Ольга Месевря «А ти прилітай»

Про матеріал
В даній роботі ви будете ознайомлені з декількома важливими аспектами літератури та письменництва. По-перше, розглядається питання, чому О. Месевря вважається письменницею нашого краю. Далі, виноситься запитання, чи маємо ми право пишатися наявністю письменників і культурних діячів на Черкащині і які обставини це обгрунтовують. Ця робота також пропонує оцінку оповідання як жанру в літературі. Крім того, розглядаються різні види прозових творів, такі як новели, оповідання, повісті та романи, розкриваючи їх відмінності та особливості.
Перегляд файлу

Українська література 8 клас

Підготувала: учитель української мови і літератури  Сокирко Олена Іванівна

Література рідного краю.

Тема:  Ольга Месевря  «А ти прилітай»

Мета: поширити знання учнів про життєвий і творчий шлях О.Месеврі; проаналізувати твір « А ти прилітай », з ‘ ясовувючи при цьому його ідейно - тематичне спрямування, композицію, зміст;  розвивати культурне зв ‘ язне мовлення , пам’ ять, увагу , спостережливість, уміння робити відповідні висновки, узагальнення; формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття пошани, подяки до митців

Черкащини, їх творчої діяльності; інтерес до наслідків власного життя

Тип уроку : комбінований

Обладнання: портрет О.Месеврі, бібліотечка її творів, дидактичний матеріал, презентація про письменницю, кольорові олівці, альбом, капелюшки: сині, зелені,білі

      Епіграф:                              Ще не втомилася іти і поспішать ,

                                                   Шляхи лежать далекі ще і близькі,

                                                   Та крізь роки веде мене душа

                                                   У ті місця , де пам’ яті колиска

                                                                                                                                                                     О.Месевря

Хід уроку:

I. Організаційний момент

II.  Емоційний  момент

III. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями

  • Чому , на ваш погляд ,О.Месевря вважається письменницею нашого краю?
  • Чи ми можемо пишатися тим, що маємо письменників і культурних діячів Черкащини? Чому?
  • Охарактеризуйте оповідання як літературний жанр.
  • Які бувають прозові твори? (новели, оповідання, повісті, романи)
  • Назвіть відомі вам оповідання програмового матеріалу. Які з них ваші улюблені?

IV. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

V. Основний зміст уроку

    1. Вступне слово вчителя

Скільки митців слова зростила рідна Черкащина для нашої країни та світу .Їх твори є дійсно шедеврами, вони варті того, щоб ними пишалися, під час читання- відчувати насолоду , задоволення, радість, спокій. На творах цих літературних чарівників виховується, розвивається, навчається життю наше майбутнє.

   Сьогодні  ми вирушаємо у казковий чарівний світ О.Месеврі, письменниці нашого краю.

 2. Біографія і творчий шлях О.Месеврі (матеріал для вчителя) з використанням презентації

Народилася маленька Олечка 1954 р .(на хуторі Чобітьки) Чорнобаївського району, Черкаської області у родині Оксани Іванівни та  Івана Юхимовича Положаївих. Перші роки життя проходили у будинку дідуся Юхима та бабусі Софії, що  проживали на хуторі Чобітьки »Я ж народилася вдень десь годині о шістнадцятій- так говорила мама»,- згадує письменниця. Головну роль у вихованні Олі грала саме бабуся. В хаті , як у віночку: де тільки можна примостити вазон із квітами, то він там був.

Книжки для Олі читали і тато , і мама. Особливо любила слухати дівчинка твір « Квіткове весілля».

Навіть ,і сама бралася до» читання малюнків». А бабуся Софія розказувала казки….

У шкільні роки Ольга Положай перечитала все у шкільній бібліотеці, писала чудові твори та ще й віршувала. Перші вірші з’ явилися, коли дівчинка ходила у 5 клас. По закінченню школи – навчалася у Черкаському інституті. Цей час сповнений сумнівами, великою вимогливістю до своєї творчості. Проте відвідуючи літературну студію ім . В. Симоненка  при обласній організації письменників  Черкащини, мала підтримку від інших відомих людей із світу літератури.

По завершенню навчання Ольга Іванівна працює в дитячому садочку, далі – вчителює,викладач української мови і літератури в Професійно технологічному училещі № 17. З 1999р.вона завідувач лабораторії гуманітарних  дисциплін у Черкаському обласному інституті.

Авторка збірок «Літоросль», » Серпнева пастораль», « Чобітьківський рай», « А ти  прилітай «

З 2013р.О.І.Месевря – член Національної спілки письменників України.

І нині живе, і працює на літературному полі на славній Черкащині

Саме у оповіданні  « Смак дитинства «,розповідається про письменницю, згадується річка Золотоношка,згадується місто Черкаси та село Чапаєвка,( нині Благодатне)

Діячі мистецтва України про письменницю писали» Слово живе,здорове,дихає свіжістю і високо лине у своїх мелодійних ритмах ,тонах і напівтонах ,ввібраних серцем від своєї хлібної землі й благодатної, великово-квітучої природи такої дорогої серцю Черкащини,бо живилася і живиться надзвичайно чутливе й благороднеисерце поетеси світлоносними джерельними силами цього дивного й чарівног краю україни,ім я якому- Шевченків край,де пані Ольга народилася й отримала  Боже й батьківське благословіння – жити, любити, страждати і працювати в цьому світі за праведними законами Краси

Добра й Любові»- так про творчість Ольги Месеврі сказав заслужений  діяч    мистецтва  України, прозаїк, драматург Сергій Носань.

Лунає мелодія зі співом птах, детальне обговорення ластівки(як провісника весни)

    3. Робота над оповіданням « А ти прилітай « О.Месеврі

    3.1. Виразне читання твору

   3.2 . Робота в групах за капельшками

    3.3   Група А( сині капелюшки): визначити тему  та ідею твору

Тема : (зображеня бабусі Насті,яка допомагає ластівці будквати гніздечко)

 Ідея: ( возвеличення доброти людської, працьовитості, порядності; засудження байдужості у житті)

3.4    Група Б (зелені капелюшки): визначити  основно думку та проблематику почутого

Основна думка : чесна і сумліна праця сприяє  повноцінному життю; заперечує злочинність, жорстокість» А ти прилітай ,хоч мене вже й не буде»

Проблематика твору :

*добро і зло;

*турбота й байдужість;

*працьовитість і ледачість

3.5 Група В ( білі капелюшки): Визначити жанр твору

  Жанр: оповідання

 

3.6 Композиція

Експозиція : знайомство з бабусею Настею, її життям.

Зав ‘язка: на подвір ї чути щебет ластівок. Любов до птахів, а ластівок особливо. Ластівки коло людських осель. Господиня за працею. Ластівка за роботою. Ластівка у пустому  корівнику Насті.

Кульмінація : Спільна роботи Настя з ластівкою.

Розв‘язка : Прохання жінки до ластівки ; щовесни прилітай .

3.7 Обговорення змісту оповідання . Бесіда за питаннями :

*  Назвіть, яка пора року зображена у творі. (весна)

* З  ким до Насті прилинула весна? Чому ? ( із дикими гусьми)

*  Як звати героїю твору ? ( Настя)

*  Як ми можемо охарактеризувати героїню? Чому ? (спостережлива, працьовита, ніжна, турботлива).

*  Чому  Бабуся стала допомагати ластівці?

* Що на вашу думку хотіла показати письменниця?

3.8. Завдання – гра : дібрати якомога більше слів для характеристики бабусі Насті

Наприклад : Бабуся Настя – працьовита,жалісна, турботлива….)

3.9.  Робота за варіантами

I в. Записати цитатний план твору;

II в. Намалювати ілюстрацію до твору.

VI.  Рефлексія . Розв’язання тестових завдань

VII. Підсумок уроку

VIII. Оголошення результатів роботи

IX. Домашнє завдання.

Підготувати письмовий твір- мініатюру на тему : «Праця - краса людини «

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку