Охорона природи. Ліс - природне угрупування. Способи збереження екології лісу.

Про матеріал

Узагальнити знання учнів про охорону природи. Підвести дітей до усвідомлення не­обхідності зберігати і примножувати природні багат­ства, раціонально їх використовувати.

Ознайомити школярів із заходами щодо відтво­рення і збереження екології лісу.

Збагачувати словниковий запас учнів, розширюва­ти кругозір.

Розвивати пізнавальний інтерес, мислен­ня, уміння працювати групами, колективно і са­мостійно.

Виховувати бережливе ставлення до навколиш­нього середовища.

Перегляд файлу

Урок  Дивосвіт ( 3 клас)

Тема: Охорона природи. Ліс - природне угрупування. Способи збереження екології лісу.

Мета. Узагальнити знання учнів про охорону  природи. Підвести дітей до усвідомлення не­обхідності зберігати і примножувати природні багат­ства, раціонально їх використовувати.

Ознайомити школярів із заходами щодо відтво­рення і збереження екології лісу.

Збагачувати словниковий запас учнів, розширюва­ти кругозір.

Розвивати пізнавальний інтерес, мислен­ня, уміння працювати групами, колективно і са­мостійно.

Виховувати бережливе ставлення до навколиш­нього середовища.

 

Тип уроку: розвиток комунікативних умінь.

Хід уроку.

І. Організація класу.

 

Вчитель:             Любі діти, у наш клас

                          Завітали люди щирі

                          Привітаймо в добрий час

                          Гостей усмішкою й миром

 

Хлопці:             Ми вам раді, люди добрі

                           Ми вітаєм щиро вас

 

Дівчата:           І запрошуєм ласкаво

                          На урок    до нас у клас.

 

 

Усі разом:        Ласкаво просимо

                         Послухайте 3-А нас!

 

 

- В цих промінчиках добра, що засяяли на ваших обличчях, ми і

розпочнемо урок.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 1. Вступне слово вчителя

Сьогодні у нас незвичайний урок –дорога в Дивосвіт . А навіщо ж ми вивчаємо цей предмет в школі.? ( Щоб всі діти вчилися  піклуватися про  природу.)

Уроки бувають різні: веселі й сумні, цікаві та пізнавальні. А я хочу подарувати вам урок милосердя і справедливості. Ми проведемо його на екологічній стежині,  допомагати нам буде  в цьому  комп’ютер. І,звичайно  ви, діти, як завжди, будете мені помічниками. Домовились? (Так) Тож, сьогодні ви будете  не просто учні , а у ролях юних екологів, науковців, художників,експертів, дослідників…І саме з вашої дружби з природою ми почнемо урок. Тому, що сьогодні нас чекає серйозна розмова про збереження природи. Ми вирушаємо в подорож у світ прекрасного, у світ природи.

Починається презентація про дозвілля учнів 3-А

2.Монтаж учнів:нафоні слайдів-учні класу на природі

1.Йдемо  в гості до природи,

   Є в ній різна дивина:

   В небі - зорі, ріках – води,

   В полі – квіточка ясна.

 

2.А зимою є сніжинка

  Літо – дощик принесе,

  Є метелик і пташинка-

  І таке цікаве все.

 

3.Дивосвіт, дивосвіт!
      Хто придумав оцей світ?
     Землю красну отаку
    У зеленому вінку?

 

4.Всі ці квіти, і ліси,
       І пташині голоси?
      Ліс, і річка, і поля – 
       Це ж усе моя земля.
Так,діти. Ми побачили, що всі ви любите і дружите з природою.Залюбки відпочиваєте у лісі, біля річки. А про все цікаве у природі ми дізнаємося  на уроках Дивосвіту

 

Кліп: «Кольорова планета моя» ( вступ)

 

Вчитель: .Земля - наш спільний рідний дім,

                  Як затишно і радісно нам всім у нім.

                  Слід берегти її , бо лине час.

                 Надія в неї є лише на нас!

 

Ми –діти України

 

Нас цікавить – життя лісу і поля, степу і гірського водоспада

 

Нас зворушує – схід сонця і спів птахів

 

Нас турбує – стан повітря, яким ми дихаємо, вода, яку ми п’ємо,     земля, наякій ми живемо

 

Нас об’єднує – віра в те, що ми здатні зробити нашу Землю прекрасною Кліп: «Кольорова планета моя»  ( Продовження )

 

Приспів:   Кольорова планета моя

                    Кольорова планета дитя

                   Кольорова планета земля ---кольорова

                   В руки яри я візьму збережу,збережу, збережу

( інсценіровка )

13 слайд      (дівчина)

 

Наш урок присвячений дуже зворушливій  темі. І я радію, що вас 3-класників не обминає така доросла розмова , про такі серйозні речі. Турботливе ставлення до навколишнього середовища. І я вірю, що не  тільки словами, а й добрими справами ми будемо допомагати нашій Землі. Планета Земля – це наша домівка у Всесвіті, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною. Та минає час і краса вродливої дівчини починає  тьмяніти і у душу закрадається тривога.

3. Бесіда(заплющили оченята)

Що саме непокоїть вас стосовно рідної природи?

( міліють і  забруднюються ріки, вирубуються ліси, зникають деякі рослини, люди часто винищують тварин і птахів.)

Так, діти, все це ставить під загрозу нашу Землю.

14 слайд (ДОМ,ЗАВД.)

  4 Домашнє  завдання

Вашим домашнім завданням було створити знаки заборони щодо охорони природи. Тож, слово нашим художникам

( звучить музика, діти виносять знаки)

Діти пояснюють знаки заборони.

 

1.Не стріляй у пташку,

2.Не лови комашку,

3.Не топчи травинку,

4.Не зірви рослинку,

5.Бо Земля без них,

6.Як без зірочок ясних.

7.Їх створив Господь для тебе,

8.Їх краса – для всіх під небом.

 

Всі малюнки чіпляють на дошку.

15 слайд (ПРИРОДА)

Багато проблем існує зараз у природі, тому люди працюють над охороною водойм,  грунтів, рослин,тварин…Щоб повернутися обличчям до екологічних труднощів,треба вивчати, досліджувати, з'ясовувати,як виправити і зменшити шкідливе втручання в навколишнє середовище. І сьогодні ми з вами  зупинимся  над природним угрупуванням,  яке теж необхідно оберігати. Воно має назву… а яку ж воно має назву ми зараз з'ясуємо

 

Зійшли хмарки і небо засиніло

А сонце ген з-за обрію пливе,

І всюди заіскрилось, засвітило!

Напевно, диво-казка тут живе…

 

Де ж живе диво-казка? Дізнатися про це нам допоможе тема уроку.

16 слайд (тема)

ІІІ. Повідомлення теми уроку

Прочитайте її. Запис на дошці неповний

Охорона природи.  Природне угруповання.----- Ліс

        1.Бесіда

Про що йтиметься мова? Що може бути водночас загадковим, казковим , чарівним?  Про ліс.

А чому чарівним? –( Бо гарний)

Чому загадковим?- ( Бо несе богато невідомого, загадкового)

Чому казковим? – ( Бо несе багато дивовижного, незвичайного, чарівного. І в багатьох казках дії розгортаються саме в лісі)

  • Згадайте, казки, де дія відбувається у зимовому лісі?

( « Рукавичка», «Лисичка –сестричка», « Морозенко»)

- У літньому лісі?( « Колобок2. « Коза-дереза», «Пан Коцький»

-А в якій казці ліс змальований у всі пори року? («12 місяців»)

2. Асоціації до слова ліс

2.Складемо тематичну павутинку до слова ЛІС

Багато корисного дає людині ліс.( очищає повітря,затримує вологу, дає їжу, деревину для будівництва. У лісах живе багато тварин. Ростуть різні чудові квіти, лікарські рослини.

17 слайд (Ліс - користь)

Подивіться уважно. Чи все ми назвали?

 

Народна мудрість говоре:

(діти промовляють,а вчитель виставляє на дошці)

                ЛІС

Весною--- ЗВЕСЕЛЯЄ

Влітку---ПРОХОЛОДУ ДАЄ

Восени---ГОДУЄ

Взимку---ЖАР ДАРУЄ

Будь-якої пори року ліс чарує нас своєю красою.

А зараз ми переглянемо. Як наші діти дружать з природою?

 

18 слайд ( шишка гра)

3.Які прислів’я про ліс ви знаєте?

( я даю вам шишку, а ви мені прислів'я

1.Хто про ліс дбає,тому він повертає.

2.І у лісі, і у лузі, ми природі вірні друзі. 

3.Ліс – природне багатство.

4.Який ліс, такий і звір.

5.Ліс і вода – брат і сестра.

6.Ліс не школа, а всіх навчає.

 

ФІЗПАУЗА:  «Хвойный лес пройти»

19 слайд Гра « Мандрівники» переможе найуважніша, найспритніша, найдружніша команд1,2,3 ряди. Водночас виспіваєте. Танцюєте і виконуєте команди

Звучить музика на приспів

 

Стежина (одне за одним руки на плечі. Хто стоїть першим рухається вперед).

Озеро (діти утворюють коло, піднімають руки та з'єднують їх.)

Галявина (усі присідають)

 

20 слайд (Аукціон думок)

4. Аукціон думок

Зараз ми проведемо «Аукціон думок»

      Які бувають ліси? (діти записують на аркушах і називають по-одному)

Перевірте, будь ласка.

21 слайд

Гай – ( невеликий переважно листяний ліс);

Діброва- (листяний ліc, у якому ростуть переважно дуби;)

Бір –(сосновий, або інший хвойний ліс);

Чорноліс –(густий, темний, непрохідний ліс, в якому ростуть переважно  старі дерева);

Байрак-( це  яр, який поріс деревами, чагарниками);

Пуща-(великий густий , дрімучий ліс)

22,23,24,25.26,27 слайди-пояснення різновидів

28 слайд (робота в парі  - Тести)

 5.Робота над завданнями на аркушах

6. Робота в групах

     29 слайд (Робота в групах)

-Ліс завжди є в особливій пошані у людей. Споконвіку у лісі вони знаходили собі тут і притулок, і їжу. Дерева супроводжують людину все її життя, діляться з нею життєдайною               енергією, оздоровлюють.  Але,нажаль, .люди не завжди правильно поводять себе в лісі. Зараз ми об’єднаємось у групи та розглянемо екологічні задачі. Ви будете виступати екологічною вартою

 

1 екологічна варта

 

Діти прийшли на галявину. Там літають метелики. Співають пташки. Дівчатка зривають квіти цілими оберемками. Хлопчики грають у футбол бляшанкою. Один з них дістає рогатку та цілиться в пташку. Які првавила вони порушили?

  1. Не слід зривати багато квітів.
  2. Ігри слід влаштовувати в спеціально відведених для цього місцях,а не там, де ростуть квіти і ягоди.
  3. Забороняється нищити тварин.

2 екологічна варта

 

Дія відбувається у лісі біля річки. Відпочиваючі зібралися глушити рибу динамітом,а найбільшу відібрати на юшку. Викидають в  річку сміття, ввімкнули гучну музику. Знову люди порушили правила поведінки. Які?

1.Не можна засмічувати водойми.

2.Забороняється глушити рибу динамітом.

3.Не можна вмикати гучну музику.

 

3 екологічна варта

До лісу заїхали хлопці на мотоциклах. Раптом у них почала протикати каністра. Вони її викидають. У мотоцикла несправний мотор,.крапає мазут. Стоїть страшний чад, дим. Хлопці закривають носа. Один дістає сірники. намагається підпалити мазут. І тут з'являються вартові.

Які правила поведінки порушили?

1.Заборонено заїжджати власним транспортом вглиб лісу.

2.Не можна отруювати навколишнє середовище.

3. Не можна виливати горючі речовини і запалювати їх улісі.

Це може привести до пожежі.

Дорогі друзі! Якщо ви любите свій рідний край,то ви повинні піклуватися про його збереження. Кожен з вас чимало може зробити у цій справі.

30 слайд

Фізкультхвилинка

Раз, два, три, чотири, п’ять!

Час прийшов нам спочивать

Мандрували ми лісами

І лугами , і гаями.

Поміж різних деревцев

Ось таких,  ось таких

Хвойних також листяних

Ось таких,  ось таких

То ж піднімем руки вгору

Ніби  глянемо на зорі

Треба все охороняти

І природу полюбляти

От і добре. Відпочили

І  за парти тихо сіли

Як у всього живого і у ліса є серце, а щоб воно було здорове, його треба берегти.Отже, що кожен з вас може зробити для збереження лісу та зміцнення серця лісу.

  Що я можу зробити для збереження лісу?

  1. Економити папір -   і завдяки цьому менше дерев будуть вирубувати
  2. Збирати макулатуру
  3. Підгодовувати птахів.  Адже, птахи – санітари лісу
  4. Не розводити у лісі багаття
  5. Не смітити  в лісі.

І тоді серце лісу буде міцним і здоровим.Але люди не завжди про це пам’ятають. Тому, сьогодні  ми проведемо екологічний суд над людиною

31 слайд

 

У ролях:

1.Cуддя (зубр)--------------------

2. Обвинувачувач (тур)----------------------------

3. Адвокатобака)--------------------------

4. Перший свідок звинувачення (повітря)------------------

5. Другий свідок звинувачення  (вода)-----------------------

6. Третій свідок звинувачення   (Ґрунт)-----------------------

7.Свідки       (метелики: Аполлон і------------------------------

8                                        Махаон.----------------------------- 

 9. Свідки       Лілія

10. Свідки       (Конвалія ) ----------------------------

11. Свідки       (Жаба )----------------------------

12 Свідки        ( сова) --------------------------------------                                       

 

 

 

 

Екологічний суд.

Вчитель: - Отже, суд. Суд над людиною. Суддєю в нас буде Зубр. Можливо,ви чули про нього, але не можна не поділитися захопленням і повагою, яку викликає у нас цей прекрасний звір. Був час, коли життя його висіло на волосині. Зубрів, не замислюючись,винищували.

 Головним обвинувачувачем вибрали тура. Саме його. Справа в тому, що останній тур був убитий у ХVІІ столітті.

Адвокатом – захисником обираєм – Собаку.

Присяжні засідателі – всі, хто знаходиться в класі.

 

Суддя. Прошу уваги! Судове розслідування починається! Слово – головному обвинувачувачу.

Тур. Мені важко говорити. І не тільки тому, що мене вже давно не існує на світі. Я боюся, що багато ще видів тварин і рослин зникнуть так, як зникнув мій вид. Я звинувачую людину в тому, що вона знищила багато корисних  тварин                і рослин. Ось, наприклад, мандрівний голуб, який помер у зоопарку на початку нашого століття. Величезні зграї цих птахів знищувались заради смачного м’яса.

Звернімося зараз до долі флори. Ливанський кедр. Колись це дерево росло скрізь, але його вирішили виміняти на канати, полотно, золото, інші товари, які привозили з Єгипту. Ось результат: зараз тільки в Ливані залишився ліс із 400 дерев.

Де б не з’явилася людина, вона завжди що-небудь знищує, чи кого- небудь убиває.(Звертається до людини).

- А що робиться зараз! Отруєно повітря, ріки... Подивіться!

Зупиніться! Подумайте!

Зубр. Яке покарання, на вашу думку,шановний Туре, заслуговує Людина?

Тур. Вона покарана і продовжує карати сама себе! Хоча, своюдумку я скажу пізніше.

Зубр. Тепер слово захисту.

Собака. Хто, як не ми, домашні тварини, знаємо людину?

Тур. Смішно! Ви ж від неї залежите в усьому. Вам не вигідно

обвинувачувати її, тому що хто вам дасть їсти й пити?

Собака. А чи знаєте ви, що перший заповідник був створений у 1832 році в Америці, саме там, де природі завдано такої великої шкоди.

Зубр. Давайте послухаємо свідків зі сторони звинувачення і зі

сторони захисту. Перший свідок звинувачення – Повітря.

Повітря. За рік тільки вуглекислого газу в атмосферу викидається 5 млрд тонн. В результаті тоншає озоновий шар, з’являються озонові діри. В ці діри потрапляють ультрафіолетові промені, які призводять до ракових захворювань. Знищуються ліси і, відповідно зменшується кількість кисеню.

Зубр. Свідок Вода.

Вода. Вчені підрахували, що кожного року у водойми світу

потрапляє стільки шкідливих речовин, що ними можна було б заповнити10000 товарних поїздів. Забрудненою водою не можна користуватися. У ній багато шкідливих речовин, які спричиняють різні захворювання.

Через людську необережність  вмирають малі річки та озерця, а за ними починають хворіти великі, ті, з яких п’ють воду. А ви знаєте, що жоден ліс не може існувати без вологи Людина ще не зрозуміла багато чого, що діється навколо неї...

Зубр. Свідок Ґрунт.

Ґрунт. Ґрунт утворюється дуже повільно, потрібні сотні й тисячі

років. Учені підрахували, що для того щоб утворився шар грунту завтовшки 5 см, потрібно не менше 2000 років. А ось зруйнувати його можна дуже швидко.

Зубр.Слово захисту.

Собака. На жаль, все це гірка правда. Але ж людині все це потрібно

Зубр. Продовжимо слухання свідків. Запрошуються метелики: Аполлон і Махаон.             

Аполлон. І слухати нічого не хочемо. Спочатку знищують, а потім заповідники з парками створюють. Ми дуже ображені на людину, щоб вибачити їй.

Махаон. Як же вибачити, якщо досі мене ловлять всі, кому не ліньки. Як я шкодую, що народився таким красенем?!

Зубр. Всі ловлять? І птахи?

Аполлон. О, ні! Я мав на увазі людину: дорослих і дітей. А птахи мене не зачіпають. Яскраві плями на моїх крильцях попереджують птахів про те, що я не їстівний.

Махаон. Як же запевнити людину, що ми красиві тільки на волі, в польоті! З кожним роком нас залишається все менше і менше!

Зубр. Послухаємо наступних свідків: квіти.

Лілія-лісова:Мене в лісі стає все менше і менше. А я , до речі, єдиний дикорослий представник лілій у нашій флорі. Мій аромат увечері просто зачаровує. Але люди зривають мене на букети, викопують цибулини. А під час вирубування лісів я просто зникаю

Конвалія. Вони рвуть мене у лісах, не задумуючись. Але ж, щоб я зацвіла, з того дня, як насіннячко впало в землю, повинно пройти 10 років! Хлопчик ідівчинка, які ступили до 1 класу, встигнуть закінчити школу!

Зубр. Але ж вас, шановна Конваліє, рвуть із лікувальною метою!

Конвалія. Так, але часом невміло. А зривати мене можна лише навесні, тільки обережно. А колись люди на мою честь складали легенди. Мною завжди цікавилися знахарі. І зараз з мене виготовляють краплі для людей, які хворіють на серцеві недуги. І що ж яодержала за свою доброту? Був час, коли мене можна було зустріти скрізь, а зараз я потребую охорони.

     Зубр. Наступний свідок – Жаба.

Жаба. Людська невдячність не має меж! Ми, жаби,на нашу біду,належимо до бридких для людини істот. І нікому не має діла, що ми знищуємо 2% шкідливих комах.

Слиз, який виділяє наша гола жаб’яча шкіра, вбиває шкідливі бактерії, а тому перебування  нас, “веселих, зелених, булькатих”, у будь-якій водоймі дуже бажане. Як шкода, що ми такі беззахисні.

Зубр. Наступний свідок – Сова.

Сова. Всі тварини цікаві. Але найбільшу цікавість у “любителів природи” викликаємо ми, птахи. Комусь хочеться посадити нас у клітку, комусь потрібне опудало, комусь пух, а кому – м’ясо.

Лише мене, Сову, людина вважає передвісником нещастя. Так, кричимо ми страшно, але й користь приносимо велику. Ми ж знищуємо  гризунів. Скільки моїх пернатих братів і сестер люди вже ніколи не побачать! За останні 150 років з обличчя Землі зникло 150 видів птахів!

Зубр. Ми слухали свідків. Після всього, що ми тут дізналися, що ж нам робити з людиною?

Собака. На будь-якому суді дається слово звинуваченому.

Послухаємо людину.

Людина. Не буду виправдовуватись. Я хочу попросити у вас

пробачення, хоч від цього вам не легше.

Собака. Хочу ось що вам сказати. Те,що зробила людина з

природою, - тяжкий злочин. Але ж тільки людина може щось виправити! Тільки людина створила Червону Книгу, заповідники і охороняє їх.

Зубр: чи є ще захист із залу:

1.На місці вирубаних лісів садять нові.

2.Заборонено збирати рідкісні рослини і полювати на рідкісних тварин.

Зубр. Так, не заперечую. Тільки завдяки людині мені вдалося вижити.

Тур. Але завдяки людям ви ледь не зникли з обличчя планети.

Аполлон. Що ж виходить? Так чи інакше, ми всі залежимо від

людини.

Зубр. На жаль, залежимо.

Всі:. Жахливо! Жахливо! Ми залежні.

Жаба. Виходить, що людина сама собі підписує смертний вирок.

Зубр. Виходить, так!

Всі. Який жах!

Сова.

Невже в майбутньому на світі

Не будуть квітнуть дивні квіти?

Ми всі господарі природи,

Тож збережемо її вроду.

Сова. Рятуємо рідкісних птахів-мешканців лісу!

Конвалія. Рятуємо квіти на лісових галявинах!.

Махаон:  Рятуємо тишу у лісі.

Повітря. Рятуємо чисте повітря.

Вода. Рятуємо воду

Ґрунт Рятуємо землю.

 

Всі. Поки ще не пізно і можна хоч щось зберегти

Ми дуже сподіваємось, що наш урок мине недаремно, що люди будуть дбати про збереження природи.

Тому, сьогодні на урок ми  запросили художника , Який разом з вами  створе лісову галявину. Звучить музика   «звуки лісу», діти допомагають створювати диву-галявину.

Ось таке диво ми створили разом. Ви готували твори.

Уривки з дитячих  творів «Якби звірі говорили»


« … Ліс – це домівка тварин. Галявина, яку ми обираємо для того, щоб зварити на вогні кашу – це те ж саме для тварин, як наша, людська кімната. І коли цю кімнату забруднено, звірям так неприємно жити на цьому місці. 

Якби звірі говорили, вони б сказали: «Зупиніться! Що ж ви робите? Це ж наша домівка! Не забруднюйте її! Але, нажаль, тваринам не дано розмовляти людською мовою і вони не можуть нам сказати, що люблять чистоту так само, як і ми, люди».

 

«… Бережіть природу! Не знищуйте її! Не забувайте прибирати після себе в лісі, а також не порушуйте спокій жителів лісу».

 

 

 

32 слайд

 

V.Підсумок  Рефлексія.

- Наш урок добіг до кінця.

- Скажіть будь ласка, над яким природним угрупуванням ми працювали сьогодні на на уроці? «ліс ».

Я  б хотіла одержати від вас цілий кошик грибів з комплиментами для лісу.

Комплименти до слова «ліс». Який він?

Кожен із вас напише прикметник, який здається вам найкращим, що характеризує ліс.(Щедрий, чудовий, прекрасний, багряний, зелений, неповторний, загадковий, казковий, чарівний, золотавий,гарний, листяний, хвойний,сосновий,веселий, невідомий, найкращий…)

Слово вчителя.

- Я щиро дякуємо вам, діти, за ваші відповіді, за вашу

любов до природи.

 

VІ. Домашнє завдання.

ІІІ. Завдання групам.

1група. «Орнітологи» – вчені, які вивчають птахів:

а). Виявити птахів.

б). Визначити серед них зимуючих і перелітних.

в). Підготувати загадки про птахів.

2 група. «Ентомологи» – вчені, які вивчають комах:

а). Виявити комах.

б). Обстежити мурашник.

в). Підготувати загадки про комах.

3 група. «Зоологи» – вчені, які визначають звірів:

а).Виявити звірів.

б). Прослідкувати за поведінкою.

в). Підготувати загадки про звірів.

 

 

docx
Пов’язані теми
Екологія, Розробки уроків
НУШ
Додано
26 липня 2018
Переглядів
3112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку