Опис досвіду " Правовиховна робота в школі"

Про матеріал
Опис досвіду правовиховної роботи в школі. У матеріалі викладено інформацію про проведену роботу в школі.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 «Правовиховна робота в школі»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

 

Найважливішою умовою існування правової держави є наявність громадянського суспільства. Україна, проголосивши себе правовою державою, перебуває сьогодні лише на початковій стадії розвитку такого суспільства, яке у свою чергу, неможливе без активних громадян. Адже будувати нову незалежну державу можуть лише ті, хто розуміє, що права людини священні, що за них потрібно боротися, що вони не існують без обов’язків. А оскільки будуватимуть нову країну сьогоднішні діти, то активну в правовому плані людину необхідно розвивати змалку, особливо в шкільному віці.

Правоосвітня та правовиховна робота є пріоритетним напрямком діяльності закладу.

Правове виховання в школі – це система підготовчих та профілактичних дій педагога, спрямованих на запобігання формуванню в учнів негативних звичок, рис характеру, проявам асоціальної поведінки підлітків та організацію незалежного догляду за діяльністю школярів. Правова освіта та виховання , профілактика правопорушень серед підлітків постійно в центрі уваги нашого педагогічного колективу. Тому на виконання Національної програми правової освіти, яка була затверджена  Указом Президента України від 18 жовтня 2001 року  № 992/2001 в нашій школі створена система правової освіти та правового виховання , яка сприяє формуванню в учнів навичок правомірної поведінки, вихованню почуттів відповідальності за свої вчинки  та усвідомленню необхідності виконання обов’язків перед суспільством.

Мета правоосвітньої та правовиховної роботи :

Формування в учнів правової свідомості як сукупності правових уявлень, поглядів, переконань і почуттів, що визначають ставлення особистості до вимог законів, регулюють її поведінку в конкретній ситуації.

Завдання:

  • Підвищення рівня правової освіти та правової культури всіх учасників навчально-виховного процесу;
  • Формування в учнів правових почуттів та вироблення навичок і звичок правомірної поведінки;
  • Подолання «підліткового нігілізму», помилкових поглядів та переконань, негативних навичок і звичок поведінки;
  • Формування в учнів активної позиції у правовій сфері (нетерпимість до різноманітних правопорушень та потреб активно захищати в установленому законом порядку свої права та законні інтереси інших осіб)

Правоосвітня та правовиховна робота з учнями будується з урахуванням вікових особливостей.

 

І. Основний зміст в 1-4-х класах складає моральне виховання. Діти вчаться співпереживати, поважати думку й інтереси іншої людини, керувати своїми почуттями, домовлятися, оцінювати власні вчинки та вчинки однолітків, бути справедливим. Тобто закладаються перші уявлення про права людей та право як регулятор стосунків між людьми. Ця робота здійснюється в процесі вивчення курсу «Я досліджую світ».  Вивчаємо Декларацію прав людини,  вчимося домовлятися та приймати рішення (2-4 кл.), заняття якого дозволяють розвивати правову культуру, а саме : вирішувати існуючі конфлікти, пом’якшувати напругу в стосунках, встановлювати «правила гри», приймати самостійне рішення, яке враховує інтереси і можливості інших. Вивчення цього курсу  вчить дітей розуміти права та закони, суть свободи.

 

ІІ. Основний зміст правоосвіти в середній ланці (5-9 кл.) складає формування елементів правової культури та елементарних правових понять (закон, право, права, правопорушення, обов’язок, відповідальність).Отримання громадянсько-правових знань здійснюється як при вивченні практичного курсу правознавства, так і  в позакласній діяльності.

 

ІІІ. Правова освіта в 10-11 класах являє собою процес трансформації отриманих раніше правових знань та моральних уявлень в особистісній ціннісній орієнтації, свідомий вибір законослухняної поведінки, готовність реалізовувати і відстоювати свої права та права інших людей.

 Правове виховання в школі здійснюють всі вчителі незалежно від їх спеціальності. Але основним фахівцем є вчитель історії і правознавства.

 Велике значення в системі правового виховання учнів набуває робота класного керівника, адже саме через виховні заходи можна навчити учнів практично застосовувати право у повсякденному житті. В рамках місячника та правового тижня проводяться:

  • ситуативні класні години;
  • правові аукціони, брейн-ринги;
  • дискусії;
  • рольові ігри «Турпохід», «Вчимося обирати»;
  • вікторини;
  • анкетування «Молодь та протиправна поведінка» ;
  • заняття з елементами тренінгу;
  • тренінг «Попередження торгівлі людьми».

 

Технологія досвіду сприяє вирішенню наступних проблем:

  • створенню   умов   для   розкриття і збагачення суб'єктного досвіду учнів на основі діагностики індивідуально-психологічних особливостей учнів;
  • створенню на уроках інтелектуально-емоційного комфорту, ситуацій успіху;
  • активізації   навчальної  діяльності учнів на уроках та в позаурочний час;
  • оптимізація соціально-особистісного росту учасників педагогічного процесу.

 

    Значна робота проводиться з метою формування ціннісного ставлення особистості до себе, яка включає роботу із самопізнання, виховання ціннісного ставлення до свого здоров’я, знання прав і обов’язків. Дані завдання реалізовувались через такі форми роботи:

- тематичні виховні години та бесіди: «Знати і виконувати правила учнів – наш обов’язок», «Право в моєму житті», «Скажемо наркотикам – Ні!», «Запобігання торгівлі людьми та експлуатація дітей», «Людський фактор. Цифри і факти. Статистика СНІДу» (8-11 класи), «Читання – ось краще навчання» (1-4 класи), «Відповідальність підлітків за скоєння правопорушень», «Людина починається з добра», «Ми хочемо бути здоровими. І будемо!» - 5-11 класи (класні керівники);

- хвилинки пізнання на тему «Живи за Божими Заповідями», «Доброта і милосердя врятують світ» (класні керівники, вчитель ОХЕ);

- година духовності на тему «Слідами Ісуса» із запрошенням священика

- заняття з елементами тренінгу «Твоє життя – твій вибір» (психолог школи);

- тестування «Чи дбаю я про своє здоров’я?» (психолог школи);

- диспути «Твої права і обов’язки», «Що означає думати самостійно?»(педагог-організатор, класні керівники), «Чи вірю я в космічне життя?»(педагог-організатор, вчитель географії);

- правова абетка «Школа прав дитини» (вчителі початкових класів);

перегляд фільмів про шкідливість алкоголю і тютюнопаління» (класні керівники);

- туристичні та спортивні змагання для учнів середньої та старшої школи (вчителі фізкультури, керівник гуртка «Школа безпеки», класні керівники);

- змагання для школярів початкової школи «Знай та виконуй правила вуличного руху (вчителі фізкультури, вчителі початкових класів);

- конкурс малюнків серед 2-4 класів на тему «Кожна дитина має право…» (педагог-організатор, вчитель образотворчого мистецтва);

-  журнал «Конвенція про права дитини» (педагог-організатор, вчитель правознавства);

- години правової грамотності «Твої права та обов’язки. Взаємозв’язок прав і обов’язків» (вчитель правознавства).

З метою організації дозвілля школярів, залучення їх до планування та організації навчально-виховного процесу у школі організоване учнівське самоврядування. Вже стало традицією щороку у жовтні в школі проводити День учнівського самоврядування, під час якого учні проявляють активність, зацікавленість і творчість.                                                                                                      

      Питання правового виховання учнів регулярно заслуховувались на шкільних методичних об’єднаннях.

Упродовж навчального року відбувається коректування у проведенні виховних заходів, що сприяє ліквідації бродяжництва, пропусків уроків, скоєння протиправних дій, зменшення проявів шкідливих звичок. Проведений аналіз правовиховної роботи свідчить про те, що завдяки організованій роботі всього педагогічного колективу, психолого-педагогічної служби підвищилась загальна вихованість учнів, зменшилась кількість дітей, що була на внутрішкільному обліку, знизилась проблема з дітьми «групи ризику», зросла зацікавленість школярів до навчально-виховного процесу.

Таким чином, здійснення правової  просвітницької роботи в школі веде до формування високого рівня правової культури суспільства і кожної людини, до набуття необхідного рівня правових знань, формування у них поваги до права.

Система правового виховання , що створена в школі , багатогранна і дієва. Тому протягом останнього року правопорушень, здійснених нашими учнями, не зафіксовано.


IV.Література:

 

 1.Баженов В.Г. Воспитание педагогически запущенных подростков. – К.: Рад. шк., 1986.- 130с.
2. Степанов В.Г. Психология трудных школьников: Учебное пособие для студентов высших, педагогических учебных заведений. – 3-е изд., перераб. и дополн. – М: Издательский центр «Академия», 2001. – 336с.
3. Максимова Н.Ю. “Важкі” підлітки і вчитель// Радянська школа. – 1988. -№8.-С.12-17.
4. Максимова Н.Ю. Диагностика и корекция трудных подростков// Вопросы психологии. -1988. – № 3. – С.93-99.

5. Бютнер К. Жить с агрессивными детьми: Пер. с нем. - М.: Педагогика, 1991.- 144 С.
6. Варбан М.Ю. Рефлексія професійного становлення в юнацькому віці // Практична психологія та соціальна робота. - 1998. - №6-7. - с. 80-84.

 7. Автомонов П.П., Жогло Л.В. "Діти вулиці": проблема та профілактика //Практична психологія та соціальна робота. - 1998. - №8. - с.22-26.
8. Баб'як Т.І. Психокорекційна робота з дітьми та підлітками, що зазнали насильства. - Львів: ВНТЛ, 1999. - 48 С.

9.Алєксєєва І., Калмикова М.Гіперактивні діти :корекція поведінки-К.:Шкільний світ,2011. – 52-54 С.

10. Гончаренко Т.Психологічний супровід школярів. К.:Ред.загальнопед.газ.,2005.

11. Гончаренко Т.Пізнай себе:уроки для підлітків.-К.:Ред.загальнопед.газ.,2005.

12. Виховуємо громадянина України (Сценарії виховних заходів з історії та правознавства) / Укладачі: М. Т. Залипецький, В. І. Уруський. – Тернопіль: Астон, 2002.

13.Виховні заходи. Сценарії / Упорядник О. В. Гноінська. – Х.: Ранок-НТ,2007. – (Дивограй).

14.Шкільні свята: Навчальний посібник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006.

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Мриглод Оксана
Додано
25 березня 2022
Переглядів
2298
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку