В даних орієнтованих вимогах щодо контролю та оцінювання рівня навчальних досягнень учнів 1 класу з математики визначені вимоги до усних та письмових відповідей, підсумкової контрольної роботи: тематичної чи тестової.
(Матеріал з додатку до наказу МОН України від 19.08.2016 № 1009)
Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання
рівня навчальних досягнень учнів 1 класу
з математики
Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється вербально:
у 1 класі з усіх предметів інваріантної складової.
Об'єктами поточної і підсумкової перевірок навчальних досягнень учнів з математики є складники математичної компетентності: обчислювальні уміння і навички; уміння і навички розв’язування задач; застосування властивостей, правил, алгоритмів, залежностей; виконання вимірювань та геометричних побудов.
Поточна перевірка здійснюється як в усній, так і письмовий формах і оцінюється за пропонованими вимогами.
Вимоги до оцінювання рівня навчальних досягнень учнів
усних відповідей
під час поточної перевірки
Рівень навчальних досягнень учня/учениці |
Характеристика навчальних досягнень учня/учениці |
Початковий
|
Учень/учениця розрізняє математичні об’єкти, подані в готовому вигляді (поняття, дії, правила, окремі геометричні форми в довкіллі); виконує найпростіші математичні операції за допомогою вчителя |
Учень/учениця розрізняє окремі об’єкти вивчення (математичні поняття за їх ознаками, формули); виконує найпростіші математичні операції на рівні копіювання зразка виконання |
|
Учень/учениця розрізняє об’єкти вивчення (математичні операції, моделі задач); виконує елементарні математичні операції після детального кількаразового їх пояснення вчителем |
|
Середній |
Учень/учениця частково відтворює засвоєну навчальну інформацію, наводить приклади за аналогією або за підказкою вчителя; розуміє математичну термінологію; розв'язує однотипні математичні операції за наданим зразком |
Учень/учениця відтворює засвоєну навчальну інформацію за допомоги вчителя (називає суттєві ознаки математичних об’єктів); частково використовує математичну термінологію; виконує математичні операції, але не вміє пояснити свої дії |
|
Учень/учениця відтворює навчальну інформацію у засвоєній послідовності (за допомоги вчителя формулює правила, закони й залежності, ілюструє їх прикладами); частково коментує способи виконання математичних операцій |
|
Достатній
|
Учень/учениця виділяє суттєві ознаки математичних понять; формулює прості висновки; застосовує знання й уміння під час виконання математичних завдань за знайомим алгоритмом; частково пояснює свої дії |
Учень/учениця розкриває сутність математичних понять, ілюструє їх прикладами; самостійно виконує математичні операції; детально пояснює свої дії |
|
Учень/учениця усвідомлено відтворює навчальний зміст, ілюструє відповіді прикладами з реального життя; виконує завдання, які потребують значної самостійності; виправляє помилки, на які вказує вчитель |
|
Високий
|
Учень/учениця вільно володіє програмовим матеріалом, встановлює міжпонятійні зв’язки, комбінує елементи навчальної інформації і способи діяльності для одержання іншого шляху виконання завдання; аналізує та обґрунтовує способи виконання математичних операцій; знаходить і виправляє власні помилки |
Учень/учениця демонструє гнучкі знання; описує варіативні ситуації, в яких можна застосовувати певне знання чи вміння; будує алгоритми виконання математичних завдань; застосовує елементи пошукової діяльності; володіє навичками самоконтролю |
|
Учень/учениця виявляє системність знань і способів математичної діяльності, використовує набутий досвід у змінених навчальних умовах і життєвих ситуаціях; демонструє нестандартний підхід до розв'язування навчальних і практично зорієнтованих задач; об’єктивно оцінює свою роботу |
Вимоги до оцінювання рівня навчальних досягнень учнів
письмових робіт
під час поточної перевірки
Рівень навчальних досягнень учня/учениці |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня/учениці |
Початковий
|
1 |
Робота виконувалась, але допущено 12 і більше грубих помилок |
2 |
Правильно виконано менше 1/3 роботи або в роботі допущено 10-11 грубих помилок |
|
3 |
Правильно виконано 1/3 роботи або в роботі допущено 8-9 грубих помилок |
|
Середній |
4 |
Правильно виконано 2/5 роботи або в роботі допущено 6-7 грубих помилок |
5 |
Правильно виконано половину роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 5 грубих помилок |
|
6 |
Правильно виконано 3/5 роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 4 грубі помилки |
|
Достатній
|
7 |
Правильно виконано 2/3 роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 3 грубі помилки |
8 |
Правильно виконано 3/4 роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 2 грубі помилки |
|
9 |
Робота виконана в повному обсязі, але допущено 1 грубу й 1 негрубу помилку |
|
Високий
|
10
|
Робота виконана в повному обсязі, але допущено 1 негрубу помилку |
11
|
Робота виконана правильно в повному обсязі окрім завдання підвищеної складності або творчого характеру
|
|
12
|
Робота виконана правильно в повному обсязі, в тому числі завдання підвищеної складності або творчого характеру |
Під час перевірки слід розрізняти грубі й негрубі помилки.
Дві негрубі помилки рекомендуємо прирівнювати до однієї грубої.
До грубих помилок належать:
неправильне обчислення у завданні, мета якого – перевірка обчислювальних умінь і навичок
неправильне розв'язання задачі (пропуск дії, неправильний добір дії, зайва дія)
незнання або неправильне застосування властивостей, правил, алгоритмів, залежностей
невідповідність виконаних вимірювань та геометричних побудов умові завдання.
Негрубими помилками є:
неправильно виконане обчислення у випадку, коли метою завдання не передбачена перевірка обчислювальних умінь і навичок;
відсутність пояснювального тексту, відповіді завдання, назви величин або невідповідність їх виконаним діям та отриманим результатам
не доведене до логічного кінця робота з перетворення іменованих чисел з одних одиниць вимірювання в інші;
неправильне за стилістикою формулювання запитання чи відповіді задачі
неправильне списування даних завдання за умови правильного його виконання
помилки у записах математичних термінів, символів, позначеннях геометричних фігур.
Якщо учень (учениця) самостійно знаходить і охайно виправляє допущену помилку, то це не вважається недоліком роботи.
Підсумкова тематична перевірка
Підсумкова тематична перевірка здійснюється у формі тематичної контрольної роботи в кінці навчального року.
Вид перевірки |
1 клас |
ІІ сем. |
|
Підсумкова контрольна робота |
1 |
Загальна кількість перевірок за семестр |
1 |
Тематична контрольна робота може бути:
комбінованою, що складається з завдань на обчислення, розв’язання задачі, рівняння, завдань з іменованими числами та геометричного матеріалу;
тестовою, що складається із тестових завдань закритого і відкритого типів.
Залежно від теми, контингенту класу вчитель може обирати або комбіновану або тестову контрольну роботу.
Усі письмові обчислення до завдань мають виконуватись у зошиті.
Тестову роботу для 1 класів пропонується складати з 3 завдань закритого типу та 2 завдань відкритого типу, одне з яких з короткою відповіддю, а інше – з розгорнутою.
Комбіновану контрольну роботу складають з 3 завдань на обчислення, по 1 – на розв’язання задачі та геометричний матеріал, рівняння, завдань з іменованими числами.
(Матеріал з додатку до наказу МОН України від 19.08.2016 № 1009)