Опис досвіду " «Інтелект – карта як методичний інструмент вихователя – методиста»

Про матеріал
Сьогодення все наполегливіше вимагає пошуку таких форм і методів навчання, впровадження яких сприяло б якісної освіти дошкільників, формуванню інноваційної культури педагогів, реалізації державних вимог до рівня сформованості компетентності особистості, створенню умов для повноцінної життєдіяльності дітей.
Перегляд файлу

Ізюмський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 14

 Ізюмської міської ради Харківської області

 

 

 

 

 «Дошкільна освіта»

 

Опис досвіду

 «Інтелект – карта як методичний інструмент

вихователя – методиста»

 

Слабоспицької Олени Миколаївни, вихователя - методиста Ізюмського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 14

Ізюмської міської ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сьогодення  все наполегливіше вимагає пошуку таких форм і методів навчання, впровадження яких сприяло б якісної освіти дошкільників, формуванню інноваційної культури педагогів, реалізації державних вимог до рівня сформованості компетентності особистості, створенню умов для повноцінної життєдіяльності дітей.

  Творчий пошук надав мені можливість познайомитись з дивовижною і захоплюючою технологією Mind Mapping, що будується на принципі радіантого мислення. Автор - винахідник інтелект - карт є Тоні Бьюзен, психолог, фахівець з навчання та розвитку інтелекту.

 Інтелект-карти (карта розуму, ментальні карти, карти знань, в оригіналі - Mind Mapping) є прямим застосуванням та формою графічного вираження радіантного мислення. Це – схема яка візуалізує певну інформацію при її обробці людиною її завжди будують навколо центрального об’єкта. Кожне слово та його графічне зображення стає центром наступної асоціації, а весь процес створення інтелект - карти – відображенням нескінченних ланцюгів – асоціацій, які відходять від центру.

 Використання інтелект - карт є одним із інноваційних та ефективних методів пізнавального розвитку та розвитку мовлення дітей. У вітчизняній дошкільній освіті методику застосування карт розумових дій розробила Наталія Гавриш. На основі її методики, зокрема розроблено систему планування та організації освітнього процесу у нашому закладі дошкільної освіти.

 Я широко використовую інтелект-карти у методичній роботі як інтерактивний метод роботи з педагогами, адже їх застосування забезпечує:

  •   активізацію мислительних процесів;
  •   встановлення логічних взаємозв’язків різних понять;
  •   інтерактивну та творчу взаємодію педагогів;
  •   значну економію часу при структуруванні, групуванні та

запам’ятовуванні інформації.

 Набутий досвід свідчить, що використання інтелект - карт у практичній діяльності вихователя - методиста значно підвищив ефективність методичної роботи у ЗДО.

Використання інтелект-карт в роботі з педагогами

 

 

А також, я використовую під час  розроблення проектів, прийняття рішень щодо розв’язання конкретних проблем.

Приклад 1. Під час засідання педагогічної ради на тему «Шляхи реалізації нового Закону України «Про освіту» в контексті забезпечення сталого розвитку закладу освіти». Розглядалося питання «Формування готовності дітей до шкільного навчання за програмою «Впевнений старт»».  Саме використання інтелект - карт допомогло педагогам ефективно опрацювати інформацію, знайти відповідь на запитання: «Як підготувати дитину до навчання у школі, формувати фізичну, психологічну готовність, підвищити інтелектуальну готовність, розвивати мислення і мову, будувати міркування, навчити робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між подіями, створити для дошкільника сприятливе освітнє середовище, не забуваючи при цьому про самоцінність дошкільного віку?» Створюючи цю інтелект - карту педагоги застосували свої знання, досвід, творчий та інтелектуальний потенціал, визначили методи і форми впливу на розвиток особистості дитини. Спільна робота допомогла знайти взаємозв’язок між ключовими поняттями: інтелектуального, емоційного, соціального розвитку дошкільника та молодшого школяра. Звернули увагу на роль родини, соціуму у формування особистості дитини. Визначили роль педагогічного впливу, наступності між двома ланками початкової освіти для її всебічного розвитку.

Приклад 2. Аналогічно ця технологія була мною використана  для вирішення актуального питання: «Формування мовленнєвої компетентності дошкільника в організованій та самостійній діяльності». За допомогою інтелект-карт педагоги визначили головні завдання розвитку зв’язного мовлення, обрали різні види мовленнєвої діяльності, приділили увагу формам і методам роботи з дітьми по вирішенню цієї проблеми. Щоб досягти реальних результатів, я запропонувала вихователям старших груп використати метод інтелект-карт щоб навчити дітей складати розповіді за допомогою схем. Педагоги разом з дітьми розробили інтелект-карти, схеми за темами: посуд, меблі, транспорт, сезонний одяг тощо.

 Спочатку відображають одну тему, яка поступово ускладнюється на стільки, на скільки це необхідно для розуміння теми. Для створення інтелект-карт педагогами використовуються різні ілюстрації, картинки, моделі-образи, які потім вирізують самі діти з журналів, газет, а ще використовують власні символи.

Ця робота дає можливість  дітям обрати тему, надає можливість вільного спілкування з однолітками. Робота з інтелект – картами проводилась педагогами під час мовленнєвої діяльності як індивідуально так і фронтально. Через певний час ми помітили позитивну динаміку у розвитку зв’язного мовлення: поповнився словниковий запас; покращилась лексико – граматична структура мови; діти навчилися зв’язно, послідовно викладати свої думки, розповідати про події з навколишнього життя.

Разом з цим помітили, як використання інтелект-карт позитивно впливає на пізнавальну активність дітей, розвиток логічного мислення, підвищує інтерес до краси власної мови, до оточуючого світу, сприяє розвитку пам’яті, уяви.

Для того щоб з’ясувати ставлення педагогів до цієї форми роботи, ми провели бліц - опитування «Що дало вам складання інтелект - карт?».

Відповіді педагогів були такі:

- спілкування;

- обмін думками;

- цікавою дискусією;

- співпрацю;

- розуміння проблеми;

- самоосвіту.

Результат бліц-опитування можна підсумувати так «Це був цікавий

процес, який дає видимий результат».

Робота по використанню методу інтелект - карт триває в нашому закладі упродовж кількох років, за цей період не втратила своєї ефективності, новизни. Інтелект  - карта – методичний інструмент вихователя - методиста в організації роботи з педагогами і дітьми. Застосування інтелект - карт в цілому сприяє всебічному розвитку дитини.

Використання інтелект - карт неодноразово довело свою ефективність як інтерактивний метод роботи з педагогами та дітьми.

 

РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕЛЕКТ-КАРТ

 

Вважаю, що варіативність використання інтелект - карт дозволяє застосувати цей метод в різних сферах педагогічної діяльності, і наш досвід буде корисний колегам. Як зазначає Тоні Бьюзен, інтелект -карти «підвищать вашу компетентність, внесуть у ваше життя більше радості, впорядкованості та задоволення».

docx
Додано
11 січня 2020
Переглядів
2953
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку