Односкладні речення, синтаксис.

Про матеріал
Тема: Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка (означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові) та підмета(називні). Мета: закріпити і поглибити знання учнів із розділу «Односкладні речення»; структурувати вивчений теоретичний матеріал шляхом виконання відповідних вправ; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати пізнавальні завдання, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати; формувати цілісну систему особистісних знань восьмикласників з теми; виховувати розуміння про загальнолюдські цінності: громадянську свідомість, повагу до держави, бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема: Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка (означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові) та підмета(називні).

Мета:

закріпити і поглибити знання учнів із розділу «Односкладні речення»;

структурувати вивчений теоретичний матеріал шляхом виконання відповідних вправ;

розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати  пізнавальні завдання, спостережливість, уважність, кмітливість  як важливі елементи розумової діяльності людини;

удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати;

формувати цілісну систему особистісних знань восьмикласників з теми;

виховувати розуміння про загальнолюдські цінності: громадянську свідомість, повагу до держави, бережливе ставлення до природи.

Обладнання: підручник, зошит, стислі довідники, словники, роздатковий матеріал, презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форми і методи роботи: мозковий штурм,  дослідження – конструювання, робота з таблицею, робота з картками, «мікрофон».

Епіграф до уроку:

Люби природу не як символ

                                                                            Душі своєї.

                                                                                                        Люби природу не для себе,

                                                                                 Люби для неї.

М.Рильський

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель:

Добрий день! Рада Вас бачити, дорогі діти. Сьогоднішній урок  дещо незвичайний, до нас завітали гості. Тому, будь ласка, привітаймося  та посміхнемося один одному та всім присутнім у класі. Сподіваюсь, що ці посмішки принесуть нам гарний настрій  на весь день.

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.

Учитель:

Перевіримо наші знання. На дошці ви бачите  дерево. Воно є умовним символом наших знань. Саме від вас залежить наскільки дерево зможе  бути гарним  і красивим. Мені здається, що воно буде незвичайне…А незвичайне тому, що саме ви одягнете його в пишне вбрання.

Готові!

Починаємо.

Який   розділ науки про мову ми зараз  вивчаємо?(Синтаксис).

Прикріплюю відповідь на корінні.

Що таке синтаксис? (Синтаксис - це розділ науки про мову, що вивчає словосполучення та речення.)

Діти, а ми зараз працюємо над  словосполученням чи реченням? (Реченням). Прикріплюю відповідь на стовбурі.

Що називається реченням?(Речення –це найменша одиниця людського спілкування).

Скажіть, будь ласка, а які речення за  метою висловлення ми знаємо… (розповідні, питальні, спонукальні).

Учні  на гілках прикріплюють листя з відповідними записами .

За емоційним забарвленням речення поділяються на…. (окличні, неокличні)

Добре. А за будовою речення бувають… (прості та складні). Хто обґрунтує відповідь?

А що цей вислів означає: «За наявністю другорядних членів речення  речення поділяються на….    (поширені , непоширені).  Повна відповідь.

-  А як це твердження прокоментувати: «За наявністю головних членів речення речення поділяються на… «(односкладні та двоскладні).

- Хто доповнить відповідь?

Учитель:

  • Молодці !  Зверніть увагу на це дивовижне дерево. Стало воно гарним? 

Це ваші знання!

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети , завдань і епіграфу  уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель:

Тема сьогоднішнього уроку «Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка (означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові) та підмета(називні)».

 Мета нашого заняття вивчити типи односкладних речень та навчитися розрізняти  їх види. А так як сьогодні у нас з самого початку пішла мова про чарівне дерево, мені дуже хотілося, щоб ви ніколи не забували, що наша природа – це не тільки краса, це наше майбутнє і тільки від нас з вами залежить її стан. Оберігати природу –це наш обов’язок не тільки перед людством, але  й перед нею.  Тому епіграфом нашого уроку будуть слова Максима Тадейовича Рильського:

Люби природу не як символ

                                                                  Душі своєї.

                                                                                                        Люби природу не для себе,

                                                                                 Люби для неї.

 

Учитель:

Пропоную продовжити тему  природи. Подивіться на дошку. У нас є невеликий саджанець яблуні. Це у нас односкладні речення.

(Прикріплюю термін на корінці).

До речі, яке лексичне значення слова «саджанець»?

Молоде деревце.

А якщо ми не знаємо лексичного значення слова, до якого джерела звертаємося?

До тлумачного словника.

А яке граматичне значення цього слова?

Саджанець - ч.р., одн., Н.в., ІІ відміна.

Правильно. Сьогодні ми повинні зробити все можливе й неможливе, щоб цей саджанець дав цвіт, а потім соковиті смачні плоди.

Доля цієї деревинки у наших з вами  знаннях.

 

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Учитель:

Ми з’ясували, що односкладне речення за наявністю головних членів речення поділяється на дві групи:

І група  - це група присудка, тобто головний член речення в них – присудок;

 

ІІ група – це група  підмета, де головний член речення в них – підмет.

 

 

 

Схематично можемо показати це так:

 

                                                  Односкладні                речення

                                                                   ( група )          

                                                   присудок                       підмет

 

Наприклад:                         Надворі світає.                   Ранок

 

Односкладні речення за наявністю головного члена речення присудка мають  такі види односкладних речень:

означено-особові;

неозначено-особові;

узагальнено-особові;

безособові.

Односкладні речення за наявністю головного члена речення  підмета мають один вид:

називні.

Доповнюємо нашу схему.

                                                    Односкладні                             речення

                                                                           ( група )                   

                                                   присудок                                  підмет

                                                  ˪ означено-особові                   ˪ називні

                                         ˪ неозначено-особові

                                         ˪ узагальнено-особові

                                         ˪ безособові

 

Види односкладних речень ми знаємо. Залишається тільки зрозуміти  як їх можна розрізнити.

Означено-особові речення - це речення, у яких дію буде виконувати конкретна особа. ЇЇ можна встановити за допомогою займенників І та ІІ особи однини та множини.

І особа – я (одн.), ми-(мн.)

ІІ особа – ти (одн.), ви – (мн.)

 

Наприклад: Йду поміж дерев.(підставляємо особу – Я) – значить односкладне, означено – особове.

Не шукай щастя над морем.(підставляємо - ТИ) – значить  односкладне, означено – особове.

- Яку підказку допишемо до схеми ?(І та ІІ особа однини та множини)

 

 

                                      Односкладні                           речення

                                                                      ( група )                   

                                            присудок                                         підмет

                                        ˪ означено-особові                            ˪ називні

                                           (Я, МИ, ТИ, ВИ)               (обставина,означення) !!!

                       

                                        ˪ неозначено-особові

                                                   (ВОНИ)

 

                               ˪ узагальнено-особові

                                    (ПРИСЛІВЯ ТА ПРИКАЗКИ)

                                

                                                    ˪ безособові

 

                                             (безособові дієслова; но-, то-;

                                               нема, не буде;

                                              інфінітив; прислівник)

 

Неозначено-особові речення – це речення, у яких дію виконує невизначена особа. Ці речення допомагає визначити займенник  ІІІ особи множини - ВОНИ.

Наприклад: Працювали наполегливо.(підставляємо – ВОНИ) – значить односкладне, неозначено – особове.

Про мої успіхи ще складуть легенди.(підставляємо – ВОНИ) – значить односкладне, неозначено – особове.

- Яку підказку допишемо до схеми ?(ІІІ особа множини).

 

Узагальнено-особові – це речення, дія у яких стосується всіх та кожного, вона властива будь-якій особі. Тут в нагоді стануть наші прислів’я та приказки.

 Наприклад: Серцю не накажеш ( Нар. тв.).(стосується всіх)

Не брудни криниці, бо схочеш водиці. ( Нар. тв.).

Яку підказку допишемо до схеми ?(Прислівя та приказки).

Яку я помилку допустила в слові (написання ’ після Б,П,В,М,Ф перед Я, Ю,Є,Ї)

Безособові речення – це речення, у яких дія або стан сприймається без особи, сама собою.

Наприклад: Світало.  Надворі смеркало.

До речі, як називаються ці слова в лексиці «світало-смеркало» (антоніми)

 

Як визначити безособові речення?. Тут є декілька підказок:

безособові дієслова(сніжить, морозить, сутеніє); Наприклад: Завіяло снігом поля.

дієслова –нема(немає), не було( не буде). Наприклад:  Нема святої волі. Не буде там добра ніколи.

дієслівна форма на  но-, то-. Наприклад: Багато слів написано про природу.

інфінітивом(неозначена форма дієслова –що робити?, що зробити? Наприклад: Тут мені у даль дивитися(що робити?).

 прислівником. Наприклад: Блакитно на душі. Так радісно кругом.

Називні речення – це речення, у яких головний член підмет,  і вони стверджують існування предмета чи явища.

Наприклад: Холодний день. Сніги і стужа. Ніч.

АЛЕ!!!!

Ми повинні пам’ятати два правила.

 І.Якщо в реченні присутня обставина – це не односкладне речення ,а двоскладне, бо в ньому пропущений присудок. Його легко виявити. Наприклад: Тиша навкруги. (пропущено дієслово –стоїть)- двоскладне речення.

Коврове  покриття на підлозі.(пропущене дієслово - лежить)- двоскладне речення.

Яку помилку я допустила?(Коврове - лексична помилка)

ІІ. Якщо в реченні означення стоїть перед підметом – це односкладне речення.

Наприклад: Безхмарне небо.

Якщо після – то слово  «безхмарне» буде виступати в ролі іменної частини складеного присудка.

Наприклад: Небо безхмарне.

 Діти прочитайте наступне  речення  .Родючий чорнозем. Чорнозем родючий.

!!! Запам’ятайте наголос у   слові «ЧОРНОЗЕМ»

Яке нагадування запишемо у схемі?(обставина, означення).

 

 

V.  Узагальнення й систематизація знань

 

Учитель:

Отже, з якими видами односкладних речень ми познайомилися?

За кожну відповідь прикріплюємо листя.

 

Як розрізнити види односкладних речень ми знаємо. Тож застосуємо ці знання.

Робота біля дошки. (РЕЧЕННЯ записані на дошці)

(Виведено на екран). Завдання: визначити тип односкладних речень.

За правильно прокоментоване речення  на деревце прикріплюється цвіт.

Сади свій сад, пізнай свої надії!(ти - означ.- особ.).

Давайте  виконаємо повний синтаксичний розбір цього речення. Хто не пам’ятає послідовність синтаксичного розбору односкладного речення, вам допоможе підручник на сторінці 165.

(Спонукальне, окличне, просте, поширене(додатки: сад, надії –виражені іменником, означення - свій, свої -виражені  присвійними займенниками) односкладне, означено-особове, присудок виражений дієсловами : сади, пізнай)

Весняні пахощі.(підмет- називне).

Завіяло снігом у полі.(стан природи- безособ.).

Задзвонили в усі дзвони по всій Україні.(вони- неознач –особ.).

Доберіть спільнокореневі слова  до слова «ДЗВОНИ»(дзвінкий, дзвонити, дзвоник – корінь ДЗВОН)

Морфемний аналіз слова «ДЗВОНИТИ»( дзвонити- основа, дзвон-корінь, и – суфікс, ти- суфікс)

Не забувайте у неозначеній формі дієслова ТИ – суфікс.

Від добра –добра не шукають.(прислів’я – узаг .- особ.).

Зробіть звуко-буквений аналіз слова «шукають»[ шукайут' ] 7 зв.,7 б.,3 скл.

Релаксація «Сніжинка»

А зараз сідайте зручніше, закрийте очі і намагайтесь уявити собі все, про що я буду говорити…

До тебе прилетіла пухнаста біла сніжинка і сказала: «Збери у мішок все те, що тобі заважає - втому, смуток, невдачі, переживання і міцно зав’яжи. Сідай на мене і вирушаємо в дорогу.

Летимо над білосніжними лісами, сніговими долинами.

Сніжинки забирають втому, смуток, наповнюють  тіло силою, радістю, впевненістю.

Хочеться  радіти, посміхатись і працювати далі.

Відкриваємо очі.

УЧИТЕЛЬ:

Уявляєте, до вас дійсно прилетіла сніжинка.  Мені хочеться, щоб ви написали на ній те, що вам приносить радість.(Одним словом, наприклад: родина, друзі, мама, тато.).

 

Повертаємося до роботи.  Подивіться! Як гарно цвіте наше деревце.

Цікаво : чи будуть плоди? Все залежить від вас.

 

Робота в парах.( 2 комплекти завдань)

 

Визначити вид односкладного речення

 

______________________________________________________________

 

Знання без помилок не купиш.______________________

 

____________________________________________________________

 

Немає в світі другого Дніпра.____________________

 

___________________________________________________________

 

Далека дорога.__________________________________

 

_____________________________________________________________

 

 

Материн голос згадують навіть у далекій старості.

_______________________________________________

 

____________________________________________________________

 

Люблю свою школу.___________________________

 

__________________________________________________________

 

Учитель  виводить правильні відповіді на екран.

 

Робота в групах

 

№1 Визначте вид односкладних речень

 

Небо затягло сизими хмарками.______________________

     

 Я не збираюся вчитися. _____________________________

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

№2 Визначте вид односкладних речень

 

 Лови летючу мить життя._____________________________

     

 Мовчанка мудрості довкола._____________________________

 

    ------------------------------------------------------------------------------------  

 

№3 Визначте вид односкладних речень

 

Безмежний степ.__________________________________

 

Дніпро могутній.__________________________________

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

№ 4 Визначте вид односкладних речень

 

З ким поведешся, того й наберешся.___________________________

 

В далині синє сяйво.________________________________________

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

№5 Визначте вид односкладних речень

 

Так пахне материнка.____________________________________________

 

Працювали наполегливо.____________________________________________

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Відповіді виводяться на екран. Якщо група правильно відповіла, деревце дасть плоди.(Вішаємо яблука).

 

Неправильна відповідь – черв’як.

 

ЯКЩО  десь відповідь неправильна – спроба виправити

(ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ- картинки на екран)

Уявіть, що ви пасажири незвичного поїзда. За вікном пробігають різні краєвиди. Відтворіть їх за допомогою називних речень.

 

(Весна. Малі бешкетники. Братики. Наша земля. Квітуче поле. Макова галявина. Долина . Краєвиди України. Піски. Олешківські  піски. Диво України. Золота осінь. Чарівна зима.  Омріяний відпочинок. Тендітні ромашки. Стан довкілля. Екологічна катастрофа. Екологічна небезпека. Наша земля.)

 

Молодці ! Речення  чудові.

А як ви думаєте, з якою метою були обрані саме ці краєвиди?

- Щоб ми звернули увагу на те, яка прекрасна планета Земля, наша Батьківщина.

- Щоб ми не забували, що природа – це наше майбутнє.

- Щоб замислились над станом довкіллям, екологією.

- Ми повинні берегти нашу землю, не завдавати їй шкоди.

 

Учитель:

Сьогодні  у нас було чимало незвичайного, дивного, незвичного. Той домашнє завдання  буде теж таким. Візьміть, будь ласка.

VІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

1.Опрацювати теоретичний матеріал у підручнику.

2.Виписати з художньої літератури односкладні речення  для повідомлення й визначити їх вид.

3. «Тест-самоперевірка» https://www.youtube.com/watch?v=Mp1CrYCuV2M

*Підготувати повідомлення на тему:

«Односкладні речення та двоскладні речення»( 2 приклади речень )

«Групи односкладних речень» (4 приклади речень )

«Означено –особові речення» (4 приклади речень )

«Неозначено-особові речення» (2 приклади речень )

«Узагальнено - особові речення» (3 приклади речень )

«Безособові речення» (5 прикладів речень )

«Називні речення» ( 3 приклади речень )

 Схема односкладних речень.(накреслити)

«Підказки у визначенні односкладних речень» ( записати у схемі )

Висновок з теми «Односкладні речення» (5 прикладів речень )

Умовні позначки:

жовтий –

зелений –

синій -

Учитель:

Дорогі діти! Сподіваюсь, що вам було цікаво. Ви сьогодні були молодці!

 Але на цьому наші дива не закінчуються. Серед нас  є знімальна група каналу «Джерело». І ми сьогодні будемо давати їм інтерв’ю. Будь ласка, прошу.

 

Знімальна група:

 

Скажіть, будь ласка, а який у вас настрій?

-------

Чи можете ви відкрити таємницю: «Яке слово приносить вам радість?»

---------

Нагадайте, а який обов’язок кожного громадянина нашої планети?

---------

Людмило Іванівно, як ви вважаєте, чи всі запам’ятали види односкладних речень?

 ---------

Ларисо Анатоліївно ! А 8-В сьогодні молодець?

--------

Що ви побажаєте присутнім у цьому класі?

-------

Дякуємо за відповіді. Дивіться  нас у вечірніх новинах. До зустрічі!

 

Учитель:

 

Дорогі діти, як бачите, щоб малесеньке деревце зацвіло і дало плоди, потрібно прикласти чимало зусиль. Сподіваюсь, що наші старання не були даремні, і результат вашої праці - смачні та соковиті плоди нашої яблуньки. Я бажаю вам міцного здоров’я, щастя, достатку. На все добре!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1

 

Робота в парах.

 

Визначити тип односкладного речення

 

_______________________________________________

 

Знання без помилок не купиш.

_______________________________________________

 

Немає в світі другого Дніпра.

 

_______________________________________________

 

Далека дорога.

______________________________________________

 

Материн голос згадують навіть у далекій старості.

________________________________________________

 

Люблю свою школу.

________________________________________________

 

Додаток №2

Робота в групах

№1 Визначте тип односкладних речень

 

Небо затягло сизими хмарками.

Згаяного часу конем не доженеш.

Я не збираюся вчитися.

На жаль, забудуть  свою історію.

Солодке тяжіння земної орбіти.

Найбільше люблю осінню пору.

------------------------------------------------------------------------------------------------

№2 Визначте тип односкладних речень

 

Мило та спокійно мені серед тої лісової тиші.

Лови летючу мить життя.

Мовчанка мудрості довкола.

Безмежний океан зірок.

В чуже просо не пхай носа.

Скажуть всю правду.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- №3Визначте тип односкладних речень

 

Безмежний степ.

Яку ще хочем собі славу?

Кінця навчанню не видно.

Дніпро могутній.

Решетом воду не носять.

Наш виступ покажуть по телевізору.

----------------------------------------------------------------------------------------

№ 4 Визначте тип односкладних речень

 

Тут кують знання.

З ким поведешся, того й наберешся.

Ой, зараз лусну від сміху.

В далині синє сяйво.

Треба працювати.

Твої зелені очі.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

№5 Визначте тип односкладних речень

 

Так пахне материнка.

Лежачого не бють.

Послухай цю історію.

Працювали наполегливо.

Розмову ще не закінчено.

Осінній парк.

 

Додаток №3

Самостійна робота. ЗНО

 

Установіть відповідність між типом речення  та його прикладом.

1.Узагальнено-особове.

2. Неозначено-особовеі.

3. Безособове.

4. Означено-особовеі.

А. Не хвали мене в вічі, не гудь поза очі.

Б.Завіяло,заговорило снігом у полі, попід садом і в саду.

В. Мовчить мій цілий світ, загорнутий в лихі словесні целофани.

Г. Зелене море зроблять із Дніпра.

Д. Доберемося за три годиночки, за стонадцять верст до родиночки.

________________________________________________________

 

Установіть відповідність між типом речення  та його прикладом.

1. Називне.

2. Означено-особове.

            3. Неозначено-особове.

4. Безособове.

А. Допоки горіти буде долоні твоєї дотик.

Б. Поверни золоті її очі, сині хвилі і вітер весни.

В. Кришталевий промінь сміливого сонця.

Г. Шкода даремно згаяного часу.

Д. Гостей зустрічали щиро, з хлібом-сіллю.

__________________________________________________________

Установіть відповідність між типом речення  та його прикладом.

1.Неозначено-особове.

2. Називне.

3. Безособове.

4. Узагальнено-особове

А. Мене втомили люди.

Б. Нас пам’ятатимуть і через сотні років.

В. Багато будеш знати – швидко постарієш.

Г. Обідня спека.

Д. Мені завжди щастить.

__________________________________________________________

Установіть відповідність між типом речення  та його прикладом.

  1. Означено-особове.
  2. Безособове.
  3. Називне.
  4. Узагальнено-особове.

А. Хоч вовком вий!

Б. Сікло гострим дощем.

В. Іду поміж люди.

Г. День прекрасний.

Д. Чарівна мелодія материнської колискової.

 

doc
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
3130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку