Опис досвіду " Підсумок роботи "

Про матеріал
Опис досвіду вчителя початкових класів, розкриття проблеми , над якою працювала .
Перегляд файлу

Людська доля, людське життя... Воно, наче безмежний Всесвіт, у якому так багато зірок. І десь серед них є твоя. Ідеш по життєвій дорозі,  споглядаючи, чи не потьмяніла, бо ти - учитель, ти - взірець. З дитинства мріяла стати вчителем. І  віддаю цій справі свою душу і серце.

 Я, Марченко Наталія Миколаївна, вчитель початкових класів КУ Сумський  НВК №16 СМР.                                                                                                  Освіта: вища, Глухівський державний педагогічний інститут

 ім. С.М.Сергєєва – Ценського, 2000 р.

Спеціальність  початкове навчання  та українська мова і література.                

Педагогічний стаж – 5 років  

Педагогічне кредо: « Ніколи не навчати дитину так, як вчили мене, тому що вона народжена в інший час, в інших умовах і житиме по-іншому».

Учитель сучасної школи - це особистість, педагог-професіонал, психолог, дослідник. Це той, хто завжди вчиться творчості, і творить - себе як особистість. Моя робота – улюблений спосіб пізнання, творчість, спілкування, самовираження. Сучасні діти – це жителі нового XXI століття. Мої учні – мої однодумці, що довірили мені частку своєї долі. Усім цим мені треба розпорядитися мудро і точно. Як же це складно, цікаво, відповідально, захоплююче вести в життя нове покоління!

  Так, в наш час треба навчати дітей по-новому, адже вони інші: активні, діяльні, творчі. Тому  проблема, над якою працюю протягом останніх трьох років: «Розвиток творчого мислення в учнів початкових класів шляхом використання новітніх інформаційних  технологій на різних етапах уроку».

Проблема розвитку творчих здібностей молодших школярів становить  фундамент освітнього процесу, є «вічною» педагогічною проблемою, яка з плином часу не втрачає своєї актуальності, потребуючи пильної уваги і постійного подальшого розвитку. Саме сьогодні, перед освітнім процесом постає завдання - виховання творчої особистості, починаючи з початкової школи.  У Законі України «Про освіту» проголошено: «Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових та фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору». 

Основна ідея проблеми  - розвиток творчого мислення учнів  шляхом використання  інформаційних технологій дозволить сформувати особистість, здатну до самопізнання та  самовдосконалення в різних видах діяльності.

  Для того, щоб розвинути творчу особистість, необхідно розв’язати цілу низку завдань:

 організація навчальної взаємодії вчителя й учнів на основі діалогу та полілогу;

●орієнтація на самостійну пошуково – творчу працю учнів, набуття досвіду роботи з різними джерелами інформації;

 оволодіння учнями проектними та дослідницькими уміннями;

 оволодіння молодшими школярами способами пізнавальної діяльності, самоконтролю та самооцінювання своєї діяльності;

 комплексне застосування вчителем  інноваційних технологій.

        Розв’язання цих завдань можливе лише на основі широкого запровадження нових педагогічних технологій, спрямованих на розвиток творчих здібностей та нахилів учнів.

Протягом міжатестаційного періоду активно запроваджувала використання інформаційно - комп'ютерних технологій  в освітній процес .

   А чи можливо сьогодні уявити урок без викорис­тання ІКТ?!  Нові технології дозволяють змінити способи подання навчального матеріалу під час традиційних уроків, різко підвищити можливості його сприйняття учнями, наситити урок мультимедійною інтерактивною наочністю. Використання ІКТ дозволяє наблизити освітній процес до життя, потреб дітей, навчальний матеріал адаптувати до реальних життєвих ситуацій, а головне - робить навчання молодших школярів цікавим і змістовним, а процес набуття знань простим і доступним.  Усі електронні дидактичні засоби навчання, які я використовую на практиці, можна розділити на три великі групи:

1) електронні посібники, енциклопедії,  презентації у форматі  Power Point;

2) електронні тренажери, тести;

3) аудіо та відео  посібники, навчальні фільми.

Перші дві  групи засобів можуть виступати в якості джерела знань, також в якості засобу засвоєння умінь і навичок учнів. Третя – використовується як наочні дидактичні матеріали, які активізують пізнавальні процеси, як джерела для проблемних завдань, що несуть у собі виховний потенціал.

 Мультимедійні засоби як джерело нових знань можна використати на всіх етапах уроку.

При підготовці до уроку з використанням ІКТ   складаю план уроку, виходячи з його цілей. При відборі учбового матеріалу  дотримуюсь основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його. Для підготовки та проведення уроку  із застосуванням комп'ютера  визначаю структуру пропонованого уроку, зміст кожного етапу. Мультимедійний урок (комбінований)  складається з логічно-обґрунтованих частин, які мають таку послідовність:

  • оголошення теми уроку;
  • вступ (вступна бесіда);
  • пояснення нового матеріалу з використанням мультимедійної демонстрації;
  • формування практичних навичок, інтерактивні вправи;
  • тестові завдання;

Послідовність частин (кроків) може змінюватись. Незмінними кроками є: тема уроку, вступ (вступна бесіда), формування практичних навичок, підсумки уроку.

  У своїй практиці, використовую комп'ютерні презентації  на уроках будь-якого типу. Головне, щоб поданий матеріал відповідав принципам науковості, наочності, був поданий в обсязі, що відповідає дидактичній меті. Також  застосовую їх під час проведення тематичних перевірок. 

 На уроці із презентацією, як і в будь-якому іншому, наявні всі основні етапи, змінюватися може лише їх тривалість.

Мультимедійні засоби використовую на різних етапах уроку: актуалізації знань, перевірки домашнього завдання, ознайомлення з новим матеріалом, закріплення, узагальнення та систематизації знань. На таких уроках доцільно збільшую час на проведення етапу мотивації, адже завдяки презентації можна збільшити його пізнавальне навантаження. А, як відомо, правильно мотивовані учні легше й з більшою охотою здобувають знання, прагнуть до творчої діяльності.

Використання презентацій допомагає урізноманітнити й етап актуалізації знань, адже запитання можна ілюструвати графічними об'єктами, анімацією, звуковим супроводом, можна подати кілька слайдів із попередніх уроків, з кросвордами, ребусами тощо. На етапі пояснення нового матеріалу використовую фото-, аудіо-, відеофрагменти, що дає  змогу на свій розсуд змінювати хід бесіди, акцентувати увагу на найскладніших моментах уроку залежно від сприйняття матеріалу учнями і від ситуації на уроці. На слайдах намагаюсь подати лише основні думки, визначення, дати і назви подій, формули, графічні, фото-, аудіо-, відео фрагменти тощо. Виділити ті елементи, до яких слід привернути увагу учнів. Подати той самий матеріал у різних формах, на різних прикладах. Для етапу закріплення знань використовую ілюстровані запитання, завдання для групового або індивідуального виконання, пропоную учням самостійно прокоментувати вже показані слайди, які  демонструвала на етапі пояснення нового матеріалу.

Використання мультимедіа  в освітньому процесі  сприяє розвитку розумових здібностей, пам’яті, просторової уяви, творчого нестандартного мислення учнів, підвищує інтерес до навчання. Уроки з використанням ІКТ стали звичними для учнів мого класу, а для мене – нормою роботи. У своїй практичній діяльності створюю і використовую презентації кількох видів. Серед них:

1. Відеоряд, який може бути представлений текстом, малюнками, відеоматеріалами, схемами і діаграмами. Необхідний матеріал поступово виводжу на екран в ході уроку, що дає змогу поетапно розглядати основні питання теми.

2.Задачник і тренажери, які містять завдання, що дозволяють організувати фронтальну, групову та індивідуальну роботу учнів на уроці .

3.Тести, які використовуються для оперативної перевірки якості знань учнів.

Таким чином презентація допомагає мені організувати пояснення нового матеріалу, доповнити розповідь, евристичну бесіду, діалог, вирішити проблемну ситуацію і т.п.

Наприклад, під час уроків  математики за допомогою слайдів, створених у програмі  Роwег Роіnt   демонструю приклади, схеми задач, ланцюжки для усної лічби, математичні розминки.

       Особливо цікавими за допомогою презентації можна зробити уроки читання. Портрети письменників, місця, де вони жили і творили, інсценування окремих епізодів з творів(уривки  відео ), складання плану, словникова робота, чистомовки, скоромовки – все стає можливим якщо використовувати ІКТ-компонент. Створюю таблиці різних видів, наприклад: таблиця складів, у якій діти (за логікою) вставляють пропущені склади. («Збери розсипаний вірш», «Визнач життєву позицію героя», «Оживи казкового героя»)

       У 2-4 класах на уроках української мови застосовую презентації «Словничок від А до Я», де на екрані з’являється слово з пропущеною буквою, лексичне пояснення цього слова, малюнок, можливі спільнокореневі слова, речення з цим словом; «Фразеологізми» - учням пропонується з’єднати фразеологізм зі значенням; «Малюнкові диктанти», «Вибіркові диктанти» - пропоную дітям серед поданих трьох слів знайти, наприклад, прикметник та ін.

Найбільше подобається дітям робота з деформованим текстом,  редагування тексту завдяки  перестановки фрагментів, зоровий диктант (на моніторі з’являються слайди зі словами або малюнками, дітям треба встигнути записати слово), словниковий диктант із самоперевіркою та із взаємоперевіркою, знайди «зайве слово» тощо.

Для уроків природознавства добираю презентації-фільми. Презентація з використанням анімації допомагає не тільки скласти яскравий, емоційний і в той же час науковий образ, а й активізує пізнавальну діяльність учнів і допомагає у роботі над формуванням поняття та його запам’ятовуванням. Анімаційні ефекти дають змогу продемонструвати учням, як здійснюється кругообіг води у природі, рух Землі навколо Сонця тощо. До уроків  підбираю  відео , що допомагає учням краще зорієнтуватися у навчальному матеріалі про тваринний та рослинний світ континентів та океанів, різноманітність живої природи, корисні копалини. («Цікава Африка»,  «Євразія – найбільший континент», «Планети Сонячної системи», подорожі «Мандрівка в космос», «Із чого складається повітря», «Тварини  і рослини в різні пори року»).

Застосовую  презентації на уроках «Я у світі» - під час навчально-пізнавальних ігор, розгляді малюнків, фото, схем, ілюстрацій, ребусів, кросвордів, тестуванні ( «Правила поведінки школяра», « Людські чесноти»).

 На уроках образотворчого мистецтва та трудового навчання – під час розгляду картин, малюнків, схем, обговоренні  процесу виготовлення поробок з паперу та картону тощо.

Під час уроків основ здоров’я демонструю презентації дорожніх знаків,  правила безпечної  поведінки на воді, у лісі, які розкривають поняття здорового способу життя.

Перевірити знання стає простіше: тести, ребуси, шаради - усе робить урок захоплюючим, а отже таким, що запам’ятовується.

Упровадження в процес пізнання молодших школярів інформаційних технологій забезпечує доступ до різних інформаційних ресурсів і сприяє збагаченню змісту навчання, надає йому логічного і пошукового характеру, а також вирішує проблеми пошуку шляхів і засобів активізації пізнавального інтересу учнів, розвитку їхніх творчих здібностей, стимуляції розумової діяльності. Особливістю освітнього процесу із застосуванням інформаційних технологій є те, що центром діяльності стає учень, який, виходячи зі своїх індивідуальних здібностей та інтересів, вибудовує процес пізнання. Учитель часто виступає у ролі помічника, консультанта, що заохочує оригінальні знахідки, стимулює активність, ініціативу, самостійність.

    Отже, як вчитель  створюю умови для оволодіння учнями  вміння критично мислити й ефективно здобувати знання, що буде актуальним для них усе життя.

Використовуючи сучасні інформаційно-комунікативні технології, можна перетворити традиційний урок в інтерактивний, під час якого кожен учень відчуває себе рівнозначним суб'єктом навчання, свою успішність, інтелектуальну спроможність, проінформованість.

         Впроваджуючи в практику роботи ІКТ, із власного досвіду пересвідчилась в доцільності використання продуктивних методів навчання, які дають змогу створювати освітнє середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно, а це дає змогу учням формувати критичне мислення, виявляти і реалізовувати індивідуальні можливості, підвищувати мотивацію, розвивати навички спільної роботи.

 Активно проводжу позакласну роботу зі своїми учнями. Приймаємо участь у тижні початкової школи, в рамках якого проходять конкурси віршів, різноманітні заходи. Традиційними стали творчі проекти, свята, які розвивають і тренують ерудицію, мовну культуру, вміння працювати в команді, творче мислення. Колективом проводимо екскурсії в природу, театр, кінотеатр,  відвідуємо виставки та концерти.

Як класний керівник в своїй роботі враховую психологічні особливості дітей, приділяю увагу формуванню колективу, намагаюсь прищеплювати дітям такі якості, як чесність, порядність, доброта, культура поведінки. Для того, щоб удосконалити роботу з дітьми, дати їм ґрунтовні, міцні знання, озброїти практичним розумінням основ наук залучаю своїх вихованців до конкурсів і олімпіад.  Проводжу різноманітні інтелектуальні ігри: КВК, «Поле чудес», «Що? Де? Коли?», «Найрозумніший». Мої вихованці є постійними учасниками та лауреатами  конкурсів: математичного «Кенгуру», інтерактивно–природничого «Колосок», Всеукраїнської українознавчої гри «Соняшник»,  конкурсу малюнків «Світ очима дітей».

Підсумовуючи сказане, хочу сказати, що намагаюсь бути прикладом  для моїх улюблених учнів, іти в ногу з часом, «тримати руку на пульсі подій», бути активним учасником обласних, міських та шкільних методичних заходів. Щоб досягнути вище сказаного, приймаю  участь у семінарах, тренінгах, конференціях, проходження курсів.    

2017 рік

●Онлайн-курси:

«Вчимося жити разом», «Основи здоров’я збережної компетентності»

●Семінар «Особлива дитина в звичайній школі. Інклюзивна освіта»

2018 рік

●Експрес-курси «Компетентнісно-орієнтована освіта як інструмент формування конкурентно-спроможного випускника НУШ»

●Курси підвищення кваліфікації та перепідготовки СОІППО(інклюзивна освіта) ПК 02139771 8927-18

●Авторський семінар Марини Фоменко «Графологія для педагогів і не тільки»

2019 рік

●Науково-практичний форум «Арт-терапевтичні технології у здоров’язбережувальній діяльності сучасних закладів освіти»

●Курси підвищення кваліфікації та перепідготовки СОІППО(вчитель початкових класів). ПК 02139771 13281-19

●Міський   конкурс «Територія творчості».

●Сумський обласний ІППО ,підготовка педагога-тренера за проблемою «Методика викладання основ здоров’я в початкових класах»

●Курси підвищення кваліфікації педпрацівників щодо навчання учнів

1-их класів у НУШ. 0117/19

●Науково-методичний семінар «Українські освітні технології-українській школі»

●Онлайн-курс на освітній платформі «Едера»

●Тренінг «Інтегровані технології в освітньому процесі НУШ»

     Завершуючи, згадаю слова видатного педагога В. Сухомлинського

«Може, маленька дитина повторює те,

що було вже зроблено, створено іншими людьми,

але якщо це діяння – плід її власних зусиль, - вона творець;

її розумова діяльність – творчість..»

 Сьогодні суспільству вкрай потрібні творчі люди не тільки з розвиненим інтелектом, а й з високим рівнем культури і духовності, здатні до саморозвитку, до перетворення власного життя та життя країни на краще. І саме в цьому контексті, на мою думку, проблема творчого розвитку школярів, їхньої обдарованості,формування емоційно-ціннісного ставлення до світу набуває особливої актуальності.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
4 січня 2023
Переглядів
784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку