Конспект інтегрованого уроку з астрономії та української мови для учнів 11 класу містить інтерактивні пізнавальні вправи, ситуативні завдання, що сприяють формуванню ключових копетентностей: спілкування державною мовою, математичної грамотності, соціальної та громадської компетентності, екологічної грамотності і здорового способу життя.
Тема уроку: Фізична характеристика Сонця. Будова Сонця та джерела його енергії. Прояви сонячної активності та її вплив на Землю.
РМ Культура мовлення і комунікація .Читання текстів різних стилів, типів, жанрів мовлення.
Мета:
формування предметних компетентностей: формувати в учнів уявлення про Сонце та його будову, джерела сонячної енергії прояви сонячної активності; виробляти вміння бачити в навколишньому світі взаємозв’язок явищ , що вивчають різні науки та пояснювати їх; удосконалювати навички різних способів читання; комунікативно-мовленеві вміння; розвивати спостережливість, уміння самостійно працювати з літературою, порівнювати й робити висновки, уміння застосовувати отримані знання в нестандартних ситуаціях.
розвивати ключові компетентності:
Очікувані результати: учні оперують поняттями й термінами щодо будови Сонця; удосконалюють вміння і навички сприймати писемне мовлення за допомогою зору, визначають актуальну інформацію у прочитаному, критично оцінюють , засвоюють її; застосовують набуті знання на практиці.
Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу
Форма уроку: урок-дослідження
Обладнання і матеріали: ноутбук, роздатковий матеріал, фото поетапного сонячного затемнення, схема-малюнок будови Сонця, відеоматеріал "Полярне сяйво".
ХІД УРОКУ
План-схема уроку
№ |
Етап уроку |
Час |
Форми й методи діяльності |
1. |
Організаційний момент |
2 хв |
Заспокійливе дихання |
2. |
Актуалізація опорних знань |
3 хв |
Бліц-опитування |
3. |
Мотивація навчальної діяльності |
2 хв |
Постановка проблемного запитання |
4. |
Вивчення нового навчального матеріалу |
20 хв |
Робота в групах .Самостійна робота з літературою. Складання схеми- опори |
5. |
Осмислення об’єктивних зв’язків |
7 хв |
Вправа "Незакінчене речення". Робота зі словником |
6. |
Рефлексія |
5 хв |
Вправа " Встановити відповідність між частинами прислів’я" |
7. |
Підбиття підсумків |
3 хв |
Лірична хвилинка. Оцінювання учнів |
8. |
Інформація про домашнє завдання |
3 хв |
Завдання репродуктивного та творчого характеру (диференційоване) |
Вчитель укр.мови:
Вправа "Заспокійливе дихання".
Сісти за робочий стіл. Ноги поставити на підлогу. Руки покласти на стіл долонями вниз (передпліччя й кисті паралельні). Спина пряма, плечі розправлені й опущені. Спокійно глибоко вдихнути й видихнути 3-6 разів. М’язи обличчя розслабити. Під час дихання налаштуватися на творчу, спокійну й результативну працю.
Вчитель астрономії:
3.Мотивація навчальної діяльності
Звичайно, Сонце. Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати це небесне світило, яке знаходиться на відстані 150 млн. км. Тема уроку "Фізична характеристика Сонця. Будова Сонця та джерела його енергії. Прояви сонячної активності та її вплив на Землю.
РМ Культура мовлення і комунікація .Читання текстів різних стилів, типів, жанрів мовлення"
(Учні записують тему уроку)
Задачі уроку:
Дослідити і знати характеристики Сонця та джерела його енергії, основні прояви сонячної активності.
Зараз, об’єднавшись у групи, ви опрацюєте відповідний матеріал у підручнику та підготовите повідомлення у науковому та публіцистичному стилях.
Вчитель укр.мови: короткий коментар про способи читання.
Пам’ятка
Способи читання |
||
Ознайомлювальне Передбачає загальне уявлення про зміст тексту, точність розуміння основного змісту та найсуттєвиших деталей |
Вивчальне Вимагає повного засвоєння тексту з метою максимально точного розуміння інформації і її критичного осмислення |
Вибіркове Передбачає отримання детальної інформації про якусь конкретну подію, факт, явище тощо |
Робота в групах
І група.
Опрацювати §4, С.67-69
Тезісний план
Ключові поняття і терміни: світність, сонячна стала.
ІІ група
Опрацювати §4, С.68-69
Тезісний план "Будова Сонця"
Ключові поняття і терміни: спікули, протуберанці.
ІІІ група
Опрацювати §4, С.71-73
Опрацювати матеріал
Тезісний план "Сонячна активність"
Ключові поняття і терміни: сонячна активність, факели.
ІV група
Опрацювати §4, С.72-73
Тезісний план "Вплив сонячної активності на Землю"
Ключові поняття і терміни: магнітні бурі, хромосферний спалах.
Після опрацювання матеріалу підручника учні презентують результати своєї роботи та заповнюють інформаційний лист на дошці та в зошитах.
Фізичні характеристики Сонця:
Хімічний склад Сонця:
Будова Сонця:
Джерела сонячної енергії :
Сонячна активність:
Вплив сонячної активності на Землю:
Вчитель астрономії: Починаємо з фізичних характеристик Сонця.
Учні першої групи розповідають та заповнюють відповідні пункти.
Щоб краще уявити цю величину, зауважимо, що при сучасному розвитку електроенергетики людство лише за 10 млн років змогло б виробити таку кількість електроенергії , яка дорівнювала б енергії . що її випромінює Сонце за 1 с
Вчитель астрономії: Залежно від температури та процесів, що відбуваються у Сонці, умовно виділяють які складові?
Учні другої групи розповідають про будову Сонця та малюють схему-опору.
Вчитель астрономії: У телескоп чи на фотографіях Сонця можна побачити темні плями, які виникають у фотосфері. Учасники третьої групи нам поясняють, що уявляє собою сонячна активність.
Учні третьої групи розповідають про сонячну активність.
Задача:
На диску Сонця спостерігається одна група з двох плям і одна окрема пляма. Обчисліть число Вольфа.
W=10*2+3=23
Вчитель астрономії: Як впливає на Землю
Сонячна активність?
Учні четвертої групи розповідають про вплив сонячної активності та демонструють озвучений фільм про виникнення полярних сяйв.
Вчитель астрономії: Увага! Перед вами фото якого явища природи? (Сонячне затемнення). Правильно, перед вами фото одного з яскравих явищ, пов’язаних з Сонцем. Коли може статися це явище?(Коли Земля, місяць та Сонце знаходяться на одній прямій, диск Сонця буде повністю закритим тільки для спостерігача , який знаходиться всередині місячної тіні, середнє значення діаметра якої на поверхні Землі-100 км ). На рік може бути мінімум 2 сонячних затемнення, а максимум – 4-5 затемнень. 22 червня 2001 року відбулося перше сонячне затемнення ХХІ сторіччя. Затемнення, яке можна буде спостерігати в Європі, відбудеться в 2126 році.
Вчитель укр.мови: В якому творі згадується затемнення Сонця, це було поганою прикметою і віщувало поразку. ("Слово о полку Ігоревім"):
Глянув він – аж Сонце ясне
Серед ж дня на небі гасне
Ніч все військо покриває,
Ігор війську промовляє…
Повне сонячне затемнення, про яке йшлося у літописі, відбулося у 1185 році, у Новгороді та Ярославлі. Князь Ігор був у цей час з дружиною на річці Донець, де затемнення було неповним.
Із сонцем . як з ніяким іншим небесним світилом найбільше пов’язане наше життя. Не випадково згадується сонце як символ світлого, життєстверджуючого начала згадується в багатьох фольклорних творах, зокрема прислів'ях.
Рефлексія. Вправа "Незакінчене речення"
Шар Сонця , що випромінює світло, називається …..(фотосферою);
Температуру на поверхні сонця можна визначити за допомогою…..(спектра);
Температура в центрі Сонця дорівнює…..(15 000 000 К);
Температура в плямі знижується, бо магнітне поле…..(гальмує в плямі конвекцію);
Температура сонячної корони …..(2 000 000 К);
Джерелом енергії в ядрі Сонця є ….. , у яких паливом слугує…..(термоядерні реакції; водень);
Явище збереження магнітного поля Землі під дією спалаху на Сонці називається …..(магнітною бурею).
Підбиття підсумків уроку
Вчитель укр.мови:
Щоб жили спокійно люди,
Сонце лагідно сія.
Щоб лунала всюди-всюди
Пісня радісна моя…( О. Пархоменко)
Оцінювання учнів.
Інформація про домашнє завдання.
§ 18-20, вик. № 4 С.118, підготувати презентацію (3-5 слайдів):
-вплив сонячної активності на погоду;
- вплив сонячної активності на біосферу;
- вплив сонячної активності на клімат;
- вплив сонячної активності на людину.
Додаток 1
Фізичні характеристики Сонця:
Маса сонця М0=1,989 * 1030 кг
Радіус Сонця R0= 6,96 * 108 м
Світність L0=3,85 * 1026 Вт
Густина ρ =1408 кг/м3
Хімічний склад Сонця:
70% складає водень (Н); 28% - гелій (Не); 2% - важчі елементиє
Будова Сонця: ядро, конвективна зона, фотосфера, хромосфера, сонячна корона.
Джерела сонячної енергії : термоядерні реакції
Сонячна активність: магнітне поле та плями, хромосферні спалахи, факели 11 –річний цикл сонячних процесів.
Вплив сонячної активності на Землю: полярні сяйва, магнітні бурі, вплив на погоду, біосферу Землі, коливання клімату ,вплив на людину.
Додаток 2
Додаток 3
Вчення – ясний світ, а навчання – маків цвіт
Дім без книги - день без Сонця
На сонці – тепло, при матері – добро
Знання - Сонце, книга – вікно
Наука для людини, як сонце для життя
Близька рідня – на одному сонці одежу сушити
Рідня серед дня, а як сонце сховається, то й не родичається
Добре слово світліше за сонце
Загляне сонце і в наше віконце
Взимку сонце крізь клач сміється