Оцінювання знань і вмінь учнів на інноваційному уроці Інтерактивні технології потребують переосмислення сучасних критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів [8, с. 117-136]. Водночас методика перевірки знань, умінь та навичок школярів при цьому повинна відповідати, передусім, меті й методиці викладання дисципліни. У яких випадках вчителеві потрібно визначати нові підходи в оцінюванні роботи учнів?
Які основні етапи розробки в процедурі оцінювання?
При цьому важливий елемент структури інтегрованого уроку – визначення вчителем очікуваних результатів діяльності школярів на початку уроку. 2. Вибір критеріїв оцінювання результатів діяльності. Педагог повинен відповісти собі на запитання "Що повинні знати й уміти учні після цього заняття, щоб воно було результативним?". Такі знання та дії дітей і будуть показниками (критеріями) оцінювання. 3. Визначення способу оцінювання. Єдиних рекомендацій не існує. Залежно від мети й вибраних показників оцінювання в одному випадку, наприклад, обираємо метод спостереження й складаємо список показників, в іншому – даємо завдання написати нарис-міркування, у якому викласти думки з цього питання; третій варіант – використання кількох методів одночасно.
Головне при цьому, щоб учні знали заздалегідь очікувані результати, критерії оцінювання, мету, методи, шкалу оцінювання. Це допомагає їм свідомо й старанно виконувати роботу, знати, що від них очікує та вимагає педагог. Наведемо приклади оцінювання учнів на інтерактивних заняттях.
+ Усі ключові поняття, теми, проблеми, ідеї старанно відібрано, зроблено їх визначення й описи. + Головні факти, які підтримують деталі, уключено й докладно описано. + Немає фактичних неточностей. 7-9 + Більшість ключових понять, тем, проблем, ідей відібрано, добре визначено та описано. + Більшість основних фактів, які підтримують деталі, уключено й достатньо добре описано. + Допущено незначні фактичні неточності. 4-6 + Близько половини ключових понять, тем, проблем, тем відібрано, визначено й описано. + Уключено близько половини основних фактів, які підтримують деталі. + Близько половини інформації правильної, уся інша – помилкова, неточна або вона відсутня. 1-3 + Незначну кількість ключових понять, тем, проблем, ідей зібрано, визначено й описано. + Факти, які підтримують деталі, не включено або включено недостатньо. + Здебільшого інформація помилкова, неточна або не стосується питання. 2. Оцінювання навичок мислення здійснюється під час виконання учнями будь-яких завдань. Мислення – як відомо, уміння виділяти головне; робити порівняння; визначати потрібну інформацію; ставити необхідні запитання (хто? що? де? коли? чому?); відокремлювати факти від суб'єктивної думки; розпізнавати правильну інформацію від помилкової; виявляти причинно-наслідкові зв'язки; аргументувати свою думку; робити висновки: бачити варіанти рішення; перевіряти висновки на практиці; передбачати наслідки тощо. Ці показники можуть бути адаптовані до 12-бальної системи оцінювання. Наприклад (фрагмент): 10-12 + Учень знаходить (відбирає) і логічно організовує всі дані, які стосуються запитання. + Використовує всі відповідні навички мислення. + Робить переконливі висновки, грунтуючись на даних. 7-9 + Учень знаходить (відбирає) і логічно організовує більшість даних, які стосуються запитання. + Достатньо використовує відповідні навички мислення. + Робить поінформовані висновки, ґрунтуючись на даних, тощо. 3. Оцінювання участі учасника дискусії здійснюють її спостерігачі, які мають оцінити кожного конкретного учня за такими орієнтовними критеріями (див. табл. 7.3). Таблиця 7.3 Критерії оцінювання участі учасника дискусії
У кінці дискусії оголошується кількість балів й обґрунтовується оцінка кожному учасникові, 4. Самооцінка учнем своєї участі в роботі малої групи (див. табл. 7.4): Таблиця 7.4 Самооцінка учнем своєї участі в роботі малої групи
Ці та інші розроблені вчителем приклади оцінювання можуть бути пристосовані до роботи з конкретними інтерактивними технологіями за змістом. Указана технологія оцінювання розширює оцінне поле й не заперечує традиційного оцінювання знань, умінь і навичок учнів. Запитання для самоконтролю
|