Комунальний заклад «Бірківський ліцей»
Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської області
ОПИС ДОСВІДУ
у номінації «Біологія, екологія»
для участі у Фестивалі «добрих практик» освітян Харківщини
за темою «Дистанційне навчання в період воєнного стану»
«Організація навчальної діяльності на уроках біології під час дистанційного навчання в період воєнного стану»
Учитель біології
КЗ «Бірківський ліцей»
Аверченко Світлана Юріївна
2023 р.
24 лютого став днем, який назавжди змінив ритм нашого життя, змінив долю українського народу, нашої країни та всього світу. Рятуючись від російського вторгнення, мільйони людей втратили дім, розлучилися зі своїми близькими та пережили умови, які багато хто бачив лише у фільмах. Велика кількість українців без вагань взяла в руки зброю і пішла добровольцями на передову. Інша частина реалізує себе як волонтери. Освіта ж під час війни стала ще одним фронтом української боротьби.
Через пандемію та військовий конфлікт дистанційна освіта стала дуже популярною, а онлайн-навчання – вимогою часу. Але дистанційне навчання в умовах війни дуже відрізняється від дистанційного навчання під час карантину, викликаного коронавірусною інфекцією. Зараз усі учасники освітнього процесу перебувають під надмірним психологічним тиском, результатом якого є апатичні діти, перевантажені вчителі та професійне вигорання. Як нам, вчителям, організувати якісну та ефективну навчальну діяльність, щоб усі учасники могли працювати на повну силу – питання складне і досить актуальне.
В умовах воєнного стану традиційне навчання майже повністю втрачає свою значимість, оскільки не може гарантувати повну реалізацію концепції НУШ. Викладання у воєнний час ставить перед вчителями нові виклики. У воєнному дистанційному навчанні один із найважливіших обов’язків учителя – дати дітям відчуття безпеки. Тому кожен свій урок я починаю з психоемоційного налаштування, намагаюся встановити з дітьми довірливі взаємини, створити відчуття безпеки та підтримки. У своїй роботі використовую різні прийоми, наприклад авторську вправу «Рожеві окуляри», де пропоную учням уявити, що вони одягнули рожеві окуляри і бачать навколо себе лише позитивне. За правилами діти повинні по черзі коротко розповісти, що приємного відбулося або відбудеться з ними сьогодні. Таку вправу краще використовувати у класах з малим наповненням. Якщо у класі велика кількість учнів, можна використати інтерактивну вправу «скринька передбачень»: на слайді розміщую декілька скриньок під номерами, при натисканні на які з’являються різні позитивні передбачення. Учням пропоную обрати скриньку за власним вибором та дізнатися, що очікує їх під час уроку. Під час війни заклад освіти об’єднує дітей, надає їм психологічну підтримку. Тому на кожному уроці вчителі повинні приділяти увагу емоціям дитини та разом вчитися їх визначати та контролювати.
Психологи вважають, що сучасні учні погано концентруються на сприйнятті інформації. Звичайно, коли кожен день обробляється стільки даних, мозок повинен навчитися відфільтровувати потрібне і непотрібне, корисне і некорисне. Таким чином, дитині залишається лише кілька секунд, щоб зацікавитися, інакше вона зосередиться на більш цікавій темі. Тому, плануючи урок, я завжди звертаю увагу на те, що він має бути більш інформативним та динамічним. Урок будую за принципами мікронавчання. Це повинні бути невеликі, логічно завершені блоки матеріалу. Кожен блок має мати три фази:
- розуміння, чому я повинен цьому навчитися і де я можу застосувати те, чого навчуся;
- власне матеріал;
- закріплення та перевірка вивченого матеріалу.
Для цього треба переосмислити звичний шкільний урок. Крім того зараз є багато інструментів для залучення учнів до навчальної діяльності.
У будь-якій темі з біології доцільно спиратися на основи знань, які діти повинні були засвоїти раніше. Починаю актуалізацію з найпростішого, щоб учні відчули легкість і зрозумілість. Можна відразу провести невеликий тест з метою перевірити засвоєння інформації. Завдяки онлайн платформам (LearningApps, На Урок, Всеосвіта), тести та інтерактивні вправи створювати легко та зручно, діти різного віку виконують їх із задоволенням.
На етапі вивчення нового матеріалу доцільно впроваджувати методи пошукової та дослідницької роботи, виконуючи при цьому роль фасилітатора. Фактично, учні самостійно здобувають знання, а роль учителя допомогти їм у цьому, а саме мотивувати здобувачів освіти на пошук інформаціі та вдосконалення своїх навичок дослідника. Вчитель може надати ресурси з достовірною інформацією, пояснити з чого почати роботу та скерувати у разі потреби. З мого досвіду, діти з великим задоволення діляться інформацією яку знайшли та опрацювали самостійно і як приємний бонус запам’ятовують її краще. При цьому вони вчаться володіти навичками аналізу, порівняння та критичного оцінювання достовірності джерел даних, інформації та цифрового контенту. Окрім того, завдяки таким пошуковим формам роботи, реалізується відразу декілька ключових компетентностей НУШ - основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя та інформаційно-цифрова компетентність.
Я вважаю, що онлайн-навчання дійсно має багато переваг, якщо воно добре структуроване і педагог знає технології дистанційної освіти. Тож для цікавого пояснення нового матеріалу вчителі біології можуть використовувати відео з каналів YouTube. У своїй роботі я використовую YouTube-канали «Цікава наука» та «Довколаботаніка», де зібрано багато науково-популярних та освітніх відео, усі перекладені та озвучені українською мовою.
Одним із найскладніших завдань під час онлайн навчання, на мою думку, є організація та проведення контролю знань, бо не секрет, що учням часто, а іноді і надміру допомагають батьки. На цікаву та нестандартну форму для проведення контролю знань мене надихнув досвід колеги, який я використала під час перевірки знань шестикласників з теми «Органи рослин». Для закріплення знань запропонувала учням стати «вчителями» та провести урок біології для батьків або інших членів сім’ї. Об’єктами дослідження стали кімнатні рослини, а якщо кімнатних рослин немає – рослини у дворі чи парку. Нові «вчителі» мали пояснити своїм «учням», що таке органи в рослини, які вони бувають (вегетативні та генеративні) і яку функцію виконують. Свої пояснення, згідно вимог, учні повинні були записати на відео та надіслати. Після такої творчої роботи діти отримують більше знань і цікавляться предметом більше, ніж після стандартного тесту. Також учні створюють креативні зображення, логотипи, буклети у програмі Canva, анімаційні відеопрезентації у онлайн редакторі PowToon, авторський освітній відеоконтент у редакторі Movavi. Крім того, сьогодні багато школярів хочуть бути відеоблогерами, а створення медійних продуктів це найбільш сприятливі умови для формування цифрового інтелекту учнів НУШ. Наразі використання створених відеоматеріалів учнями на уроках біології як елементу медіаосвіти ідеально вписується в концептуальну структуру випереджаючої освіти: її інноваційність, міждисциплінарність, компетентісний і діяльнісний підходи в навчанні. Подібним чином доцільно закріплювати та перевіряти знання з різних тем в учнів 6 і 7 класів.
Окремим питанням та викликом є організація та проведення практичних та лабораторних робіт онлайн. Для проведення таких робіт я зазвичай розділяю урок на дві частини:
- пояснення основних методів та алгоритм виконання роботи в синхронному або асинхронному форматі;
- самостійне виконання практичних завдань та експериментів (в цьому випадку можна використати підручний матеріал, який є у кожної дитини вдома, але важливо чітко пояснити основні етапи з обов’язковими інструктажами з безпеки життєдіяльності).
Місія Нової української школи – допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини на основі партнерства між учителем, учнем і батьками. Тому, на цьому етапі доречним буде залучення батьків та інших членів родини. Це не тільки убезпечить процес виконання, а ще допоможе згуртувати та знизити психологічне напруження всіх учасників у цей нелегкий час.
Для більш комфортної, плідної та цікавої роботи можна використовувати мобільні додатки (AR_Book) та інтерактивні навчальні симуляції, наприклад, для визначення різних видів грибів, рослин, тварин, тощо. Обов'язково необхідно заздалегідь пояснити правила користування відповідним додатком.
За концепцією НУШ майбутні випускники мають бути патріотами з активною
позицією, які діють згідно з морально-етичними принципами і здатні приймати відповідальні рішення, поважають гідність і права людини. Тому особливу увагу в умовах воєнного стану необхідно звернути на патріотичне виховання. Для цього я на своїх уроках акцентую увагу на досягненнях українських вчених в галузі біології, біорізноманітті рідного краю, виховуючи тим самим любов та повагу до Батьківщини.
Попри всі виклики та негаразди, завдяки вчителям Нової української школи, з сучасним педагогічним мисленням, сучасними педагогічними ідеями та моделями організації освітнього процесу, освіта в Україні має продовжуватися та бути якісною!
Список використаних джерел: