України?( гімн, герб,прапор, мова,

культура ).

  1. Який національний символ наразі викликає обговорення?( мова).

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.

 Сьогодні ми розглянемо творчість письменника, який не міг стояти осторонь у мовному питанні , тому він висловився так:

Кожен народ відображуєдійсність через свою мову і культуру.

В. Голобородько

ІV. Сприйняття й засвоєнняучняминавчальногоматеріалу

Історики

До якого покоління належить письменник?

1.Те чи інше літературне  явище, чи постать  ми розглядаємо з погляду часу і простору, тому, перед вивченням життєво творчого шляху митця, слід зазначити, що  Василь Голобородько належить до поетичного покоління, названого  «постшістдесятниками», яке досить активно заявило про себе в середині 60-х років , відкриттям нових естетичних обріїв національного мистецтва.

Біографи

Що ви знаєте про народження В. Голобородька?1.Народився Василь Іванович7 квітня 1945 року у селіАдріянопіль на Луганщині в селянській родині. Його батьки працювали  у колгоспі, а бабуся і дідусь вислані до Сибіру. Закінчивши українську семирічку, він пішов продовжувати середню освіту в російську  школу.

В Лисичанську при районній газеті діяло літературне об’єднання , яке відвідував  письменник.

Після закінчення школи 1 рік працював шахтарем  і готувався до вступу в Київський університет імені                 Т. Г. Шевченка.

Чи чули ви щось про доросле життя, яке було досить нелегким?

2.Про свій початок дорослого життя поет розповідав кореспонденту журналу «Україна»: « Що 1964-го я вступив до Київського університету імені Т. Г. Шевченка й рік навчався на філологічному факультеті. Потім склалося так, що в театральному інституті Володимир Денисенко набрав режисерську групу й у ній не виявилося жодного, який би знав українську мову,чи був причетний до нашої культури. Отоді Сергій Параджанов і порадив йому запросити навчатися мене. Я згодився. Однак в університеті не розрахувався, до інституту не перевівся. Після співбесіди походив з місяць на навчання й побачив, що там немає науки, що то ремісниче училище, яке готує ремісників. Поверхово і швидко. Університет я покинув, бо не відбував трудової практики в колгоспі, а то було страшніше за академнеуспішність — відраховували одразу ж. Подав заяву за власним бажанням та й розрахувався, а з 1966 року поновився в Донецькому університеті — на другому курсі...

3. Та не втримався Василь і тут. Бо наV з’їздіписьменниківУкраїниГолобородьковисловлювавсяпротирусифікації, проти того, що на українському  відділенні   переважна частина лекцій читалася російською мовою.

Історики

Що таке русифікація?

2.Русифіка́ція — сукупність дій та умов, спрямованих на зміцнення російської національно-політичної переваги в Україні та серед українців, за допомогою переходу чи переводу осіб неросійської національності на російську мову і культуру. Русифікацію зумовила державна політика російських режимів — спочатку царського, радянського, а згодом й сучасного.

Перегляд відео.

3.Крім того, Василь активно пропагувавсередстудентствазабороненупрацюІ. Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація».  Таким чином, за всіма ідеологічними критеріями того часу молодий поет став небезпечним для правовірного керівництва Донецького університету в багатьох відношеннях.

Ще відомо, що від 1968 до 1970 року перебував на військовій службі у будівельних загонах Далекого Сходу.

Літературні спадкознавці

1.У 1963 році почав друкуватися в республіканській пресі, але перша його поетична книжка "Летюче віконце" була знищена органами державної безпеки колишнього СРСР. У 1969-1986 роках твори Василя Голобородька перестали друкувати в Україні через існуючу офіційну заборону влади на друкування його творів та публічне згадування прізвища поета у засобах масової інформації.

1970 року у видавництві "Смолоскип" (Париж-Балтимор) вийшла друком книжка віршів поета під назвою "Летюче віконце", яка складалася із чотирьох окремих збірок.

2. В Україні перша збірка поета "Зелен день" надрукована київським видавництвом "Радянський письменник" лише в 1988 році, за яку В.Голобородько був відзначений літературною премією          ім. Василя Симоненка.

У 1990 р. виходить збірка "Ікар на метеликових крилах", у 1992 р. - збірка "Калина об Різдві". За ці дві збірки в 1994 р. В. Голобородька відзначено найвищою в Україні літературною нагородою - Національною премією ім. Тараса Шевченка.

3. У 1999 році з друку вийшла поетична книжка під назвою "Слова у вишиваних сорочках". Через три роки в харківському науковому видавництві "Акта" вийшла друком книжка "Українські птахи в українському краєвиді", а видавництвом "Альма-матер" ЛНПУ ім. Тараса Шевченка підготовлена до друку книга "Посівальник".

Біографи

Як складається життя В. Голобородька в найближчі часи?

4. До 2001 р. Василь Голобородько проживав у селі Адріанополі, тепер - живе в м. Луганську. Вищу освіту здобув у Луганському національному педагогічному університеті ім. Тараса Шевченка. У 2002 р. отримав звання магістра за дослідження семантики українських казок.

Теоретики

1.В українській літературі, що мала потужну верліброву основу в фольклорі, верлібр почав розвиватися наприкінці XIX століття (І. Франко, Леся Українка), активізувався у 20-х роках XX століття.

Досвід українських верлібристів 20-30-х років XX століття не пропав марно. Практику його творення українським поетичним авангардом цього періоду активно засвоїли і розвинули поети „київської школи» (Василь Голобородько, Михайло Григорів, Микола Воробйов, Віктор Кордун.), представники нью-йоркської групи, а пізніше — поети 80-х- 2000-х років.

2. Верлібр (фр. verslibre), або вільний вірш,— вірш, у рядках якого може бути довільна кількість наголошених і ненаголошених складів. Частіше без рими, необов’язковою є однакова кількість наголосів у рядках; відсутні одноманітні повторювані стофи, але вірш має свій власний ритм. Такірисинаближаютьвірш до прози.

АНАЛІЗУВАННЯ ПОЕЗІЇ « НАША МОВА» , ЇЇ ГЛИБОКИЙ ПАТРІОТИЗМ.

1. Виразне читання твору напам’ять. Звернення до тексту. ( Пункти аналізу вірша виконуються по групам).

2.Тема:висловлення почуття любові, пошани до рідної мови, яка «проспівана у Пісні», «записана у Літописі».

3.Ідея:уславлення ролі мови, її значимості у житті нашого народу; гордості українців за свою мову.

4.Основна думка: мова — це існування нації; кожний українець повинен пишатися своєю мовою — милозвучною, пісенною, образною.

5. Жанр:патріотичний і філософський вірш.

6. Художні особливості поезії.

Тавтологія: «проспіване у Пісні».

Епітет: «пісенні слова».

 Повтори: «кожне слово нашої мови», «тож...».

7.Бесіда за питаннями.

 • Щотаке мова?

 • У чомуполягають функції мови?

• Що називається піснею?

  • Чим пояснити те, що В. Голобородько у творі слово «Пісня» зазначає з великої літери?

 • Прокоментуйте, що мав на увазі поет, зазначаючи у вірші: «...кожне слово нашої мови проспіване у “Пісні”».

  • Що вам відомо про літопис як жанр давньоїлітератури? Які літописи ви знаєте?

• Хто були ворогами української мови? Чим зумовлено їх ставлення до нашої мови?

 • До чого закликає В. Голобородько у своїй поезії? (Оберігати, любити і шануватиріднумову як коштовність, щозалишилась нам у спадщинувід наших предків)

Літературні критики

 • Як необхідно оберігати нашумову?

Творче завдання для груп .

1- 2. Складіть ґроно-харктеристику до словосполучення «наша мова»

3.Складіть  сенкан до словосполучення «наша мова»

4. Складіть  акровірш до словосполучення «наша мова».

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.У якому році народився В. Голобородько? а) 1943р.;      б) 1945р.;   в)1946р.

2.Яке рідне місто письменника?а) Луцьк;  б) Луганськ; в) Донецьк.

3.Хто прийняв В.Голобородька до театру?а) І. Дзюба; б)В.Денисенко;в)С.Параджанов.

4.У якому році поет почав друкуватися у пресі?а) 1962р.;  б) 1963р.;  в)1965р.

5.Як називається перша збірка, надрукована на Україні?а) «Зелен день»; б) « Летюче віконце»;

в) «Калина об Різдві».

6. Кожне слово нашої мови записане у:  а) літописі; б) поученії; в) казці.

7.  З побратимами українці розмовляють словами:  а) вишуканими; б) образними; в) пісенними.

8. У Пісні проспівано: а) кожне слово; б) подія історичного минулого; в) все, що цікаве   людині.

9.  Літопис — це жанр: а) сучасності; б) минулого; в) майбутнього.

10. Кожен народ відображає дійсність через: а) танці;         б) мову і культуру;в)спортивні досягнення.

11. 6. Мову українців В. Голобородько називає: а) нашою; б) пісенною; в) літописною.

12. Поезія В. Голобородька «Наша мова» закінчується рядком:

а) «у товаристві розмовляємо»; б) «тож хай знають вороги»; в) «на самоті мовчимо».

1. б)2. б)3. б)4. Б )5. а)6. а)7.в)8. а)9. б)10.б)11.б)12.в).

VІ.Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

С. 322 – 323 – прочитати,  вивчити 1 вірш напам’ять

VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності

Картки самооцінювання

Назва

Бали

1.Доповідь.

 

 

2.Аналіз поезії         « Наша мова».

 

3.Висловлення власної думки

 

4.Творче завдання

 

 

5.Тести

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
12 грудня 2018
Переглядів
8130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку