Олександр Довженко. «Ніч перед боєм». Образи діда Платона і діда Савки. Їхній моральний урок для солдатів. Презентація

Про матеріал
У даній презентації завдяки різним методам і прийомам учні зможуть: Користуючись щоденником подвійних нотаток, розкрити образи дідів Платона і Савки; • продовжити знайомство зі змістом оповідання «Ніч перед боєм»; • поглибити свої знання про особливості творчої манери митця у творенні образів; • простежити, як випробування гартують характер героїв; • прочитати та проаналізувати уривки оповідання, які стосуються образів дідів у творі; висловити своє ставлення, думки та міркування з приводу проблеми патріотизму і можливості його формування в сучасних умовах.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Олександр Довженко. «Ніч перед боєм». Образи діда Платона і діда Савки. Їхній моральний урок для солдатів. Тема.

Номер слайду 2

Робота в групах. Контроль: Наскільки ти уважний читач?1-ша група1. Коли відбувалися події, описані в оповіданні? (1941 - 1942)2. Хто розповідає бійцям про відступ радянських військ? (Капітан Петро Колодуб)3. Скільки відступаючих було з капітаном? (П’ятнадцять)4. Хто переправляв бійців на їнший берег?(Дід Платон, його онук і дід Савка)5. На кого був схожий дід Савка?(На Миколу-угодника)6. На якому човні переправляли діди бійців? (На старому-престарому великому просмоленому човні)

Номер слайду 3

2-га група1. Де відбувалися події? (На Десні)2. Хто питав у Полковника Колодуба про коріння патріотизму?(Іван Дробот) 3. Хто при відступі « перевернув всю душу» Колодубові?  (Український дід-рибалка)4. Що побачив полковник, коли, відступаючи, ще раз вернувся до діда Платона?(Дідові сльози, які падали в Десну)5. Від кого дізналися воїни про подальшу долю дідів? (Від онука Івана Дробота)6. Хто вів воїнів у бій після «ночі перед боєм»? (Діди Платон і Савка, їх патріотизм)

Номер слайду 4

Восьмикласники!Сьогодні на уроці ви: Користуючись щоденником подвійних нотаток, розкриєте образи дідів Платона і Савки;продовжите знайомство зі змістом оповідання «Ніч перед боєм»;поглибите свої знання про особливості творчої манери митця у творенні образів;простежите, як випробування гартують характер героїв;прочитаєте та проаналізуєте уривки оповідання, які стосуються образів дідів у творі;висловите своє ставлення, думки та міркування з приводу проблеми патріотизму і можливості його формування в сучасних умовах

Номер слайду 5

  В оповіданні «Ніч перед боєм» Олександра Довженка у центрі – образи діда Платона і діда Савки, патріотизм яких став мотивуючою силою для багатьох воїнів. Здавалося, що можуть зробити ці старі люди перед могутньою зброєю фашизму? Змогли! Зробили свій внесок – і стали прикладом для інших у безмежній вірі в перемогу! Отже, поговоримо сьогодні про патріотизм українців, героїв твору  «Ніч перед боєм». Слово вчителя

Номер слайду 6

– Що ви розумієте під словом «патріотизм»?  Асоціативний кущ. Це вміння захищати свою Батьківщину, сім’ю, родину; любов до рідного краю; готовність віддати життя заради свого ближнього, народу;вміння ставити інтереси держави вище власних;готовність творити в інтересах держави і її народу.

Номер слайду 7

«Перемагають горді, а не жалісливі»Кому належать слова?Хіба ви думаєте, що біль і жаль не роздирають наші душі, не печуть нас пекельним вогнем? Дідові Платону. Петрові Колодубу

Номер слайду 8

Дід Савка: О, вже розпинаються нервені душі. Накликають німця. А нема того, щоб тихо посидіти! Дід Платон: Ти собі подумай, Савко, як оце народу дивитися на отаке паскудство. Він же надіявся на їх усіх, як я на свого Левка, а воно он що виходить — "діду, перевези"!Дід Савка: Еге. Скільки літ їх учили, ти подумай, Платоне. А вони тікають. От він і каже тепер, що ж це ви, каже, робите? Стійте тікать! Чим же далі ви тікаєте, тим більше крові проллється! Та не тільки вашої, солдатської, а й материнської, й дитячої крові. Дід Платон: Не знаю, як ти, Савко, а мене б з Дніпра чи з Десни не те що Гітлер, а сам нечистий би не вигнав, прости господи, не при ночі згадуючи. Лейтенант Сокіл: Легко сказати, діду, а от побачили б ви танкетки!Дід Платон: Ну і що ж? Скільки вона вас там може убити, тая танкетка? Все одно вам же доведеться її розбивати, не мені. Я своє одвоював. А от мій Левко на Кохин-Голі, чули, що зробив з тими, як їх?.. Танкетки. Людська душа молодецька сильніша за всяку танкетку! Була, єсть і буде! Як то в піснях про Морозенка співають: "Де проїхав Морозенко — кривавая річка". О! Ото був воїн!Петро Колодуб: А хіба ви думаєте, діду, що нам не важко? Хіба ви думаєте, що біль і жаль не роздирають наші душі, не печуть нас пекельним вогнем? — простогнав я йому в самі очі.Інсценізація уривка твору «Ніч перед боєм»

Номер слайду 9

Дід Платон: А що мені думати? Думайте ви. Життя-бо ваше вже, а не моє. А тільки я так скажу вам на прощання. Не з тієї пляшки наливаєте. П'єте ви, як бачу, жаль і скорботи. Марно п'єте. Це, хлопці, не ваші напої. Це напої бабські. А воїну треба напитися зараз кріпкої ненависті до ворога та презирства до смерті. Ото ваше вино. А жаль — це не ваше занятіє. Жаль підточує людину, мов та шашіль. Перемагають горді, а не жалісливі! (В цей час далекобійний снаряд упав коло нас у Десну і підніс угору великий водяний стовп.)Дід Савка: Ого!.. А що риби поглушить в річках! Дід Платон: Тепер поглушить. Позаторік подохла од задухи, а зараз німці висадять гранатами дотла. Спустіють, мабуть, і річки, і все на світі. Приїхали.(Човен м'яко уткнувся в річний пісок. Ми стали прощатися з дідами, поспішаючи у лози.)Дід Платон: Постійте трохи. Так що ж прикажете передати герману? Як стрічать його, як у вічі дивитись?Троянда: Передайте, що ми повернемось. Не дрейфте, діду. Повернемось! ( По-дай чо-го-го-го! Ого-го-го! — лунало з того берега.)Воїни: Прощайте, діду. Дід Савка: Ідіть собі під три чорти... Чорт вас носить. Петро Колодуб: Платон мовчав. Ми пішли в лози. Я йшов останнім і думав про діда Платона. "Спасибі йому, — думав я, — що не пожалів нас, не окропив нашу сумну стежку сльозами, що викресав з мого серця огонь уночі... Правдо, чом же ти часом така гірка та солона!"Потім я побіг назад, до Десни. Я мусив щось сказати на прощання дідові Платону. Я вибіг на висип. Платон стояв на березі по кісточки у воді з веслом, як пророк, нерухомий, і дививсь, очевидно, нам услід. Петро Колодуб: Прощайте, діду. Простіть нас, що не доглянули вашу старість. Ми вас, діду, ніколи... Дід Платон: Іди, не крутись перед очима. (По сухому темному його лицю текли сльози і падали в Десну.)Інсценізація

Номер слайду 10

Якими ми бачимо дідів Платона і Савку з даних уривків твору? Складіть АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ. Чи допомагали вони радянським воїнам?Розкажіть про їх ставлення до завойовників. У чому суть дідівського повчання?Розкажіть про мистецтво творення образів. Чи вдалося О. Довженку викликати у читачів повагу, любов, захоплення?Евристична бесіда

Номер слайду 11

Працюємо над змістом твору. Кроссенс. Для наступної роботи використаємо кроссенс попереднього уроку. Відповідаючи, цитуйте уривки оповідання. Які картини допоможуть нам розкрити образи дідів Платона і Савки?Читаючи цитати, висловлюйте власні думки..

Номер слайду 12

Номер слайду 13

«Це було на Десні,- почав знаменитий капітан, усміхнувшись. - Да… одним словом, звичайний наш український дід-рибалка перевернув мені тоді всю душу.»Робота з цитатним матеріалом.

Номер слайду 14

«Савка вийшов із своєї хатки і дивився на нас, як намальований. Було йому літ сімдесят чи, може, й більше. Був би він сильно схожий на Святого Миколу-угодника, коли б величезна, мов коров’ячий кізяк, стара кепка не лежала у нього на ушах та землистого… кольору светр не висів на ньому, як на хлопчику батьків піджак.»

Номер слайду 15

«Це було на Десні. Пригадуєте осінь? Що не ріка, то й драма, то й діди, мов добрі річні духи. Вони були сміливі , діди оті, сердиті і не боялися смерті…»

Номер слайду 16

«Коли б оце Левко із своїм полком та був тут, той би не одступив, ні. Той би цього човна повернув назад, та по шиям, по шиям! Той не одступить, ні, чорта з два!»

Номер слайду 17

«Ми відходили без зв’язку, без артилерії, ми одступали на схід день і ніч. Ворожі кліщі мали от-от замкнутися перед нами.»

Номер слайду 18

« - Ні, товаришу капітан, не поклонитесь ви діду Платону,- зітхнув молодий танкіст. Всі обернулись. Це був Іван Дробот.»

Номер слайду 19

«Всі встали. Цілу хвилину сім’я бійців стояла мовчки. Колодуб був блідий і урочистий. Він стояв з закритими очима. Потім на мить він став на одне коліно, і всі послідували за його рухом.»

Номер слайду 20

«- Готові до бою,- спитав Колодуб і виріс перед бійцями, як дід Платон на Десні. - Готові на будь-який огонь!!!»

Номер слайду 21

Побудуйте розгорнуту відповідь на питання «Чому патріотизм дідів Платона і Савки по-особливому вражає читача?»«Творче завдання» (Для капітанів команд) 

Номер слайду 22

Проблемні питання. Що означає бути патріотом у наш час?Чи сьогодні є місце для подвигу?Висловіть своє ставлення до Небесної сотні. Чи можемо ми провести паралель між воїнами Другої світової війни і бійцями АТО?

Номер слайду 23

Побудуйте усний твір-роздум „Як встановити мир на всій землі?‟(Домашнє завдання попереднього уроку)«Творче завдання» (Для капітанів команд) 

Номер слайду 24

Сьогодні на уроці

Номер слайду 25

Домашнє завдання:

pptx
Додано
10 березня 2021
Переглядів
8912
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку