«Особливості оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами (ООП)»Підготувала асистент вчителяІгнатченко Ірина Яківна
Номер слайду 2
Розроблено в рамках Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні, яку реалізують за ініціативи першої леді України Олени ЗеленськоїНещодавно МОН та Український інститут розвитку освіти презентували методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів із ООП. Цей документ містить практичні інструменти та поради, які дозволять в умовах інклюзивного навчання адаптувати освітній процес до індивідуальних потреб кожної дитини та відстежувати її прогрес.
Номер слайду 3
• оцінювання в письмовій роботі;• надання письмового зворотного зв’язку;• збереження робіт у портфоліо чи інше. Організаційні засади. Оцінювання навчальних досягнень учнів із ООП має бути спрямованим на визначення рівня їхніх досягнень, розвитку умінь та навичок, а також здатності застосовувати їх на практиці. Для кожного з навчальних предметів/інтегрованих курсів освітньої програми команда психолого-педагогічного супроводу (далі – Команда супроводу) має визначити критерії, за якими будуть оцінювати якість результатів навчання учня з ООП, та способи їх фіксації. Це може бути:• заповнення бланків діагностичних робіт;• різні види тестів, зокрема з використанням електронних платформ (для поточного оцінювання);
Номер слайду 4
Також Команді супроводу варто визначити місце для виконання завдань – у зошитах, на окремих бланках тощо. Безпосереднє оцінювання результатів навчання учнів має здійснювати вчитель, асистент учителя (у разі наявності) участь у цьому процесі не бере. Цей фахівець веде спостереження за розвитком дитини з ООП, фіксує досягнення, динаміку розвитку та перепони тощо. Ці дані є основою для подальшого обговорення з учасниками Команди супроводу щодо визначення доцільності стратегій навчання та оцінювання.
Номер слайду 5
Формувальне оцінювання. Формувальне оцінювання дає можливість узагальнити та інтерпретувати інформацію про індивідуальні потреби чи досягнення учнів і завдяки цьому поліпшити процес навчання. Складовими формувального оцінювання є:• коментування конкретних дій, ситуацій, суперечливих питань тощо. Вони допомагають учням зрозуміти свої помилки та досягнення, а також спрямовують їх на подальший розвиток.,• нагадування. Воно допомагає учням зосередитись на поставленому завданні та не загубити важливих деталей; • поетапна допомога. Запитання, інструкції, зразки сприяють розвитку самостійності учнів і впевненості у власних силах;
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Номер слайду 9
Педагогічне спостереження. Важливим інструментом для оцінювання учнів з ООП є педагогічне спостереження, яке може вести вчитель або асистент учителя. Це один із методів для збору інформації про навчання учнів, у тому числі й тих, які використовують невербальні форми спілкування, мають складні порушення розвитку. Під час спостереження фіксуються досягнення, динаміка розвитку, перепони тощо.
Номер слайду 10
для учнів, що потребують І рівня підтримки: на основі загальних критеріїв оцінювання; на основі загальних підходів оцінювання з урахуванням можливості їх адаптації та з урахуванням особливих освітніх потреб учня.для учнів, що потребують ІV та V рівня підтримки: на основі загальних критеріїв оцінювання з урахуванням ІНП (за наявності) та можливості адаптації/модифікації умов проведення процедури оцінювання з урахуванням особливих освітніх потреб учня; здійснення адаптації процедури оцінювання за часом та змістом відповідно до потреб учня, що включає:
Номер слайду 11
здійснення адаптації процедури оцінювання, що включає:1) використання доступних форм викладу інформації (шрифтом Брайля, письмових чи усних завдань тощо); 3) адаптація/модифікація завдань з урахуванням способу їх сприйняття учнем; 4) збільшення часу на процедуру оцінювання тощо; 5) відповідність тестів змісту модифікованої програми навчального предмета. 2) використання засобів альтернативної комунікації під час формування завдань;
Номер слайду 12
Із метою подолання суб’єктивізму та формалізму вчитель може використовувати різні методи оцінювання, добираючи їх у залежності від індивідуальних особливостей та освітніх можливостей усіх учнів, теми, змісту. Можна змінювати умови, інструкції, час або місце для виконання завдання, зокрема:
Номер слайду 13
Під час підсумкового оцінювання вчитель визначає, чи відповідають отримані результати навчання учнів вимогам стандарту чи очікуваним результатам, передбаченим в ІПР (за наявності). Для цього завдання для контрольно-перевірочних робіт розробляються на основі змісту освітнього стандарту та навчальної програми, за якою навчається учень. В умовах нестабільного доступу учнів до освітнього процесу, нестабільного психоемоційного стану, підсумкове оцінювання рекомендовано здійснювати на підставі поточного оцінювання, а не проводити у вигляді окремих підсумкових контрольних робіт.