односкладні речення як частини складного речення. Синтаксичний розбір односкладних речень

Про матеріал
Односкладні речення як частини складного речення. Синтаксичний розбір односкладних речень
Перегляд файлу

Односкладні речення як частини складного речення. Синтаксичний розбір односкладних речень

 Мета: поглибити знання учнів про односкладні речення як частини складних речень; розвивати вміння аналізувати складні речення, до складу яких входять умовно односкладні речення, моделювати й конструювати складні речення з різними частинами; структурувати вивчений матеріал шляхом здійснення морфологічного розбору односкладних речень; спираючись на мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал, розширювати науковий світогляд восьмикласників.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Текст (риторичний аспект): односкладні речення як частини складного речення у висловлюваннях різної стильової належності.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Виконання системи проблемно-пошукових завдань пізнавального характеру

1. Графічний диктант

Проаналізувати будову складних речень: усно виділити граматичні основи.

Чернеча гора в Каневі, де поховано Тараса Шевченка, є нашою найбільшою національною святинею (В. Смілянський). 2. Небагатьом відомо, що канівської святині могло б і не бути (В. Смілянський). 3. Верболози ще зелені, і кора їхня не гірчить повітря осіннім віддихом (О. Васильківський). 4. Щоб не заснути, він почав співати (О. Васильківський). 5. Йшли далі через ліс, і краса його набирала все нової сили (Є. Гуцало). 6. Далеко линули слова «Заповіту», і кінця-краю не було цим людським потокам (О. Іваненко). 7. Жаль розлучатися з прозорим весняним лісом, він весело сяяв у лагідному сонячному промінні (Є. Гуцало). 8. Не хотілося спускатися з кручі, праглося вбирати живий мальовничий простір (Є. Гуцало). 9. Ми знаємо: води так багато на нашій планеті (І. Падалко). 10. Відберіть у народу мову, і він ніколи більше вже не створить її (К. Ушинський). 11. У степу не було стежок, і колії доріг вели зі сходу по Придніпров’я (А. Малишко).

Визначити вид односкладних речень, що входять до складу складних. Указати на спосіб морфологічного вираження в них головного члена.

 

2. Дослідження-моделювання (робота в парах)

Об’єднавшись у пари, змоделювати складні речення, поєднавши їх частини з правого й лівого стовпчиків. Визначити, які частини складних речень є умовно односкладними реченнями. Указати на їх вид.

1. Городи садили часом і на клечальні свята,

2. У затінку дрімучого пралісу знаходиться зручне ложе,

3. У часи середньовіччя вважалося,

4. На сади приходьте дивитися при місяці,

 5. Іноді він бачив усе так виразно,

6. Оглянься -

коли він стоїть на небосхилі (І. Сенченко).

прожиті твої дні летять слідом за тобою (Є. Гуцало).

але картоплі в такі роки виростали швидко (Ф. Рогов).

що в центрі світобудови міститься людина (Із кн. «Я пі-знаю світ»).

що аж моторошно ставало (О. Васильківський).

звідки можна послухати сольний концерт одного з відомих карпатських водоспадів (З календаря).

 3. Лінгвістична гра «Третє зайве» (робота за варіантами)

Дослідити, у яких синтаксичних конструкціях виділені неозначено-особові речення виконують роль частин складного речення, а в яких — роль вставних речень. Знайти третє «зайве».

Варіант 1

1. Змалку нас привчають, як звертатися до мами, тата, дідуся, бабусі, сестри, брата (С. Богдан). 2. Тактовність, кажуть у народі, починається з уміння знайти правильну лінію поведінки з кожною людиною, залежно від її душевного стану (А. Коваль). 3. Здавна вважали, що треба бути дуже обережними (С. Богдан).

Варіант 2

1. Донедавна вважали, що слово «товариш» як звертання використовується для вираження взаємоповаги переважно в робітничому середовищі (С. Богдан). 2. У давнину вірили, що все живе має свій дух (С. Богдан). 3. Як розповідають, до Кирилівки Тарас Григорович Шевченко прибув у жнива, у липні місяці, до брата Йосипа (Д. Чуб).

Визначити, у яких складних реченнях умовно односкладними реченнями виражені обидві частини.

4. Робота з підручником. Виконайте вправу 123 (письмово), 124 (усно)

5. Пошуково-вибіркова робота на основі тексту

Прочитати мовчки текст. Визначити його стильову належність. Дібрати заголовок. Виписати односкладні речення (у тому числі й ті, що входять до складу складних речень). Уявіть себе малим, дуже малим чоловіком. Уявіть собі, що вас, того маленького чоловіка, поставили на широкій рівній оболоні, на якій зрідка стоять порослі травою старі мурашники. Оболонь укрита травою, що вам сягає до пояса. Між травою квіти аж хапають за очі своїми кольорами. А гляньте довкола себе... Ніде краю не видно. Обрій неба, наче вижолоблена півкуля, кругом вас далеко спочиває на землі. Ніде ні лісу, ні гори. Лише мурашники видно. А поїдете десять миль у який-небудь бік — те саме й те саме... Ні краю, ні берега.

Степ... Український степ зі своїми високими могилами. Це одинокі дороговкази для людей, які туди заблукають (За А. Чайковським).

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Виконайте вправу 126

1. Графічний диктант

Проаналізувати будову складних речень: усно виділити граматичні основи.

Чернеча гора в Каневі, де поховано Тараса Шевченка, є нашою найбільшою національною святинею (В. Смілянський). 2. Небагатьом відомо, що канівської святині могло б і не бути (В. Смілянський). 3. Верболози ще зелені, і кора їхня не гірчить повітря осіннім віддихом (О. Васильківський). 4. Щоб не заснути, він почав співати (О. Васильківський). 5. Йшли далі через ліс, і краса його набирала все нової сили (Є. Гуцало). 6. Далеко линули слова «Заповіту», і кінця-краю не було цим людським потокам (О. Іваненко). 7. Жаль розлучатися з прозорим весняним лісом, він весело сяяв у лагідному сонячному промінні (Є. Гуцало). 8. Не хотілося спускатися з кручі, праглося вбирати живий мальовничий простір (Є. Гуцало). 9. Ми знаємо: води так багато на нашій планеті (І. Падалко). 10. Відберіть у народу мову, і він ніколи більше вже не створить її (К. Ушинський). 11. У степу не було стежок, і колії доріг вели зі сходу по Придніпров’я (А. Малишко).

Визначити вид односкладних речень, що входять до складу складних. Указати на спосіб морфологічного вираження в них головного члена.

2. Дослідження-моделювання (робота в парах)

Об’єднавшись у пари, змоделювати складні речення, поєднавши їх частини з правого й лівого стовпчиків. Визначити, які частини складних речень є умовно односкладними реченнями. Указати на їх вид.

1. Городи садили часом і на клечальні свята,

2. У затінку дрімучого пралісу знаходиться зручне ложе,

3. У часи середньовіччя вважалося,

4. На сади приходьте дивитися при місяці, 

5. Іноді він бачив усе так виразно,

6. Оглянься -

коли він стоїть на небосхилі (І. Сенченко).

прожиті твої дні летять слідом за тобою (Є. Гуцало).

але картоплі в такі роки виростали швидко (Ф. Рогов).

що в центрі світобудови міститься людина (Із кн. «Я пі-знаю світ»).

що аж моторошно ставало (О. Васильківський).

звідки можна послухати сольний концерт одного з відомих карпатських водоспадів (З календаря).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 3. Лінгвістична гра «Третє зайве» (робота за варіантами)

Дослідити, у яких синтаксичних конструкціях виділені неозначено-особові речення виконують роль частин складного речення, а в яких — роль вставних речень. Знайти третє «зайве».

Варіант 1

1. Змалку нас привчають, як звертатися до мами, тата, дідуся, бабусі, сестри, брата (С. Богдан). 2. Тактовність, кажуть у народі, починається з уміння знайти правильну лінію поведінки з кожною людиною, залежно від її душевного стану (А. Коваль). 3. Здавна вважали, що треба бути дуже обережними (С. Богдан).

Варіант 2

1. Донедавна вважали, що слово «товариш» як звертання використовується для вираження взаємоповаги переважно в робітничому середовищі (С. Богдан). 2. У давнину вірили, що все живе має свій дух (С. Богдан). 3. Як розповідають, до Кирилівки Тарас Григорович Шевченко прибув у жнива, у липні місяці, до брата Йосипа (Д. Чуб).

  • Визначити, у яких складних реченнях умовно односкладними реченнями виражені обидві частини.

5. Пошуково-вибіркова робота на основі тексту

Прочитати мовчки текст. Визначити його стильову належність. Дібрати заголовок. Виписати односкладні речення (у тому числі й ті, що входять до складу складних речень). Уявіть себе малим, дуже малим чоловіком. Уявіть собі, що вас, того маленького чоловіка, поставили на широкій рівній оболоні, на якій зрідка стоять порослі травою старі мурашники. Оболонь укрита травою, що вам сягає до пояса. Між травою квіти аж хапають за очі своїми кольорами. А гляньте довкола себе... Ніде краю не видно. Обрій неба, наче вижолоблена півкуля, кругом вас далеко спочиває на землі. Ніде ні лісу, ні гори. Лише мурашники видно. А поїдете десять миль у який-небудь бік — те саме й те саме... Ні краю, ні берега.

Степ... Український степ зі своїми високими могилами. Це одинокі дороговкази для людей, які туди заблукають (За А. Чайковським).

 

 

doc
Додано
24 листопада 2021
Переглядів
2814
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку