Вялий
Костянтин Миколайович,
вчитель фізики та інформатики,
Комунальний заклад
«Слобожанський ліцей»
Кегичівської селищної ради
«Фізика рятує світ»
Вчителем фізики в ліцеї я працюю більше 30 років. Наша країна вже цілий рік потерпає від повномасштабної війни, розпочатою російською федерацією, але це не змінило мого відношення до здобувачів освіти, до роботи, до людей.Я ще більше почав розуміти своє призначення в житті. І тому моє педагогічне кредо впродовж багатьох років залишається незмінним: «Виховую і навчаю».
Зараз є дуже актуальною моя співпраця з дітьми, батьками. Кожен урок я намагаюся проводити за допомогою програми для організації відеоконференцій Zoom. На початку уроку я під’єднуюдо відеоконференціїкожну дитину особисто, вітаюся, запитую про настрій, справи і налаштовую на позитивний лад. Адже позитив у такий складний час відіграє дуже важливу роль. Дітей необхідно вислухати, підтримати, дати пораду та переконати в тому, що буде все добре. Емоційний стан кожного здобувача освіти є для мене вкрай цінним, бо тільки в душевній рівновазі дитина здатна краще засвоїти навчальний матеріал, відволіктися від сумних думок і отримати радість від процесу навчання та самих знань.
Методична тема, над якою я працюю, «Формування ключових компетентностей здобувачів освіти» залишається актуальною впродовж тривалого часу. Адже зараз вирішується доля нашої країни не тільки на полі бою, а й в тилу, під час навчання. Тільки дистанційне навчання в таких умовах дає можливість зберігати навчальний процес та виховувати дітей. Адже цим дітям випаде важка доля відбудовувати нашу країну після Перемоги. Це вони стануть гарними спеціалістами, які в короткий строк відновлять всю інфраструктуру країни, її енергетичну галузь та засіють всі поля.
І діти зроблять все в найкоротший час, якщо будуть володіти такими компетентностями: спілкування рідною/державною мовою, спілкування іноземними мовами, інформаційно-цифровою, математичною, умінням вчитися впродовж всього життя, соціальною та громадянською, загальнокультурною та екологічною грамотністю. І для цього необхідно мати ґрунтовні знання з фізики, щоб будувати найкращі дороги, найбезпечніші будинки, сучасні заводи, фабрики та створювати потужний оборонний комплекс.
На своїх уроках разом з дітьми вивчаємо фізику, як одну з основних наук нашого життя. При підготовці до уроків зосереджусь на таких матеріалах, що будуть доступні, зрозумілі і,особливо, тим дітям, які з деяких причин не можуть бути присутні на уроці. Працюючи на платформі Human до створених уроків додаю відео, презентації, посилання на різні джерела інформації та різні платформи для дистанційного та змішаного навчання. Дітям дуже подобається домашні завдання практичного характеру: підготувати дослід, зняти про нього відео та пояснити його. У цьому їм допомагають батьки, які не стоять осторонь навчання. На наступних уроках разом всім класом йде перегляд цих відео, де кожна дитина пояснює фізичні закони і говорить з гордістю про допомогу своїх батьків. Таким чином діти заповнюють недостатню кількість спілкування з однолітками та відбувається соціалізація дітей, які прибули до нас на навчання з територій, де життя було небезпечним.
Я як вчитель, що проводить уроки з дому, також намагаюся показувати найбільше фізичних дослідів та приладів. Бо фізика – це в першу чергу експеримент. Для демонстрації законаГука використовую різні пружини, терези, гуму; для вимірювання ціни поділки - термометри, годинник, рулетка, мультиметр, шприц; для руху тіла по колу- шестерні, «болгарку», перфоратор; для демонстрації пластичної деформації діти ліплять з пластиліну різні фігурки; для демонстрації тертя – підшипники; для демонстрації механічного руху – іграшкові автомобілі; для демонстрації стану невагомості –навіть прийшлося підплигувати в прямому ефірі; для демонстрації ІІІ закону Ньютона – штовхати меблі та стіни свого будинку. І я впевнений що це все не даремно.
Формування патріотизму на сьогоднішній час в українському суспільстві є першочерговим як для держави, так і для системи освіти в цілому. Тому на уроках я приділяю увагу на національно-патріотичному вихованні дітей, як важливому факторі навчально-виховного процесу.
На уроках чинне місце посідає формування загальнокультурної грамотності, яка формується при вивченні вкладу українських вчених у розвиток фізики. Діти готують презентації та доповіді про вчених фізиків.
Екологічна грамотність та формування здорового способу життя надихає моїх здобувачів освіти зберігати навколишнє середовище, розуміють важливість ощадливого природокористування та потенціалу фізичної науки щодо збереження довкілля.
Ми вже вчилися дистанційно під час пандемії. Ще в 2021 році ми з ученицею мого класу писали роботу в Малій академії наук на тему «Переваги та недоліки дистанційного навчання». Проводилося опитування серед вчителів, здобувачів освіти та їх батьків по ключових питаннях: У скількох учні є можливість застосувати для навчання платформи Zoom, Classroom; Скільки учнів здійснювали вихід в Zoom, Classroom; Де зручніше вам працювати в Zoom, Classroom чи очно; Які виникали при цьому проблеми; Скільки часу проводили біля комп’ютера під час очного навчання і дистанційного.Потім проводилася статистична обробка даних і аналіз отриманих результатів.
Ця вся робота не пройшла даремно. І в мене вже сформувалися свої напрацювання, певний дидактичний матеріал, свій стиль ведення уроків та бачення всіх «плюсів і мінусів» такого навчання. І від теорії мені досить легко було перейти до практики, щоб як найкраще почувати себе вчителем, який має можливість донести до дітей свої знання та ще більш «закохати» їх у фізику.
Висновок
Дистанційне навчання в період воєнного стану має і позитивний результат: для навчання на «відстані» потрібно мати не лише сильну мотивацію, а й самоорганізацію, бо дистанційна освіта – це насамперед самоосвіта, тобто здатність дитини працювати самостійно. Для когось це є перевагою, а для когось, навпаки – недоліком, все залежить від самої людини, її вихованості та характеру. А в наших умовах це є єдиною можливістю здійснювати неперервний навчальний процес, виховувати наших дітей, думати про майбутнє нашої держави і саме головне – не залишати їх одинокими, підтримувати, щоб діти не відчували самотності та відчували свою значущість в нашому суспільстві. І від того, як я виховую та навчаю підростаюче покоління, буде залежати існування нашої красивої та квітучої країни.
Адже наші діти – це майбутнє нашої України.