Тема. Округлення десяткових дробів.
Мета: ознайомити учнів з поняттям округлення чисел до певного розряду; формувати вміння використовувати правило округлення чисел для розв'язання вправ.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця округлення десяткових дробів.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Запитання до класу
Між якими сусідніми натуральними числами лежать координати точок А, В, С? До якого з натуральних чисел ближче кожне з цих чисел? Які числа знаходяться на однаковій відстані?
Виразіть цю площу в сотках. Між якими сусідніми натуральними числами знаходяться отримані числа? До якого з них ближче кожне з отриманих чисел?
II. Мотивація навчальної діяльності
Запитання до класу
1) Скільки людей живе в Україні?
2) Скільки кубічних метрів містить Чорне море?
3) Скільки волосинок росте на голові людини?
4) Скільки тонн снігу випало торішньої зими?
(Зрозуміло, що більшість учнів не зможе точно відповісти на запитання.)
(Вчитель наголошує, що за певних причин точних відповідей знайти неможливо, тому замість них беруть інші значення, близькі до шуканих, які є круглими і на прикладі досить часто ми маємо справу саме з наближеними значеннями величин.)
Наша мета — встановити правило округлення.
ІІІ. Формування знань учнів про десяткові дроби
Розглянемо числа: 1,2; 1,5; 1,9 — вони мають цілу частину — 1, отже, лежать між сусідніми натуральними числами 1 і 2. Але 1,2 ближче до 1, а 1,9 — до 2. Тому можна сказати, що 1,2 = 1 (приблизно дорівнює 1), а 1,9 = 2. Серед інших десяткових дробів з однією цифрою після коми і цілою частиною 1 є ще кілька чисел, що лежать ближче до 1 (це 1,1; 1,3; 1,4), і кілька чисел, що лежать ближче до 2 (до 1,6; 1,7; 1,8), тому 1,1 = 1; 1,3 = 1; 1,4 = 1, але 1,6 = 2; 1,7 = 2; 1,8 = 2 при цьому можна помітити, що в отриманих числах цифри, що йшли після коми, відсутні, а остання цифра, що залишилась, є цифрою розряду одиниць, і вона співпадає з цифрою розряду одиниць, що були в даному числі, якщо за нею йшли цифри 1; 2; 2; 4, і ця остання цифра збільшилась на 1 у випадку, коли за нею йшли цифри 6, 7, 8, 9.
Цю операцію називають округленням десяткових дробів до < розряду > одиниць і правило, що описує розв'язування подібних задач, можна сформулювати так:
(Якщо в учнів виникли запитання про цифру 5, яка не розглядалась у прикладах, варто пам'ятати, що існує домовленість щодо цієї цифри, яка й покладена в правило.)
Після цього варто розглянути, прокоментувати і записати декілька прикладів на округлення. Записи можна робити так:
Приклад 1. Округлити: 1) до одиниць; 2) до сотих; 3) до тисячних число 53,6171.
1) 53,6171 54; 2) 53,6171 53,62; 3) 53,6171 53,617.
Зауважимо, що під час округлення натуральних чисел (див. запитання, п.II) правило дещо зміниться, а саме: замість цифр, що стоять у натуральному числі після даного розряду, до якого округляють, пишуть нулі.
Приклад 2. Округлити число 9762:
1) до десятків; 2) до сотень; 3) до тисяч.
1) 9762 9760; 2) 9762 9800; 3) 9762 10000.
IV. Закріплення знань. Формування вмінь
Усні вправи
1) 3,543 3,5; 2) 7,318 7; 3) 14,5 10; 4) 0,6173 0,617.
Округліть дроби:
до одиниць: |
0,3; 12,7; 26,33; 1,49; |
до десятих: |
3,68; 12,05; 23,357; 0,2153; |
до сотих: |
15,634; 2,739; 2,6123; 0,0574 |
Письмово за підручником учні виконують вправи №№ 816, 818, 820 (а), 812 (1; 2).
Зауважимо, що не треба вимагати від учнів завчання тексту, виділеного у п. 29 жирним курсивом. Доцільно тільки вимагати засвоєння алгоритму, який можна записати і використовувати у вигляді схеми:
V. Підсумок уроку
Запитання до класу
Знайдіть пропущене число (рис. 130)
(Пояснюючи, як знайдено правильну відповідь — 9,5, учні повторюють алгоритм округлення чисел.)
VI. Домашнє завдання
п. 29, №№817 (перші з чисел в кожному з розділів), №819, 821 (3; 4).