Опис досвіду на тему
«Виховання фізично розвиненої дитини – формування здорової нації»
ВИСВІТЛЕННЯ ЗМІСТУ ДОСВІДУ
ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
Здоров’я - це ще не все, але все без здоров’я - ніщо
Народна мудрість
Серед багатьох проблем, які існують у суспільному житті України, не може не хвилювати складна ситуація із станом здоров'я людей, особливо дітей шкільного віку. Це пов'язано не лише з серйозними недоліками у системі охорони здоров'я та несприятливою екологічною ситуацією, але й значною мірою із неналежним станом справ у системі фізичного виховання.
Стан здоров'я й рівень працездатності учнів значною мірою залежить від ефективності процесу фізичного виховання. Стрижневою фігурою при цьому є постать учителя фізичної культури. Саме вчитель виконує головну роль в організації рухової діяльності учнів протягом навчального дня, формує мотиви, виховує звичку до систематичних занять фізичними вправами, підтримує зв'язок із сім'єю, спрямовує і контролює самостійну діяльність учнів.
Основні завдання, які постають перед учителем фізичної культури:
• зміцнювати здоров'я і сприяти гармонійному розвитку дитини;
• формувати свідоме ставлення до здоров'я як найвищої соціальної цінності;
• сприяти фізичному розвитку дитини;
• впроваджувати методичні підходи до фізичного виховання на основі принципу «рух назустріч природі»;
• здійснювати моніторинг стану здоров'я учнів, рівня фізичного розвитку та фізкультурно-оздоровчої роботи;
• оцінювати дитину з урахуванням діапазону реальних можливостей;
• використовувати інноваційні здоров'язберігаючі освітні технології та особистісно орієнтований підхід до навчання та виховання з метою підвищення інтересу до уроків фізичної культури.
На сучасному етапі ці завдання порушують низку дискусійних питань:
Набутий досвід дозволяє зробити висновок, що фізичне виховання має будуватися на розвитку загальної фізичної підготовки з одночасним удосконаленням природних нахилів дитини до певного виду спорту на основі принципу природовідповідності.
Мої уроки спрямовані на визнання індивідуальності учня, співпрацю, що відповідає вимогам особистісно орієнтованого підходу, створення «ситуації успіху». Для реалізації цих принципів запроваджую різні форми і методи організації учнів на уроці.
Сучасний урок фізичної культури за формою організації має такі складові:
За інноваційністю вирізняють:
Високої якості підготовки і проведення уроку досягаю шляхом упровадження інтерактивних технологій навчання, зокрема використання сюжетно-рольових ігор, налагодження тісного комунікативного зв'язку з учнями, поєдную спілкування і навчання, щоб природно давати дитині необхідні знання, формувати компетентність, робити виховання непомітним.
В уроці фізичного виховання переплітаються триєдині цілі освіти: освітні, розвивальні та виховні. Особливу увагу приділяю виховній складовій уроку:
- формування ціннісного відношення до здоров’я;
- виховання свідомої потреби у збільшенні фізкультурно – оздоровчої активності.
Відповідно до обраних напрямків та завдань при підготовці до уроку обов’язково враховую наступні принципи:
1) чіткий розподіл (диференціація) школярів за певними ознаками (стан здоров'я, фізичний розвиток, рухова підготовленість) на групи та виділення індивідуальних особливостей кожного учня;
2) визначення для кожної групи та для окремих учнів найбільш ефективних засобів фізичної підготовки;
3) дозування фізичного навантаження з урахуванням рівня підготовки кожного учня.
4) використання доцільних форм та методів навчання.
На своїх уроках основну увагу спрямовую на розвиток рухових властивостей, що є одним з найважливіших компонентів фізичного виховання школярів. Для розвитку рухових властивостей важливе значення мають правильний підбір і застосування підготовчих вправ. Добираю такі вправи, які за своєю структурою близькі до дій, що розучуватимуться на уроці. Це рухи типу багатоскоків, біг з високим підніманням стегон, біг з діставанням високо підвішених предметів та інші. Найчастіше використовую метод поєднаного розвитку властивостей і навчання рухових навичок, стараюся надати урокам чіткої тренувальної спрямованості та сприяти підвищенню фізичної підготовленості школярів.
У 7-8, 11 класах певні труднощі викликає необхідність врахування специфіки фізичного розвитку дівчат. Спеціально для них в структуру уроків додаю вправи, що сприяють зміцненню м'язів живота, формують витонченість, граціозність, пластичність рухів. Для розвитку сили своїх вихованців широко застосовую динамічні вправи. У спортивному залі використовую комплекси вправ з власною вагою, які є досить ефективними: згинання і розгинання рук в упорі лежачи; підтягування; вправи з опорою; вправи з великою кількістю повторень при середньому і малому навантаженні. Застосовую рухливі ігри типу "Виштовхни із кола", "Бій півнів", "Сильніший і спритніший".
У старших класах для юнаків розвиток сили стає найважливішим завданням. Підтягування, вихід силою із вису в упорі на перекладині, підйом-переворотом. Ці вправи поєдную з біговими навантаженнями середньої і великої інтенсивності протягом 3 — 6 хв.
Найсприятливіший вік для розвитку швидкісно-силових властивостей – 9 - 12 років. У 5 - 7 класах використовую такі вправи, як стрибки на одній і двох ногах, стрибки із скакалкою, стрибки в довжину і висоту з розбігу, багатоскоки, метання набивних м'ячів, стрибки з поворотами на 90°, біг з високого старту, багаторазові стрибки з максимальною висотою підскоку, присідання на одній і двох ногах з акцентом на швидкість, біг на короткі дистанції, метання м'ячів, рухливі ігри. Рухове навантаження прораховую таким чином, щоб воно поступово зменшувалося під кінець уроку, але перерв більше ніж 1 —1,5 хв. не було. Витривалість — базова якість фізичної підготовленості, вона має величезне значення для працездатності організму. З метою її підвищення використовую бігові вправи, кроси, рухливі ігри. Приблизно такі ж підходи зберігаються під час розвитку гнучкості та координації рухів.
З метою контролю за фізичною підготовленістю у всіх класах весною і восени проводжу перевірку рівня розвитку основних рухових властивостей за допомогою таких випробувань, як біг на 30 м, стрибки у довжину з місця, біг протягом 6 хв., підтягування у висі та у висі лежачи, щоб мати змогу оцінити основні рухові властивості.
ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
На уроках фізичної культури за мету ставлю формування свідомого ставлення до власного здоров’я, використовую ігрові форми. Наприклад для формування знань про позитивний вплив загартування на підростаючий організм використовую гру «Покажи через танець», під час якої діти не тільки відпрацьовують навички танцювальних рухів, але й на емоційному рівні запам’ятовують, що сонце, повітря та вода є найкращими помічниками при загартуванні. При формуванні знань про необхідність дотримання режиму дня використовую гру «Коли що будеш робить», зміст гри простий, але досить змістовний: під час гри діти вчаться вірно розподіляти власний час.
При вивченні модуля «Волейбол» у 5 класі після ознайомлення з прийомами передачі та прийому м’яча, проводжу навчальну гру «Не упусти м’яча», під час якої основним завданням учнів є не виграти, або показати навички гри, а не впустити м’яч додолу, це, як правило, добре в них виходить. Результатом саме такої побудови уроку призводить до того, що діти не втрачають цікавості до гри в волейбол, що часто відбувається коли перша ж гра проводиться за правилами і учні, як правило з нею не можуть впоратись.
У 5-8 класах при вивченні модулів «Футбол», «Баскетбол», «Волейбол» використовую схеми розіграшу м’яча. Особливо подобається учням розігрувати комбінації які вони розробляють самі, або вишукують в Інтернеті гольові комбінації улюблених команд. Задля відпрацювання навичок ведення м’яча при вивченні модуля «Баскетбол» або «Футбол» пропоную учням пограти в гру «Лабіринт», під час проведення якої пропоную учням провести м’яч через лабіринт побудований з геометричних фігур використовуючи на окремих відрізках різні техніки ведення м’яча, проводжу колові тренування.
На заключних уроках модуля використовую як ігрові методи так і змагальні, вибір практичного методу залежить від рівня оволодіння учнями навчальним матеріалом, особливостей класу, фізичного та психологічного стану учнів. Обов’язковим елементом кожного модуля є вивчення теоретичного матеріалу, щоб зробити вивчення теорії цікавою використовую випереджувальні завдання, виконуючи які учні самостійно готують інформаційні довідки з навчального питання, інформацію подаю дозовано, не перевантажуючи учнів. На закріплення вивченого теоретичного матеріалу використовую різноманітні інтерактивні прийоми. Наприклад: «Можна. Треба. Заборона» під час якої учні працюючи в групах створюють баннер в якому висвітлюють правила поведінки під час виконання вправ. Кросворди, загадки, естафети з виконанням тематичних завдань – все це прийоми за допомогою яких можна в русі перевірити знання теоретичного матеріалу.
Як по-справжньому зацікавити дитину фізичною культурою, сформувати звичку самостійно і регулярно займатися фізичними вправами? Як прищепити смак до здорового способу життя? Як допомогти школяреві в його прагненні до гармонійного фізичного розвитку? Ці і багато інших питань постають перед учителем фізичної культури. Відповісти на них однозначно не можна. Кожен шукає свій шлях у роботі з учнями у відповідності зі своїми можливостями й умовами роботи. У сільській школі є свої підходи при рішенні цих проблем.
Так, найбільш приваблива для дітей форма занять фізичною культурою - це змагання. Беручи участь у них, школяр прагне показати найбільш високий результат і перемогти, а це сприяє виробленню необхідних психологічних і фізичних якостей (цілеспрямованості, ініціативності, наполегливості, рішучості і т.д.).
Позакласна робота є продовженням навчальної роботи. Позаурочні заняття можна розглядати як надання учнем можливості додаткового утворення в обраному виді спорту і як істотний фактор підвищення рівня рухової активності. Тільки при системному підході з використанням усіх форм роботи можна домогтися високої результативності фізичного виховання.
Створення в школі гуртків, секцій з різновікових груп, проведення внутрішньо-шкільних змагань з різних видів спорту дозволяють учнем удосконалювати спортивну майстерність, дають можливість організувати своє дозвілля відповідно до інтересів і бажанням і, звичайно ж, розширюють коло спілкування. Сьогодні школа в селі найчастіше виявляється єдиним вогнищем залучення дітей до занять фізичною культурою і спортом, служить місцем організованого проведення дозвілля, стає єдиним центром інтелектуально-культурного життя села.
В організації фізкультурно-оздоровчої роботи в школі бере участь весь педагогічний колектив, залучаються батьки, учні, що проживають на території села, що можуть бути не тільки глядачами, але й учасниками, і навіть спортивними суддями.
Позаурочну виховну роботу спрямовую на активізацію рухової активності та популяризацію активного здорового способу життя та спорту. Традиційними в школі є загальношкільні і родинні спортивні свята, а також спортивні змагання з різних видів спорту між класами. «День здоров’я» проводжу на шкільному стадіоні з використанням під час проведення естафет навичок сформованих під час вивчення модуля «Легка атлетика», спортивні змагання в спортивному залі – «Нумо хлопці!», «Нумо дівчата», «Мама, тато, я – спортивна ми сім’я», «Козацькі забави» проводжу з використанням навичок сформованих в модулях «Спортивні ігри».
Уже багато років впроваджується у шкільному житті Всеукраїнська дитячо-юнацька військово-патріотична гра «Сокіл» («Джура»). Вона стала невід’ємною складовою національно-патріотичного виховання учнівської молоді. Виховна система гри «Джура» включає в себе постійну роботу у школі протягом усього навчального року, дає можливість залучити до спільної дії учнів, педагогів, батьків, представників місцевого самоврядування та громадських організацій.
Виховна система гри «Джура» базується на козацьких і пластових традиціях. Така форма виховної роботи з учнівською молоддю є надзвичайно ефективною та актуальною, зважуючи на складні військово-політичні умови, що нині склалися в Україні. Високий рівень обороноздатності України може бути забезпечений не стільки новітніми зразками зброї, але, у першу чергу,високим рівнем патріотизму громадян, наявністю в них потрібних умінь та навичок із загально-військових дисциплін, вміння зберегти своє життя і здоров’я в умовах надзвичайної ситуації, надання першої допомоги, а головне – їхньої готовності захистити Україну від будь-якого агресора. Народ-патріот – непереможний.
Як керівник гуртка я досягаю поставленої мети через заохочування учнів до процесу самовиховання, навчаючи їх підготовці та організації колективних творчих справ рою, багато часу приділяю морально-етичному вихованню учнівського колективу, формуванню обов'язку, відповідальності, культури поведінки, тому загальний рівень вихованості та культури рою - достатній.
У своїй роботі керуюсь основними принципами виховання: превентивності, технолізації, особистісної орієнтації, адекватності виховання, суб’єктної взаємодії, національної спрямованості, культуровідповідності, цілісності виховання та акмеологічний.
У виховній роботі використовую технології творчого колективного виховання, проектну технологію, інформаційно-комунікативні та інтерактивне виховання.
Усі ці технології навчання реалізовую через роботу гуртка та участь у різних виховних заходах, шкільних лінійках, флеш-мобах, вікторинах, змаганнях, зустрічах з воїнами АТО, зустрічах з правоохоронними органами, розважальних іграх, благодійних акціях, конкурсах тощо. Рій «Прометей» є активним учасниками всіх цих заходів.
Завдяки впровадженню всіх методів і форм навчання наш рій «Прометей» приймав участь в районних змаганнях військово-спортивної гри «Джура-Сокіл» 2018 р., які відбулися у травні 2018 року на базі Бучацького ліцею, де отримали перше місце та честь представляти наш район на обласних змаганнях.
А вже у червні 2018 року ми взяли участь в обласних змаганнях військово-спортивної гри «Джура-Сокіл» 2018 р. у Монастириському районі.
Всі наші заходи висвітлюються на сайті Трибухівської школи (http://trybuhivtsi-buch.edukit.te.ua/) та на сторінках в соціальних мережах.
Крім різних шкільних заходів велику увагу приділяю екскурсіям «Шляхами козацької слави». Це екскурсія в Бучацький музей та на Бучацький замок, екскурсія в Збаразький замок, екскурсія в Підзамоцький замок, екскурсія в Червоногород, екскурсія в Теребовлянський замок, екскурсія в Львів
РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ ДОСВІДУ
Підсумовуючи вище сказане, хочу відмітити, що впровадженням досвіду підвищується інтерес до вивчення предмета, збільшується кількість учнів, що бажають взяти участь у різних конкурсах та змаганнях, поступово намічається тенденція зростання успішності, підвищення відсотків якості знань, умінь і навичок. Спостерігаючи за навчальним процесом, роблю висновок про стабільні результати та позитивну динаміку в усіх класах.
Фізично обдаровані й закохані в предмет діти активно перемагають в районних та обласних змаганнях.
23 лютого в спортивному манежі ТНПУ ім. В. Гнатюка проходив зимовий чемпіонат області з легкої атлетики в приміщенні серед юнаків 2004-2005, 2006-2007, 2008 р.н. та мол. Учні 7-А класу Трибухівської школи відзначились у змаганнях з бігу на 60 м. Зокрема, Кічула Богдан посів почесне I місце з результатом 6,81 с. та Брухаль Юлія здобула III місце у бігу на 60 м. з результатом 7,82 с.
Під час зимових канікул на базі Бучацького ліцею був проведений спортивний захід «Новорічно-різдвяний турнір з міні-футболу» серед юнаків Бучацького району. Трибухівська школа виборола почесне ІІ місце в надскладній грі та була нагороджена грамотою та кубком. Склад команди: Голик Олександр, Голик Максим, Кравець Денис, Андреїв Андрій, Кущак Віталій, Гайовський Олег, Кубишин Віктор.
Учні Трибухівської ЗОШ І-ІІІ ст. взяли участь у районних змаганнях ХХІІІ Спортивних ігор школярів Бучаччини. Команда дівчат з волейболу та хлопців з міні-футболу продемонстрували свої фізичні можливості, техніко-тактичні здібності та командний дух на високому рівні. Завдяки реалізації бюджетної програми та підтримці виконавчого комітету Трибухівської ОТГ ми мали можливість приймати зону з міні-футболу та грати на власному спортивному майданчику з штучним покриттям.
Взяли участь у чемпіонаті області з легкої атлетики, що відбувались у м. Тернопіль 21 вересня. Зокрема, хочеться відзначити учня 7-А класу Кічулу Богдана, який здобув ІІ місце у чемпіонаті області з легкої атлетки серед юнаків 2005 і мол. з бігу на 100 м. з результатом 12.98 с.
ВИСНОВКИ
Отже, заняття спортом та фізкультурою з дітьми можуть бути дуже різноманітними, головне - їх послідовність, систематичність та вірна організація. При хорошій підготовці до уроку та правильній його організації учні не тільки отримають неабияке задоволення, позитивний емоційний настрій, відкриють для себе багато нового та цікавого, але й суттєво зміцнять своє фізичне та психічне здоров'я.
Функція підвищення фізичної активності передбачає підготовку до різних видів суспільної діяльності і покликана сприяти всебічному розвитку людини, удосконалювати й фізичні і духовні здібності, розширювати арсенал життєво важливих рухових умінь, підвищувати їх надійність у складних умовах.
Оздоровча і корекційна функції підвищення рухової активності учнів в урочній та позакласній діяльності спрямовані на зміцнення здоров'я, забезпечення активного відпочинку, формування естетичних смаків.
Підвищення рухової активності забезпечує оптимальний розвиток властивих людині фізичних якостей та на їх основі вдосконалення фізичного розвитку, зміцнення і збереження здоров'я. Завдання із зміцнення здоров'я вирішуються у процесі фізичного виховання на основі вдосконалення властивих кожній людині фізичних якостей, особливо тих, розвиток яких призводить до піднесення загального рівня функціональних можливостей організму. До найважливіших факторів формування здорового способу життя належать фізична активність і загартування організму.
Реалізація власного досвіду спрямована на творчу співпрацю колективу вчителів, батьків та учнів школи, формування освітнього простору «дитина—батьки—вчителі—соціум». Результатом є реальні досягнення школярів у спорті, підвищення рівня навчальних досягнень учнів та їхнього фізичного розвитку, бажання випускників пов'язати своє майбутнє з фізичною культурою та спортом.
В. Сухомлинський вважав педагогічно доцільні стосунки одним із найголовніших напрямків роботи школи. Він пояснював, що мудрість влади людини над людиною, а тим паче дорослої людини над дитиною — це майстерність, глибоке сердечне проникнення у світ дитячих думок і почуттів. Він переконливо довів, що характер відносин педагогів і дітей залежить від професіоналізму вчителя.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Круцевіч Т.В. Теорія та методика фізичної культури./ Т.В. Круцевіч. – К., 1993. – 54с.
2. Шиян Б. М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. Частина І. / Б.М. Шиян. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2008. - 272 с.
3. Маркова А.К. Формування мотивації навчання у шкільному віці./ А.К. Маркова. – М., Просвещение, 1983. – 96 с.
4. Бузюн О.І. Практикум з фізичної культури в умовах загальноосвітніх закладів. / О.І. Бузюн, В.І. Завацький. – Луцьк, Надстир’я, 1994.
5. Максимович Н.Ю. Лікарсько-педагогічний контроль за фізичним вихованням у школі: Методичні рекомендації / Н.Ю. Максимович. – К., Гімназія «Київська Русь», 2014, 72с.
6. Куценко Г.Н. Режим дня шолярів. / Г.Н. Куценко, Н.Ф. Конюхов.– М., Медицина, 1983. – 78с.
7. Волков Л.В. Фізичні здібності дітей та підлітків. / Л.В. Волков.– К.: Здоров’я, 1981. – 116с.
8. Волканова В.В. – Словник методиста: методичний посібник. / В.В. Волканова. – К.; 2008 – 59с.
9. Софій Н. Сто і один метод активного навчання: Спецкурс «Системно-комплексна організація». / Н. Софій, В. Кузьменко.– К.: Крок за кроком, 2003. — 116 с.
10. Павлютенков Є.М. Організація методичної роботи./ Є.М. Павлютенков, В.В. Крижко – Харків: Основа, 2005. – 36-54с.
11. Погадаєв Г.І. Настольна книга вчителя фізичної культури. / Г.І. Погадаєв. – М.: Фізкультура та спорт, 2000. – 496с.
12. Вихров К.Л. Футбол у школі: Навчально- методичний посібник. /К.Л. Вихров. – К.: Шк., 1990. – 192с.
13. Железняк Ю.Д. Підручник для інститутів фізичної куьтури. / Ю.Д. Железняк, А.В. Івойлов– М.: Фізкультура і спорт, 1991. – 239с.
Додатки
Додаток 1
Анкета для вивчення рівня зацікавленості,
мотивації, самопочуття учнів на уроках фізичного виховання
1. Режим дня мені потрібен для ...
2. Якщо мене запитають, що я роблю, щоб бути здоровим, я відповім ...
3. Мені найбільше в собі подобається те, що ...
4. Єдине, що я в собі хотів би в собі змінити, це ...
5. Здоров’я мені необхідно мати для ...
6. Я з задоволенням ходжу на уроки фізкультури, тому що ...
7. Найважче на цих уроках мені вдається ...
8. Я змінила б (змінив би) ...
9. Взірцем для мене у плані самовдосконалення є ...
10. Я роблю зарядку ...
11. Відвідую секцію ...
12. Я (не) часто пропускаю уроки фізкультури через ...
Додаток 2
План конспект уроку фізичної культури з елементами футболу
для учнів 8 класу
Завдання уроку:
Кількість учнів: 14.
Час проведення: 13.10 – 13.55.
Місце проведення: спортивний зал.
Інвентар: фішки, футбольні м’ячі.
Тривалість уроку: 45хв.
Проводить: Нагайовський Іван Миколайович
№ п/п |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно – методичні вказівки |
||||
Підготовча частина уроку( 12хв.) |
|||||||
1. |
Організаційно – мотиваційний компонент: -шикування -рапорт -привітання -перевірка Д/з -перевірка готовності учнів до заняття -повідомлення завданнь заняття -інструкція щодо дотримання техніки безпеки -вимірювання ЧСС |
1хв
30с.
за 10с.
|
Звернути увагу на зовнішній вигляд учнів та їхнє самопочуття.
фронтальний метод
Нагадати правила поводження на занятті.
Звернути увагу на учнів з підвищеною ЧСС. |
||||
2. |
Емоційне і когнітивне налаштування. Стройові вправи: «ліворуч!» «праворуч!», «кругом!», «ліворуч!» |
30с
10с |
Одночасний спосіб виконання. Чітко дотримуємось команди вчителя. |
||||
3.
4.
5.
|
Ходьба та її різновиди: -на носках, руки на пояс. -на п’ятках, руки на пояс. -на зовнішній сторонні стопи; -на внутрішній сторонні стопи -півприсід, руки на пояс; В обхід на ліво – руш! Різновиди бігу, стрибків: - повільним бігом; - приставним кроком лівим боком; - приставним кроком правим боком; - галопом правим та лівим боком 2*2 - повільним бігом. Вправи на відновлення дихання.
|
2хв
30м 30м 30м 30м 30м
|
Команда виконується чітко за вказівками. Стежити за поставою. Дистанція 2м.
Розташування вчителя Виконуємо за свистком. Враховуючи зовнішні ознаки втоми учнів. |
||||
6. |
Загально-розвиваючі вправи на місці: 1) В. п. ноги нарізно, руки на пояс. 1- 4 кола головою вправо 5- 8 теж в іншу сторону. 2) В. п. ноги нарізно, руки до плечей 1-4 колові руху руками вперед. 5-8 колові рухи руками назад. 3) В. п. руки перед грудьми 1- 2 відведення зігнутих рук назад 3- 4 теж прямих 4) В. п. ноги нарізно, ліва рука вгору, права на пояс. 1- нахил тулуба вправо 2- в. п. 3- нахил тулуба вліво, зміна положення рук. 4- в. п. 5) В. п. о.с. 1-нахил до лівої ноги 2-нахил 3-нахил до правої ноги 4-в.п. 6) В. п. о. с. 1 - випад правою. 2 - в.п. 3 - випад лівою. 4 - в.п. 7) в.п. стійка ноги нарізно, руки вперед-всторони долонями до низу. 1-мах правою до лівої руки 2-в.п. 3- мах лівою до правої руки 4-в.п 8) В. п. о. с. 1- упор присівши; 2- упор лежачи; 3- упор присівши; 4- о. с. 9) В. п. о.с. 1- стрибки на правій 2-стрибки на лівій 3-стрибки на двох
“На місці кроком – РУШ!” «Розійдись, в одну шеренгу – шикуйсь!»
Вимірювання ЧСС |
4 рази
4 рази
4-6 разів
4 рази
6 разів
4 разів
6 разів
10 раз
10 раз 10 раз 10 раз
30 сек. |
«На перший, другий - розрахуйсь!», «Другі номера – 5 кроків, перші - на місці»
З більшою амплітудою
Відводимо якомога дальше, лікті вище.
Активніше, руки прямі.
Глибше нахил.
Глибше випад
Вище мах.
Активніше.
Зі збільшенням темпу.
(з підрахунком і зупинкою під ліву ногу)
Звернути увагу на учнів з підвищеним ЧСС. |
||||
Основна частина уроку ( 30 хв.) |
|||||||
1.
2
3.
4.
5.
|
Повторення техніки передачі м’яча вивченими способами та зупинку підошвою.
Удосконалення техніки ведення м’яча різними способами.
Ведення м’яча вивченими способами з зупинками
Естафета з використанням техніки ведення м’яча з максимальною швидкістю.
Виконання удару по умовних воротах після самостійного ведення та скидки.
|
по 3 рази кожен
по 5 разів
|
Учні знаходяться один напроти одного на відстані 5-6м. Все чітко по свистку та команді вчителя.
1.
Учні обводять фішки, торкаються стіни та повертаються дугами назовні. Виконують ведення м’яча, за 1-шим свистком – зупинка, 2-им – продовжують ведення. Учні обводять фішки, торкаються стінки і по прямій повертаються та передають естафету. Погляд спрямований вперед, а не на м’яч. Не відпускаємо далеко від себе м’яч. Вправляння в обидва обики (правою та лівою ногою) Не забуваємо про правильну техніку виконання.
|
||||
|
Вправи на відновлення Ходьба |
1хв. |
1-2 - Руки вгору вдих 3-4 - Нахил вперед, руки вниз - видих. |
||||
Заключна частина уроку (3 хв.) |
|||||||
1. |
Шикування. Вправи на відновлення. |
10с. |
в одну шеренгу |
||||
2. |
Підведення підсумків уроку. |
1хв. |
фронтальний метод |
||||
3. |
Виставлення оцінок. |
30с. |
індивідуальний метод |
||||
4. |
Домашнє завдання: вправи на силу: згинання і розгинання рук в упорі лежачи: хлопці 2* 15-25 разів; |
1хв. |
слідкувати за правильним виконанням |
||||
5. |
Вимірювання ЧСС |
30с. |
Чи відновились |
||||
6. |
Організований вихід з залу. |
20с. |
в колону по одному |
||||
Додаток 3
Козацькі забави
Мета: прилучити дітей до джерел національної icтopiї, культури; сприяти патріотичному вихованню, осмисленню себе, своєї особистості як частини великого українського народу; пробуджувати національну свідомість; загартовувати дітей фізично i морально.
Обладнання: м’ячі, канат, мотузка, олівці, папір, рослинний матеріал.
У змаганнях беруть участь чотири команди
Хід заходу
Ведучий 1:
Улюблена Богом перлина
Для всіх українців одна
Козацька моя Україна
Хлібів золотих сторона
Негодами лютими бита
Віками ти йшла до мети
Тобі в небі зорею світити
І волю і долю знайти
Ведучий 2:Розселив Господь людей по всьому світу і кожному народові дав землю. Богом дана земля є святою і рідною, тому її захист – це найперший обов’язок народів.
Ведучий 1: Для українців такою землею є Україна. Вона полита потом і кров’ю сотень поколінь, їхніх працелюбних і героїчних предків. Шануймо героїчну історію нашого великого народу.
Ведучий 2: Струнко! Звучить Гімн України
Гімн України
Ведучий 1: 14 жовтня кожного року увесь християнський світ з глибокою любов'ю, вдячністю і надією славить Пресвяту Богородицю, Матір Спасителя світу Ісуса Христа. Шість разів у році наша церква урочисто відзначає свята на честь Діви Марії:
Ведучий 2:Свято Покрови було найбільшим святом для козаків. Цього дня у них відбувалися вибори нового отамана. Наші лицарі вірили, що свята Покрова охороняє їх, а Пресвяту Богородицю вважали своєю заступницею і покровителькою.
Ведучий 1: Козаки настільки вірили в силу Покрови Пресвятої Богородиці і настільки щиро й урочисто відзначали свято Покрови, що впродовж століть в Україні воно набуло ще й козацького змісту та отримало другу назву -Козацька Покрова. З недавніх пір свято Покрови в Україні відзначається ще й як день українського козацтва.
Ведучий 2:Українська Повстанська Армія, яка постала в час II світової війни на землях Західної України як збройна сила проти гітлерівської та більшовицької окупації батьківських земель, теж обрала собі свято Покрови за День Зброї, віддавшись під опіку святої Богородиці.
Ведучий 1: Українська Повстанська Армія героїчно і жертовно боролася за Самостійну і Соборну Державу. Найкращі сини й доньки української нації встали до лав борців проти чужоземного поневолення.
Ведучий 2: Окреслюючи перспективи майбутнього, ми повинні вдивлятись в минуле, черпати з нього той безцінний скарб, який не дасть загубити головне, розчинитися серед дрібних проблем. Я хочу, щоб кожен з вас поставив себе на місце тих хоробрих наших людей, які ціною свого життя захистили Батьківщину, і щоб кожен з вас дав собі відповідь на питання: чи зміг би я?
Ведучий 1: День сьогоднішній нерозривно пов’язаний з учорашнім. І кожен слід на землі… І нинішня радість, і небо безхмарне, і наш достаток, і щасливе вільне життя – то ваш слід на землі, переможці визвольних змагань. Спасибі ж вам за збережене життя, наші славні вояки.
Ведучий 2: Роки... Скільки б їх не минуло, не зітруть у народній пам’яті світлі імена тих, хто віддав своє життя за незалежність нашої Вітчизни. Не забуваймо ми воїнів і нашого села.
Вклонімося священним могилам героїв, які віддали за нас молодече життя:
Вшануймо хвилиною мовчання загиблих воїнів
(Вінок до могили І. Римара)
Ведучий 1:
До звука звук, струна струні одвітна,
А всі одвітні серцю кобзаря.
А вже козацьке військо маком квітне
І спалахнула Хортиці зоря.
Ці звуки золото-тривожні!
Закличний марш: агей, козацтво, в путь!
І як струна, душа правдива кожна,
З глибин історії вони ідуть, ідуть.
Ведучий 1. Присутні на нашому святі нащадки славних козаків покажуть свої знання з історії козацтва та продемонструють фізичну міць та силу.
Ведучий 2. Січове військо ділилося на полки. Полк мав п’ять сотень по сто люду; сотня мала десять десятків (куренів) по десять люду.
Ведучий 1. Січчю командував кошовий.
Ведучий 2. Козаки билися до останку, кажучи: «Або перемога, або смерть!».
Ведучий 1. А зараз ми запрошуємо до залу наших учасників змагання.
Під козацький марш заходять учасники гри.
І КОНКУРС
Представлення
Ведучий 2. Загони! Рівняйсь! Струнко!
До переліку куренів приготуватися!
Козаки представляють свої курені.
Запрошуємо курінь 7 - А класу_______________________
Запрошуємо курінь 7 Б класу ______________________
Курінь 8А класу__________________
Курінь 8 Б класу_________________
Ведучий 1. Наше журі підводить підсумки цього конкурсу.
Ведучий 2: Запрошуємо до наступного конкурсу ройових.
Поясніть значення козацьких назв:
• Булава. (Кулясте потовщення на кінці палиці, символ влади кошового отамана)
• Бунчук. (Довга палиця із золотим яблуком на кінці. Від яблука відходять два-три кінські хвости)
• Гетьман. (Старший, головний, «кошовий отаман»)
• Джура. (Помічник козака, молодший воїн)
• Чайка. (Козацький човен завдовжки близько 20 м. В один човен сідало від 50 до 70 козаків)
Оселедець. (Зачіска козака)
Ведучий 1: Без минулого немає майбутнього. Наступний конкурс покаже наскільки добре наші козаки знають історію свого народу.
КОНКУРС ІІ
Історичний
______________________________________________________________________
Ведучий 1: Поки наше журі підводить підсумки конкурсу для вас танець «Гопак»
(підрахунок голосів)
Ведучий 2. Щоб мужньо боронити свій народ, свою рідну неньку-Україну, козаки повинні мати силу в руках і бути спритними. Отже, для наступного конкурсу запрошуємо курені та вболівальників на стадіон (спортзал).
Ведучий 1: Наші славні козаки змагаються залюбки.
Всі здолають перешкоди, пройдуть крізь вогонь і воду.
Можуть гарно відпочити і обід собі зварити.
Всім добре відомо, що однією з найпопулярніших страв на Січі був куліш. А чи знають рецепт козацького кулешу сучасні кашовари, ми зможемо зараз побачити і скуштувати після спортивних конкурсів. Тож шановні кашовари до справи.
Ведучий 2: Отже, для наступного конкурсу запрошуємо курені та вболівальників на стадіон (спортзал).
КОНКУРС ІІІ
Спортивний
«Смуга перешкод»
«Перетягування канату»
«Метання м’ячика в ціль»
Ведучий 2. Слово надається суддям.
____________________________________________________________________________
КОНКУРС ІV
Кашовари
______________________________________________________________________Підведення підсумків, нагородження учасників.
Ведучий 1. Ось і закінчилося наше свято. Всі ви були молодці. Пам’ятайте, ви — майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками повинні підносити її культуру.
Ведучий 2. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю так, як заповідав великий Тарас, бережіть волю і незалежність нашої держави.
Ведучий 1. Поважайте свій народ і нашу мелодійну мову.
Ведучий 2. На все добре, любі друзі.